Renovera hus , budget tips tack

Känner att så stor skillnad på deras slitstarka golv och pergogolvet jag kikat på borde inte vara så stor skillnad., Samma tjocklek, garanti och för hårdare slitage. Hmm satan också där var där jag hittade just det bruna golvet jag ville ha :D
 
Ååhh välkommen i renoveringshelvetet, särskilt när det kommer till gamla hus. Inget är där man förväntar sig, lösningar som får håret att resa sig och när man "bara" ska få ner en gips/tretex skiva så följer halva väggen med. Och framförallt måste spikar ha varit förjävla billigt förr, för det sitter tusen och åter tusen överallt :D

Vi har precis gjort om vårt kök, två väggar ner, nytt tak, nytt golv, ny isolering osv osv. Mitt bästa tips kolla blocket. Jag fick tag på ett jättefint kök för 5000 kr och nu när vi är färdiga ser det ut som om vi har lagt närmre 100' på det. Man hittar mycket fina material och verktyg på sälj sidor, många säljer överblivet från deras renoveringar, och behöver man bara köpa fem nya gips skivor istället frö 20 så sparar man ändå en rätt bra slant.

Vi har bott i konstant byggkaos sen början av december tills i lördags då jag blev klar i köket, först hela ovanvåningen och sen större delen av nedervåningen, och vad jag skulle säga var det svåraste är att hålla koll på alla småkostnader. Nog för att vi räknade med gipsen, och murbruket och reglarna och tapet och tak osv men skruvarna till gipset, spikarna till taket, plasten till golvet, sånt man inte tänker på men ändå behöver kan dra iväg väldigt snabbt.

Stort lycka till och uppdatera väldigt gärna under renoveringens gång ;):up::up:
 
@Philosophia Det där tror jag som ovanstående skrev är en tråkig kostnad/sak att göra och därför hamnar det i efterhand. Har en vän som byt golv i köket x antal ggr men att dränera och isolera huset som är i stortehov av etta icke.
Jag har fördelen av att min sambo jobbar mycket med dränering, markanläggning mm så mycket kan i göra själva speciellt när det kommer till grävning mm

@stjarnhimmel De offerter vi tagit in är enbart på material och från företag som vi vet är pålitliga (kontakter och samarbetspartners :) )

På söndag ska vi ta bor en gammal öppen spis på övervåningen. Det ska bli spännande. Jag har aldrig tagit bort något sådant förut.

Gaah just nu letar jag golv. Sambon vill ha Pergo golv och jag hittar inget jag tycker passar. Det ska vara laminat och jag vill ha mörkt på bottenplan. Vi kommer ha öppen planyta med mycket ljust så jag vill ha mörka golv. Tror ja hittat ett på K-Rauta en bit att åka dock men det kan det vara värt.

Någon som vet något om märket Cello? Vad jag kan läsa mig ill är det samma tjocklek och garanti i alla fall.

Något som jag skulle råda till är att inte snåla på golvet. Aldrig budget på golvet. Finns det några särskilda skäl till varför ni vill ha laminat? Dels ska det ju hålla, men om man ska sälja någon gång i framtiden så tror jag - om jag utgår från mig själv, alla tycker så klart inte likadant - att folk drar öronen åt sig om golven ser trista ut och det bara går att ordna genom att byta ut dem. Det är trots allt det ytskikt som är dyrast och krångligast att ta itu med.
 
Ett tips om ni vill ha lite mörkare golv, men vill kunna ändra om om ni ångrar er är att välja omslipningsbar ekparkett som ni sedan fernissar. Det går sedan att slipa om och t.ex. olja om ni någon gång vill ha ljusare golv.
 
Något som jag skulle råda till är att inte snåla på golvet. Aldrig budget på golvet. Finns det några särskilda skäl till varför ni vill ha laminat? Dels ska det ju hålla, men om man ska sälja någon gång i framtiden så tror jag - om jag utgår från mig själv, alla tycker så klart inte likadant - att folk drar öronen åt sig om golven ser trista ut och det bara går att ordna genom att byta ut dem. Det är trots allt det ytskikt som är dyrast och krångligast att ta itu med.

Jag håller verkligen med om golvet. Innan vi köpte huset så kollade vi runt mycket, och det gör så himla stor skillnad om golvet är shysst eller inte. Ett riktigt fint hus kan dras ner om golven är trista.
 
@BobberiBoo: ALLT här är spikat och då menar jag ALLT :meh: Pappa hade dessutom ett gigantiskt förråd av gigantiska spikar (och rätt mycket av mindre storlekar också) så jag kommer aldrig att behöva köpa en spik i mitt liv. Särbon skrattade när vi gick igenom ladorna och sa att jag skulle kunna öppna spikaffär... :cautious:
 
@BobberiBoo: ALLT här är spikat och då menar jag ALLT :meh: Pappa hade dessutom ett gigantiskt förråd av gigantiska spikar (och rätt mycket av mindre storlekar också) så jag kommer aldrig att behöva köpa en spik i mitt liv. Särbon skrattade när vi gick igenom ladorna och sa att jag skulle kunna öppna spikaffär... :cautious:
Haha exakt det jag menar. När jag rev ner tretex skivorna i bara vårat sovrum på 3.4x3.5 m så behövde jag 4!! timmar för att spikrensa väggarna sen. Tiden det måste tagit att spika i alla dem måste ju varit ofantlig.O_oO_o
 
Parkett blir rejält mycket dyrare. Som det ser ut nu så hamnar golvet på bottenplan som ska vara mer tåligt på 20 000kr och övervåning på mindre då det är mindre yta och inte lika mycket slitage. Kikade även på parkett men inget som föll oss i smaken. Det här var första golvet som vi kände att det här fungerar färgmässigt.

i vissa rum på övervåningen fanns de golv som man skulle kunna slipa och måla men även om bror min skulle kunna göra det är prislappen ändå rätt dyr. Tycker inte riktig det är försvarbart när vi har så mycket andra stora kostnader. Det ska vara ett hållbart golv absolut men jag är inte beredd att lägga det dubbla för det.

i entrén och på den toaletten blir det klinkers med golvvärme
 
*peppar, peppar* men här verkar de inte gått lös med spikarna så rejält :D

Svart färg verkar varit grejen i det här huset. :rofl: Bottenplan är det rejäla timmerväggar men på övreplan är det tunnare och med gamla ledningar el, rör överallt. Som inte går till något.
 
*peppar, peppar* men här verkar de inte gått lös med spikarna så rejält :D

Svart färg verkar varit grejen i det här huset. :rofl: Bottenplan är det rejäla timmerväggar men på övreplan är det tunnare och med gamla ledningar el, rör överallt. Som inte går till något.
Fast så har vi också gjort. Vi har bytt nästintill all el i hela huset under vår renovering, och vi har bara klippt av och lämnat det gamla för att slippa riva ner onödigt mycket av det " bra" .
 
@BobberiBoo (häftigt nick btw :D ) Har fått reda på att det varit ett hus för 2 familjer 3a på bottenplan och en lägenhet 2a på övre plan. Vissa saker får vara kvar men andra tar vi bort. Mycket extra rör för vatten/avlopp som kapats fel sen de gjorde om sen tidigare. Inbyggd garderob med massa

Jag är innerligt tacksam över att min sambo är så pass kunnig och att vi har hjälp för det är otroligt mycket att göra.
 
@BobberiBoo (häftigt nick btw :D ) Har fått reda på att det varit ett hus för 2 familjer 3a på bottenplan och en lägenhet 2a på övre plan. Vissa saker får vara kvar men andra tar vi bort. Mycket extra rör för vatten/avlopp som kapats fel sen de gjorde om sen tidigare. Inbyggd garderob med massa

Jag är innerligt tacksam över att min sambo är så pass kunnig och att vi har hjälp för det är otroligt mycket att göra.
Tackar :rofl:
Det är ju alltid mycket lättare att vara lite händig när man äger hus så man inte måste hämta byggare för minsta lilla. Det enda som vi hämtade folk för hemma är elen ( och jag är ändå utb elektriker i grunden) och nu till gasen för spisen. Och då är bara gasnissarna företag för en sån hade vi inte in bekantskapskretsen :D Men det var nog sista gången jag anlitade det företaget, herregud en mer förvirrad människa får man nog leta efter :eek::meh:
 
Ha ha just nu är det nog jag som är mest förvirrad Bytt jobb med massor nytt att lär sig (bytt bransch helt) husrenovering, pluggande. Ja jag vet vad jag ska göra på semestern i alla fall ha ha.

Barnens rum börjar dock ta form. i måndags grundmålade min sambos dotter sitt rum och slipade elementet. Ägarna innan fick en nyck och målade det illgrönt. Så jaghar kört med målartvätt i taken och ska ge mig på alla fönsterkarmar idag.

min sambos pappa har precis blivit pensionär och har nyckel till huset så han kan gå och småpyssla lite när vi jobbar.

Gahh börjar få riktigt ångest för snart måst jag bestämma mig för en tapet... eller flera
 
Ha ha just nu är det nog jag som är mest förvirrad Bytt jobb med massor nytt att lär sig (bytt bransch helt) husrenovering, pluggande. Ja jag vet vad jag ska göra på semestern i alla fall ha ha.

Barnens rum börjar dock ta form. i måndags grundmålade min sambos dotter sitt rum och slipade elementet. Ägarna innan fick en nyck och målade det illgrönt. Så jaghar kört med målartvätt i taken och ska ge mig på alla fönsterkarmar idag.

min sambos pappa har precis blivit pensionär och har nyckel till huset så han kan gå och småpyssla lite när vi jobbar.

Gahh börjar få riktigt ångest för snart måst jag bestämma mig för en tapet... eller flera
Åk runt och kolla i olika affärer är mitt tips. Jag tror vi var på fem olika ställen innan vi hittade tapeten vi va helt nöjd med. Och då är den enfärgad ändå.
 
Jag hittade en tapet som jag skulle älska att ha i hallen på en liten yta. Dock var det 800kr rullen! No way.
98123.jpg

Så nu letar jag efter en liknande. Denna ska vara med lite färg och gärna mönstrad. Inte för stora mönster och inte plottrig. Lätt va?

Någon som sett likande utan den dyra prislappen? :D
 
Parkett blir rejält mycket dyrare. Som det ser ut nu så hamnar golvet på bottenplan som ska vara mer tåligt på 20 000kr och övervåning på mindre då det är mindre yta och inte lika mycket slitage. Kikade även på parkett men inget som föll oss i smaken. Det här var första golvet som vi kände att det här fungerar färgmässigt.

i vissa rum på övervåningen fanns de golv som man skulle kunna slipa och måla men även om bror min skulle kunna göra det är prislappen ändå rätt dyr. Tycker inte riktig det är försvarbart när vi har så mycket andra stora kostnader. Det ska vara ett hållbart golv absolut men jag är inte beredd att lägga det dubbla för det.

i entrén och på den toaletten blir det klinkers med golvvärme

Ni väljer ju själva men jag håller helt med @Philosophia om att absolut ut inte snåla på golvet, laminat gör ingen glad... Skär hellre ner på tapetkostnad samt återanvänd sådant som går att återanvända.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 128
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Seabaz
·
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 466
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp