Renoverings-hjälpen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 350
  • Visningar Visningar 16 013

Bukefalos 30 år!

Ni har ingen kofot?

Har sett att den platta delen kan används till sådant.
Nej nej, det går inte. Alldeles för grov.
Jag har suttit med Morakniv och fått bort lite grann
IMG20251123164254.webp

Men det är liksom 18 kvadrat som ska bort.

Verkar som det är ett fint golv i behov av kärlek under. Så vi behöver nog inte lägga nytt.

Visa bifogad fil 177375

Verkar som det är ett fint golv i behov av kärlek under. Så vi behöver nog inte lägga nytt.
Kanske stämjärn och en hammare skulle fungera? Tar ju fortfarande tid, men kanske enklare än att sitta med bara en kniv

Visa bifogad fil 177375

Det här är det ni vill ha (om ni inte ska bli galna):

https://www.jula.se/catalog/verktyg...tteridrivna-multiverktyg/multiverktyg-000317/

Edit: En använder den där lilla som ser ut som en rektangulär tunga.

Visa bifogad fil 177375

Lackfräs/mattborttagare kanske?

I annat fall så en feinsåg med något blad för skrapning?

Kanske man även kan pröva att värma lite med varmluftspistol innan skrapa?

Kanske stämjärn och en hammare skulle fungera? Tar ju fortfarande tid, men kanske enklare än att sitta med bara en kniv
Testat, extremt lätt att råka hacka i golvet under och minst lika tidskrävande som kniv.

Det här är det ni vill ha (om ni inte ska bli galna):

https://www.jula.se/catalog/verktyg...tteridrivna-multiverktyg/multiverktyg-000317/

Edit: En använder den där lilla som ser ut som en rektangulär tunga.
Ah, perfekt. Det är den vi kollat på.

Har kollat på mattstripper (samma sak?) men det verkar vara stora schabrak som inte kommer åt i vår lilla hall.
Äger ingen varmluftspistol och i och med att korkplattorna är klädda i plast känns det lite risky..

Tänkte tipsa om värme, det är ju limmet som gör det jobbigt att få loss det.

Många som vill ha bort golvmatta på trapp har sagt varmvatten. Så antingen lägga en handuk i HETT vatten och sen lägga på den bit man vill ha loss just för att mjuka upp limmet. Eller om en sån där tapetångemaskin även kanske hjälper på det här ?

Testat, extremt lätt att råka hacka i golvet under och minst lika tidskrävande som kniv.

Ah, perfekt. Det är den vi kollat på.

Har kollat på mattstripper (samma sak?) men det verkar vara stora schabrak som inte kommer åt i vår lilla hall.
Äger ingen varmluftspistol och i och med att korkplattorna är klädda i plast känns det lite risky..
Jag säger tveklöst mattstripper, går att hyra för några hundringar från många vanliga verktygs-/maskinuthyrare. De minsta ser ut ungefär som en liten vinkelslip men med oscillerande blad, inte alls klumpiga. Sen finns större modeller, som en riktigt stor vinkelslip, med hjul och skaft så man kan stå upp och använda den. Och förstås riktigt stora, men det är ju inte relevant.

Jag säger tveklöst mattstripper, går att hyra för några hundringar från många vanliga verktygs-/maskinuthyrare. De minsta ser ut ungefär som en liten vinkelslip men med oscillerande blad, inte alls klumpiga. Sen finns större modeller, som en riktigt stor vinkelslip, med hjul och skaft så man kan stå upp och använda den. Och förstås riktigt stora, men det är ju inte relevant.
Hos den som hyr ut här finns bara stora varianter.

Tänkte tipsa om värme, det är ju limmet som gör det jobbigt att få loss det.

Många som vill ha bort golvmatta på trapp har sagt varmvatten. Så antingen lägga en handuk i HETT vatten och sen lägga på den bit man vill ha loss just för att mjuka upp limmet. Eller om en sån där tapetångemaskin även kanske hjälper på det här ?
Nja... Golvlim löser inte upp sig så himla lätt. Och varmt vatten kommer inte att göra så stor skillnad. Min erfarenhet är att det bara går att ta bort rent mekaniskt. Ett sådant multiverktyg som @athena_arabians länkade till är nog det absolut bästa tipset.

Fy fan. Det tar typ en kvart per platta.
IMG20251126160133.webp

Jag har råkat hugga i trägolvet några gånger dessutom. Nåja, det går att spackla och slipa.

Fy fan. Det tar typ en kvart per platta.
Visa bifogad fil 177459
Jag har råkat hugga i trägolvet några gånger dessutom. Nåja, det går att spackla och slipa.
Du får intala dig att det blir värt varenda minut att få bort plattorna!

Jag hade gammal korkmatta i köket sedan -50-talet som jag tog bort, det var lika illa - det tog en evighet :meh: men det blev fint sen och efteråt var det ändå värt allt slit :up: *pepptalk*.

Du får intala dig att det blir värt varenda minut att få bort plattorna!

Jag hade gammal korkmatta i köket sedan -50-talet som jag tog bort, det var lika illa - det tog en evighet :meh: men det blev fint sen och efteråt var det ändå värt allt slit :up: *pepptalk*.
Ja jag intalar mig det. Det kommer bli ljusare, fräschare och finare!
Just nu känner jag, död åt den som la in golvet (han är redan död visserligen)

Ok, det går sjukt sakta framåt. Behöver ju någon som passar barn medan jag skrapar (pappan jobbar). Så nu har jag tagit en paus och planerar för behandling av golvet.
Vad ska jag satsa på? Såpskura? Hårdvaxolja? Lack? Färg?

Färgbutiken sa hårdvaxolja, för det är modernt. Men mitt hus är inte modernt :D

Hur vet jag vilket träslag det är? Förstått det som att gran och furu är lämpligt att såpskura, ek not so much.

Det ser ut som parkett? Det låg två parkettfabriker i byn när huset byggdes och i sovrummen och vardagsrummet är det "inhemsk" parkett.

Ok, det går sjukt sakta framåt. Behöver ju någon som passar barn medan jag skrapar (pappan jobbar). Så nu har jag tagit en paus och planerar för behandling av golvet.
Vad ska jag satsa på? Såpskura? Hårdvaxolja? Lack? Färg?

Färgbutiken sa hårdvaxolja, för det är modernt. Men mitt hus är inte modernt :D

Hur vet jag vilket träslag det är? Förstått det som att gran och furu är lämpligt att såpskura, ek not so much.

Det ser ut som parkett? Det låg två parkettfabriker i byn när huset byggdes och i sovrummen och vardagsrummet är det "inhemsk" parkett.
Du behöver ju slipa det först, är ju limrester kvar + att kolla så det inte är ett undergolv vilket jag tycker det ser ut som.

Liknande trådar

• Riva tak - vågar man??
  • Limrester på vägg
  • T
    Tapetsera o renovera..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat