Bukefalos 28 år!

Renskinn mot skav

Plantan

Trådstartare
Renskinn säljs för hästar med skav efter sadeln. Ett renskinn kostar ca 1000 kr, ofta mer. Vet att de ihåliga stråna gör att skinnet är väldigt mjukt och friktionsfritt, men det finns ju andra väldigt mjuka skinn.
Funkar det lika bra med annan päls? Fårskinn? En begagnad damkappa i nån slags päls, brun långhårig päls sydd av remsor, finns på loppis för tre-fyrahundra. Kan ev vara mink? Jag blir ortoligt sugen på att göra lagom stora "skav-skinn" av en sån, då jag är fattig som en kyrkråtta.
Det är säkert inte lika hållbart som ett renskinn, men om man fäster det på ett riktigt stadigt tyg så skarvarna inte går sönder, tror ni det skulle funka? Det går att få ut 4-5 skinn på en kappa, man skulle ju kunna gå ihop och köpa tillsammans, då blir det ju knappt en hundring var. Bra om man har liten plånbok. Tror ni det skulle funka? Nån som provat eller vet hur såna skinn "funkar"? Är fårskinn lika bra som renskinn?
 
Renskinn är överlägset andra skinn när det kommer till skav. Fårskinn är rent förkastligt när det kommer till skav, det ger ökad friktion istället för minskad. Det finns renskinn billigare än en tusenlapp och särskilt om man inte köper ett helt skinn utan en pad avsedd för att vara under sadeln. Fördelen med att köpa en pad som är avsedd att användas under sadeln är att de normalt sett ser till att de skinn som säljs till det ändamålet är lika tjockt hela vägen, något man riskerar att inte få om man köper ett helt skinn.
 
Annan päls funkar säkert jättebra ur anti-skavsynpunkt.
Jag sydde stallbandage-underlägg av en gammal minkpäls till min förra häst. :D
Min salig mormor hade päls kvar efter att hon kortat av en och jag sydde fast remsorna på en handduk i lagom storlek. :up:
Man kan köpa 70 x 70 cm renskinnsbitar från Keros, fjärdesortering, de är lagom att ha under sadeln. Jag tycker att det är viktigt att skära ut för manken om hästen har en rejäl sådan, annars är det svårt att få skinnet att ligga bra.
Får man tag i ett helt skinn till bra pris kan man ju skära ut en del där pälsen är "lagom tjock" för ändamålet. :)
 
Renskinn säljs för hästar med skav efter sadeln. Ett renskinn kostar ca 1000 kr, ofta mer. Vet att de ihåliga stråna gör att skinnet är väldigt mjukt och friktionsfritt, men det finns ju andra väldigt mjuka skinn.
Funkar det lika bra med annan päls? Fårskinn? En begagnad damkappa i nån slags päls, brun långhårig päls sydd av remsor, finns på loppis för tre-fyrahundra. Kan ev vara mink? Jag blir ortoligt sugen på att göra lagom stora "skav-skinn" av en sån, då jag är fattig som en kyrkråtta.
Det är säkert inte lika hållbart som ett renskinn, men om man fäster det på ett riktigt stadigt tyg så skarvarna inte går sönder, tror ni det skulle funka? Det går att få ut 4-5 skinn på en kappa, man skulle ju kunna gå ihop och köpa tillsammans, då blir det ju knappt en hundring var. Bra om man har liten plånbok. Tror ni det skulle funka? Nån som provat eller vet hur såna skinn "funkar"? Är fårskinn lika bra som renskinn?
Jag säger bara Le mieux schabrak med undersida i bambu. Det är inte ens dyra schabrak och pålle som tidigare varit naken under bossorna på vintern får nu endast lite rugg.
 
Jag hade aktat mig noga för sömmar, det blir ju jättetjocka sömmar när man syr päls/skinn och har man då en skavkänslig häst kan man hamna ur askan i elden.

Fårskinn bränner som bekant, visst hade jag kunnat tänka mig andra glatta pälsar (mink t ex) men jag tror knappast det blir billigare.
 
Jag har kollat lite på annonser för renskinn, de flesta nämner att de fäller hår. Är det normalt? Hur länge håller de om man har dem under sadeln? Känns sådär att lägga ut en tusing på något som kanske slits ut fort.
 
Jag har kollat lite på annonser för renskinn, de flesta nämner att de fäller hår. Är det normalt? Hur länge håller de om man har dem under sadeln? Känns sådär att lägga ut en tusing på något som kanske slits ut fort.

De håller i decennier ...
man ska aldrig typ tvätta dem annat än om man absolut måste . Isåfall bara skölja med kallvatten . När man förvarar dem typ 10 mån av året i en garderob nånstans så förvara dem svalt .

Jag har haft mitt i 12 år nu . Sköljt typ 2 ggr och det som är noga sen är att låta det torka fritt och måste ev intorkad svett ändå ytterligare borstas ur så ska det göras otroligt skonsamt och försiktigt med en mjuk borste som inte river sönder .
De håller sig otroligt väl !

Sen ang priser : ofta säljer hästsport affärerna dyrt. Man kan vända sig till nån som säljer skinn som är ”defekta” nånstans dvs det finns ngn liten fläck eller punkt där pälsen inte är estetiskt perfekt , då säljs de billigare. Dessutom så ett vanligt renskinn för tusenlappen är så stort att det klipper man i två för mer behövs absolut inte under sadeln . Snarare så de flesta ryttare vill ha mest som en padd inte ett helt schabrak av ren för det är inte särskilt snyggt liksom :D
 
Jag har kollat lite på annonser för renskinn, de flesta nämner att de fäller hår. Är det normalt? Hur länge håller de om man har dem under sadeln? Känns sådär att lägga ut en tusing på något som kanske slits ut fort.
De fäller ja men inte mycket. Renskinn ska aldrig tvättas med vatten, de skrubbar man lätt i snö när tillfälle ges. Mitt ena renskinn är nästan tio år gammalt och det är ingen skillnad på det och det jag köpte till andra hästen i höstas. De är precis lika fina båda två. Jag använder mina hela vinterpälsperioden.
 
Jag köpte renskinn från hästsportaffär på nätet förra veckan.
Gick på 550 kronor och var mycket väl tilltaget, riktigt tjockt och fäller ingenting.
Är väldigt nöjd!
 
Jag säger som @Keb71 , köp ett fjärdesorterings skinn från Keros @Plantan . Det går att beställa också, kostade kring 400 tom jag inte minns fel. Sist köpte jag ett lite dyrare eftersom jag ville ha ett större skinn (westernsadel), jag åkte dit och gick igenom alla skinn i lådan för att hitta ett som var nog stort :D Är dock värt att köpa ett dyrare eftersom de håller länge som många skrivit. Jag har aldrig tvättat mina men haft dem i snödriva samt borstat försiktigt, jag använder mina främst på sommaren.

@fraggelzebra Ett torkat (alltså sådant man skrapar så rent man kan och sedan spikar upp på en vägg) renskinn fäller hår i stor mängd efter ett tag om man använder det mycket. Typ i släde eller på skoter. Men ett sådant kan man inte ha under sadeln eftersom det blir alldeles för hårt och stelt.
 
Jag läste någonstans att det som avgör om skinnet fäller eller ej beror på när på året djuret blev till skinn sas.
 
Inne på.att köpa ett begagnat fullstort renskinn. Hur många bitar får man ut? Två minst, 3 eller 4 kanske? Nån som vill vara med och dela?
 
Inne på.att köpa ett begagnat fullstort renskinn. Hur många bitar får man ut? Två minst, 3 eller 4 kanske? Nån som vill vara med och dela?
Pälsen är olika på olika delar av djuret så jag skulle inte räkna med att få ut mer än en, kanske två bitar om det är riktigt stort att ha under sadeln. Sedan kan man såklart använda övrigt till att förhindra annan skav men inte till att ha under sadeln, där måste det ju vara jämntjockt.
 
Inne på.att köpa ett begagnat fullstort renskinn. Hur många bitar får man ut? Två minst, 3 eller 4 kanske? Nån som vill vara med och dela?

Om skinnet är från ett vuxet djur och du ska ha det till en engelsk sadel kan du nog räkna med två. Lättast är ju om du kan titta på det först för att bedöma, ibland kan det ju ha varit någon som inte var så skicklig med kniven och så har det blivit dumt skuret på ett ställe som "förstör" användningsområdet.
 

Liknande trådar

Distans Har gjort div sökningar betr renskinn men får inte riktigt upp vad jag söker. Hoppas nu att ni på distansforumet kan hjälpa mig. Har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Rucksack
·
M
Hästvård Vet inte riktigt vart den här tråden ska ligga, men jag hoppas att den ska ligga här... Hmm, detta kommer nog bli långt och...
2
Svar
29
· Visningar
2 998
Senast: Magic_Mac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp