Bukefalos 28 år!

Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

M

Magic_Mac

Vet inte riktigt vart den här tråden ska ligga, men jag hoppas att den ska ligga här...



Hmm, detta kommer nog bli långt och svammligt, men jag ska försökta uttrycka mig så gott det går.

Min häst svettas otroligt mycket. Beror mest på hans enormt tjocka päls, som han har både på sommaren och vintern. Den är svår att förklara, men hårstråna är väldigt långa och "täckande", och alla förundrasr över hur len han är.

Iaf, på vintern är problemer lätt, klipp av all päls, och problemet är lust, ungefär...;) Men på sommaren är det värre, han har nästan vinterpäls på sommaren med, och ibland kan han bada i svett på sommaren, trots att han inte gör något större ansträngande. Han svettas ju väldigt lätt också.

Jag tror att han påverkas av svettandet och inte orkar prestera lika bra när han är så himla svettig. Jag har funderat på att om man kunde klippa på sommaren med? Har hört att vissa har gjort det, och att det funkar bra, men till problemet, min ponny är cremello. Många såna ponnyer har ju soleksemer, blir lätt brända mm. Vi har haft turen med honom att det är ingen problem alls med honom, han blir inte ens bränd på mulen.

Så, han har ju rosa skin under pälsen, så frågan är om man vågar klippa där, mamma och jag har funderat på om han har så tjock päls för att "skydda" det rosa skinnet, som lätt blir bränt annars? Vågar man klippa, eller tar man kanske bort det här "skyddet" från solen? Han verkar iaf väldigt känslig för solen mot ögorna, stackaren får gå och kisa hela tiden så fort solen lyser...:(

Någon som vet?:bump: Nån som är lite insatt på den här saken som kan hjälpa en förvirrad mac? Är denna saken inte ens att tänka på, och han får fortsätta svettas ihjäl på sommaren, eller finns det nån lösning på det?


Svamligt, jag hoppas ni förstår...:o:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Om du klipper tidigt på hösten, och en gång till tidigt på vårvintern så borde det ändå hinna bli lite päls till sommaren som skydd för solen.
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Kan du inte ha ett flugtäcke på hästen under sommaren? Som skydd mot solen? Och/eller snörja med solskyddsmedel med hög solskyddsfaktor? Försök att få tag i billigt medel som reas ut när datumet börjar bli gammalt.

Då klarar han kanske att klippas?
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

jag skulle pröva att klippa, du behöver ju inte helklippa. Sen skydda med ett flugtäcke när han är ute.
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

jag har precis samma problem,men jag klipper av pälsen och skyddar med flugtäcke och solskydds faktor,fungerar jätte bra!;)
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Det är med hästar som med oss människor de svettas olika mycket. Finns några trådar om salt, t ex

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=771749&highlight=salt

Har själv en häst som svettas kopiöst, har aldrig klippt henne för det men är noga med att se till att hon får i sig extra salt hela tiden. Hon är dessutom jättedålig på att slicka på saltstenen. Det är ju viktigt att de dricker också och saltet hjälper till att se till att de får i sig vätskan också.
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

kl

Det är det vi har tyckt vart bekvämt, han har ingen eksem, vi slipper smörja med en massa olika medel, slippa ha täcke hela tiden.

Men det kanske är den enda möjligheten om man nu funderar på att klippa?
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Skulle du klippa?:)

Sen vet jag ju inte hur det blir med pälsen till hösten sen, många säger ju att det inte är bra att klippa hästen när dom fäller, inte för att det är samma sak, men blir det några komplikationer med pälsen senare?

Men man kanske skulle pröva ändå, tror inte han dör iaf...
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Men har du en cremello då? Att ha en brun är ju inte riktigt samma sak tycker jag, deras skin är ju mörkt, cremellos skin är ju rosa...:p

lenven: Att vatten är extra viktigt på sommaren vet jag, han dricker hur mycket som helst, han har saltsten i hagarna och får även salt löst i maten.
Men jag förstår inte riktigt vad du menar, menar du att om dom dricker ordentligt och får i sig mycket salt, så svettas dom mindre? Eller hur menar du...?:o:p
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Men jag förstår inte riktigt vad du menar, menar du att om dom dricker ordentligt och får i sig mycket salt, så svettas dom mindre? Eller hur menar du...?:o:p

Nej, jag menar egentligen att det är inte så hemskt att de svettas om de får tillbaka saltet och vätskan.
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Iförsig inte, men ni vill inte se hur Mac se ut när han har svettats ett helt ridpass...:o

Mackan är för det mesta extremt dammig, hur mycket jag än ryktar finns det ändå "kvar där under". När jag rider och Mac svettas, så kommer allt damm fram, och han blev svart... Av svetten... Inte vackert direkt...:crazy::rofl:

Och skyll inte på att jag ska rykta mer, jag kan rykta hur länge som helst utan att det går bort...:angel:;)
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Iförsig inte, men ni vill inte se hur Mac se ut när han har svettats ett helt ridpass...:o

Mackan är för det mesta extremt dammig, hur mycket jag än ryktar finns det ändå "kvar där under". När jag rider och Mac svettas, så kommer allt damm fram, och han blev svart... Av svetten... Inte vackert direkt...:crazy::rofl:

Och skyll inte på att jag ska rykta mer, jag kan rykta hur länge som helst utan att det går bort...:angel:;)


Om jag skulle vara du så skulle jag raka på sommaren med, och ha ett exemtäcke eller ett flugtäcke (som skyddar mot UV) Finns på Hööks.
Toppryttarna rakar deras hästar på sommaren och dom har inga problem.
Det är ju bra att ge extra salt med:)
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Kanske nått att fundera på då!:)

Men, att en brun häst inte har några problem att bli klippt på sommaren förstår jag, om jag hade haft en brun eller en fux hade jag inte tvekat i det här läget. Utan att ponnyskrället är cremello, som har rosa skinn under sin svagt vaniljgula päls...:p

Men jag får snacka med mamma också, hon och jag funderade på att klippa han förra sommaren tror jag, men sen kom vi på det där med solen och det, och sen har det förslaget tynat längre och längre bort...

Är fortfarande förundrad över att han inte ens bränner sif på mulen, rätt konstigt tycker jag...;)
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Jag skulle raka undersidan, där solen inte tar. Undersidan av halsen, bogen, magen, och på sidorna över bakbenen.

Då får du ju ändå bort päls där de svettas mest, men har ändå kvar solskyddet.
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

det skulle jag nog med göra, det låter klokt.

annars.. varför skulle inte rakning + exemtäcke med UV-skydd vara en idé?
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

jag vet inte för häst du har. Men om någon av mina hästar hade haft väldigt lång päls under sommaren skulle jag misstänka att det handlade om ett ämnesomsättningsfel... Men om det är naturligt är det jobbigare.
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Vilken bra ide! Definitivt nått att tänka på!:)

squarepants: Jo, det är också en bra ide, att ha täcke kan jag gå med på, men att hålla på med det eviga smörjandet fram och tillbaka med olika salvor skulle bli lite jobbigt tycker jag...




Alla: Tack för alla bra tips och idér!:bow: Ska ta ett snack med mamma så fort hon kommit hem från Stockholm!

Idag insåg jag att vi måste klippa, idag var det småmulet, runt 20 grader, tränade dressyr i en halvtimma med inget speciellt ansträngande och hästen var dyngsur... Endast uppe på rumpan var han torr. Om han blir såhär svettig vid så "låg" temperatur, hur kommer han se ut när vi tränar i 30-graders värme från gassande sol?:crazy: Okej, lite överdrivet, men ändå..

Snackade med tränaren också, hon skulle definitivt klippt sa hon, och sen slänga på nått täcke med UV-skydd.


Tack igen buke!:bow: Nu blir det klippning för lille tjockisen!:D Om mamma går med på det förstås, men varför skulle hon inte göra det?
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

klipp och sen skydda med exemtäcke med uvskydd. och bra flughuva. du behöver ju kanske inte klippa benen eftersom att du inte kan täcka dem.

men med tanke på att han inte bränner mulen så borde han kanske klara att vara klippt? jag har också en sån som har tjock päls på sommaren och dessutom svettas av bara ett superlätt pass. tro mej, dem brukar uppskatta att bli av med pälsen! min avskyr den, kliar sig konstant efter att han ridits osv.
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

En häst i mitt stall är Cremello, så jag förstår verkligen problemet du har. Han bränner sej jätte lätt på mulen och huden är ju mycket tunnare då också känsligare för solen. Men jag tycker alla andras tips har varit bra. ;) Även om det blir jobbigare att smörja och ha täcken och så på han så kanske det blir skönare för han att slippa svettas så mkt ;)
 
Sv: Kan man göra detta?? Raka hästen på sommaren?

Nä, benen brukar vi inte klippa i vanliga fall, så det kommer vi isåfall inte göra...:)

Tror han också skulle tycka det vore väldigt skönt att slippa all päls i denna värme.
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 118
Senast: Ise
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 242
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 239
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 386
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp