Sv: Renskinn

Vad gäller skänklarna: Jag vet en vars ponny fick otroliga skav av hennes nyinköpta Mountain Horse-stövlar i syntet. Kommer inte ihåg vad de heter mer än att de såg ut som High Rider fast i vinter-modell och just i syntet. Så det hjälper nog om man har tex lite "hala" läderstövlar, kanske?
 
Sv: Renskinn

Syntet- vojlock? Menar du en gammel-dags "medicin-vojlock"? I någon slags neopren, liksom? Jag har en sådan och den funkar på mitt halvblod, fast då får jag börja med den INNAN han börjat fälla och fått skav.
 
Sv: Renskinn

Glömde - nej, renskinnet kan inte tvättas. Borstas (ganska ofta rek).
Shit också. Mitt renskinn luktar lite unket efter att ha legat undanskuffat i en stall-låda ett tag. Kanke kan spraya bara lite glansspray på det för luktens skull...
Fast å andra sidan tror jag inte att ponnyn bryr sig och snart luktar den väl hästsvett i stället!
 
Sv: Renskinn

Hoppas du hittar ett :)

Å bry dig inte om vad andra tror om skavet vid skänkelläget. Är dom som är knäppa om dom ser det på fel sätt. Och frågar dom dig något om det så är det bara att säga som det är. Hästen får lätt skav vid fällning.

Oh det där med dåliga täcken känner jag igen. Mitt stalltäcke gav skav efter några få nätters boxanvändning. Använde det inte vanligtvis men när det blev 15-25 minus grader på natten så blev det kallt i stallet.
 
Sv: Renskinn

Om ni har snö kvar så går det jättebra att "snötvätta". På med snö & borsta upprepade gånger! Ett annat tips är att lägga in den i frysen ett par timmar - borsta igenom grundligt före och efter. Den "ohårade" sida kan man torka av med skinntvätt.
Vojlocken är en helt vanlig, billig vojlock. Den är förstås bäst att använda INNAN skav uppstår - men om man (pållen!) fått skav av schabraket (bakkanten) så sitter stället bakom vojlockens "räckvidd".
 
Sv: Renskinn

Jag har hört att håren på skinnet ska ligga åt motsatt håll (mot hästens).
 
Sv: Renskinn

Jag har hala läderridstövlar sedan länge. Skavet började typ av att jag hade syntet-leggings. Dom är slängda och jag rider med läderstövlarna varje dag. Försöker att bara ha sporrar vid hoppträning och tävling också... Så jag försöker verkligen göra så lite som möjligt...
 
Sv: Renskinn

Jag brukar spraya glansspray om jag märker att någon av pållarna har tendens till tex bogskav av täckena. Funkar super. Nuförtiden sprayar jag ibland i förebyggande syfter också. Du kan ju prova i skänkelläget. Helst ska man nog börja direkt om man ser minsta tendens till skav, men bättre sent än aldrig. Hopas du har en häst som håller sig på marken, annars kanske det blir lite väl halt vid skänklarna! :bump:
 
Sv: Renskinn

Vojlock inhandlades här om dagen! Shabrak har vi massor, men inga vojlockar. Fast nu har vi i alla fall 2.
Vojlocken får ju inte samma skarpa kant baktill samt når inte ända "fram" (bak...), precis som du säger.
 
Sv: Renskinn

Renskinn fungerar super på min! Nu har skavet i princip läkt ut igen.. men nu är det ju fällningstider så nu får han gå med det ett tag till!
Min får alltid på vintern, antingen precis under bossorna eller av schabrak kanten, ibland även av sadelgjorden.
Är också en såndär som inte kan ha grimma i hagen!
Fungerar inte att ha vojlock för mig dock. Har ett antal o har testat men tyckte inte det blev nått bättre?
Men upptäckte en "vass" kant på schabraket jag använde samtidigt som jag upptäckte skavet, så den här gången är det nog det som var skavet. Ska se om jag kan sy dit nått mjukt för jag älskar det schabraket men annars får jag väl kassera det!
 
Sv: Renskinn

Undrar jag också.
Var tveksam först, men det borde ju rimligtvis ruggas mot varandra om man lägger dem så?
Är det enbart för att skona renskinnet som man lägger samma som hästens hår eller finns det någon annan orsak?
 
Sv: Renskinn

Finns ju några anledningar i tråden på första sidan.

Kommer ihåg att ena är för att man inte ska rugga håret. Men det är ju inte enbart för rennskinets skull, det är ju för hästens skull oxå.
 
Sv: Renskinn

Vojlock inhandlades här om dagen! Shabrak har vi massor, men inga vojlockar. Fast nu har vi i alla fall 2.
Vojlocken får ju inte samma skarpa kant baktill samt når inte ända "fram" (bak...), precis som du säger.

Hoppas det funkar för dig också! Det är ju ingen jätteinvestering.
 
Sv: Renskinn

Men :confused: Om man läger håren åt "samma håll" så kan man ju också få en kardborre effekt. Jag tänker så här: hästens fäll över ryggen har ju hårrötterna fram mot huvudet. Om jag stryker den från huvudet mot svansen så stryker jag den medhårs. Om jag lägger en renfäll på hästryggen som även den har hårrötterna mot hästens huvud och drar den bakåt så "taggar" håren i varandra. Om jag däremot drar renfällen framåt så glider den lätt. Vänder jag renfällen med hårrötterna bak mot hästens svans så händer det omvända. Det bir lätt att dra fällen bakåt men håren "taggar" i varandra om jag drar den framåt mot huvudet.
Så man kanske ska fundera lite på om sadeln brukar vilja dras framåt eller bakåt och placera fällen utifrån detta. Om sadeln ligger still borde det inte vara något problem vilket håll man än vänder fällen åt. Eller så kan man göra som jag sett en westernryttare ha, en hel fäll liggande tvärs över ryggen på hästen, alltså renhåren i 90 graders vinkel mot hästens hår. :)
 
Sv: Renskinn

Jag håller med Freike. Jag har experimenterat lite och kommit fram till att det går att ha renskinnet åt precis vilket håll som helst i princip (tom på tvären).

Men skinnet tenderar enligt min erfarenhet att kunna glida i motsatt riktning mot renhåren. Så har du en häst med trind mage som puttar fram sadeln/sadelgjorden så testa att lägga skinnet med håren i motsatt rikning mot hästens. Det blir inget rugg alls på min häst och skinnet hjälper till att hålla bak sadeln. Jag har en bomlös sadel kanske jag ska tillägga.
 
Sv: Renskinn

Jisses det här känns som en dum fråga, men visst ska håren ligga vända ner mot hästens? :S Jag har aldrig sett någon använda renskinn under sadel, bara hört talas om det.
 
Sv: Renskinn

Jag tvättar mina renskinn! För hand visserligen,med vanligt schampo -gnuggar in o sköljer noga med duschen.Som att tvätta hunden:D
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 370
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har beställt ett renskinn till min sällskapshäst då han dels får lite skav av schabrak/ullpad och dels har lite karprygg och behöver...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: Marita73
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp