Repgrimma med tyglar

pixiesberlioz

Trådstartare
Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :)

Jag har använt mig av longeringsdeltat och det har funkat fint. Däremot var ni många som skrev om att ha repgrimma under tränset och liknande som väckte min nyfikenhet.

Då hästen har haft en tuff bakgrund och ogillar utrustning överlag har jag även testat att rida henne lite western (hon svarar bra på sådana hjälper), neck-reining tex.

Nu till min fråga:
Vad är eran erfarenhet av repgrimma med reptyglar? Var kan jag hitta sådana? Har inte provat att rida henne bettlöst, men tänkte börja prova lite smått 👍
 
Ska du rida bettlöst skulle jag rekommendera att använda ett bettlöst träns istället, i läder. Repgrimma är skarpt, plus såpass kraftigt material att om hästen kommer lös och fastnar så går hästen sönder före grimman. Bättre då med utrustning i läder som går av om olyckan är framme. Dessutom sitter ett bettlöst träns i regel bättre och inverkar på det sätt man vill, till skillnad från en repgrimma som du inte kan sätta lika tight.
 
Ska du rida bettlöst skulle jag rekommendera att använda ett bettlöst träns istället, i läder. Repgrimma är skarpt, plus såpass kraftigt material att om hästen kommer lös och fastnar så går hästen sönder före grimman. Bättre då med utrustning i läder som går av om olyckan är framme. Dessutom sitter ett bettlöst träns i regel bättre och inverkar på det sätt man vill, till skillnad från en repgrimma som du inte kan sätta lika tight.
Men är det inte främst i hage eller vid uppbindning man ska tänka på att inte ha repgrimma?
Jo, hade en tanke om bettlöst träns, tror att Hööks har ett som borde funka, det är korsat under hakan på hästen
 
Jag testade att sätta tyglar på en repgrimma och rida rundor med det, men mitt sto blev fly förbannad på mig, tvärnit i galoppen och kast åt sidan för att jag rörde tyglarna och sen fick jag inte ta i dem mer annars laddade hon förbannat. Den repgrimman var alldeles för skarp för henne, sen finns det ju idag flera olika modeller med olika skarphet, vissa ser riktigt fina ut. Vi landade på att rida med S-hackamore till slut.
 
Jag red min häst mycket med repgrimma med repet fäst under hakan. Är såklart skarpt, men det är ju inte meningen att man ska ha kontakt med nosryggen hela tiden och att hästen ska ha stöd på det. Utan jag tog i repet när jag ville något och lät det annars hänga löst.
Min häst var ett rätt okänsligt kallblod, så han trivdes bra på repgrimma.
 
Men är det inte främst i hage eller vid uppbindning man ska tänka på att inte ha repgrimma?
Jo, hade en tanke om bettlöst träns, tror att Hööks har ett som borde funka, det är korsat under hakan på hästen
Cross-under-tränsen kan vara väldigt förvirrande för en häst som är van vid bett eller andra bettlösa alternativ, för det inverkar så pass annorlunda. Skulle rekommendera dig att satsa på ett sidepull eller någon mild variant av hackamore (tex ett flower- eller hjulhack) till en början, det brukar de flesta hästar förstå. Så kan man utforska andra alternativ sen.
 
Jag red min häst mycket med repgrimma med repet fäst under hakan. Är såklart skarpt, men det är ju inte meningen att man ska ha kontakt med nosryggen hela tiden och att hästen ska ha stöd på det. Utan jag tog i repet när jag ville något och lät det annars hänga löst.
Min häst var ett rätt okänsligt kallblod, så han trivdes bra på repgrimma.
 

Bifogade filer

  • repgrimma_dbknut1.jpg
    repgrimma_dbknut1.jpg
    155,2 KB · Visningar: 77
Jag red min häst mycket med repgrimma med repet fäst under hakan. Är såklart skarpt, men det är ju inte meningen att man ska ha kontakt med nosryggen hela tiden och att hästen ska ha stöd på det. Utan jag tog i repet när jag ville något och lät det annars hänga löst.
Min häst var ett rätt okänsligt kallblod, så han trivdes bra på repgrimma.

Bifogade en bild, hoppas den följde med. Hade du fäst tyglarna på liknande sätt som bilden när du fäste under hakan?
 
Du kan även testa att fästa tyglar i ringarna i ett remonträns ( obs, ha remontnosgrimman ovan nosbrosket) samtidigt som du har tyglarna i ett vanligt bett så får du se hur hästen reagerar på bettlöst.
 
Har testat att arbeta hästen från marken med repgrimma och det funkar bra.
Imorgon tänkte jag prova att koppla på tygeln, börjar med att ha tygeln under hakan.
Jag har en reptygel med hakar så det är lätt att fästa.
Fäster man hakarna i varsin ögla?
 
Har testat att arbeta hästen från marken med repgrimma och det funkar bra.
Imorgon tänkte jag prova att koppla på tygeln, börjar med att ha tygeln under hakan.
Jag har en reptygel med hakar så det är lätt att fästa.
Fäster man hakarna i varsin ögla?

Nej, haken om både remmen som går till knuten mellan ganascherna och till knuten som är på sidan av nosen. Och motsvarande på andra sidan. Alternativt båda hagarna i "alla" öglor under hakan.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Western Hej! :D Jag fick från ingenstans idén att jag ville prova på western med min arabvalack (som annars tävlat galopp, fälttävlan, hoppning...
Svar
3
· Visningar
2 371
Senast: sthu
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 642
Senast: holymary
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp