Bukefalos 28 år!

Repgrimma-tygel

Sv: Repgrimma-tygel

jag skyller inte på repgrimmans, utan ryttarna som red!
men jag ser det som ett arbetsredskap från marken och min fråga var varför man väljer att rider med repgrimma istället för ex sidepull eller tränslöstträns som är gjort så att man ska kunna rida utan bett.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Är inte repgrimma ganska skarpt att rida med? Man använder det ju främst som arbetsredskap när man jobbar med hästen från marken. det är väl bättre att köpa ett bettlöst träns?

Du skrev såhär, det tolkar jag som att du menar att det är skarpare att rida i repgrimma än att använda den från marken.
Men jag kanske förstod dig fel?
Jag undrade då på vilket sätt det blev skarpare uppsuttet?

Inom PNH, som jag tränar, används repgrimman som kommunikationsredskap med hästen, oavsett från marken eller uppsuttet.
Däremot, i verkligheten, kanske de flesta använder repgrimman från marken och sedan rider med bett eller annat, men det betyder ju inte att den kan användas till både och.

Jag rider enbart i repgrimma på vår ena häst, det fungerar utmärkt. För det mesta är tygeln lång, vi tränar på att rida med andra kommunikationsmedel då målet är att kunna rida helt utan utrustning, men ibland blir det lite fartigare och då kan jag behöva korta tyglarna precis som när man rider med bett.
 
Sv: Repgrimma-tygel

*kl*

Varför rida i repgrimma alls?

Om syftet är att det ska vara naturligt och snällt mot hästen...

Varför inte lära sig rida ordentlig? En duktig ryttare med följsam sits och mjuk hand gör inte illa hästen i munnen om den rids med vanligt bett. Det är varken hårt eller djurplågeri att rida med bett.

Repgrimma är inte bra ur säkerhetssynpunkt. Om man rider utomhus kan mycket hända. Bra om man då kan ha någorlunda koll på hästen. Repgrimma är inte så bra för finkommunikation med hästen, så att säga.

Jag kan helt ärligt säga, att de flesta jag uppmärksammat som deltagare i sekten Parelli är de som inte kan rida så bra... Dvs med balanserad sits och mjuk följsam hand.

Norrland
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jag uppfattar repgrimma som skarpt från marken, det är ju därför man använder det och inte ex en vanlig grimma. Jag rider både med bett och tränslöst, men repgrimma skulle ja inte rida med då det finns träns för om man vill undvika bett.

Självklart får alla rida med det dom vill, jag undrar bara varför då JAG ser detta som ett redskap som man använder från marken. Sen säger jag inte att det är dåligt eller hemskt, tycker bara att repgrimma är skarpt och vänder mig till er som rider med det och undrar varför ni rider med det och inte med alternativ som ex sidepull, hackamore eller tränslöst. Men det kanske är många som rider med vanlig grimma också? ni som rider med repgrimma rider ni pass på banan med det eller är det vid lugnare turer i skogen?
 
Sv: Repgrimma-tygel

Glömde svara på frågan, är trött - och glömsk.
jag uppfattar det som skarpare när man rider då det blir helt andra "tag". repgrimman är ju gjord för att ha ett grimskaft under grimman, som vanliga grimmor och inte vid sidorna som ett träns. Förstår inte riktigt hur styrförmågan kan bli mildare än på ett vanligt träns då det är gjort för att tyglarna ska sitta på sidan och har man bra sits, balans och mjuk hand så är det inget som stör hästen.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jag rider med repgrimma för att jag kan helt enkelt. Hästen funkar bra på alla möjliga alt. men jag trivs väldigt bra med repgrimman. Varför den skulle vara så hemsk och skarp förstår jag inte alls. Vill hästen dra med mig gör den det även om jag skulle ha taggtråd i munnen på den. Jag rider Akademiskt och håller därmed inte så mkt i tyglarna utan använder hellre sitsen.

Dressyr rider jag med kapson och/eller blank stång för där vill jag ha lite mer finlir.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Helt ärligt? ...funderar du på ryttare som rider naturligt för hästen så kanske du tänker kanske på ryttare som rider utan, vare sig bett eller repgrimma?
Eller, menar du att de som rider naturligt och "bussigt" för hästen, använder bett?
För mig känns det som om det är skonsammare för hästen att använda repgrimma än bett..
Övertyga mig gärna! Jag vill hästens bästa.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jeg red in min (nu 4 åring) med repgrimma i sommras :p Hade inga som helst problem, och han tyckte nog matte va väldigt snäll som valde just repgrimman och inte bett :D

fjordtokan: kan mäta hur långt mitt rep är som jag har till när jag rider, är ett vanligt arbetsrep tror det är 4½ m eller något, kan fotografera hur jag gör knuten me om jag hinner :D
 
Sv: Repgrimma-tygel

Kul att det funkar :) Det kanske fungerar väldigt bra på en del hästar, jag vet inte. Undrade bara varför man väljer att rida i en repgrimma och inte ex en vanlig grimma, tränslöst eller sidepull. Men alla får ju göra precis det de vill, har bara min åsikt och min erfarenhet av repgrimma.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jag tömkör min 2-åring i repgrimman också, den vuxna har lite traumatiska uppfattningar om tömkörning så henne blir det bett på där..
 
Sv: Repgrimma-tygel

jag började med repgrimma och gick sedan över till bosal och tycker då repgrimmar ger mest lika signaler som bosalen än tex en vanlig grimma :) Inom western får man inte tävla på annat än bosal som bettlöst så kändes onödigt att skaffa sog ett för en kort stund. Sedan fördelen med att rida i repgrimma är att om man väljer att hoppa av och gå så är det bara knyta upp "tyglen" så har man hästen i grimma och ledrep :p
 
Sv: Repgrimma-tygel

Det är ju smart :)
Alla rider sina hästar olika och lika så med utrustningen. Men kul att den funkar för dig.
 
Sv: Repgrimma-tygel

okej, tråkigt med de traumatiska händelserna. en fråga, hoppas ja får ställa den?
Varför väljer du att ha bett på henne och då inte repgrimman? Just för händelserna?
 
Sv: Repgrimma-tygel

På grund av att jag inte vill ändra något i hur jag tömkör nu när hon äntligen börjar fungera riktigt bra där.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Helt ärligt? ...funderar du på ryttare som rider naturligt för hästen så kanske du tänker kanske på ryttare som rider utan, vare sig bett eller repgrimma?
Eller, menar du att de som rider naturligt och "bussigt" för hästen, använder bett?
För mig känns det som om det är skonsammare för hästen att använda repgrimma än bett..
Övertyga mig gärna! Jag vill hästens bästa.

Det är inte naturligt för hästen att vi rider på den. Tvärtom, det är ytterst onaturligt att ha ett rovdjur på ryggen. Med eller utan repgrimma. :cool:

Jag hävdar att en duktig ryttare som rider med fast säte och mjuk hand och hästen jobbande i form är snällare än en ryttare som rider med repgrimma. Det är snällt att sträva efter att hästen ska använda sin kropp på bästa sätt. Det gör att den inte slits ut pga fel användning.

Sen finns det en säkerhetsaspekt med att rida ute i trafik m.m. med repgrimma. Du har inte samma möjlighet att påverka hästen om något händer. Alla hästar kan skygga, även sk "nh-tränade".

Norrland
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jag hävdar att en duktig ryttare som rider med fast säte och mjuk hand och hästen jobbande i form är snällare än en ryttare som rider med repgrimma. Det är snällt att sträva efter att hästen ska använda sin kropp på bästa sätt. Det gör att den inte slits ut pga fel användning.

Norrland

haha gud vilken elak människa jag är då. :rofl:
Så man kan inte vara en duktig ryttare för att man rider med repgrimma då eller. :cool:
 
Sv: Repgrimma-tygel

Aha.. de jag känner/sett som rider med repgrimma har ju repet precis som vanligt, i öglan under hakan. Så knyter man båda ändarna där.
För mig blir det faktiskt inte så stor skillnad när vi rider jämfört med från marken.
Som standard hänger tygeln löst, när vi ska svänga använder jag först kroppen, pekar och sedan blir den ena tygeln ledande och den andra drivande mot halsen. När det ska bromsas börjar jag alltid med att löpa med handen nedåt längs repet, och då vet han att jag kommer att begära en bromsning, så då gör han det vanligtvis redan då. Annars tar jag bara tillbaka ena tygeln lite och inverkar mit fram på nosryggen precis som ett hack.

Jag strävar efter att han ska finna sin egen bärighet, utan att jag bär honom i handen, jag korrigerar/påminner bara med tygeln när det behövs.

Nu är han inriden såhär, bett kommer framöver i hans (och min) utbildning, men tills vidare klarar vi allt vi behöver med repgrimman. Dessutom är det skonsammare för hästen när min lite ovane make ska rida, det blir lätt lite struligt och då är jag glad att det inte är ett bett i munnen på hästen.
Har ridit lite på S-hackamore, men upplever att hästen blir lite överkänslig då, så jag gissar att han tycker det är skarpare än repgrimman iaf.
 
Sv: Repgrimma-tygel

*kl*

Varför rida i repgrimma alls?

Om syftet är att det ska vara naturligt och snällt mot hästen...

Varför inte lära sig rida ordentlig?
Varför tror du att man rider felaktigt/slarvigt eller att man inte KAN rida, bara för att man använder en repgrimma?
En duktig ryttare med följsam sits och mjuk hand gör inte illa hästen i munnen om den rids med vanligt bett. Det är varken hårt eller djurplågeri att rida med bett.
Nej, en följsam ryttare är inte hård mot hästen, oavsett utrustning. Jag har inte sagt att bett är djurplågeri, däremot är det HELLER inte djurplågeri att rida i repgrimma. Vi som rider i repgrimma gör inte det för att vi är så klantiga att vi inte kan rida med bett utan att skada hästen, vi gör det (eller jag iaf) göra det för att finslipa vår ridning.

Repgrimma är inte bra ur säkerhetssynpunkt. Om man rider utomhus kan mycket hända. Bra om man då kan ha någorlunda koll på hästen. Repgrimma är inte så bra för finkommunikation med hästen, så att säga.
Om något händer så vill iaf inte jag behöva förlita mig på att kunna tvinga hästen till lydnad med potentiellt skarp utrustning. Jag har tränat min häst på att lita på mig och lyssna på mina signaler. Blir han rädd så skuttar han till såklart, men om jag behåller lugnet så vet han att han inte behöver skena iväg, så då gör han inte det. Helt utan att jag tvingar honom. Och VILL hästen skena för livet, då hjälper varken repgrimma eller bett, men om hästen har så lite förtroende för människan så ska man nog inte ge sig ut och rida ännu kan jag tycka.

Jag kan helt ärligt säga, att de flesta jag uppmärksammat som deltagare i sekten Parelli är de som inte kan rida så bra... Dvs med balanserad sits och mjuk följsam hand.

Norrland

Hur många ur sekten Parelli har du sett rida då om jag får fråga? :grin:
Jämfört med hur många medlemmar som finns.. kan jag tro att det blir en ganska liten del..
Men om jag går till närmaste ridskola och filmar en slumpvis vald ridlektion kan jag lova dig att man ser både hårda händer, gapande hästmunnar, sågande händer och uppbetslade hästar.

Jag tror inte att du på allvar tror att det handlar om metoden, för det gör det ju inte. Dåliga ryttare hittar vi överallt, skillnaden med dem jag träffat inom Parelli är dock att de INSETT att de inte är så duktiga som de skulle vilja vara, och nu söker sätt att fixa detta.
Bland annat får vi lära oss att finslipa kommunikationen med hästen innan vi börjar använda utrustningen som man bara använder för just finliret, alltså bettet. Att rida in och börja utbilda på bett tycker jag är onödigt och dumt. Har sett massor med bilder tex här på buke där unga hästar rids, sprattlar till, kastar med huvudet och blir oavsiktligt slitna i en så känslig del som munnen. Jag vill iaf inte utbilda mina hästar att de ska lyda för annars gör det ont i munnen, dessutom vill jag inte att de ska vara rädda för att de plötsligt kan få ett smärtsamt ryck i munnen om de gör något oväntat. De är unga och ska få sprattla lite innan de är vuxna nog att sansa sig och lyssna.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 210
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 269
Senast: Snurrfian
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 144
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp