Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Sv: Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Du ser annorlunda på vad som är djurskyddsmässiga problem än vad jag o djurskyddslagstiftningen gör.
Vad vet du om hur många RR det finns utan anlag för DS?
PL

Eftersom det finns flera hanhundar och tikar som aldrig fått en enda DS-valp trots att de parats med tikar/hanar som tidigare gett DS så är det helt och hållet min amatörmässiga åsikt att det finns det.

Abstactet från NSHs avhandling talar mot dina spekulationer.
Risken finns att det enda sättet att undvika defekten är att aldrig para en ridgad med en ridgad.
PL

Det är ingen nyhet att folk i största allmänhet har otroligt svårt att se med kritiska ögon på sin egen ras, och ta åt sig av vad andra erfarar.

Detta är tyvärr sant, och alltför vanligt. Faktum är ju att alla raser har olika fel, en del fysiska, andra mentala, och det är ju så otroligt viktigt att man kan påtala de felen så att människor inte köper på sig problem i onödan.

Fast NSH har ju kommit fram till att ridgelösa innehar DS gen i lika hög utsträckning som ridgade - anledningen till att ridgelösa med DS är färre till antal än ridgade med DS handlar helt enkelt om att bara ca 15% av alla RR som föds är ridgelösa.

Det föds ju inte DS-valpar i varje kull liksom, långt ifrån!

Men hur det blir vet man ju inte förrän DNA-testet är en verklighet.

Senast ändrad:

HIttade även denna sammanställning om föreläsningen:

"På tisdagen åkte jag och Pernilla till Länsförsäkringars lokaler inne i stan för att lyssna på Nicolette Hillbertz som skulle föreläsa om moleykylär genetik. En mycket intressant och givande föreläsning.
Nicki är kunnig inom sitt område och även väldigt pedagogisk så även vi "lekmän" kunde hänga med i svängarna utan störra problem.
Det jag var mest intresserad av att höra bitarna om Dermoid Sinus så klart!

Efter den där dokumentären av BBC "Ett renrasigt helvete" har det ju varit lite skakigt i RR-världen.
Där presenterades ridgen hos RR som boven till sjukdomen och uppfödarna som mer eller mindre oseriösa som antingen ratade de ridgelösa i avel (för att avla bort DS) eller avlivade dem.
Vad folk missade och även BBC var att det inte fanns några som helst bevis för att det dubbla anlaget för ridge var upphovet till sinus. Det var bara en teori.
Dessutom har man nu hittat sinus även hos Ridgelösa valpar.
Så nu vet vi att ridgen inte är upphovet. Dvs Ridgelösa valpar kommer även i fortsättningen ratas i avel.
Att de avlivas ibland är naturligtvis tråkigt men ibland nödvändigt.
Har man en stor kull valpar skonar man tiken genom att plocka bort ett par valpar och då är det naturligtvis de som INTE fyller rasstandarden som får gå först.
Är det dessutom många valpar till försäljning finns risken att uppfödarna blir sittandes med valpar långt mycket längre än de skulle göra annars. Med tanke på att uppfödare ofta har lite fler hundar än vi svenssons är det ju svårt att ge alla hundar som inte blir sålda, ett kvalitativt liv.

Jag fick även bekräftat att Dermoid Sinus och ryggmärgsbråck hos barn har en koppling!!
De ligger under samma grupp av defekter. De uppstår under celldelningen, dvs väldigt tidigt i fosterstadiet.
Och nu finns inte tekniken som gör att man kan BEVISA att folsyra och järn skulle hjälpa även mot sinus, men det är logiskt att det skulle fungera. (gravida kvinnor rekomenderas att äta folsyra och järn under graviditeten för att förebygga ryggmärgsbråck hos barn)

Det råder diskussioner om moral och att man skulle "gömma" genen (ljuga om rasens sjukdom) om man utfodrar med folsyra och järn, vilket jag anser absurt.
Alla som ägen en ridgeback och är någorlunda intresserade av rasen är smärtsamt medvetna om denna sjukdom och hur många av våra hundar som faktiskt är bärare av genen så det är en dålig ursäkt att fortsätta föda upp valpar med en sjukdom som kan förebyggas med hjälp av något så simpelt som tillskott av folsyra och järn!

Om tekninken sedan kan utvecklas, vilket jag naturligtvis hoppas på, kommer man kunna utveckla ett DNA-prov som ser vilka som är bärare och vilka inte. På så sätt borde vi ju kunna avla bort sjukdomen inom en viss, om än avlägsen framtid, och samtidigt behålla rasens signum, ridgen."

Nej jag vet inte!
Knappast något publicerat? Isåfall var?
PL

Finns inget publicerat ännu vad jag vet. Föreläsningen jag gick på hölls i juni förra året och nu för några veckor sedan höll hon en liknande (som jag tyvärr inte kunde gå på för jag var sjuk).

Om man vill läsa allt till att det inte finns någon kopplinng så visar det bara hur blinda rasentusiaster blir vilket är ett av huvudproblemen när det gäller genetiska defekter.
Att enstkaka fall av DS kan uppträda även hos ridgelösa har jag ju redan citerat.
Men du har ju faktiskt påstått att frekvensen är lika!
PL

Du vet ju vad man säger om "jobbiga" hundar:

Stora hundar är ouppfostrade
Små hundar har personlighet

:cool:

Fast dina är inte ouppfostrade, dom har bara bättre saker för sig än att lyssna på dig :D:idea:

Ja precis, din är ouppfostrad mina har personlighet :angel:

Och mina lyssnar visst. Om jag har godis :idea:

Zoya: Vi är flera som upplever det som att du gärna blundar för de negativa sidorna med "din" ras. Att du blir både arg, kränkt och nedlåtande i dina bemötanden när någon kritiserar den ras som du brinner och vurmar för!

RR har en del problem med hälsan - eller hur?
RR har en del problem med mentaliteten - eller hur?

Därmed inte sagt att det inte går att avla för att få fram friskare och sundare RR!
MEN för att kunna göra det så måste man ju som "ras-älskare" se krasst på den verklighet som vi andra så tydligt ser, eller?

/Swat

Om du verkligen påstår att NSH efter bara två år skulle förkasta huvudslutsateserna i sin egen doktorsavhandling får du väl komma med något mer är uppenbart okunniga referat från en föreläsning du inte ens hört själv!
Några effekter på töntigheter
Orsakande mutation = en kopia av 4 gener, inte en defekt.
Vad folk missade och även BBC var att det inte fanns några som helst bevis för att det dubbla anlaget för ridge var upphovet till sinus
Dessutom har man nu hittat sinus även hos Ridgelösa valpar.
Så nu vet vi att ridgen inte är upphovet.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka