Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Sv: Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Jag måste erkänna att jag inte förstår vad det är du inte förstår.
Om alla dina svar utgår från mitt första inlägg så förstår jag varför du hakar upp dig. Du missförstod det inlägget (ja, jag kunde varit tydligare och inte så grovt generaliserande. Jag tycker dock att det framgick att jag talade om i huvudsak grythundar, eftersom att det är just dessa jag exemplifierar ) och du fick din förklaring. Att du sedan ÄNDÅ ska prata grisar och mycket knappt bemöter mina frågor/påståenden om tysken som överladdad i gryten gör mig ännu mer övertygad om att du inte riktigt vill eller kan förklara hur det kan komma sig att detta verkar bli vanligare enligt vad jag och flera har erfarat och hört hos spadjägare.

Att du nu säger att det "går fel på sina håll,..." är något helt annat än det du skrev i dina första inlägg. Därav min raktion och där kan jag säga dig att bara för att några enstaka individer är FÖR överskaprpa,.. så är det inte så att rasen går åt fel håll för det.
Nu är du där igen, svara istället på frågorna. Varför tror du att så många har en annan erfarenhet? Är det bara en slump?

Ser man det som en styrka att hunden går in i närkamp med viltet istället för att göra sitt jobb ordentligt ska man inte vara jägare,man ska nog inte ha hund över huvud taget. Det är inte konstigt att folk tappar respekten för jägare när såna här kommentarer läcker ut och det är precis detta jag sitter och kritiserar. Otroligt tråkigt för de som bedriver jakten korrekt.

Men eftersom att du då anser att hundarna SKA angripa viltet (dvs direkt angripa en grävling eller räv, eller varför inte en gris. Inte flytta och ställa, utan gå in i närkamp så kan väl du som verkar så otroligt erfaren och duktig på detta förklara varför detta är en god egenskap och varför den kritiseras av andra jägare? Kom inte och tjata om att det behövs tuffa hundar för att flytta grisar nu. Jag har förklarat att jag menar direkta angrepp där hunden går på för hårt/slåss så många gånger nu att jag börjar känna mig som en cd skiva med glapp i.

Speciellt kan du inte tillräckligt om grisjakt.... Och de som känner mig här vet att om någon är mån om at jakt ska bedrivas korrekt så är det jag.
Nej jag kan inte tillräckligt om grisjakt, vilket jag till och med sagt i tråden mer än en gång. Jag har även agerat papegoja och sagt att jag återberättar kritiken från andra jägare, och jag vet tillräckligt mycket om grisjakt för att förstå att hundarna inte ska försöka fälla grisen själv.

Sen kan jag lugna dig,. Jag är nog mer kritisk till mina egna raser än du anar. Och jag vet att du uttalade dig om i grytjakt framförallt men du uttalade dig även om grisjakt och DÄR är du ute på hal is vilket jag påpekade men det var tydligen ömtåligt att inse det för dig eftersom du försöker vifta bort det hela tiden.
Jag tror ,utan att försöka vara spydig med diverse flirtsmileys och dåliga och irrelevanta argument om din eller min kunskap om hur jakt ska bedrivas, att du behöver ta diskussionen från början. Jag har inte någonstans viftat bort att du skulle ha större erfarenhet av grisar. Det är dock otroligt påfrestande att efter det första inlägget hela tiden försöka förklara för dig att problemet till största del funnits inom grytjakten. Jag vet inte varför du hakar upp dig på grisarna och gång på gång försöker höja tysken till skyarna som grishund när jag söker efter svar vid i huvudsak en annan jaktform. Att du anser att jag undviker grisdiskussionen (nåja, man kan ju tolka det som man vill) beror på att jag verkligen försöker nå fram till dig med frågeställningen om varför du tror att det riktats så mycket kritik mot hundar som går för hårt åt och stressar djuret som jagas. Jag får inget svar! Så vem viftar bort vad egentligen?

Jag har givit en förklaring till varför TJTs är och SKA vara rejält skarpa (i och med det har jag aldrig försökt hävda att det inte finns de som är "oerloaded"...) men problemen är inte på det plan DU tror och försöker framhäva vilket jag också ville belysa.
Men snälla. Sänk garden nu och läs inläggen ordentligt. INGEN i tråden har sagt att tysken inte ska vara skarp! Man ifrågasätter för hundrade gången VARFÖR du tror att problemet med att många JÄGARE tycker att hundarna går åt för hårt? Jag förstår inte att det är möjligt att i a4-sidor långa inlägg försöka undvika att svara på detta genom att tjata om tyskens användningsområde (och min okunskap om grisar). Om du finge svara på detta hade diskussionen varit slut för flera sidor sen. Jag är inte intresserad av långa utlägg om hur grisjakt bedrivs, jag VET att grisar ska kunna flyttas, problemet är att diskussionen ens från början i huvudsak inte handlat om tyskens roll som grishund! Det enda jag har skrivit diskussionen igenom är att jag även fått höra att problemet existerat på sina håll även där, även om det inte varit lika omfattande. DU har inte erfarat detta, BRA! Men andra jägare har det.

Kan du inte se det så är det knappast någon idé att fortsätta debatten. Du tror dig veta något om saker du inte har en aning om helt enkelt vilket skiner igenom i mer eller mindre varje rad du skriver som svar.
Märkligt nog är det ändå inte jag som baserar mina inlägg på att undvika att svara på frågor genom att försöka framföra motpartens okunskap på grisar när denne upprepade gånger talat om att detta i det stora hela handlar om rovdjursvilt. Det står klart och tydligt i inlägge, svart text på vit bakgrund. Försök nu att föra en saklig diskussion är du snäll, helst utan att skicka otaliga flirtsmileys.

Påstår du att line_n:s hund är mentalt dålig?

Det var riktigt magstarkt även för att komma från dig.
Dessutom så lyser det av okunskap.

Jag antar att jag har lite fördomar om golden retriver, en ras som jag aldrig kommer skaffa hur söta de än är :p
Goldens är inte speciellt smarta och de är slätstrukna, man får en känsla av att de ber om ursäkt för sin egen existens.

Vad du tycker är magstarkt säger mer om dej än om mej!

Jag skrev INGET om line_s hund!
Jag skrev att KOMMENTAREN "Min hund är inte dålig mentalt, den har PERSONLIGHET" är något av en "klassiker"

Den och alla dessa "Mh't gick dåligt pga - regn/sol/nära till löp/långt från löp/hunden innan morrade åt oss när vi möttes/hunden innan undvek oss när vi möttes osv osv".

/Swat

Men det är väl ingen här som har tagit upp just den kommentaren?
Jag kan inte läsa att någon skyller dålig mentalitet på personlighet?
Det var du som drog upp det, helt obefogat.

Forsätt då gärna debatten i en egen tråd. Diskussionerna om TJT och RR känns trista när man försöker läsa vad tråden egentligen handlade om. Ett rolig beskrivning av "fördomar".
Tråden blir kanske mindre "rolig" men definitivt mer givande när man börjar diskutera de rasproblem som faktiskt ligger bakom en hel del av fördomarna!
PL

Har du missat att tråden handlar om fördomar?!

/Swat

Så ordet "klassiker" i inlägg 124 borde egentligen bytas ut mot "fördom"? Är det det du menar?

Vad får dig att tro att jag skulle ha missat det?

Däremot förstår jag faktiskt inte vad du är ute efter, DU gav dig på mitt svar till Zoya när du läste in allt möjligt i den lilla raden. Nu kan du inte ens förklara vad du menar?

Nej jag menar inte att "klassiker" är = fördomar!

Med "klassiker" menade jag att det är ett uttalande som ofta fälls när en individ/ras kritiseras!
Befogad kritik eller fördomsfull sådan!

JAG upplever "er" ras RR som en ras med genomgående ganska stora problem med mentalitet och vissa problem även hälsa.
För MEJ är detta inte en fördom utan kontentan av mina erfarenheter och upplevelser!

Att jag tog upp exemplet här på att många försvarar sin hundar/raser "till tänderna" när de kritiseras beror på att kritiken IBLAND kan vara just okunnighet/fördomar.

Med detta så tror jag jag släpper RR-diskussionen i denna tråd, då den eg. är väldigt långt ifrån ursprungsämnet!

/Swat

- Mastiffer är dumsnälla
- Random dvärgras med intrycktnos har ett andningsljud som kan väcka döda
- Mexikanska nakenhundar ska man undvika och absolut inte skaffa om man inte vill ha en rabiat, skällig semi-mördarmaskin
- Akitor bör man absolut inte skaffa om man inte vill bli av med armen
- Vita goldens och gul/svarta labradorer är mer eller mindre alltid feta som sälar med samma rörelsmönster
- Retrievers dör av "ålder" vid 4års ålder (eller av cancer vid den åldern)

är väl de fördommar jag kan komma på för stunden :angel:

Visst är fördomar just fördomar...
Är i daglig kontakt med rasen TJT och kan nog skriva på att det är mycket hund;) MEN...definitivit inte allt som skrivs om den.
Mycket av ryktena är nog lite som "fiske-historier"....
Det är en otrolig ras som verkligen kräver sin förare. Det är den ultimata jakthunden men är inte gjord för att sitta i hundgård.
En otroligt intelligent ras och den är definitivt en känslig individ, men har säkerligen mycket lättare att stänga av just på grund av stark jaktdrift.
Det är en fröjd att se en TJT jaga och arbeta om den är rätt tränad vilket är mer ett undantag än en regel.
Personligen tycker jag det är vanskligt att släppa sin jakthund på något så avancerat som gryt eller gris och lydnad inte fungerar.
Det är väl som att släppa en otränad BC i en fårflock å se om det funkar:eek:

Där kommer väl lite av min fördom fram...detta med jakthundar. Verkar som man skaffar en jakthund, sätter den i hundgård, tar fram och "dammar av den" till jakten och sedan skyller på rasen när inget egentligen fungerar.
Hundar med mycket drift kräver än mer av sina förare fast ibland verkar det som man tänker att "halva jobbet är gjort" bara för det....

KL
Jag får höra det mesta fördommar från riktigt gamla "äkta" jägare.

*Nu har du helt förstört hunden flicka lilla, man ska aldrig träna jakthundar så de blir lydiga.

* Den där är inte renrasig va? När jag svarar kommer det ett, "det är omöjligt att ha en renrasig jakthund lös"'

Sen är han ju ofta en karelarblandis eftersom han har så annorlunda färg och jag har mer än en gång fått berätta vad han har för reg nr så dom kan gå och kolla på hunddata ;)

Detta är några av mina fördomar.

Jack Russel Terrier- Skäller, drar som galningar, har nära till att bita och ofta hundaggressiva.
Detta stämmer på 95% av alla jag träffat, dock beror det såklart inte på rasen utan ägare som köper en liten hund och tror att det innebär lite jobb.

Schäfer- Pipiga och nerviga

Golden retriver- Hoppiga, flänga i huvudet, svårtränade

Labrador retriver- Rultiga, klumpiga, dragiga, "springer rätt in i knäna och kapar dig"

En annan "fördom" som jag just insåg att jag möter ganska ofta är:
"Jasså, då har en Ikea-shäfer! Pallade inte med the real thing eller?"
eller
"Herre gud, hur orkar du ha malle? Damp hundar som måste bo i bur hela uppväxten och ändå lyckas förstöra både hus och bil innan 12 månaders ålder!"
- "Jasså! Ja ful var den i alla fall! Tacka vet jag riktiga schäfrar inte sånna där blandraser!"

/Swat

:rofl: Vad jag känner igen det där. Sen är frågan hur många schäferägare som skulle orka med ett popcorn ;):D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka