Sv: Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR
)
Jag måste erkänna att jag inte förstår vad det är du inte förstår.
Om alla dina svar utgår från mitt första inlägg så förstår jag varför du hakar upp dig. Du missförstod det inlägget (ja, jag kunde varit tydligare och inte så grovt generaliserande. Jag tycker dock att det framgick att jag talade om i huvudsak grythundar, eftersom att det är just dessa jag exemplifierar ) och du fick din förklaring. Att du sedan ÄNDÅ ska prata grisar och mycket knappt bemöter mina frågor/påståenden om tysken som överladdad i gryten gör mig ännu mer övertygad om att du inte riktigt vill eller kan förklara hur det kan komma sig att detta verkar bli vanligare enligt vad jag och flera har erfarat och hört hos spadjägare.
Men eftersom att du då anser att hundarna SKA angripa viltet (dvs direkt angripa en grävling eller räv, eller varför inte en gris. Inte flytta och ställa, utan gå in i närkamp så kan väl du som verkar så otroligt erfaren och duktig på detta förklara varför detta är en god egenskap och varför den kritiseras av andra jägare? Kom inte och tjata om att det behövs tuffa hundar för att flytta grisar nu. Jag har förklarat att jag menar direkta angrepp där hunden går på för hårt/slåss så många gånger nu att jag börjar känna mig som en cd skiva med glapp i.
Jag måste erkänna att jag inte förstår vad det är du inte förstår.
Om alla dina svar utgår från mitt första inlägg så förstår jag varför du hakar upp dig. Du missförstod det inlägget (ja, jag kunde varit tydligare och inte så grovt generaliserande. Jag tycker dock att det framgick att jag talade om i huvudsak grythundar, eftersom att det är just dessa jag exemplifierar ) och du fick din förklaring. Att du sedan ÄNDÅ ska prata grisar och mycket knappt bemöter mina frågor/påståenden om tysken som överladdad i gryten gör mig ännu mer övertygad om att du inte riktigt vill eller kan förklara hur det kan komma sig att detta verkar bli vanligare enligt vad jag och flera har erfarat och hört hos spadjägare.
Nu är du där igen, svara istället på frågorna. Varför tror du att så många har en annan erfarenhet? Är det bara en slump?Att du nu säger att det "går fel på sina håll,..." är något helt annat än det du skrev i dina första inlägg. Därav min raktion och där kan jag säga dig att bara för att några enstaka individer är FÖR överskaprpa,.. så är det inte så att rasen går åt fel håll för det.
Ser man det som en styrka att hunden går in i närkamp med viltet istället för att göra sitt jobb ordentligt ska man inte vara jägare,man ska nog inte ha hund över huvud taget. Det är inte konstigt att folk tappar respekten för jägare när såna här kommentarer läcker ut och det är precis detta jag sitter och kritiserar. Otroligt tråkigt för de som bedriver jakten korrekt.
Men eftersom att du då anser att hundarna SKA angripa viltet (dvs direkt angripa en grävling eller räv, eller varför inte en gris. Inte flytta och ställa, utan gå in i närkamp så kan väl du som verkar så otroligt erfaren och duktig på detta förklara varför detta är en god egenskap och varför den kritiseras av andra jägare? Kom inte och tjata om att det behövs tuffa hundar för att flytta grisar nu. Jag har förklarat att jag menar direkta angrepp där hunden går på för hårt/slåss så många gånger nu att jag börjar känna mig som en cd skiva med glapp i.
Nej jag kan inte tillräckligt om grisjakt, vilket jag till och med sagt i tråden mer än en gång. Jag har även agerat papegoja och sagt att jag återberättar kritiken från andra jägare, och jag vet tillräckligt mycket om grisjakt för att förstå att hundarna inte ska försöka fälla grisen själv.Speciellt kan du inte tillräckligt om grisjakt.... Och de som känner mig här vet att om någon är mån om at jakt ska bedrivas korrekt så är det jag.
Jag tror ,utan att försöka vara spydig med diverse flirtsmileys och dåliga och irrelevanta argument om din eller min kunskap om hur jakt ska bedrivas, att du behöver ta diskussionen från början. Jag har inte någonstans viftat bort att du skulle ha större erfarenhet av grisar. Det är dock otroligt påfrestande att efter det första inlägget hela tiden försöka förklara för dig att problemet till största del funnits inom grytjakten. Jag vet inte varför du hakar upp dig på grisarna och gång på gång försöker höja tysken till skyarna som grishund när jag söker efter svar vid i huvudsak en annan jaktform. Att du anser att jag undviker grisdiskussionen (nåja, man kan ju tolka det som man vill) beror på att jag verkligen försöker nå fram till dig med frågeställningen om varför du tror att det riktats så mycket kritik mot hundar som går för hårt åt och stressar djuret som jagas. Jag får inget svar! Så vem viftar bort vad egentligen?Sen kan jag lugna dig,. Jag är nog mer kritisk till mina egna raser än du anar. Och jag vet att du uttalade dig om i grytjakt framförallt men du uttalade dig även om grisjakt och DÄR är du ute på hal is vilket jag påpekade men det var tydligen ömtåligt att inse det för dig eftersom du försöker vifta bort det hela tiden.
Men snälla. Sänk garden nu och läs inläggen ordentligt. INGEN i tråden har sagt att tysken inte ska vara skarp! Man ifrågasätter för hundrade gången VARFÖR du tror att problemet med att många JÄGARE tycker att hundarna går åt för hårt? Jag förstår inte att det är möjligt att i a4-sidor långa inlägg försöka undvika att svara på detta genom att tjata om tyskens användningsområde (och min okunskap om grisar). Om du finge svara på detta hade diskussionen varit slut för flera sidor sen. Jag är inte intresserad av långa utlägg om hur grisjakt bedrivs, jag VET att grisar ska kunna flyttas, problemet är att diskussionen ens från början i huvudsak inte handlat om tyskens roll som grishund! Det enda jag har skrivit diskussionen igenom är att jag även fått höra att problemet existerat på sina håll även där, även om det inte varit lika omfattande. DU har inte erfarat detta, BRA! Men andra jägare har det.Jag har givit en förklaring till varför TJTs är och SKA vara rejält skarpa (i och med det har jag aldrig försökt hävda att det inte finns de som är "oerloaded"...) men problemen är inte på det plan DU tror och försöker framhäva vilket jag också ville belysa.
Märkligt nog är det ändå inte jag som baserar mina inlägg på att undvika att svara på frågor genom att försöka framföra motpartens okunskap på grisar när denne upprepade gånger talat om att detta i det stora hela handlar om rovdjursvilt. Det står klart och tydligt i inlägge, svart text på vit bakgrund. Försök nu att föra en saklig diskussion är du snäll, helst utan att skicka otaliga flirtsmileys.Kan du inte se det så är det knappast någon idé att fortsätta debatten. Du tror dig veta något om saker du inte har en aning om helt enkelt vilket skiner igenom i mer eller mindre varje rad du skriver som svar.