Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Sv: Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Vilka är "vi"?

och då vill jag gärna att du visar på ett inlägg där jag påstår att inte dessa problem finns d.v.s existerar öht. (herregud, jag är väl den första att påpeka att det finns t ex rädslor och allergier i min ras - i olika rastrådar).

Det är dock stor skillnad på att säga att det finns vissa problem och att påstå att hela rasen ser ut på ett visst sätt - och det är det jag opponerar mig emot.

Du kanske ska läsa mitt inlägg nr. 77 igen innan du påstår att jag hävdar någonting.

Om du verkligen påstår att NSH efter bara två år skulle förkasta huvudslutsateserna i sin egen doktorsavhandling får du väl komma med något mer är uppenbart okunniga referat från en föreläsning du inte ens hört själv!
Några effekter på töntigheter

PL

Fortfarande är det bara teorier, vilket hon även säger i sin avhandling.

Jag bemödar mig inte ens svara på dina frågor mer då du helt uppenbart bara spelar korkad.
Du får gärna försöka hitta info om föreläsningarna själv om nu inte de referat jag snabbt hittade duger. Eller varför slår du inte NSH en pling och frågar själv? Hon är mkt trevlig och pedagogisk att prata med.

För övrigt ser jag inte hur du läser att jag inte var på föreläsningen, jag skriver ju klart och tydligt att jag var det (de referat du fick är från den föreläsningen jag var på).

Nej jag spelar inte korkad men kan tycka att du i din desperata förnekelse drar fram korkade argument o länkar.
NSH skriver tydligt att det finns ett samband mellan homozygotism avseende mutationen o ökad benägenhet för DS.
PL

som sagt, jag säger bara vad NSH sa på sin föreläsning så sent som i somras. Känns som att det borde vara lite mer aktuellt än det som sammanställdes 2005-2007. Rng och fråga själv vetja.

Jag är inte det minsta desperat och jag förnekar fortfarande inget. Vet inte varför du fortsätter påstå det. Ogillar dock när fördomar och osanningar sprids runt som konkreta fakta.

Du kan fortsätta hävda att en 3 år gammal teori är den fullständigt och oenigt korrekta - det blir inte mer korrekt för det.

Senast ändrad:

Men du har ju inte ens varit på föreläsningen o referaten du hänvisar till är ju helt värdelösa!
Vad exakt menar du har ändrats sen avhandlingen?
Har inte för vana att ringa folk jag inte känner så fort ngn tokskalle på nätet kommer med ngn löst odefinierad andrahandsuppgift.
Men ger du mig ett tydligt svar på vad du påstår NSH har tagit tillbaka från sin avhandling så kan jag ev tänka mig att ta kontakt.
Det var du som hänvisade till NSH o påstod att du hade full koll på hennes forskning men det enda du klämt ur dig som skulle vara nytt efter avhandlingen är referaten fyllda av missuppfattningar o helt utan nyheter.
PL

Senast ändrad:

Det är ju inte så att DS är ngt jätteintresse för mig.
Däremot är rasrelaterade defekter o rasfolks förnekande , ursäktande o bortrationaliserande av dessa viktigt för mig.
PL

Inlägg 94:

Föreläsningen jag gick på hölls i juni förra året och nu för några veckor sedan höll hon en liknande (som jag tyvärr inte kunde gå på för jag var sjuk).

samt

som sagt, jag säger bara vad NSH sa på sin föreläsning så sent som i somras.

Hur du får det till att jag inte gått på föreläsningen vet jag därför inte.
Jag uppskattar också om du inte kallar mig för tokskalle - den som är tokskallen här är nog du som spelar märkvärdig och allvetande.

Vad jag "påstår" och inte påstår finns att läsa i tråden, finns ingen anledning att upprepa sig.

Nej det finns inte tydligt att läsa i tråden.
Var snäll att punkt för punkt ta upp vad hon backat på sen sin avhandling!
Annars tycker jag du får hålla dig till den tills hon publicerat ngt nytt.
PL

Ska du bestämma vad jag ska "hålla mig till"?

Jag sprider knappast gammal, inaktuell info om jag vet bättre - konstiga saker att begära tycker jag.

Jag behöver inte rada upp något annat än att säga att det primära och viktiga som kommit fram är att även ridgelösa RR kan bära på genen för DS, alltså löser det inga problem att börja avla på ridgelösa RR + att man inom en snar framtid hoppas kunna testa avelsdjur för den/ge gener som ger uppkomst till DS.

Bära på genen för ridge eller för DS? Det senare var ju bara en lös teori!
Eller bara visa DS?
PL

Eller menar du att man hittat en helt annan mutation som orsak till DS?
Ett annat alternativ är att man hittat hundar med den kända mutationen i enkel eller dubbel uppsättning som inte har ridge vilket inte verkar helt otroligt.
PL

MrsScabtree...

Du gör lite märkliga tolkningar... Jag skiter högaktningsfullt i vad folk eventuellt har för fördomar mot mina raser, inkl TJT! Men när man är fel ute och tror sig veta om saker man inte vet reagerar jag och ger en förklaring till varför vissa saker är som de är.

Så sluta nu tro att jag behöver lugna mig. OM jag var upphetsad över dina påståenden skulle jag nog häcka här mer ihärdigt än jag gör...

Att du nu säger att det "går fel på sina håll,..." är något helt annat än det du skrev i dina första inlägg. Därav min raktion och där kan jag säga dig att bara för att några enstaka individer är FÖR överskaprpa,.. så är det inte så att rasen går åt fel håll för det.

Och att du uppenbarligen inte förstår vad jag menar visar du med all tydlighet där du hänvisar till dina tidigare svar....

Du visar även din totala okunnighet om jakt och jakthundar.. när du skriver nedanstående...

Ser man det som en styrka att hunden går in i närkamp med viltet istället för att göra sitt jobb ordentligt ska man inte vara jägare,man ska nog inte ha hund över huvud taget. Det är inte konstigt att folk tappar respekten för jägare när såna här kommentarer läcker ut och det är precis detta jag sitter och kritiserar. Otroligt tråkigt för de som bedriver jakten korrekt.

Speciellt kan du inte tillräckligt om grisjakt.... Och de som känner mig här vet att om någon är mån om at jakt ska bedrivas korrekt så är det jag.

Sen kan jag lugna dig,. Jag är nog mer kritisk till mina egna raser än du anar. Och jag vet att du uttalade dig om i grytjakt framförallt men du uttalade dig även om grisjakt och DÄR är du ute på hal is vilket jag påpekade men det var tydligen ömtåligt att inse det för dig eftersom du försöker vifta bort det hela tiden.

Jag har givit en förklaring till varför TJTs är och SKA vara rejält skarpa (i och med det har jag aldrig försökt hävda att det inte finns de som är "oerloaded"...) men problemen är inte på det plan DU tror och försöker framhäva vilket jag också ville belysa.

Kan du inte se det så är det knappast någon idé att fortsätta debatten. Du tror dig veta något om saker du inte har en aning om helt enkelt vilket skiner igenom i mer eller mindre varje rad du skriver som svar.

;)

Forsätt då gärna debatten i en egen tråd. Diskussionerna om TJT och RR känns trista när man försöker läsa vad tråden egentligen handlade om. Ett rolig beskrivning av "fördomar".

Du visar även din totala okunnighet om jakt och jakthundar.. när du skriver nedanstående...

Ser man det som en styrka att hunden går in i närkamp med viltet istället för att göra sitt jobb ordentligt ska man inte vara jägare,man ska nog inte ha hund över huvud taget. Det är inte konstigt att folk tappar respekten för jägare när såna här kommentarer läcker ut och det är precis detta jag sitter och kritiserar. Otroligt tråkigt för de som bedriver jakten korrekt.

Speciellt kan du inte tillräckligt om grisjakt.... Och de som känner mig här vet att om någon är mån om at jakt ska bedrivas korrekt så är det jag.

Jag fattar inte vad det är i ovanstående citat som är så totalt okunnigt? Vill man att hunden ska gå i närkamp med ex gris och grävling?

Fast just sådana kommentarer är ju klassiska "stoppa huvudet i sanden"-åsikter :D

"Nej! Min hund har INTE dålig mentalitet!! Den har PERSONLIGHET!"

"Min hund är inte mentalt dålig! Den bara ogillar män/svarta hundar/åska/snö/barn/höga ljud/blanka golv osv osv"

Åter till ursprungsämnet dock!!
För många år sedan fick jag höra av en erkänt duktig hunddressör att hundar med "doft-fläckar" på tungan - mörkfärgade pigmentfläckar - var bättre spårhundar!
Fläckarna var ett tecken på att hunden hade ett bättre luktsinne än andra hundar.

/Swat

Va? :confused:
Läs vad som står istället för att lägga ord i munnen på mig.

Rädslor är inte personlighet. Det har jag aldrig påstått.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka