Längesedan lilla (ganska stora vid det här laget) Shelly visade upp sig. Han har hunnit fylla ett år redan... :eek:
39A4CAFF-119D-4BEF-8C85-A26DCE7F8A32.jpeg
 
Fick hem en liten majsorm igår. Helt bedårande.
Har dock koll på vad färgen på henne heter, någon som har koll? :) Att jag skulle skaffa orm såhär var inte min plan, helt ny på reptiler men har ett bra stöd bakom mig med reptilkunniga människor så vågade ta chansen.
 

Bifogade filer

  • 82110223_2907932542602156_2509703417169969152_o.jpg
    82110223_2907932542602156_2509703417169969152_o.jpg
    151,8 KB · Visningar: 80
Fick hem en liten majsorm igår. Helt bedårande.
Har dock koll på vad färgen på henne heter, någon som har koll? :) Att jag skulle skaffa orm såhär var inte min plan, helt ny på reptiler men har ett bra stöd bakom mig med reptilkunniga människor så vågade ta chansen.

Grattis! Hen (eller är hon könad?) är jättevacker! :heart
Jag är jättedålig på morphs och det är dessutom svårt att säga på bild ibland, men här är en rätt hjälpsam sida att utforska: http://iansvivarium.com/morphs/

Hur gammal?
 
Jag vet att det här är en reptiltråd egentligen, men är det någon här som har spindlar? Jag har blivit såååå sugen! :love:
Inte än på något år hoppas jag, för det blir i så fall när ett terrarium blir tomt och jag ändå ska skaffa anolisar och därför måste ha insekter hemma oavsett liksom. Då gör det ju inget om man har en liten tarantula att mata också. :angel:
 
Grattis! Hen (eller är hon könad?) är jättevacker! :heart
Jag är jättedålig på morphs och det är dessutom svårt att säga på bild ibland, men här är en rätt hjälpsam sida att utforska: http://iansvivarium.com/morphs/

Hur gammal?

Det är en hona. Runt 7-8 år sade de till mig att hon var :) De ville egentligen ha kvar henne men tiden räckte inte till så som de önskade. Egen liten dam med så känns bra att få börja med någon som i grund och botten redan är hanterad.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är en hona. Runt 7-8 år sade de till mig att hon var :) De ville egentligen ha kvar henne men tiden räckte inte till så som de önskade. Egen liten dam med så känns bra att få börja med någon som i grund och botten redan är hanterad.

En majsorm tar inte så mycket tid, men om intresset svalnat är det förstås bara bra att de valde att omplacera. :) Kul att se henne, hoppas vi får lite fler foton när ni hittat er rutin! De är helt klart klokt att börja med en omplacering tycker jag, både på grund av hanteringen och överskottet. :heart Ni har förhoppningsvis många år tillsammans ändå - min Nipper blir tjugofem i år!
 
Är det förresten någon av er som kör med bioaktiva terrarium?
När jag i framtiden införskaffar mina anolisar är det definitivt tanken att det ska bli ett fullplanterat viv/terrarium med aktiv bio och kretslopp - med boan skulle det inte fungera eftersom hon vill ha torrt substrat och hon fungerar så himla bra som hon bor nu.... men med majsormarna?
Jag är helt klart sugen!
 
Är det förresten någon av er som kör med bioaktiva terrarium?
När jag i framtiden införskaffar mina anolisar är det definitivt tanken att det ska bli ett fullplanterat viv/terrarium med aktiv bio och kretslopp - med boan skulle det inte fungera eftersom hon vill ha torrt substrat och hon fungerar så himla bra som hon bor nu.... men med majsormarna?
Jag är helt klart sugen!
Ja, vi har lite så. Det lever en massa smådjur i substratet - gråsuggor, skalbaggar mm. Har både slängt in lite från komposten i trädgården samt köpta gråsuggor (kommer ej ihåg art). Har inte lagt ner större arbete för att få det att fungera, men det gör det tydligen. Sitter man och tittar så ser man massor av kryp, och det känns fräscht i terrariet fast att vi inte har bytt bottensubstrat en enda gång... :o
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, vi har lite så. Det lever en massa smådjur i substratet - gråsuggor, skalbaggar mm. Har både slängt in lite från komposten i trädgården samt köpta gråsuggor (kommer ej ihåg art). Har inte lagt ner större arbete för att få det att fungera, men det gör det tydligen. Sitter man och tittar så ser man massor av kryp, och det känns fräscht i terrariet fast att vi inte har bytt bottensubstrat en enda gång... :o

Så roligt!
Du har säkert postat tidigare, men kan vi få lite bilder på setupen? :)

Jag har beställt hem en kultur med springtails och har börjat ladda upp med växter jag vill ha. Måste också jobba lite med ventilationen tror jag, om jag vill ha fuktigare substrat.
 
Det är inget speciellt, men kan försöka komma ihåg nån gång. Vårat substrat är inte särskilt fuktigt, jag är förvånad att krypen trivs såpass bra. Vattnar växterna separat då och då (sällan - en gång i månaden kanske) och däremellan lever de på fukten som sprayas in 3 x 20 sekunder/dag.
 
Det är inget speciellt, men kan försöka komma ihåg nån gång. Vårat substrat är inte särskilt fuktigt, jag är förvånad att krypen trivs såpass bra. Vattnar växterna separat då och då (sällan - en gång i månaden kanske) och däremellan lever de på fukten som sprayas in 3 x 20 sekunder/dag.

Spännande!
Det är naturligtvis fuktigare än mina majsormar lever änd¨å så jag vill nog ha mer bottenventilation än jag har idag. De är ju inte en tropisk orm. :)

Och bara för det postade Snake Discovery precis den här videon!
 
Jag har införskaffat nästan allt jag behöver för att ge terrariet en makeover! :) Fattas egentligen bara aktivt kol och att välja växter.... vilket kan bli rätt krångligt. Ormarna tar mindre hänsyn än man kan tro. 😅 Men en pothos eller två lär det bli, och någon ormbunke tror jag.
 
@Sel och @Iamia Det där lät spännande! Vad är syftet med att köra bioaktivt? Håller krypen rent? Kan de även fungera som föda för terrariedjuret (beror på vilket, kanske?) och vad för kryp kan man ha? Finns det inte risk att de förökar sig massor och förstör på nåt vis, inredningen eller skadar djuret man har?
 
@Sel och @Iamia Det där lät spännande! Vad är syftet med att köra bioaktivt? Håller krypen rent? Kan de även fungera som föda för terrariedjuret (beror på vilket, kanske?) och vad för kryp kan man ha? Finns det inte risk att de förökar sig massor och förstör på nåt vis, inredningen eller skadar djuret man har?
Jag har det. Dels håller de rent även om jag brukar byta det översta lagret nån gång om året, dels så är det lite aktivering för ödlan, jag ser att hon spanar på gråsuggorna rätt ofta även om jag inte sett henne ta någon.
Jag inbillar mig att det är bra för vöxterna
Dessutom är det lite kul att det händer saker i terrariet, ibland ploppar det upp nån svamp och sådär.

Enda problemet är att jag har fått en massa tusingfotingar som förökar sig väl mycket. Jag har ingen aning var de kommer ifrån och hur jag ska bli å med dem.
 
@Sel och @Iamia Det där lät spännande! Vad är syftet med att köra bioaktivt? Håller krypen rent? Kan de även fungera som föda för terrariedjuret (beror på vilket, kanske?) och vad för kryp kan man ha? Finns det inte risk att de förökar sig massor och förstör på nåt vis, inredningen eller skadar djuret man har?

Det handlar framför allt om att skapa ett kretslopp. Hela klimatet i tanken/behållaren blir mer stabilt, lättare att hålla rent och ger förhoppningsvis mer berikning för djuren. Krypen håller rent ja, särskilt hoppstjärtarna är en stor del i att bryta ned biologiskt avfall och håller undan mögel bland annat.
De skadar inte reptilerna eller amfibierna så länge man inte pluttar ned kvalster och annat elände också. :) Både ödlor, olika amfibier och spindlar kan äta hoppstjärtarna och gråsuggorna.

Det ser ju dessutom så fantastiskt ut om man gör det rätt, precis som med akvarier. :heart Ju mer naturligt desto bättre!
 
Jag har det. Dels håller de rent även om jag brukar byta det översta lagret nån gång om året, dels så är det lite aktivering för ödlan, jag ser att hon spanar på gråsuggorna rätt ofta även om jag inte sett henne ta någon.
Jag inbillar mig att det är bra för vöxterna
Dessutom är det lite kul att det händer saker i terrariet, ibland ploppar det upp nån svamp och sådär.

Enda problemet är att jag har fått en massa tusingfotingar som förökar sig väl mycket. Jag har ingen aning var de kommer ifrån och hur jag ska bli å med dem.

Så kul! Inte med tusenfotingarna kanske, men resten. Får vi se en helbild?
Ger sig tusenfotingarna på hoppstjärtarna tro?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 808
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp