Ang att fodra med levande- reglerna i Sverige ändrades inte 2010, utan jordbruksverket kom bara med ett förtydligande då.
 
Ang att fodra med levande- reglerna i Sverige ändrades inte 2010, utan jordbruksverket kom bara med ett förtydligande då.

Du har säkert rätt, jag minns det bara som att det blev ett förbud då. Djuraffärer slutade sälja levande foderdjur och det skrevs en hel del i media.

Men ändrades inte formuleringen i texten alls? Det fick jag faktiskt för mig.
 
Du har säkert rätt, jag minns det bara som att det blev ett förbud då. Djuraffärer slutade sälja levande foderdjur och det skrevs en hel del i media.

Men ändrades inte formuleringen i texten alls? Det fick jag faktiskt för mig.

Nix, texten i paragraferna som jordbruksverket hänvisar till är oförändrade sedan lagen kom 88.
Det står ingenstans i författningarna att du inte får fodra med levande djur, utan i förtydligandet framgår att gällande paragrafer inte är förenliga med utfodring av levande djur och därmed är det också förbjudet.

Men i och med förtydligandet så stängdes dörren för andra tolkningar = de som tolkade annorlunda upplevde det nog som ett nytt förbud.
 
ÅÅ en farlig tråd. Älskar ormar och ödlor, tyvärr är gubben av annan åsikt så får nöja mig med och se bilder på andras fina husdjur :)
 
Moa hade några torra fläckar kvar sedan sista ömsningen, så hon fick ett ljummet fredagsbad. Mycket nöjd orm.
29495788_2107816506104300_259817624714310936_n.jpg
 
Smart! Jag fattade faktiskt inte att du öppnade terrariet uppifrån utan trodde i min enfald att dörrarna satt på "framsidan" :p

Jag har en snäll snickare i familjen som har lovat att hjälpa till att bygga. Vi siktar på att det ska se ut något åt det här hållet:
Cage_Lt_Front.jpg


Haha, "bara hänga" finns inte i Nemis värld, hon är snabb som en vessla och ska undersöka precis allting. Hon fastnade på bild igår :) Idag är det dags för matning.
26868386_151401842245447_9137513746527158272_n.jpg

Hade nästan glömt bort tråden, men så förbaskat snyggt! Får ni till något sådant där är det ju helt fantastiskt! Det är jättesvårt att få terrarier att 'smälta in' i inredningen rent generellt tycker jag.

Och jag borde kanske ha googlat ödlan i fråga innan jag tyckte att "äsch!". :D
 
Lite nyfikna frågor från en som aldrig haft orm, men tycker det är vansinnigt fascinerande djur. :)

Vad finns det för olika ormar som är vanliga att ha i terrarium (alltså, jag fattar att det finns många, men typ vanligare, enklare som inte blir brutalt stora) och vad för typ av boende vill de ha? Förstår på den här tråden att vissa är mer intresserade av sand/gräva och andra mer av grönt och klättringsmöjligheter, har jag förstått det rätt då?

Brukar de trivas ihop eller har de snarare tendens till att föredra ensamhet? Skillnad mellan kön på den fronten?

Vad krävs det i form av skötsel? Krångligt att hålla rätt temperatur? Hur ofta städar ni? Och eventuellt annat som krävs?
 
@Hedinn
Det är en jättestor fråga, men jag skulle tro att den allra vanligaste och förmodligen enklaste ormen att hålla är den vanliga majsormen. Blir hyfsat lång, men inte stor, och är rätt anspråkslös samtidigt som den är vacker.
Lätt att få tag på vettiga uppfödare också, eller omplaceringar om man föredrar det.
När jag skaffade min första var det vanligt att se strumpebandssnok i affärerna också, men hur det är nuförtiden vet jag inte?
De flesta ormar är solitära och har inget egentligt utbyte av andra ormar, tvärt om kan det leda till stress under matning och parningssäsong.
Jag tror det är bäst att kolla upp vilka som är intressanta och sedan läsa på om behoven. =)

Väljer man inte akvivt riktigt avancerade arter tycker jag att det är lätta djur att hålla när allt är på plats och man fått ordning på rutinerna.
Personligen städar jag upp skiten när den kommer, sådär en gång i veckan, och byter substrat när det börjar bli dammigt.
 
@Hedinn
Det är en jättestor fråga, men jag skulle tro att den allra vanligaste och förmodligen enklaste ormen att hålla är den vanliga majsormen. Blir hyfsat lång, men inte stor, och är rätt anspråkslös samtidigt som den är vacker.
Lätt att få tag på vettiga uppfödare också, eller omplaceringar om man föredrar det.
När jag skaffade min första var det vanligt att se strumpebandssnok i affärerna också, men hur det är nuförtiden vet jag inte?
De flesta ormar är solitära och har inget egentligt utbyte av andra ormar, tvärt om kan det leda till stress under matning och parningssäsong.
Jag tror det är bäst att kolla upp vilka som är intressanta och sedan läsa på om behoven. =)

Väljer man inte akvivt riktigt avancerade arter tycker jag att det är lätta djur att hålla när allt är på plats och man fått ordning på rutinerna.
Personligen städar jag upp skiten när den kommer, sådär en gång i veckan, och byter substrat när det börjar bli dammigt.
Jo, jag förstår att frågan är enorm, men tack för svar! Jag har noll koll och därför är minsta lilla intressant. :D

Jag måste ju liksom ha alternativ om mitt liv inte kommer tillåta hund i framtiden. ;) Hur är det med kungspyton, blir de mycket större än majsorm eller krångligare i skötseln?
 
Jo, jag förstår att frågan är enorm, men tack för svar! Jag har noll koll och därför är minsta lilla intressant. :D

Jag måste ju liksom ha alternativ om mitt liv inte kommer tillåta hund i framtiden. ;) Hur är det med kungspyton, blir de mycket större än majsorm eller krångligare i skötseln?

En majsorm blir väl runt 150 cm som vuxen men är långsmal, en kungsptyon ligger väl på mellan 100-140 cm men är desto tjockare. Båda arterna kräver möjlighet att klättra men jag har för mig att kungspyton också behöver ett fuktigare klimat än majsormen.

Några andra som är vanliga och lättskötta, utöver de två du redan nämnt, är olika arter av kungssnokar. Storleken varierar en del mellan arterna men de största blir runt 160 cm. Pueblomjölksnokar är väldigt vackra och lite mindre (tror att vuxna hamnar på under metern), själv har jag en kalifornisk kungssnok som också är lättskött men aningen längre. Hon blir 11 i år och mäter runt 150 cm.

Något att tänka på är att ormar inte är så väldans aktiva, kungspyton är dessutom nattaktiv, så om du är intresserad av ett djur att titta på sas så är kanske ödlor ett bättre alternativ? Annars tror jag att den art du är mest intresserad av också är den som kommer intressera mest och passa dig bäst, under förutsättning att det inte är en giftorm kanske :D
 
En majsorm blir väl runt 150 cm som vuxen men är långsmal, en kungsptyon ligger väl på mellan 100-140 cm men är desto tjockare. Båda arterna kräver möjlighet att klättra men jag har för mig att kungspyton också behöver ett fuktigare klimat än majsormen.

Några andra som är vanliga och lättskötta, utöver de två du redan nämnt, är olika arter av kungssnokar. Storleken varierar en del mellan arterna men de största blir runt 160 cm. Pueblomjölksnokar är väldigt vackra och lite mindre (tror att vuxna hamnar på under metern), själv har jag en kalifornisk kungssnok som också är lättskött men aningen längre. Hon blir 11 i år och mäter runt 150 cm.

Något att tänka på är att ormar inte är så väldans aktiva, kungspyton är dessutom nattaktiv, så om du är intresserad av ett djur att titta på sas så är kanske ödlor ett bättre alternativ? Annars tror jag att den art du är mest intresserad av också är den som kommer intressera mest och passa dig bäst, under förutsättning att det inte är en giftorm kanske :D
Typ en kobra? :angel: Nä men kungspyton har jag mest fastnat för pga att de är vackra, men jag har väldigt begränsade vyer och har inga planer på att gå efter utseende utan det får ju bli sekundärt. :) Rörelse är inget stort behov (jag var ett stort fan av min morfars uppstoppade fåglar när jag var liten, djur kan vara mäktiga att titta på utan en massa rörelse :D) men såklart att det ändå kanske är att föredra med dagaktiva än nattaktiva, tack för input där!

Jag har ju som sagt noll koll än så länge, så det underlättar att få nåt hum om var man kan börja kika och på vad. Det är inte aktuellt förrän om tidigast kanske 1,5 år oavsett, men jag gillar att vara ute i tid och veta vad jag gör när jag väl ska göra något. ;)
 
Typ en kobra? :angel: Nä men kungspyton har jag mest fastnat för pga att de är vackra, men jag har väldigt begränsade vyer och har inga planer på att gå efter utseende utan det får ju bli sekundärt. :) Rörelse är inget stort behov (jag var ett stort fan av min morfars uppstoppade fåglar när jag var liten, djur kan vara mäktiga att titta på utan en massa rörelse :D) men såklart att det ändå kanske är att föredra med dagaktiva än nattaktiva, tack för input där!

Jag har ju som sagt noll koll än så länge, så det underlättar att få nåt hum om var man kan börja kika och på vad. Det är inte aktuellt förrän om tidigast kanske 1,5 år oavsett, men jag gillar att vara ute i tid och veta vad jag gör när jag väl ska göra något. ;)

Jamen typ så :p Ormar som gärna gräver och lever på marken gräver också ner sig när de vilar så det är inte säkert att du ser att det finns en orm i terrariet alls alla gånger. Majsormen är främst skymningsaktiv, kungssnokar verkar det vara lite 50/50 med men många är rätt nyfikna och rör sig en del i terrariet. Min gillar att blänga på och skrämma ena katten :rofl:

Annars tror jag att en kungspyton är ett bra val som första orm! (Inte alls som min eviga dröm om en grön trädpyton :love: Någon dag så ska jag banne mig ha en, men sambon är lite svårövertalad...)
 
Vilka fina bilder i tråden!

Till min fråga:
Min dotter önskar sig en orm men jag kan absolut ingenting om ormar förutom att de är söta :D
Orkar någon ge lite tips och råd på lämplig orm för nybörjare, vad som krävs i form av terrarium, lampor osv? Finns det kanske någon vettig bok att låna på biblioteket?
 
Vilka fina bilder i tråden!

Till min fråga:
Min dotter önskar sig en orm men jag kan absolut ingenting om ormar förutom att de är söta :D
Orkar någon ge lite tips och råd på lämplig orm för nybörjare, vad som krävs i form av terrarium, lampor osv? Finns det kanske någon vettig bok att låna på biblioteket?

Det finns säkert många vettiga böcker, men att söka kunskap på nätet är nog nästan likvärdigt nuförtiden så länge man ser till att källan är säker. Som vanligt med andra ord! :)

Jag tycker ju att majsormen är både enkel, lättillgänglig, anspråkslös och vacker. Den blir som sagt inte särskilt stor i massa, men hyfsat lång och jag tycker nog att terrariet bör vara ungefär lika långt som ormen i just det fallet. Pyton och boa är det lite annorlunda bevänt med upplever jag ( belåtna med mindra öppna ytor och mer klättring och platåer) och de verkar liiite besvärligare när det kommer till klimat och matning - men som @Septicemia skrev tidigare kan det visst vara en bra nybörjarorm.
Hon får prata om Kungssnokarna för övrigt - jag har absolut noll koll på dem! :D

Börja med att titta runt lite först och se vilka arter som kan vara intressanta och kolla upp specifikationer sedan. De flesta ormar som är vanliga i handeln är ganska tacksamma att hålla som första orm, så man kan se efter där och sedan vända sig till en seriös uppfödare.
Eller omplacering! Det finns gott om ormar som söker nya hem, och då är de oftast både välhanterade och väletablerade i sina vanor dessutom. Att börja med en liten en kan vara knepigt ibland.

Bra att tänka på är dessutom att ormar blir Gamla.
Min Nipper är tjugofyra eller tjugofem i år och har då verkligen inte visat några tecken på att tackla av. ;)
 
Det finns säkert många vettiga böcker, men att söka kunskap på nätet är nog nästan likvärdigt nuförtiden så länge man ser till att källan är säker. Som vanligt med andra ord! :)

Jag tycker ju att majsormen är både enkel, lättillgänglig, anspråkslös och vacker. Den blir som sagt inte särskilt stor i massa, men hyfsat lång och jag tycker nog att terrariet bör vara ungefär lika långt som ormen i just det fallet. Pyton och boa är det lite annorlunda bevänt med upplever jag ( belåtna med mindra öppna ytor och mer klättring och platåer) och de verkar liiite besvärligare när det kommer till klimat och matning - men som @Septicemia skrev tidigare kan det visst vara en bra nybörjarorm.
Hon får prata om Kungssnokarna för övrigt - jag har absolut noll koll på dem! :D

Börja med att titta runt lite först och se vilka arter som kan vara intressanta och kolla upp specifikationer sedan. De flesta ormar som är vanliga i handeln är ganska tacksamma att hålla som första orm, så man kan se efter där och sedan vända sig till en seriös uppfödare.
Eller omplacering! Det finns gott om ormar som söker nya hem, och då är de oftast både välhanterade och väletablerade i sina vanor dessutom. Att börja med en liten en kan vara knepigt ibland.

Bra att tänka på är dessutom att ormar blir Gamla.
Min Nipper är tjugofyra eller tjugofem i år och har då verkligen inte visat några tecken på att tackla av. ;)
Det där med omplacering skulle nog jag rekommendera, @LadyCovergirl Inte för att jag har jättekoll än, men har själv kollat runt av intresse och med tanke på hur gamla ormarna kan bli så finns det gott om omplaceringar som letar nytt hem, många som säljs med fullt utrustat terrarium dessutom, vilket ju är jättesmidigt. :)
 
Vilka fina bilder i tråden!

Till min fråga:
Min dotter önskar sig en orm men jag kan absolut ingenting om ormar förutom att de är söta :D
Orkar någon ge lite tips och råd på lämplig orm för nybörjare, vad som krävs i form av terrarium, lampor osv? Finns det kanske någon vettig bok att låna på biblioteket?

Nu gör jag lite reklam för kalifornisk kungssnok :angel:

De vanligaste kungssnoksarterna i Sverige är lättskötta och ofta vackra att se på, ganska aktiva, nyfikna och väldigt enkla att hantera. Det är sällan problem med maten och de kräver inte mycket skötsel för att må bra. Den art jag har mest erfarenhet av är kalifornisk kungssnok, en omtyckt art bland nybörjare. Den är tålig och i det vilda finns den i flera biotoper och är utbredd över stora delar av västra Nordamerika, från södra Oregon till Sinaloa i Mexiko.

En kalifornisk kungssnok kräver för det mesta bara värmematta under en del av terrariet, ett par gömställen, vattenskål och vanlig belysning. Fuktlåda för att lättare ömsa är bra att ha med. Huruvida UV-lampa behövs är omtvistat men just nu anses det inte vara nödvändigt. Skaffar du en juvenil (en ung orm) så mår den bäst av att inte landa i ett fullstort terrarium med en gång, det kan lätt stressa den och ett par terrariebyten får en nog räkna med tills ormen är fullvuxen.

Ormen ska kunna sträcka ut sig i terrariet, en kalifornisk kungssnok brukar rekommenderas ca 120 cm långa terrarium i vuxen ålder. Den är främst grävande, vill ha rätt tjockt med mer eller mindre valfritt substrat och möblerar om själv lite när den känner för det så tunga skålar, grenar, m.m. är att föredra. Levande växter blir sällan långlivade hos kaliforniska kungssnokar. Min älskar att klättra och hålla utkik av någon anledning så hon har en del klättermöjligheter också.

Kaliforniska kungssnokar är matglada opportunister och kannibaler så de ska hållas ensamma. I det vilda äter de alla sorters ormar, även giftiga, som är mindre än dem själva.

Det finns mycket info online, på reptiler.ifokus finns många duktiga entusiaster. Jag är lite insnöad på min egen art och har ett par amerikanska böcker som jag tycker är bra, är kalifornisk kungssnok något du är intresserad av delar jag gärna med mig av länkar och specifika boktips :D Mer allmänt så tror jag att Tobbe Helins "Ormar i terrarium" fortfarande har mycket bra information, det var längesedan jag läste den men det är en sån bok som säkert kan finnas på bibblan!

14281879-origpic-d3d8a7.jpg
 
Vilken bamsing - och så härlig färg! Skäggagamer är så sköna. Brorsan hade två som var himla fina husdjur.
Ja Åke är så fin! Var ju egentligen makens men dottern tog mer och mer över skötseln och tillslut adopterade hon Åke. Och nu börjar yngsta prata om att hon med vill ha en egen skäggis... :D:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 808
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp