Vilket djur?

Möjligt. Det är trots allt 18 år sedan så jag minns tyvärr inte säkert men när jag googlade på den så kan det har varit en sådan.
I see I see :)
Klogroda känns lite trist, ska jag ändå ha akvarie finns det ju så mycket annat att välja på tänker jag. Och akvarie är vad det lutar åt nu iaf :) Har varit och spanat på firrar på djuraffärerna och föll lite extra för kubotaibotia. Tyvärr har jag inte platsen de kräver, men i framtiden kanske - men lite mindre firrar och räkor blir det nog iaf! :D
 
Ett nanoakvarium med räkor och mossa/nån dvärgväxt är ju hur läckert som helst! :)
Det är det! Räkvaser är jävligt fina de också :) Här blir det nog dock något helt vanligt kar på 60-100 liter lite beroende på vad jag kan hitta till vilket pris, lutar åt att det blir guppys, platy, crystal red-räkor, eventuellt neontetror, och så snäckor eller någon mal beroende på storleken, och med mycket växter och mossa - ett grönt kar med färgglada invånare vill jag ha! :) Har aldrig haft kar förut däremot så jag har myyyyycket att plugga först. Kampfisk vill jag ha också men det skulle visst inte gå så bra med guppys så det kanske kan få bli sen om jag vill ha ett litet kar till längre fram :D
 
Då kan du och jag vara akvarie-rookies ihop. :up:
Iofs är det minst en månad till jag kommer att kunna skaffa ett, men pluggandet har redan börjat.
 
Då kan du och jag vara akvarie-rookies ihop. :up:
Iofs är det minst en månad till jag kommer att kunna skaffa ett, men pluggandet har redan börjat.
Absolut! :D Här lär det dröja än längre, ty jag är luspank och har andra utgifter att prioritera just nu. Men det får bli ett kar en månad, tillbehör allteftersom, och så uppstart när jag har vad som behövs. Blir förmodligen inga firrar förrän i sommar som tidigast, eller hösten rentav :)
 
Jo, jag kommer också att vilja köpa nytt kar. Tror till och med att försäkringsbolagen kan ha klausuler om beggade kar om man har otur.

Antar att jag shoppar på akvarielagret iaf. Jag bor ju nära det. Dessutom ställde jag en massa frågor till Gabbi i akvarietråden - du kanske redan sett dem? - och det antyddes om kompisrabatt. :up:
 
Jo, jag kommer också att vilja köpa nytt kar. Tror till och med att försäkringsbolagen kan ha klausuler om beggade kar om man har otur.

Antar att jag shoppar på akvarielagret iaf. Jag bor ju nära det. Dessutom ställde jag en massa frågor till Gabbi i akvarietråden - du kanske redan sett dem? - och det antyddes om kompisrabatt. :up:
Ah, har inte tänkt så långt som till försäkring, bra poäng! Jag har mest tänkt att begagnade kar alltid är så jävla fula, repiga och kalkiga och usch, så jag vill unna mig nånting nytt för en gångs skull :p

Nice! Nä, har inte haft en tanke på att kika i akvarietrådar här faktiskt :o Har mest knallat runt på djuraffär för att kika på firrar som faller mig i smaken och sådär, och så googlat och botaniserat på zoopet :p
 
Önskelistan till mitt akvarium ser just nu ut så här:

Långfenad piskstjärtsmal / Royal Whiptail - Sturisoma Festivum
Gaffelstjärts-regnbåge - Pseudomugil furcatus
Grön tigerbarb - Puntigrus tetrazona
Kerritetra - Inpaichthys kerri

Och antingen
Bandit-pansarmal - Corydoras metae
eller
Adolfo´s pansarmal - Corydoras adolfoi

Sen vill jag ha räkor också. Amano för att de är så charmiga, och så nån flock färgglada rackare dessutom. Och växter i mängd. Och mossa. Och gömställen. Och antingen djuplila eller mörkt varmgrå sand.

Då är jag nog uppe i ett akvarium över 300 l tror jag eftersom piskstjärtsmalen är den enda som inte vill ha stort stim med kompisar.

Det blir väl en kostnad på ca ÅMAJJGADD kr. :angel:
 
Jag är såååååå inte ett dugg avis på de summor du kommer få lägga ut på det där :angel: Bara sanden till ett så stort kar blir väl äckeldyrt - kikade på sandpriser också när jag var och spanade på fiskar och är rätt glad över att inte skaffa bamsekar för den svarta sand jag kunde hitta var inte billig :D Men rötter sen! Fy helvete vad dyrt! :eek:
 
Mina planer är just nu uppe på 500 l akvarium! Jaja, man måste få drömma. :D
(Undra hur stort jag kan få in där jag har tänkt ha det?)
 
Mina planer är just nu uppe på 500 l akvarium! Jaja, man måste få drömma. :D
(Undra hur stort jag kan få in där jag har tänkt ha det?)
Haha stackare :D Fast ändå inte, får du in det är jag bra avis måste jag säga. Har i många år velat ha oscarciklider och de ska ju ha typ så stort, de kräken :p
Här hemma blir det förmodligen kring 54-60 liter ungefär, skulle gärna ha större men det får snällt räcka så :p
 
Akvariet är nere på 360 liter och shoppinglistan är påbörjad.

De första sex (tja, kanske sju) punkterna på listan är:
- Vattenlarm
- Akvarie + möbel
- Bakgrund
- Filter
- Pump
- Sand

Växter kommer på plats 17, grenar på plats 24 och första fisken dyker upp på plats 32... :rofl:
 
Ey, smart, visste inte att vattenlarm existerade ens :o
En annan har fått de där tankarna kring fiskar lite grusade... Jaja, får se vad det blir. Ett kar blir det iaf!
 
Guppys ska tydligen vara väldigt sköra och typ gå och dö och ha sig, samma med platy om jag inte får fatt i privatodlade. Dessutom kommer jag troligtvis inte ha råd med ett kar som är stort nog för att husera någon rovfisk vilket skulle leda till ett överskott (det däremot har jag väl inga problem med direkt, kan absolut tänka mig att avliva om det skulle krävas). Så det är väl mer de specifika arterna jag hade tänkt som sket sig lite, inte fisk i sig. Så får se vad det blir, finns ju mer att välja bland!
Neontetror vill jag ha iaf, har alltid varit väldigt förtjust i neontetror. I övrigt blir det mycket växter, och så körsbärs- eller crystal red-räkor. Och så vill jag få fatt i äppelsnäckor om jag kan hitta någon trevlig liten lagbrytare att köpa från :p

Vill ha någon mer fisk än neontetror bara, men vet inte riktigt vad än. Svärdbärare kanske, eller några kampfiskhonor kanske kan passa, eller kakaduaciklid, de är fina. Får se hur det blir, måste plugga mer :)
 
Har du tittat på moskitosrasbora, Boraras brigittae? Jättesmå och röda och inte lika hysteriska ynglare (vad jag förstått hittills iaf). Borde gå att ha ett rejält stim även i litet akvarium.
 
Aldrig hört talas om, googlade och de ser lite trista ut. Men tack för påminnelsen om rasbora, galaxyrasboror är ju grymt läckra :D Lite synd att de är så små bara, skulle vilja ha något lite större också iom att neontetrorna är väldigt små själva :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
38
· Visningar
2 521
Senast: Harrysen
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp