Vilket djur?

Ett stim gula eller gröna Corydoras är ju lite större. Men antagligen för stora för dig...
 
Att platys tynar bort och dör brukar inte vara så vanligt, vi har 4'e generationen platy nu i vårt ena kar där gamlingarna fick växa upp med väldigt mixat med fisk, bl.a. långsträckt pansarmal samt Sajica-ciklider innan de bjässarna flyttade till större akvarium.

Dock verkar vissa få in en bakterie (tror jag) som angriper levandefödare och får de att tyna bort.
Min svåger två städer bort verkar ha fått in den i sina kar och alla platys de fått av oss har dött inom några månader. De har fått ge upp på levandefödare, deras andra fiskar blir ej påverkade.

De vi har brukar bli runt 1 & ½ år. En trevlig och ganska tuff liten fisk, men satsa på att köpa små och feta exemplar i affären då de gärna hålls för smala och flytten tar mycket på dem om de inte har lite fettreserver. Det är dock bara mina erfarenheter.
Var i landet bor du?
Finns du högt upp i norr kan jag rekommendera några affärer till dig.
 
Ah I see, ja då kanske platys skulle kunna vara något då, om man inte lätt får in den bakterien via djuraffär..?
Jag bor tyvärr inte så högt norrut - Borlänge, i södra Dalarna :)
 
Okej då kan jag tyvärr inte ge tips på bra försäljare.
Men om du känner för att prova platys rekommenderar jag som sagt små tjocka exemplar i affären. Stora djur är ofta äldre så då får du kanske inte ha dem så länge, de växer nämligen konstant men långsamt tills de dör.
Har inte provat slöjfenade djur, men normalt brukar såna exemplar vara lite känsligare + att jag tycker "vanliga" platys är snyggare. :D

Har affären avmagrade/krokiga djur som ser ut att ha allvarlig skolios alternativ insugen mage så skulle jag inte ta fiskar från det karet alternativ stå över den affären helt tills alla fiskar ser fräscha ut.
Det är nämligen sådant utseende platyna min svåger fått av oss plötsligt utvecklat för att sedan dö hastigt när dess bröder och systrar levt vidare hos oss utan problem.
Jag tycker de är roliga att titta på, en frisk platy vill fara runt och beta på alger samt växter utan att skada växterna (om de inte redan dött) mest hela dagen. Vi brukar kalla dem våra små kossor. :)
 
Okej då kan jag tyvärr inte ge tips på bra försäljare.
Men om du känner för att prova platys rekommenderar jag som sagt små tjocka exemplar i affären. Stora djur är ofta äldre så då får du kanske inte ha dem så länge, de växer nämligen konstant men långsamt tills de dör.
Har inte provat slöjfenade djur, men normalt brukar såna exemplar vara lite känsligare + att jag tycker "vanliga" platys är snyggare. :D

Har affären avmagrade/krokiga djur som ser ut att ha allvarlig skolios alternativ insugen mage så skulle jag inte ta fiskar från det karet alternativ stå över den affären helt tills alla fiskar ser fräscha ut.
Det är nämligen sådant utseende platyna min svåger fått av oss plötsligt utvecklat för att sedan dö hastigt när dess bröder och systrar levt vidare hos oss utan problem.
Jag tycker de är roliga att titta på, en frisk platy vill fara runt och beta på alger samt växter utan att skada växterna (om de inte redan dött) mest hela dagen. Vi brukar kalla dem våra små kossor. :)
Ja platy är jag sugen på, känns som en lagom enkel fisk att börja med, gillar att det finns lite olika färger också och att de liksom syns om man säger så. Katterna blir nog glada också :p Hur många borde man starta med? 2-3 st? Tänker att man isf köper platy först och neontetror längre fram när karet är mer inkört, om jag fattat rätt i att man lär ha åtminstone 10 neontetror.

Tack, ska hålla utkik på det! De jag kikat på har varit runda och fina men då har jag inte kollat så noga heller :)
 
Ja platy är jag sugen på, känns som en lagom enkel fisk att börja med, gillar att det finns lite olika färger också och att de liksom syns om man säger så. Katterna blir nog glada också :p Hur många borde man starta med? 2-3 st? Tänker att man isf köper platy först och neontetror längre fram när karet är mer inkört, om jag fattat rätt i att man lär ha åtminstone 10 neontetror.

Tack, ska hålla utkik på det! De jag kikat på har varit runda och fina men då har jag inte kollat så noga heller :)

2-3 är inga problem, gärna en hane och två honor om du vill ha nåt yngel då och då.
De jagar sin egen avkomma tills ynglena når en viss storlek så du får ingen explosion av platys, men en ur var tredje/fjärde kull brukar överleva till "större yngel"-storlek iaf. Annars kan du köpa 3 honor också. Upplever att hanarna kan stressa varann om det finns mindre än en hona per hane.
Älskar att de har så härliga färger, vi köper alltid olika för att mixa generna ordentligt.

Platy är lite härdigare än neoner, så det blir nog bra att slänga i dem före i karet.
 
Super, tack! :)

Och 10 neoner låter bra, vilken storlek är akvariet på?
Ingen aning än, det är än sålänge inte inköpt och ekonomin styr en del. Håller utkik ifall det dyker upp något billigt begagnat på 60-80 cm längd iaf, hittar jag inget så blir det nog ett kar på 54 eller 60 liter ungefär :)
 
Super, tack! :)


Ingen aning än, det är än sålänge inte inköpt och ekonomin styr en del. Håller utkik ifall det dyker upp något billigt begagnat på 60-80 cm längd iaf, hittar jag inget så blir det nog ett kar på 54 eller 60 liter ungefär :)

Kul! 60-80 cm långsida blir ju runt 100 liter och är mycket enklare att hålla ordning på än 60 liter, men det brukar ju också funka fint. :) Mitt första var 60 liter och det hade jag i kanske 3 år innan jag bytte upp mig. Jag var ju i och försäg bara 12 när jag köpte mitt första men minns att det fungerade väl, blev bara mindre täta vattenbyten när jag gick upp till 100 liters.
 
Kul! 60-80 cm långsida blir ju runt 100 liter och är mycket enklare att hålla ordning på än 60 liter, men det brukar ju också funka fint. :) Mitt första var 60 liter och det hade jag i kanske 3 år innan jag bytte upp mig. Jag var ju i och försäg bara 12 när jag köpte mitt första men minns att det fungerade väl, blev bara mindre täta vattenbyten när jag gick upp till 100 liters.
Ja precis :) Helst vill jag ha något så stort som möjligt, mycket för enkelhets skull, och mycket för att jag gärna skulle vilja ha plats för en mal av något slag. Tyvärr tillåter inte ekonomin att jag köper ett sprillans nytt 100 l och begagnatmarknaden här är knappt existerande samtidigt som jag är rätt skeptisk till begagnat, så vi får se vad jag kan tänkas ha råd att lägga vantarna på i slutändan :)
 
Ja precis :) Helst vill jag ha något så stort som möjligt, mycket för enkelhets skull, och mycket för att jag gärna skulle vilja ha plats för en mal av något slag. Tyvärr tillåter inte ekonomin att jag köper ett sprillans nytt 100 l och begagnatmarknaden här är knappt existerande samtidigt som jag är rätt skeptisk till begagnat, så vi får se vad jag kan tänkas ha råd att lägga vantarna på i slutändan :)
Åh malar! :love: Men så konstigt, här uppe är det konstant några 100 liters ute på annons.
Nåväl, hittar du en begagnad där silikonet känns mjukt och fint så kan du alltid be dom fylla det åt dig så du ser att de inte droppar. Det är ju så små kar så det går fort att kolla.
Hoppas du hittar något!
 
Pilgiftsgrodor?
Fina och inte så utrymmeskrävande. Och äter (såvitt jag vet) bananflugor :)

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=391375

Några bilder från Google:

auratus_bronce_03.jpg

pilgiftsgroda1.jpg

106992.400_267.jpg

pilgiftsgroda.jpg
 
@cute_beast Precis! :love: Ja jag fattar ingenting, förr kryllade det av akvarium kändes det som, har haft flera själv när jag haft snäckor, hamstrar och möss som alla köpts begagnade. Hade så sent som för typ ett år sen ett 160 l hemma, förvisso inte tätt då det gått hamstrar i det, men iaf...
Men på senare år dyker det bara upp stora möbelakvarier som kostar multum i både pengar och utrymme, och så pyttepyttesmå igenkalkade kar från typ medeltiden. Såg ett kar häromdagen som såg fint ut, okända mått men såg ut att vara lagom, men då var det med ljusramp och täckglas istället vilket inte känns säkert med katterna. Synd, för det fanns nära och kostade bara 150 spänn :p Hittade även ett 60 l med huv och tillbehör men då kan jag lika gärna köpa nytt.

Idag har jag iaf varit och köpt en rot på rea och fönstershoppat platys. En svartvit med svart pussmun vill jag ha när det blir dags, så söta :D

@fetange Tack för tips, det blir fiskar ^^
 
@cute_beast Precis! :love: Ja jag fattar ingenting, förr kryllade det av akvarium kändes det som, har haft flera själv när jag haft snäckor, hamstrar och möss som alla köpts begagnade. Hade så sent som för typ ett år sen ett 160 l hemma, förvisso inte tätt då det gått hamstrar i det, men iaf...
Men på senare år dyker det bara upp stora möbelakvarier som kostar multum i både pengar och utrymme, och så pyttepyttesmå igenkalkade kar från typ medeltiden. Såg ett kar häromdagen som såg fint ut, okända mått men såg ut att vara lagom, men då var det med ljusramp och täckglas istället vilket inte känns säkert med katterna. Synd, för det fanns nära och kostade bara 150 spänn :p Hittade även ett 60 l med huv och tillbehör men då kan jag lika gärna köpa nytt.

Idag har jag iaf varit och köpt en rot på rea och fönstershoppat platys. En svartvit med svart pussmun vill jag ha när det blir dags, så söta :D

@fetange Tack för tips, det blir fiskar ^^

Men så typiskt!
Fast tjoho för rot och fönstershopping! :D

Jag slänger in lite bilder på 3 av våra platys (de andra två ville inte vara med på bild idag) + två av våra malar som jag just gick och tog, bara för att de var samarbetsvilliga för en gångs skull.
DSC_0101_zpsf0725f5c.jpg

Egenuppfödning.
DSC_0104_zpsb44891ed.jpg

Egenuppfödning och pappa till förra.
DSC_0107_zpsb304670f.jpg

Nyköpt.
DSC_0111_zpsd8b745bf.jpg

Vår Gibbiceps Pleco.
DSC_0143_zpsd275f16e.jpg

Och en av 6 glada tjocka långsträckta pansarmalar. Fiskar jag kan rekommendera om du får plats/lust med större kar någon gång.
 
@cute_beast Indeed!
Hellz yeah! Panda hette visst färgen jag föll lite för, helvete vad söta de är :D

Fina firrar! Speciellt den gulorangea (hej vad intelligent det låter) :D
 
@cute_beast Indeed!
Hellz yeah! Panda hette visst färgen jag föll lite för, helvete vad söta de är :D

Fina firrar! Speciellt den gulorangea (hej vad intelligent det låter) :D
Pandor är riktigt fina, jag har kollat på dem flera gånger.
Den rödgula heter Sunset, jag gillar att det är så fräsiga namn på alla dessa färgkombinationer. Calico är också riktigt snygga, vi har en blå nu som heter Emerald-nåntingnånting som är djupt blå med svarta fenor.
Ska bli intressant att se vilka färger hennes avkommor blir när alla hanar har gult i sig.
 
De är det ja! Så en panda eller två blir det definitivt, sen blir det väl någon mer färg också. Har för mig att det är Sunset som Djurmagazinet har på rea nu, kikade på de och någon sån blir det nog också sen :)
Det låter riktigt snyggt!
 
Såg det, tyvärr för dyrt för mig just nu. Eller tyvärr kanske är fel ord för får jag bara skjuts så hämtar jag hem ett 110-liters för bara 250 spänn ikväll! :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 943
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp