Nu har jag börjat möblera min framsida inför dammen. Skyfflat undan en del pallkragar till att bli ett stort potatisland (platsbyggd odlingslåda) där det tidigare stod en häck. Tänkte att det lär vara tyyyyp hopplöst för paddan att gräva sig ut den vägen för då ska den krafsa typ 1.30 under mark och väl framme där ska den ner, under asfalt och några meter till innan den når grannens grusplan. Tar den sig så långt utan att ge upp och vända ska den ha pris bannemig. Lite inne på att göra en till mot en annan kant av framsidan men har inte bestämt mig än. Det kan man ju göra senare och ha em in vanlig "stenmur" som staket tills vidare.

Igår hämtade jag en damm, vilket stort åbäket det var! Tog en 500 liter och den är ju inte superdjup, runt 50cm tror jag det var som djupast, men rymlig åt sidorna. Börjar antagligen gräva för den på fredag när jag är ledig nästa gång. Lite osäker på om jag ska placera den lite på mitten av paddans hage eller mot någon av kanterna. Det kommer ju påverka mycket vad jag kan göra på landdelen så att säga. Funderade på att använda borde som försvinner från marken så att säga till en liten kulle åt den med lite gräs eller nån annan växtlighet som får växa fritt så den kan gömma sig i det. Tänker att det kanske är bra med lite kuperat så den får bygga lite muskler också, utöver det att den får lite utsikt. Vad tror ni?
 
20200424_180742.jpg


Det börjar ta sig! Inte helt klar, behöver fylla vatten runt så marken sätter sig ordentligt. Tar det senare ikväll. I morgon ska det köpas grejer för att göra "tak" (nät, virke och stenar) sen vågar jag låta paddan prova den lite försiktigt någon varm dag, innan den får flytta ut på heltid.
 
Visa bifogad fil 49521

Det börjar ta sig! Inte helt klar, behöver fylla vatten runt så marken sätter sig ordentligt. Tar det senare ikväll. I morgon ska det köpas grejer för att göra "tak" (nät, virke och stenar) sen vågar jag låta paddan prova den lite försiktigt någon varm dag, innan den får flytta ut på heltid.

Vilken glad padda ni kommer att få, och självklart borde du göra en liten kulle! Kanske kan du till och med bygga en liten grotta/platå av plast eller trä och klä den med jord så finns det plats att sola ovanpå och att gömma sig under?
Oj vad jag önskar att jag hade plats med någonting liknande! :heart

Hur blir det med filtrering i dammen?
 
Vilken glad padda ni kommer att få, och självklart borde du göra en liten kulle! Kanske kan du till och med bygga en liten grotta/platå av plast eller trä och klä den med jord så finns det plats att sola ovanpå och att gömma sig under?
Oj vad jag önskar att jag hade plats med någonting liknande! :heart

Hur blir det med filtrering i dammen?
Smart där. Har lite gamla nockpannor från en takomläggning. Kan ta någon sådan uppbyggd med sten/tegel så den inte fastnar. Eventuellt går det ju att göra en tunnel genom kullen på det sättet.

Det kommer ligga ett dammfilter i som jag fick med dammen. Lite oklart om det räcker eller om jag smäller i ett till/ett större. Kommer dessutom ha vattenslang liggande i som ska droppa lite hela tiden. Min idé är att det gärna får rinna över vatten lite försiktigt hela tiden så jag slipper byta vatten ;p drömmer om vattenbytena där när man bara vrider igång kranen så vattnet fräschas upp så, eller att man kan doppa vattenkanna i den och vattna bärbuskar, tomatplantor med välgött vatten etc 😍
 
Idag får paddan provsimma lite. Den verkar nöjd :) inte fått till balansen med vattnet. Dammen är sned så att säga. Gissar att jag tömmer ur och försöker rätta till det där men inte idag. Idag ska jag försöka ringa in landdelen så att säga. Lite klurigt. Hade tänkt ha tegel stående som på bild men det känns som att det blir svårt att limma det stabilt. Får nog lägga ner det ändå. Nackdelen är att det var dyrare än jag planerade med tegel och maken anser att vi behöver spara pengar. Egentligen jag med men.. jag har ju projekt liksom.. :o ett plus: väntade in en släpkärra på lokala bygghandeln. Det var någon dåre som lånade ett släp där för att göra allt möjligt efter att hen tagit hem byggvaror så det sket sig. De löste det med att köra hem varorna åt mig med lastbil. På måndag tänkte jag. Nä, de kom idag! :love:
 

Bifogade filer

  • 20200425_162117.jpg
    20200425_162117.jpg
    297,3 KB · Visningar: 88
Såhär byggde jag en tunnel åt den att ha under sin kulle. Nockpannor och tegel it is. Den får stå ganska precis bredvid dammen.

Nåja. Nu ska paddan och jag bygga ihop staketet :)
 

Bifogade filer

  • 20200425_162142.jpg
    20200425_162142.jpg
    447,3 KB · Visningar: 93
Två ord. Fy fan.

Med andra ord: min rygg håller på att dö.

Tyckte jag köpte massa tegel. Tömde det de hade inne. Meeeen det räckte inte. Får se om jag kan få tag på det i morgon så muren blir klar.

Här kommer bild på hur långt jag kom idag. Täckte över med pallar pga mycket barn i området och inget nät-tak än. Tack för tipset om grotta/tunnel, @Sel var det va?
 

Bifogade filer

  • 20200425_193645.jpg
    20200425_193645.jpg
    459 KB · Visningar: 96
Två ord. Fy fan.

Med andra ord: min rygg håller på att dö.

Tyckte jag köpte massa tegel. Tömde det de hade inne. Meeeen det räckte inte. Får se om jag kan få tag på det i morgon så muren blir klar.

Här kommer bild på hur långt jag kom idag. Täckte över med pallar pga mycket barn i området och inget nät-tak än. Tack för tipset om grotta/tunnel, @Sel var det va?

Paddparadiset! Det kommer att bli fantastiskt när det är klart! Kommer inte ihåg om du planerat vilka växter som ska dit?
 
Paddparadiset! Det kommer att bli fantastiskt när det är klart! Kommer inte ihåg om du planerat vilka växter som ska dit?
Jag har ju inte det. I själva baljan blir det antagligen flytväxter av förklarliga skäl. Eventuellt inne på att sätta nåt i den där grundare kanten du vet som finns i såna där. Nåt som kanske liknar vass eller nåt annat lite hårdare som går att sätta dit med lite grus eller så. I övrigt står det rätt stilla. Vet inte hur mycket jag behöver akta mig för nåt som kan vara giftigt när det är på land t.ex häcken på utsidan är Aronia. Ätbar för människor, oklart med paddor. Den ger ju bär som, med tiden, kan falla över till padd-paradiset. När den växer till sig alltså. Kullen är jag inne på vanligt vall-gräs av nåt slag. Grövre strån, kanske nåt timotej eller så med i det som är lätt att få utsikt igenom, göra eventuella gångar och solplatser men ändå ge lite skyddad miljö. Nackdelen är att jag lär ha den överallt sen då. Får väga lite plus och minus med det valet. Kanske kommer in någon slags buske med men det är ju samma där. Kan nåt vara giftigt-frågan.

Kommer lägga hönsnät i marken, under ett lager jord, längs kanterna. Kanske 20 cm ut så den inte gräver sig under. Tror jag gör det längs de jag redan byggt upp. Jag har sån träningsvärk så jag vetefan om jag pallar med det där projektet i morgon. Kanske piffar till marken lite bara i stället.
 
Jag har ju inte det. I själva baljan blir det antagligen flytväxter av förklarliga skäl. Eventuellt inne på att sätta nåt i den där grundare kanten du vet som finns i såna där. Nåt som kanske liknar vass eller nåt annat lite hårdare som går att sätta dit med lite grus eller så. I övrigt står det rätt stilla. Vet inte hur mycket jag behöver akta mig för nåt som kan vara giftigt när det är på land t.ex häcken på utsidan är Aronia. Ätbar för människor, oklart med paddor. Den ger ju bär som, med tiden, kan falla över till padd-paradiset. När den växer till sig alltså. Kullen är jag inne på vanligt vall-gräs av nåt slag. Grövre strån, kanske nåt timotej eller så med i det som är lätt att få utsikt igenom, göra eventuella gångar och solplatser men ändå ge lite skyddad miljö. Nackdelen är att jag lär ha den överallt sen då. Får väga lite plus och minus med det valet. Kanske kommer in någon slags buske med men det är ju samma där. Kan nåt vara giftigt-frågan.

Kommer lägga hönsnät i marken, under ett lager jord, längs kanterna. Kanske 20 cm ut så den inte gräver sig under. Tror jag gör det längs de jag redan byggt upp. Jag har sån träningsvärk så jag vetefan om jag pallar med det där projektet i morgon. Kanske piffar till marken lite bara i stället.

Det finns säkert en massa listor som du kan välja och vraka ur. :) En bekant till mig har hostas/funkior hos sina paddor vet jag och de är ju jättefina! (möjligt att jag är partisk. Ehum.) De sår alltid en plätt med blandad sallad både ute och inne också, det kanske är en idé?
 
Det finns säkert en massa listor som du kan välja och vraka ur. :) En bekant till mig har hostas/funkior hos sina paddor vet jag och de är ju jättefina! (möjligt att jag är partisk. Ehum.) De sår alltid en plätt med blandad sallad både ute och inne också, det kanske är en idé?
Alltså. Den här har jag aldrig fått att äta sallader men det skadar ju inte att prova nåt sånt. Kan säkert ha nåt spännande liggande i mina fröpåsar. Den är ju sådär småbökig för den kan ju inte äta utan att vara i vatten så frågan är om den kopplar "plocka sallad, bära till baljan, äta"-koden. Tveksam men det skadar ju inte att prova. Annars kan man ju alltid odla nåt till sig själv som växer uppåt så att säga. Så inte paddan baskiluskar ner det 😈
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltså. Den här har jag aldrig fått att äta sallader men det skadar ju inte att prova nåt sånt. Kan säkert ha nåt spännande liggande i mina fröpåsar. Den är ju sådär småbökig för den kan ju inte äta utan att vara i vatten så frågan är om den kopplar "plocka sallad, bära till baljan, äta"-koden. Tveksam men det skadar ju inte att prova. Annars kan man ju alltid odla nåt till sig själv som växer uppåt så att säga. Så inte paddan baskiluskar ner det 😈

Det tänkte jag inte på! :) Jag gick bara på sådant jag vet inte är giftigt i alla fall. Och att odla något ni själva kan äta låter ju som en strålande kombo.
Jag gjorde ju ett försök med smultron och basilika i ormterrariet fast de blev ganska krossade. 😅 Ska definitivt försöka med basilikan igen! Det kanske är en idé också? Det finns ju gott om fleråriga kryddor/örter.
 
Det tänkte jag inte på! :) Jag gick bara på sådant jag vet inte är giftigt i alla fall. Och att odla något ni själva kan äta låter ju som en strålande kombo.
Jag gjorde ju ett försök med smultron och basilika i ormterrariet fast de blev ganska krossade. 😅 Ska definitivt försöka med basilikan igen! Det kanske är en idé också? Det finns ju gott om fleråriga kryddor/örter.
Basilika har vi inne men det kan man ju inte ha för mycket av. Chili är ju en toppengrej annars. Då blir maken glad :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fick gräva upp och göra om dammen lite. Det diffade ~10 cm i fram- vs bak-kant. Nu verkar det helt okej och när jag ändå var ute och pulade fick paddan följa med och inspektera. Tror det blev godkänt! I morgon ska jag köpa resterande delen av stenarna, mer nät att lägga som tak, fylla på mer jord (lagt nät i botten längs tegelväggarna så jag vill ha ordentligt jordlager på).

Förhoppningsvis är det klart för gräs-sådd nu i morgon/övermorgon. Sen är det bara att vänta på att det slår rot, sen får paddan flytta ut så fort det når sommartemperaturer. Förmodligen släpper jag ut den på lite varmare dagar också.

Notera att typ hela gatans barns händer var med. Det var värsta grejen det där! ;)
 

Bifogade filer

  • 20200510_132004.jpg
    20200510_132004.jpg
    452,5 KB · Visningar: 78
Fick gräva upp och göra om dammen lite. Det diffade ~10 cm i fram- vs bak-kant. Nu verkar det helt okej och när jag ändå var ute och pulade fick paddan följa med och inspektera. Tror det blev godkänt! I morgon ska jag köpa resterande delen av stenarna, mer nät att lägga som tak, fylla på mer jord (lagt nät i botten längs tegelväggarna så jag vill ha ordentligt jordlager på).

Förhoppningsvis är det klart för gräs-sådd nu i morgon/övermorgon. Sen är det bara att vänta på att det slår rot, sen får paddan flytta ut så fort det når sommartemperaturer. Förmodligen släpper jag ut den på lite varmare dagar också.

Notera att typ hela gatans barns händer var med. Det var värsta grejen det där! ;)

Det ska bli så fantastiskt att se när det börjar växa in. :heart Ni kanske kan ta emot en räddningspadda eller två så småningom till och med? Det är ju så ont om hem som kan ge dem rätt miljö!
 
Det ska bli så fantastiskt att se när det börjar växa in. :heart Ni kanske kan ta emot en räddningspadda eller två så småningom till och med? Det är ju så ont om hem som kan ge dem rätt miljö!
Ouff... Jag gillar ju egentligen inte riktigt paddor :o men skulle kunna tänka mig att ha en sommargäst om någon önskar :) då har man kanske löst djurvakt om vi är iväg en helg eller så :)
 
Ouff... Jag gillar ju egentligen inte riktigt paddor :o men skulle kunna tänka mig att ha en sommargäst om någon önskar :) då har man kanske löst djurvakt om vi är iväg en helg eller så :)

Sommarbete för paddor! :love: Jag vet inte riktigt hur det funkar att introducera nya individer och så, men om det inte är ett problem låter det ju ganska ljuvligt.
 
Sommarbete för paddor! :love: Jag vet inte riktigt hur det funkar att introducera nya individer och så, men om det inte är ett problem låter det ju ganska ljuvligt.
Jag vet faktiskt inte heller. Man får väl läsa på och så. De kommer bo i 500 liter vatten och en total yta på ~2.30×3.80 meter. Tänker att två stycken såna små borde ju kunna hålla avstånd nog för att inte tjafsa om allt då men det är nog lite individuellt med.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 756
Senast: gul_zebra
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp