Resa med hund

geting

Trådstartare
Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade hunden på det hela?

Jag har ingen hund just nu, men är ändå nyfiken eftersom jag reser ganska ofta. :)
 
Jag reste i höstas till Finland. Det gick smidigt och bra. Vi åkte med Viking Line, hade inte någon bil med.
Innan resan så kollade jag noga upp så att allt var i ordning med vaccinationer osv. Jag behövde betala extra för att ha med hundarna på resan, först ett tillägg för att ha hundhytt och sedan en kostnad per hund :cautious:

Men ja. Bortsett från kostnader, inga problem, och mina hundar är enkla i alla tänkbara situationer så det var inga konstigheter där heller. Lily tyckte det var lite skumt först på båten och ville gärna ut och kolla utanför hytten så fort hon hörde någon gå där, men det var inga problem att sova på natten och på hemresan vågade jag t.o.m. ta en snabb vända i tax free-butiken, och kom tillbaka till hytten med väldigt glada, men tysta hundar som inte hade hittat på något hyss.

Jag skulle inte vilja flyga med hund, åtminstone inte om det inte gick att ha hunden med mig i kabinen. Annars är det nog sällan problem, så länge man är noga med att kolla upp just regler för vaccination och även lagar kring hundhållning i landet dit man ska. Vissa länder har ju förbud mot vissa raser, eller regler om att man ska ha munkorg på i kollektivtrafiken osv.
 
Har rest en del i både grannländer och Europa. Dessutom har uppfödaren haft med sig mina hundar på tävlingar i olika länder.

Färdmedel: bil, färja, tåg. Har inte flugit med hund eftersom jag har så stora att de måste åka som cargo, men är övertygad om att det också går bra om man måste.

Det viktigaste är att planera resan i god tid: kolla upp vilka vaccinationer som behövs, behövs det medel mot parasiter osv osv.

Pass behövs givetvis för hunden.

Upplever att Mellan- och sydeuropa är betydligt mer hundvänligt än de nordiska länderna. Ingen som klagar fast hunden går lös (om man vill det) och det går oftast bra att ta med sig hunden in på restaurang. Har sovit på massor med hotell med hundar och det har alltid gått bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 098
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp