Resa med valp?

sportyscorpion

Trådstartare
Hej! Vi har nu fått våran valp Alf och ska hämta honom från Höör i Skåne. Vi bor i Norrland. Det är alltså en lång resa. Hur reser man på bästa sätt för hunden? Vi kan ju t ex flyga ner och hyra bil hem? Flygresa från sthlm hem tar ca 1 timme. Klarar en valp att flyga?

Tåg hem tar väldigt lång tid. Från sthlm till Luleå mellan 12-14 timmar. Hur skulle ni göra? Tips?

Sv: Resa med valp?

Jag har alldeles nyligen flygit 3 st valpar upp till Luleå. Den ena flög med i kabinen hela vägen från Malmö, och dom 2 andra åkte i lastutrymmet tillsammans i buren - från Sthlm.

Alla valparna klarade resan bra :) Det syntes i alla fall ingenting på dom efteråt, dom var inte rädda eller illa till mods och har anpassat sig superfort i sina nya hem.

Okej hur gamla var dom valparna? Hade du valpen i "bur" i kabinen? Flyg minskar ju restiden avsevärt och vi skulle kunna åka "över dagen" nästan :idea:

Valpar klarar oftast resor väldigt bra! Oavsett om vi pratar om långa resor i bil elller resor med flyg.

Har hämtat hundar nere i både Holland och Belgien och då flugit hem med valpen i en mjuk "hundväska" inne i kabinen - med rätt mått för respektive flygbolag. Smidigt och snabbt!

Har hämtat valp i Trondheim med bil när jag bodde i Skåne = bilresa på 16 timmar + stopp. Gick också jättebra! Men tiden blir lite dryg...

Om du skall hämta en valp nu när det fortfarande är vinterväglag så hade jag helt klart valt flyg. Prata med det aktuella flygbolaget och hör vilka regler som gäller för valp inne i planet - max vikt, hur valpen skall förvaras under flygningen osv.

/Swat

Klarar en valp resan utan kisspaus? Risk för olycka? Kan man ha något i "väskan" som suger upp ev. kiss?

När man åker bil så pinkas det så klart lite då och då...

När jag flugit så har valpen pinkats innan man går på planet.
Vissa flygplatser är lite mer toleranta än andra, så man kan sätta ner valpen mellan det man går från gaten till planet andra kräver att valpen är i väskan hela tiden.

Ingen av mina valpar har hunnit bli nödig på resan - flygtid ca 2 timmar - men i botten av väskan har jag haft en wetbed-pläd i förebyggande syfte.

/Swat

Läste på SAS att buren fick vara max 40 x 25 x 23 vilket låter litet för mig? Ryms en 6 mån tax i en sån bur?

Ta flyget. Jag hämtade min valp i Södertälje och flög till Luleå. Inga problem. Man har den i kabinen när den är så liten som en taxvalp är. Du har förmodligen möjlighet att rasta den mellan flygen på Arlanda?

Väskan är inget problem heller. Min är större än din kommer vara och hon har en väska med maxmått enligt SAS. Jag kan inte stänga den enligt regelboken men ingen har gnällt, med valpar brukar folk ha överseende dessutom. Jag hade henne i knät när vi tog hemme henne som valp. Hon var ju rädd när det slog lock stackarn :o

Tåg skulle jag aldrig sätta mig med en valp på. Det tar 15 tim för mig hem från Västerås och då har jag en vuxen hund som kan hålla sig om det krisar och blir förseningar, hon vägrar pissa på utsatt tid osv. Kissepauser för en valp är bara att glömma att det funkar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 742
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 598
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 357
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 439
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka