Sv: Resår eller inte?....
Toppar ät till skillnad från sportbhs ofta gjorda i bomull som blir mjukt och inte håller något på plats men du kan ju ändra det till en vanlig mjuk bomullsbh om du känner för det. :smirk:
Men det största problemet är att ryttare generellt drar åt lite väl håt när de spänner. Min hästs sadlar ligger väldigt bra på henne och försvinner ingenstans bara för att gjorden inte är åtdragen a la korsett. Därför har min häst inga problem med åtsittande icke-resår runt bröstkorgen
Jag tycker helt enkelt inte om resårgjordar. Man kan inte kontrollera den egentliga spänningen på gjorden eftersom resåren tillåter rörelse.
En del hästar jag har ridit har fått skav ifrån gjorden för att resåren ger just rörelse.
En rent tillverknings/säkerhetsaspekt är att ju fler sömmar ihopfogningspunter du har på en gjord, ju fler punkter har du som riskerar att brista. På en sadel med dubbelgjord har du minst fyra ihopfogningspunkter ofta fler beroende på desig och på en icke-
resår börjar du med två.
Hur du än gör är resåren alltid sydd på flera ställen och då den är dyr snålar producenterna och det finns inte särskillt mycket sömsmån att fästa med.
Det finns en hel rad fördelar med resår, men jag tycker inte att det är ett pålitligt material och föredrar att inte ha det på mina gjordar.
Apo