Resår eller inte?....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Contessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 857
Sv: Resår eller inte?....

Jag har resår på båda sidor, min häst trivs bäst så. Har jag inte resår kan jag inte spänna sadelgjorden alls nästan, för då blir han sur. Det blir vällättare att andas med resåren.

Hästen får väl lättare att andas med resår, men det blir å andra sidan lätt att man drar för hårt. Dessutom BÖR väl inte en lagom spänd gjord hämma andningen. Har resår i en ände.

Jag har resår i båda ändarna på de flesta gjordarna. Jag tycker det verkar bäst. ;)

Jag gillar resår. Lär ju bli jäkligt stumt o konstigt för stackars hästen annars. Men båda ändar eller itne alls säger jag, bara ena blir ju snett o konstigt.

Efter att en tid varit totalt emot resår så börjar jag nu tycka att det är riktigt bra. MEN det ska vara en bra resår som inte töjer sig med en gång.

Har hört jämförelsen "skulle du vilja ha en BH utan resår?" - Det gav mig en tankeställare. Det är ungefär samma region (över revbenen). Sedan tycker jag det är jättesynd med sadelgjordar i huvud över taget. Utan resår måste man dra den rätt hårt för att den inte ska glappa och kittla min häst, med resår så drar man den lätt lite för mycket. Samtidigt kan man inte dra gjorden hur lite som helst heller om den ska ha någon stabiliserande inverkan på sadeln. Om det inte vore för det praktiska och utseendemässiga hade jag nog gjort som en distansryttare vars häst hatar sadelgjordar, och även haft en baksele plus en brösta för att hålla sadeln på plats samtidigt som man då kan spänna sadelgjorden lösare.

Efter att ha använt resår i en evighet nu så förstår jag inte längre hur man INTE kan använda resår. Men resår i båda ändar, i mitten eller över hela gjorden är att föredra för en jämn belastning. Och så bör man ju dra på båda sidorna egentligen om man ska vara jättenoga (vilket jag själv är, spänner ungefär 2 ggr/sida innan varje ridtur och rör hästen emellan om möjligt (lite svårt att trava honom i en stallgång :D )).

Jag har fått lära mig att resår i bara en ände gör sadeln sned med tiden.

jag vill också ha ett kollage :) men hur sätter man in bilder ? :'(

Resår är bäst tycker jag med. Sedan jag började med det till mina hästar så köper jag aldrig en sadelgjord utan resår igen.

har tidigare alltid använt gjord med resår, men på den nya hästen ligger daeln mycket stabilare utan resår. Han bryr sig inte heller, efter att vi har varit och provat ut en sadel som passar så spänner han inte ut sig vid sadling och är helt avspänd :)

har tidigare alltid använt gjord med resår, men på den nya hästen ligger sadelln mycket stabilare utan resår. Han bryr sig inte heller när man spänner, efter att vi har varit och provat ut en sadel som passar så spänner han inte ut sig vid sadling och är helt avspänd :)

har tidigare alltid använt gjord med resår, men på den nya hästen ligger sadelln mycket stabilare utan resår. Han bryr sig inte heller när man spänner, efter att vi har varit och provat ut en sadel som passar så spänner han inte ut sig vid sadling och är helt avspänd :)

Föredrar utan resår. Många med resårgjordear spänner sina gjordar på tok för hårt. Tycker dock att resår är bra för yngre ryttare som kanske inte är så starka än alt ridskolehästar där fäderna hjälper sina barn och tar i för kung och fosterland :devil:

Om man ska fortsätta på liknelsen kring BHs och resår så skulle jag vilja jämnföra sadelgjordar med resår med en vanlig topp och sadelgjordar utan med en sportbh. Jag vill att det ska sitta ordentligt.

Dessutom tycker jag att det inte är helt självklart när vissa resårer är på väg att ge sig. Har man som jag en lädergjord, utan resår, ser man direkt om det är på väg att bli slitet runt spännena. Resår kan vara hur bra som helst och plötsligt en dag släpper all elasticiteten och gjorden blir plötsligt en dm längre :eek: Har man otur händer det under en ridtur, vilket jag har en bekant som drabbades.

Apo

"Om man ska fortsätta på liknelsen kring BHs och resår så skulle jag vilja jämnföra sadelgjordar med resår med en vanlig topp och sadelgjordar utan med en sportbh. Jag vill att det ska sitta ordentligt."
Både sport-bh'n och vanliga toppen är i resår ;) Så det är en dum jämförelse. Jämför med ett resårband spännt runt brästkorgen eller ett skärp (som är i läder eller nylon som INTE har minsta lilla "give") så går det att jämföra.

Toppar ät till skillnad från sportbhs ofta gjorda i bomull som blir mjukt och inte håller något på plats men du kan ju ändra det till en vanlig mjuk bomullsbh om du känner för det. :smirk:

Men det största problemet är att ryttare generellt drar åt lite väl håt när de spänner. Min hästs sadlar ligger väldigt bra på henne och försvinner ingenstans bara för att gjorden inte är åtdragen a la korsett. Därför har min häst inga problem med åtsittande icke-resår runt bröstkorgen :D

Jag tycker helt enkelt inte om resårgjordar. Man kan inte kontrollera den egentliga spänningen på gjorden eftersom resåren tillåter rörelse.
En del hästar jag har ridit har fått skav ifrån gjorden för att resåren ger just rörelse.
En rent tillverknings/säkerhetsaspekt är att ju fler sömmar ihopfogningspunter du har på en gjord, ju fler punkter har du som riskerar att brista. På en sadel med dubbelgjord har du minst fyra ihopfogningspunkter ofta fler beroende på desig och på en icke-
resår börjar du med två.
Hur du än gör är resåren alltid sydd på flera ställen och då den är dyr snålar producenterna och det finns inte särskillt mycket sömsmån att fästa med.

Det finns en hel rad fördelar med resår, men jag tycker inte att det är ett pålitligt material och föredrar att inte ha det på mina gjordar.

Apo

Men jag tycker inte att man ska vara emot resår bara för att många spänner för hårt... Jag spänner inte för hårt, (ibland har jag glömt spänna sadelgjorden :o och har ridit md den så löst spänd att jag utan problem får in en hel knytnäve (och då utan att känna så mkt tryck mot handen). Som tur är åker inte sadeln i backen ;) ) utan jag spänner tills min häst säger ifrån. Och oftast är det när jag kan ha en-två handflator på varandra och känna tryck mot handen. När jag däremot har ridit med en gjord utan resår har det för det första varit ett helvete att ens få den någorlunda spänd och hästen har inte varit överlycklig heller (reagerar så fort den är det minsta spänd).

Jag tycker bäst om en gjord med resår på ena sidan. Där man spänner åt sadel gjorden. Tycker att det blir svårare att spänna med en vanlig gjord. Och hästarna verkar trivas bättre med en resår.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 401
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka