Reserverat föl

K

kamala

Hej!
Jag har ett 10 dagar gammalt föl som jag skulle vilja ha mer tam. Hans mamma har från det att hon fölat sprungit undan när man ska hämta henne i hagen (har bara haft henne i 3 månader)och hon är väldigt rädd om fölet. Nu kan man oftast komma fram till henne utan att hon springer iväg så det blir ju bättre. Inne i boxen gömmer sig fölet på andra sidan om mamma och även om han kikar nyfiket på mig så kommer han inte fram. Då det här är mitt första föl så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Hur tränar man en liten fölunge så att den blir en trygg och social häst? Hur brukar era föl vara i början och hur gör ni? Alla råd mottages tacksamt!
 
Sådana ungar finns det gott om...
Vi kör med knepet att strunta i dom helt.
Alltså på så sätt att när du är t.ex. inne i boxen så pyssla bara med mamma.
Borsta/klia och dona.
Samma ute.
Rätt som det är så är fölis lite mer nyfiken och funderar på vad du gör.
Klia mamma och fölis omväxlande då.
Mammas lukt sitter på dina händer och blir inte så otäckt då.

Försök inte följ a efter fölungen ute eller inne för då kan den känna sig trängd.
Att helt enkelt vända dom ryggen fungerar bäst.

AM
 
Att helt enkelt sätta sig ner intill modern (inne eller ute) och lugn och stilla bara vara där, småprata, kan fungera bra. Tålamot krävs, låt fölet vara nyfiket utan att "utnyttja" tillfället och klappa. Snart (förhoppningsvis) visar det med förtroende.
Det brukar nog lösa sig med tiden ändå, som Nafayette säger.
 
Min förra unghäst var sådär. Mamma vaktade henne rejält och hon var JÄTTESKYGG som föl. Trots försiktigt närmande etc.

Det löste sig dock vid avvänjningen, och hon blv en väldigt kelig och social dam ganska snart efter det.

Så misströsta inte om du inte lyckas, förr eller senare så ger det sig, men naturligtvis är det bäst om det gö det så fort som möjligt, men det är problematiskt när mamma är överbeskyddande. Men ju äldre fölen är dessto mindre bryr de sig om vad mamma lurar i dem ;)
 
Mitt föl var enormt jättesocialt redan från födseln, så jag känner inte igen problemet... Men jag tycker nog att du ska försöka så gott det går att umgås med hästarna och vara där ofta så de vänjer sig vid att du hålls i kring dem. Klappa på fölis om du kommer åt, och låt det få ta tid.
När den blir mer tam så är det bara att du grejar mer med den osv. så ska du se att den säkert blir bra till slut!
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 148
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 655
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 976
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp