Resetråden del 2

20181019_152140.jpg

Hälsningar från Sevilla.

I går gick vi en gratis två timmars rundtur. Mycket bra guide och man fick bra pejl på staden.
Idag har vi strosat runt mest. Tänkte gå in på Alcazar men ångrade oss när vi såg kön.
 
Planerar en ny weekendresa i vår, typ början av April... Förra våren var vi i Rom, gillade historian och värmen, men det var ev lite för mkt folk för oss ;)

Fått för mig att jag vill till Valencia, Porto eller Zürich :D Kommentarer på det?

Gillar historia, att fotografera och mest bara flanera :D Ser även gärna en fotbollsmatch!
 
Fått för mig att jag vill till Valencia, Porto eller Zürich :D Kommentarer på det?
Både Valencia och Porto är urtrevliga städer! Jag föredrar nog Valencia, blev helt kär i stan när jag var där. Riktigt skön feeling liksom.
 
Både Valencia och Porto är urtrevliga städer! Jag föredrar nog Valencia, blev helt kär i stan när jag var där. Riktigt skön feeling liksom.

Låter toppen :D Valencia är väl det som drar mest just nu, det som lockar med Zurich är nog att jag hittade så himla billiga resor dit och det verkar vara vackert i Schweiz hehe.
Portugal har jag länge velat besöka och känner mig mer sugen på Porto än Lissabon av ngn anledning?
 
@voltis Det enda som kommer vara billigt blir flygresan i såna fall ;). Schweiz är urfint (jag har själv bott i Genève :) ) men gräsligt dyrt.

Jag gillade Porto tusen gånger mer än Lissabon när vi var där. Porto är litet, mysigt, lugnt, vackert. Lissabon kändes bara stort och skitigt och ruffigt. Men väldigt många gillar ju Lissabon så skulle ni åka dit blir ni säkert nöjda också :).
 
Jag har hittat ett nytt ställe att vilja åka till (man måste drömma lite också). Iran.
Har någon varit där? Jag har läst på lite och undrar mest antal dagar man ska lägga där. Jag har hittat att jag skulle vilja besöka Isfahan, yadz och shiraz i första hand. Men hur många dagar är ”ok” på varje ställe?
Är Teheran värt att se?
Min mamma var där för några år sedan, hon gillade det verkligen. Väldigt trevliga människor. Tydligen minst lika nyfikna på turisterna som turisterna var av Iran.
Bilderna är väldigt fina. Min mamma brukar vara borta minst tre veckor, oftast mer, så jag vet inte hur lång tid man faktiskt behöver?
 
@voltis Det enda som kommer vara billigt blir flygresan i såna fall ;). Schweiz är urfint (jag har själv bott i Genève :) ) men gräsligt dyrt.

Jag gillade Porto tusen gånger mer än Lissabon när vi var där. Porto är litet, mysigt, lugnt, vackert. Lissabon kändes bara stort och skitigt och ruffigt. Men väldigt många gillar ju Lissabon så skulle ni åka dit blir ni säkert nöjda också :).

litet lugnt och mysig låter mer som oss :D Om du jämför valencia och porto då? Är Valencia hyfsat lugnt med?
 
litet lugnt och mysig låter mer som oss :D Om du jämför valencia och porto då? Är Valencia hyfsat lugnt med?
Valencia är större och känns absolut större. Men det är ändå en lugn och skön stad tycker jag. Typ som ett mindre, lugnare och trevligare Barcelona :D.

Oavsett vilken av de två du väljer får ni nog en supertrevlig vistelse :).
 
Ska på långweekend i prag någon gång tidigt i vår, med sambon. Har inte varit varit där sen -92.

Har bokat en dykresa till Bali i juni. Det ska bli lite underligt att åka iväg till ett sånt ställe, bo rätt lyxigt med mat inkluderat och mest dyka, jag hoppas dock att vi även hinner med lite annan sightseeing, jag försöker locka med en tjej som också gillar reptiler. Det finns ju både varaner och kobror! Och apor. Jag vill se vilda apor!
 
@elefanten

Svårt att rekommendera när man inte vet vad du/ni tycker om att göra eller om du varit i London innan, men här är några av mina favoriter iaf :)

Restauranger: Hawksmoor Seven Dials

Saker att göra: köpa nötter och mata ekorrar i Hyde Park, gå på Harrods matavdelning (bara för att där är så fint) och kolla julskyltningen om den är färdig, gå på Tower of London

Stadsdelar/områden att besöka: Camden town/Camden market, Picadilly circus, Notting Hill, Covent garden, China town

Shopping: Regent Street, Carnaby street

Dom olika stadsdelarna/områdena ger olika upplevelser, värt att kolla upp vad som passar dina/era intressen :)

Älskar London :love:
 
litet lugnt och mysig låter mer som oss :D Om du jämför valencia och porto då? Är Valencia hyfsat lugnt med?
Jag kan inte jämföra med Valencia, men jag instämmer verkligen i att Porto är fint, mysigt, tryggt och ja, underbart på ett väldigt ombonat vis.

Jämför vi med Lissabon, och jag älskar Lussabon, så är där underbart på ett ruffigt och slitet vis. Alltså en helt annan typ av underbarhet, och som inte alls alla gillar.

Oavsett vad du väljer nu, så tror jag att du skulle trivas i Porto.
 
Den 2:a April 2019 ska jag ge ut på mitt livs resa! Jag ska åka till Adelaide för att hälsa på en kär vän som jag inte träffat på 5 år. Min första prio är ju givetvis att umgås med vännen och hennes familj men finns det något som jag absolut inte får missa runtom Adeleide? En kortare resa runt vingårdar i närheten är redan planerad.

Jag är ingen äventyrare nu längre utan en tant väldigt nära pensionsåldern med taskig rygg och knäproteser... Fasar lite inför flygresan då det är 37 år(!) sedan jag gjorde en längre resa utanför Europa. Flyger från Arlanda med byte i Qatar. Goda råd inför resan och bytet?
 
@marti130

Vad kul det låter! :) vet inget om Australien men kan tipsa om lite som är bra på lång flygtur.

Ha en liten större handväska som har ok med plats och är hyfsat ok att bära. Bra att ha i väskan = öronproppar, sovmask, en större sjal/varm mysig tröja som e lätt att få av/på + ha i väskan, uppblåsbar nackkudde, musik, snacks (sånt e alltid så dyrt på flygplatser), har du Netflix å padda --> ladda ner nått bra på offline modus. Köp med extra vatten innan du går på flyget. Jag brukar också ha kameran å alla laddare till elektronik med, om inte resväskan kommer fram har jag iaf dom :) Ha på dig stödstrumpor, hjälper knäna mkt! Blir väskan lite tung brukar det finnas små rullvagnar att ha på alla flygplatser så du slipper bära hela tiden.

Beror på vilken klass du flyger också, vissa får filtar och kit med öronproppar etc. på flygningen. Generellt tycker jag iaf att flyg är ganska kalla.
Min man mellanlanda i Qatar för inte länge sen, han sa den är fin och stor :) Hur länge har du å vänta där? Jag hade försökt hitta nånstans å sitta och slappna av. Kanske gå runt och se en del också så blodet pumpas runt.

Folk är roliga på långflygningar, har sett män i kostym byta om till pyjamas, damer med ansiktsmask, folk som går runt utan skor, göra nån form för yoga i sätet, mannen fick en gång en fot i huvudet från personen bak :laugh:
 
@elefanten

Svårt att rekommendera när man inte vet vad du/ni tycker om att göra eller om du varit i London innan, men här är några av mina favoriter iaf :)

Restauranger: Hawksmoor Seven Dials

Saker att göra: köpa nötter och mata ekorrar i Hyde Park, gå på Harrods matavdelning (bara för att där är så fint) och kolla julskyltningen om den är färdig, gå på Tower of London

Stadsdelar/områden att besöka: Camden town/Camden market, Picadilly circus, Notting Hill, Covent garden, China town

Shopping: Regent Street, Carnaby street

Dom olika stadsdelarna/områdena ger olika upplevelser, värt att kolla upp vad som passar dina/era intressen :)

Älskar London :love:

Och @Stefffie tack för tips!
 
@marti130 Flyger du med Qatar Airways? I såna fall får du en otroligt trevlig flygning med suverän service och god mat.
Ja det gör jag hela vägen med ett byte i Doha. Jag flyger i ekonomiklass men det jag läst och sett om dem verkar himla bra. All mat och dryck ingår t.ex. Hittade en video på youtube där de flög med ett likadant plan så nu är jag lugnare vad gäller flygresan.
 
@marti130
Min man mellanlanda i Qatar för inte länge sen, han sa den är fin och stor :) Hur länge har du å vänta där? Jag hade försökt hitta nånstans å sitta och slappna av. Kanske gå runt och se en del också så blodet pumpas runt.
På ditresan har jag fyra timmar så det är ju rätt bra när man inte hittar... Kan ju inte direkt springa till gaten numera. På hemresan är det två timmar men då kanske jag kommer ihåg lite från ditresan :).
 

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 884
Senast: ameo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 846
Senast: Hermelin
·
Samhälle Här kan vi fortsätta diskutera valet!
54 55 56
Svar
1 103
· Visningar
41 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp