Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tipsen! Ska verkligen kollas upp och hinns det inte i år, så ligger det absolut i planen :)
Kul! Jag skulle dock verkligen rekommendera att INTE stödja något som har med tjurfäktningen att göra - om man inte tycker att tjurfäktning är en jättebra grej som man vill bevara. I varenda debatt om huruvida tjurfäktning ska förbjudas eller ej lyfts turisternas stöd som en viktigt faktor för att det ska fortsätta vara lagligt. Det är viktigt att ha med sig.
 
Kul! Jag skulle dock verkligen rekommendera att INTE stödja något som har med tjurfäktningen att göra - om man inte tycker att tjurfäktning är en jättebra grej som man vill bevara. I varenda debatt om huruvida tjurfäktning ska förbjudas eller ej lyfts turisternas stöd som en viktigt faktor för att det ska fortsätta vara lagligt. Det är viktigt att ha med sig.
Tjurfäktning är jag inte intresserad av och är inte sugen på att stödja - men det är ju bra att vara lite på sin vakt så det inte ingår i någon guidad tur bara av farten.
 
Urk, vi bojkottar allt sånt i Spanien. Tror min man skulle skilja sig från mig, helt seriöst, om jag gick på nåt sånt. Han är extremt emot tjurfäktningstraditionen.

Det är det värsta med städer som Sevilla - så fruktansvärt konservativt och gammelspanskt.
Jag är väldigt emot tjurfäktning men det var ändå fascinerande att komma bakom kulisserna så att säga. Hade helst sett aty det varit en tur runt något som inte längre praktiseras.
 
Jag är väldigt emot tjurfäktning men det var ändå fascinerande att komma bakom kulisserna så att säga. Hade helst sett aty det varit en tur runt något som inte längre praktiseras.
Jag förstår att det kan vara fascinerande men man väljer ju ändå själv vad man vill stödja. Och tyvärr väljer otroligt många turister att stödja just tjurfäktningsindustrin.
 
Jag förstår att det kan vara fascinerande men man väljer ju ändå själv vad man vill stödja. Och tyvärr väljer otroligt många turister att stödja just tjurfäktningsindustrin.
Jag valde kategoriskt bort alla souvenirer som hade ens en tillstymmelse till en tjur på sig när vi var i Spanien sist, bara för att vara på den säkra sidan. :angel: Tror att det var något inlägg från dig här som gjorde att jag var uppmärksam på det.
 
Jag valde kategoriskt bort alla souvenirer som hade ens en tillstymmelse till en tjur på sig när vi var i Spanien sist, bara för att vara på den säkra sidan. :angel: Tror att det var något inlägg från dig här som gjorde att jag var uppmärksam på det.
Bra!! Ja, jag tror jag skrev nåt till dig om det, jag brukar försöka påminna om att avstå (om man är emot tjurfäktning).

Jättebra att du valde bort allt sånt :).
 
Jag funderar på en sak som ofta har slagit mig, men som jag aldrig riktigt har orkat fundera vidare på eller ens försöka reda ut.

Nu sitter jag och kollar lite över flygtider för en resa om ett tag. Jag kollar på resfeber. Som vanligt har en del av alternativen endast handbagage som tillåtet bagage, medan andra alternativ även tillåter vanligt bagage - vilket ju också är rimligt. (Jag hatar dessutom när alla medpassagerare har maxat sina handbagage och luckorna knappt går att stänga och flygvärdinnorna sliter.)

Grejen är, jag kan inte minnas att det någon enda gång har varit ett problem när jag har råkat boka ett alternativ utan bagage, och jag sedan ändå har bagage med mig.

Har jag bara haft tur?

Om turen skulle svika mig, vad händer då? Blir det svindyrt att få med bagaget?

Någon som har koll på detta?
 
@Petruska utifrån min erfarenhet går det alltid att lägga till incheckat bagage på flygplatsen men det kan bli ganska dyrt. Det är bolagen själva som sätter priserna, så kolla på deras hemsidor så får du ett hum om vad det kan kosta att lägga till i efterhand. På vissa bolag kan man också lägga till bagage online innan man checkar in, ifall man inte gjorde det vid bokningstillfället. Då brukar det vara billigare än att betala på flygplatsen.
 
@Petruska utifrån min erfarenhet går det alltid att lägga till incheckat bagage på flygplatsen men det kan bli ganska dyrt. Det är bolagen själva som sätter priserna, så kolla på deras hemsidor så får du ett hum om vad det kan kosta att lägga till i efterhand. På vissa bolag kan man också lägga till bagage online innan man checkar in, ifall man inte gjorde det vid bokningstillfället. Då brukar det vara billigare än att betala på flygplatsen.
Jag minns inte hur jag brukar göra. Jag tror att jag någon gång har betalat extra när jag bokade, någon gång har fått betala på flygplatsen - men att jag också de flesta gånger helt enkelt har fått checka in bagage ändå. Eller minns jag fel?
 
@Petruska Om du fått checka in bagage utan kostnad har det varit med flygbolag där de inte debiterar extra eller där flighten är full och man därför låter passagerare checka in gratis.

Eller så har du helt enkelt haft jättetur :).
 
@Petruska Om du fått checka in bagage utan kostnad har det varit med flygbolag där de inte debiterar extra eller där flighten är full och man därför låter passagerare checka in gratis.

Eller så har du helt enkelt haft jättetur :).
Ja, jag vet ju inte. Eftersom jag helt enkelt inte är engagerad nog att lägga detaljerna på minnet när jag bokar flyg.

Just i det aktuella fallet, hittade jag hursomhelst en ruta att kryssa i för att få ta med bagage, så då kryssade jag givetvis i den. Då tillkom så klart en kostnad, men inte en orimligt hög kostnad.

Så jag förlitar mig inte på fortsatt tur i det här fallet, men jag undrar ändå. Jag kanske brukar ha jättetur i just den här frågan?

(Sen är det så klart ofta någon annan än jag som bokar mina flyg, tex jobbets administratörer eller min partner. Så det gör att jag i än mindre grad lägger detaljer på minnet.)
 
@Petruska Ja, det är ju ett av de tre alternativ jag föreslog. Jag skulle nog inte gissa på tur utan att bagage ingår utan att du vetat om det.

Vad det faktiskt berott på kan ju ingen svara på här.
 
@Petruska

Vad det faktiskt berott på kan ju ingen svara på här.
Det förstår jag, hör och häpna!

Jag undrade nog snarast om det brukar bli så där tursamt. För om det brukar ordna sig automatiskt, borde det ha hänt fler än mig.

Jag brukar ändå kolla lite kring bagagereglerna, inte så mycket för min egen skull, egentligen, utan mer som ett symtom på min stora irritation när det gäller alla stora handbagage som folk har med sig och som bevisligen inte får plats. Men är tillåtna. Asdålig arbetsmiljö för ombordpersonalen, tänker jag.
 
Det brukar kosta något mer om man lägger till bagage på flygplatsen, men hur mycket det kostar beror på flygbolaget.
I det här fallet blev det ungefär 350 kronor mer när jag betalade vid bokning, och hade blivit ungefär 500 kronor mer om jag hade fått betala vid incheckning. (Om jag hade behövt betala då, det förblir oprövat i det här fallet.)
 
@Petruska

Min erfarenhet är att jag endast fått checka in bagage utan kostnad, med bolag där de vanligtvis tar betalt, om flighten är full. Då vill de få mer bagage incheckat och bjuder på det.

Jag tror att det är ovanligt att flygbolag som vanligtvis tar betalt är schyssta och låter en checka in bagage gratis om flighten inte är full. Har aldrig varit med om det eller hört om nån som varit med om det.
 
Jag har nu bokat en riktig drömresa till sommaren, bussresa till Normandie med Jersey och Paris på köpet. Var ju i Toscana på just bussresa förra sommaren, något jag aldrig trodde skulle vara min grej men det var helt fantastiskt bra, så nu bestämde jag mig för denna, med samma bolag. Det är ju betydligt kortare avstånd än hela vägen ner i Italien också, så fler dagar med faktiska upplevelser då det bara blir en övernattning på väg upp och ner. Och så prisvärt det blir med bussresor med halvpension - och så bra det känns ur miljöperspektiv (även om jag förstår att tåg såklart är bättre).

Så jag är extremt pepp, minst sagt! Rouen, Caen, Omaha Beach, St Malo, Mont St Michel, Bayeuxmuseet, Jersey (har "alltid" velat åka till kanalöarna), Giverny och Monets trädgårdar (omg!) och så Paris, som ju aldrig gör ont. Det ska bli underbart!
 
@Petruska

Min erfarenhet är att jag endast fått checka in bagage utan kostnad, med bolag där de vanligtvis tar betalt, om flighten är full. Då vill de få mer bagage incheckat och bjuder på det.

Jag tror att det är ovanligt att flygbolag som vanligtvis tar betalt är schyssta och låter en checka in bagage gratis om flighten inte är full. Har aldrig varit med om det eller hört om nån som varit med om det.
Ja, det kan mycket väl vara så att jag helt enkelt aldrig har råkat boka utan bagage. Jag funderar nog i allmänhet snarare för lite än för mycket när jag bokar enklare resor.

Just i det här fallet var det så knäppt för de två billigaste alternativen var båda utan bagage. Det tredje alternativet var med bagage, men kostade 3-4 gånger så mycket.

Kanske beror hela förvirringen på att jag nu bokade i extremt god tid. Jag ska vara borta en månad, så enbart handbagage kändes lite väl minimalistiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 346
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 860
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 820
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp