Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tel Aviv ;) Stad, lång härlig strand, fantastisk mat, kulturupplevelser, korta avstånd så lätt att resa över dagen till tex Jerusalem eller Döda havet. Bäst väder lite senare i höst dock (om man inte älskar VÄRME)!
Är det kinkiga vad som står i passet? Tänker på stämplar från andra länder osv.
 
Är det kinkiga vad som står i passet? Tänker på stämplar från andra länder osv.

Inte vad jag märkt! Jag har iofs bara haft stämplar från Kuba, Mexico och Jamaica. Många gånger stämplar de ju inte heller passet när man reser, tycker snarare att det är mer ovanligt att de faktiskt stämplar! Jag har varit många gånger i Israel och de har aldrig stämplat passet tex. Men har som sagt inte testat med stämplar från typ Egypten, Saudi, Jemen osv. Tror inte att det är några problem, möjligen att man kan få lite fler frågor om man reser in från dessa länder.
 
Inte vad jag märkt! Jag har iofs bara haft stämplar från Kuba, Mexico och Jamaica. Många gånger stämplar de ju inte heller passet när man reser, tycker snarare att det är mer ovanligt att de faktiskt stämplar! Jag har varit många gånger i Israel och de har aldrig stämplat passet tex. Men har som sagt inte testat med stämplar från typ Egypten, Saudi, Jemen osv. Tror inte att det är några problem, möjligen att man kan få lite fler frågor om man reser in från dessa länder.
tack! Ska inte resa nu men jag är sugen på Tel Aviv :D Men jag har stämplar från Egypten, Tunisien och Libyen bland annat. Så blev lite osäker om man ska skaffa nytt pass då.
 
tack! Ska inte resa nu men jag är sugen på Tel Aviv :D Men jag har stämplar från Egypten, Tunisien och Libyen bland annat. Så blev lite osäker om man ska skaffa nytt pass då.

Jag tror inte det, men har som sagt inte haft stämplar från dessa länder. De har dock aldrig blädrrat speciellt noga i passet om jag ska vara ärlig :p
 
Inte vad jag märkt! Jag har iofs bara haft stämplar från Kuba, Mexico och Jamaica.
Givetvis bryr sig inte israeliska myndigheter om stämplar från såna länder, det är ju helt vanliga turistresemål som inte är intressanta för Israel vare sig politiskt eller säkerhetsmässigt. Som om du hade haft stämplar från Portugal typ.
Är det kinkiga vad som står i passet? Tänker på stämplar från andra länder osv.
JA, Israel är väldigt kinkiga med stämplar från vissa länder. För vissa går inresa utan problem trots stämplar, medan andra blir nekade inresa. Mina vänner som rest frekvent i Mellanöstern har haft två pass av den anledningen.
tack! Ska inte resa nu men jag är sugen på Tel Aviv :D Men jag har stämplar från Egypten, Tunisien och Libyen bland annat. Så blev lite osäker om man ska skaffa nytt pass då.
Vanligtvis är det Syrien, Iran och Libanon de reagerar på. Jag hade absolut skaffat nytt pass om jag vore du, säkerheten på israeliska flygplatser är no joke och du kan bli sittande där i timtal om du har otur.
 
Givetvis bryr sig inte israeliska myndigheter om stämplar från såna länder, det är ju helt vanliga turistresemål som inte är intressanta för Israel vare sig politiskt eller säkerhetsmässigt. Som om du hade haft stämplar från Portugal typ.

JA, Israel är väldigt kinkiga med stämplar från vissa länder. För vissa går inresa utan problem trots stämplar, medan andra blir nekade inresa. Mina vänner som rest frekvent i Mellanöstern har haft två pass av den anledningen.

Vanligtvis är det Syrien, Iran och Libanon de reagerar på. Jag hade absolut skaffat nytt pass om jag vore du, säkerheten på israeliska flygplatser är no joke och du kan bli sittande där i timtal om du har otur.
Tack! Det vore ju trist om man fastnade på flygplatsen när man vill se stan ;)
 
Givetvis bryr sig inte israeliska myndigheter om stämplar från såna länder, det är ju helt vanliga turistresemål som inte är intressanta för Israel vare sig politiskt eller säkerhetsmässigt. Som om du hade haft stämplar från Portugal typ.

Ja det var ju det jag skrev :) Att jag inte haft några stämplar från länder av ev intresse :)
Med tillägg att de iofs inte direkt bläddrade supernoga i passet. Men kanske dumt att chansa.
 
@niphredil hur funkar det med två pass? Trodde det gamla numret försvann när man fick ett nytt.
Det kallas extra pass och innebär att man har två giltiga pass samtidigt. Oftast behöver man hänvisa till arbete el dyl som gör att man behöver två. Mina vänner har fått det pga jobb och/eller studier i regionen.

De kan ha kortare giltighetstid än ens ordinarie pass, men aldrig längre.

@tornblomma De kollar noga på många pass dagligen kan jag säga, så oavsett din upplevelse av noggrannhet bör man vara medveten om eventuella svårigheter vid inresa med "fel" stämplar. Jag har förstått att du ser Israel som ett resmål som vilket som helst men faktum är att har du fel etnicitet, stämplar, medborgarskap eller religion så kan du få jätteproblem. Man kan bli nekad inträde till exempel om man manat till bojkott av bosättningarna, det om något är ju rätt ovanligt när man reser in i ett demokratiskt land. Så vill man ha en trevlig semester i Israel bör man definitivt läsa på och ta de åtgärder som behövs.

Jag har själv inte åkt till Israel, och kommer aldrig göra det, men jag har vänner som både bott och jobbat i regionen och som har otrolig koll på hur själva säkerhetsarbetet ser ut i Israel.
 
Jag tror inte man kan ha två pass nu? Fast jag vet inte. Men det är väl bara att skaffa nytt och kassera det gamla då?
Gör du så så har du ju ett nytt pass, inte ett till. Ska du bara åka till Israel en gång så är det nog absolut lättast att bara ansöka om ett nytt istället för att krångla med extra pass.
 
Själv försöker jag planera om vandringssemestern pga eldningsförbudet där vi tänkt vandra i norge. Svenska fjällstugorna verkar vara Lite mer välvilligt inställda till självhushåll och tältare som löser "dagsbiljett" till stugorna än norrmännen.

Lutar åt vålådalen, stendalstugorna, gåsen, vålåstugorna Och till vålådalen. Det är skit att bli så bunden till fjällstugorna och inte kunna laga mat när och var man vill.
Det är dessutom trist att "förlora" Så många dagar på transport jämfört med Norge Det tar mig nästan två dagar att köra upp och vi kan inte börja att gå direkt när vi kommer fram eftersom vi måste stanna vid stugorna :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 231
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 329
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 763
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 796
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp