Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kallas extra pass och innebär att man har två giltiga pass samtidigt. Oftast behöver man hänvisa till arbete el dyl som gör att man behöver två. Mina vänner har fått det pga jobb och/eller studier i regionen.

De kan ha kortare giltighetstid än ens ordinarie pass, men aldrig längre.

@tornblomma De kollar noga på många pass dagligen kan jag säga, så oavsett din upplevelse av noggrannhet bör man vara medveten om eventuella svårigheter vid inresa med "fel" stämplar. Jag har förstått att du ser Israel som ett resmål som vilket som helst men faktum är att har du fel etnicitet, stämplar, medborgarskap eller religion så kan du få jätteproblem. Man kan bli nekad inträde till exempel om man manat till bojkott av bosättningarna, det om något är ju rätt ovanligt när man reser in i ett demokratiskt land. Så vill man ha en trevlig semester i Israel bör man definitivt läsa på och ta de åtgärder som behövs.

Jag har själv inte åkt till Israel, och kommer aldrig göra det, men jag har vänner som både bott och jobbat i regionen och som har otrolig koll på hur själva säkerhetsarbetet ser ut i Israel.
Jag har aldrig varit på charterresa i Israel, men jag har förstått det som att inreseproceduren är lite mindre rigorös då än om man reser mer självständigt.

Bara såna där småsaker som att man behöver vara på Kastrup 3 timmar i förväg, El Al har en egen incheckningsdisk i skymundan, man får inte fotografera och de kollar ens bagage på nivån att de öppnar tandkrämstuben, ger ju små hintar om att Israel är lite speciellt.
 
Hur är vädret i Sälen i februari? Alternativt början på mars?

Funderar på att åka till Sverige med sambon och uppleva snö, för honom vore det första gången.

Antar att mars generellt är bättre?
Tänker att om man åker efter sportloven men innan påsk.

Den tiden här är det regnperiod så många företag stänger ner = lätt att få ledigt.

Jag hade väl visserligen åkt till Japan istället men min familj och sambo vill hellre Sverige och familj och släkt vill ev hyra en storstuga tillsammans om vi kommer

Finns nog inget väder som är så väldokumenterat som vädret i Sälen månadsskiftet feb/mars. Bara googla gamla Vasalopp :D

Men snö lär ni definitivt hitta även ett dåligt snöar. Om Sälen är ett bra val beror väl lite på vad ni vill göra, vilka som ska åka och var ni bor :)
 
Jag själv har bott i Åre men med tanke på vilka vi åker med, om resan blir av, tror jag sälen blir bättre.
Har dock aldrig själv varit i Lofsdalen.

Jag är den enda vuxna som åker slalomskidor/snowboard men jag är inget proffs alls och jag har inget behov av att åka varje dag.
Min sambo har aldrig sett snö förut.
Min mamma + hennes sambo är 60+ och inte åkt skidor på 15 år.
Min moster + hennes man åker längdskidor.
Min bror kan inte åka nåt värst då han har fysiska problem som hindrar. Hans fru har nog aldrig åkt skidor.
Deras barn är 10 och 13 och har inte åkt mycket alls.
Jag gissar att vi alla kommer hänga i barnbacken!

Vad fan ska ett sånt här gäng på skidsemester att göra? :D

Mest för att komma bort, göra nåt annat och umgås. Samt för min sambo att se lite mer riktig snö :)
 
Jag själv har bott i Åre men med tanke på vilka vi åker med, om resan blir av, tror jag sälen blir bättre.
Har dock aldrig själv varit i Lofsdalen.

Jag är den enda vuxna som åker slalomskidor/snowboard men jag är inget proffs alls och jag har inget behov av att åka varje dag.
Min sambo har aldrig sett snö förut.
Min mamma + hennes sambo är 60+ och inte åkt skidor på 15 år.
Min moster + hennes man åker längdskidor.
Min bror kan inte åka nåt värst då han har fysiska problem som hindrar. Hans fru har nog aldrig åkt skidor.
Deras barn är 10 och 13 och har inte åkt mycket alls.
Jag gissar att vi alla kommer hänga i barnbacken!

Vad fan ska ett sånt här gäng på skidsemester att göra? :D

Mest för att komma bort, göra nåt annat och umgås. Samt för min sambo att se lite mer riktig snö :)

Då tipsar jag om Orsa grönklitt istället!
Inte för att det är något fel på Sälen. Men låter inte som att ni ”behöver” det alpina utbudet :)
 
Då tipsar jag om Orsa grönklitt istället!
Inte för att det är något fel på Sälen. Men låter inte som att ni ”behöver” det alpina utbudet :)

Åh den hade jag glömt bort. Jag vill minnas att vi varit där förut typ när jag och brorsan var 6-7-8 år nåt sånt.
Samtidigt är det ju lite kul att visa sambon det där lilla extra som sälen (och mer ändå åre kanske) har även om man inte åker där själv... vi får göra lite research. Men också är ju resan lite närmare då jag gissar vi kommer bila upp från norrtälje i så fall
 
Är det kinkiga vad som står i passet? Tänker på stämplar från andra länder osv.
tack! Ska inte resa nu men jag är sugen på Tel Aviv :D Men jag har stämplar från Egypten, Tunisien och Libyen bland annat. Så blev lite osäker om man ska skaffa nytt pass då.
Jag säger som @niphredil - de stämplar du har kan i bästa (!) fall ge dig en lååång intervju som kan vara rätt så stressande så jag skulle skaffa nytt eller extrapass när det är dags.
 
Åh den hade jag glömt bort. Jag vill minnas att vi varit där förut typ när jag och brorsan var 6-7-8 år nåt sånt.
Samtidigt är det ju lite kul att visa sambon det där lilla extra som sälen (och mer ändå åre kanske) har även om man inte åker där själv... vi får göra lite research. Men också är ju resan lite närmare då jag gissar vi kommer bila upp från norrtälje i så fall

Det är närmare till Orsa än till Sälen från Norrtälje. ;)
 
Ska till Paris med en vän i oktober. Någon som har tips på bra hotell? Gärna centralt eller nära tunnelbana med få stopp till de centrala delarna/sevärdheter.
Vi kan tänka oss medelprisklass
 
Ska till Paris med en vän i oktober. Någon som har tips på bra hotell? Gärna centralt eller nära tunnelbana med få stopp till de centrala delarna/sevärdheter.
Vi kan tänka oss medelprisklass

Runt Place de la Nation finns ganska mycket prisvärda enklare hotell. Har bott ett par gånger på Camelia Nation, helt OK för runt 80 EUR för ett dubbelrum. Supernära till både tunnelbana och RER A.

Tillägg: med hundra meter till en superb restaurang med namn la tete a toto.
 
Tips på resmål som inte skenar iväg i pris under jul/nyår? Gärna lite värme, men antar att det är typ Asien som gäller då?
 
De kanske är snygga så man är tacksam för en extra intervju? Finns ju olika sätt att se det på 😜
Byt pass. Folk har fått inreseförbud för mindre än de stämplar du har i passet. Jag tillhör de som har två, det är en procedur nu och jag behövde intyg av den ansvarige utgivaren av tidningen jag driver. Enklast att bara byta pass annars. Det mesta som är emot Israel ger problem.
 
Om en månad sticker vi till London! Ska bli kul, trots att jag varit där tre gånger tidigare. För sambon blir det första gången. Vad tror vi om vädret? Mitten på september, det lär väl vara regn? Får bli många extra ombyten och regnponchos i väskan.
 
Tips på resmål som inte skenar iväg i pris under jul/nyår? Gärna lite värme, men antar att det är typ Asien som gäller då?

Asien behöver inte bli alltför dyrt. Flyg till någon av de stora flygplatserna, tex Singapore, KL eller kanske Bangkok, och sen flyga vidare med AirAsia för en billig peng. Hotell och mat går att finna billigt och bra på plats.

Min vän åker mkt till Egypten den tiden också, har själv aldrig varit där då, men kan vara värt en titt. Kanske även Tunisien eller Marocko.

USA och främst Florida är trevligt den tiden på året, men USA är aldrig särskilt billigt tycker jag.
 
De kanske är snygga så man är tacksam för en extra intervju? Finns ju olika sätt att se det på 😜
Om du bara tar alltihop som en kul grej och en cool erfarenhet med snyggingar i uniform, så visst. Skit i att byta pass, då. Du blir förhörd några timmar, kan dregla bäst du vill, och sen blir du hemskickad så snart som möjligt. Det är ju ingen katastrofsituation.
 
Om du bara tar alltihop som en kul grej och en cool erfarenhet med snyggingar i uniform, så visst. Skit i att byta pass, då. Du blir förhörd några timmar, kan dregla bäst du vill, och sen blir du hemskickad så snart som möjligt. Det är ju ingen katastrofsituation.
men herregud, vilken sida har du vaknat på idag?
 
Byt pass. Folk har fått inreseförbud för mindre än de stämplar du har i passet. Jag tillhör de som har två, det är en procedur nu och jag behövde intyg av den ansvarige utgivaren av tidningen jag driver. Enklast att bara byta pass annars. Det mesta som är emot Israel ger problem.
tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 349
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 909
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 822
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp