Resor med vänner

Nä jag med! En aktivitet som inte kan genomföras utan en femte person förutom om den femte personen inte är med för då går det jättebra att göra det på fyra personer :confused:.
Försöker komma på exempel och undrar om kryssning är ett exempel? Dvs en kan inte bara stanna på fastlandet? :idea:
 
Eftersom många tar upp det så förtydligar jag. Nej, det är inte ett alternativ att vännen följer med på resan och skippar aktiviteten :D Så vi kan väl ha det som utgångspunkt framöver.
I så fall får ni väl pröjsa för vännen. Att hen ska lägga 2000 spänn på en aktivitet hen inte ens vill göra är ju rätt orimligt. Sen beror det väl på vad det är för aktivitet. Hen lär ju inte behöva hoppa bungyjump liksom.

Men steg 1 borde väl vara att fråga vännen vad hen känner.
 
Försöker komma på exempel och undrar om kryssning är ett exempel? Dvs en kan inte bara stanna på fastlandet? :idea:
Men det går ju att göra resan men utan aktiviteten vad jag förstår? Så länge alla avstår och inte bara en.
 
Men det går ju att göra resan men utan aktiviteten vad jag förstår? Så länge alla avstår och inte bara en.
Ja alltså jag tänkte att man reser till en stad och där har man kryssning över ett par dagar eller så utöver resten av resan. Avstår man kryssningen så kan man ändra på planerna lite så att man är kvar i staden hela tiden istället.
Det var bara ett exempel som jag kom tänka på. Säger inte att det är så för TS.
 
Kom på ett annat exempel med exemplet jag tog upp tidigare. Man åker på ett ridläger där det finns möjlighet till att övernatta utomhus en natt men ingen kan stanna "hemma" på gården då ägarna till gården är ju på ridturen/övernattningen med de andra.
Till exempel :idea:
 
Då förstår jag nog inte hur det hela kan hänga ihop? Om de åker allihop så måste alla vara med för aktiviteten går inte att göra utan den femte vännen, men om den femte vännen inte åker alls så kan de andra göra aktiviteten.

Dåså, det tycker jag också låter rimligast. Annars måste de ju be personen stanna hemma så de kan få genomföra sin aktivitet och det känns ju otroligt märkligt.

Nej, jag har aldrig sagt att aktiviteten inte går att genomföra utan vännen. Jag har sagt att det alternativet blir tillräckligt trist för att vännerna i sådana fall kommer att välja ett annat alternativ. Skippa aktiviteten, eller så skippar vännen som inte vill vara med på allt resan.

Nej, ingen behöver be någon stanna hemma. Alternativen just nu ser ut:

1. Vännerna säger "Hej vän. Resan ser ut såhär inklusive aktivitet X. Vi planerade förra året att vi gärna ville göra aktivitet X i år så vi vill väldigt gärna göra det. Vill du följa med oss (på allt)?" Vännen tackar ja.

2. Vännerna skippar aktiviteten eftersom den sista vännen tycker att den är lite onödig ekonomiskt.

3. Vännen skippar resan eftersom hen inte vill delta i vad som planerats.

4. Vännen följer med men skippar aktiviteten.

De sista två alternativen kommer med allra största sannolikhet inte att väljas, eftersom de två övre alternativen är betydligt attraktivare.
 
Så vad är då svaret. Bör vännen som inte vill delta i aktiviteterna skippa resan, eftersom hen inte vill delta i aktiviteten. Eller bör de övriga 4 vännerna skippa aktiviteten?
Vad i hela världen är det för konstig aktivitet som inte går att skippa?
Om hela resan går ut på aktiviteten får väl vännen skippa resan.
Om den inte gör det så förstår jag liksom inte varför det inte går att välja bort.
Vad vill Ni?
Vill ni ha med er vän, eller tycker ni att det blir orättvist/otrevligt/whatever om vännen inte deltar?
Det är ju ni som väljer om ni vill ge alternativet det är hela resans koncept som gäller annars får du stanna hemma.

Om någon till exempel begär att jag ska sjunga karaoke, dansa zumba eller träna på gym under en resa och så ens lägga 200kr på att få göra det skulle jag neka att följa med 😉. Just för att det är saker jag inte känner mig bekväm med att göra.

Man tvingar inte en vän (eller någon) till något. Som vän så begär man inte heller något av en vän som den inte vill göra.
 
Vad i hela världen är det för konstig aktivitet som inte går att skippa?
Om hela resan går ut på aktiviteten får väl vännen skippa resan.
Om den inte gör det så förstår jag liksom inte varför det inte går att välja bort.
Vad vill Ni?
Vill ni ha med er vän, eller tycker ni att det blir orättvist/otrevligt/whatever om vännen inte deltar?
Det är ju ni som väljer om ni vill ge alternativet det är hela resans koncept som gäller annars får du stanna hemma.

Om någon till exempel begär att jag ska sjunga karaoke, dansa zumba eller träna på gym under en resa och så ens lägga 200kr på att få göra det skulle jag neka att följa med 😉. Just för att det är saker jag inte känner mig bekväm med att göra.

Man tvingar inte en vän (eller någon) till något. Som vän så begär man inte heller något av en vän som den inte vill göra.

Men hjälp vad mycket känslor denna tråd upprör.

1. Vi har inget problem. Ingen konflikt. Ingen är tvingad.
2. Jag har frågat vad ni anser är kutym.
 
Jag tillägger att det inte är en aktivitet som vännen "inte vill göra", eller ogillar. Utan något vi gör ofta, tillsammans, och vännen tycker att det är väldigt roligt. Men i just detta fall kom orden "lite onödigt att lägga pengar på" och jag tolkar det som att vännen hellre lägger pengar på annat just denna gång.
 
Försöker komma på exempel och undrar om kryssning är ett exempel? Dvs en kan inte bara stanna på fastlandet? :idea:

Haha, nej det är ingen kryssning. Jag säger bara att alternativet att vännen inte deltar är tillräckligt icke-tilltalande för att ett annat alternativ kommer att väljas före.
 
Men hjälp vad mycket känslor denna tråd upprör.

1. Vi har inget problem. Ingen konflikt. Ingen är tvingad.
2. Jag har frågat vad ni anser är kutym.
Svar på 2. Man bestämmer kriteriet, är det följ med och var med på aktiviteten så får vännen stanna hemma.
Jag anser att man inte tvingar någon till något den inte vill göra.
Bakom vill inte lägga pengar på kan finnas tex. rädsla, sämre ekonomi än ni känner till, att vännen mår dåligt av aktiviteten.
Själv mår jag dåligt av att stå i rampljuset och om det inte gick att neka hade jag stannat hemma men också varit ledsen över mina vänners bristande förståelse.

Men steg ett är ju att kommunicera med den det handlar om. Vad tänker hon?
 
Nej tyvärr går det inte att anpassa. Så det blir aktiviteten för alla, eller för ingen
Vill som sagt inte gå in på detaljer, men just i detta fall är det tyvärr så även om jag håller med dig att det går att lösa så i andra fall.
Nej, jag har aldrig sagt att aktiviteten inte går att genomföra utan vännen.
Jag har tolkat ovanstående som att det inte går. Men om det handlar om att man inte vill genomföra aktiviteten utan vännen så får man väl återigen då fundera över vad som är viktigast:

Resa med sina fyra vänner.
Resa med sina fyra vänner och att alla i samlad trupp genomför en aktivitet som en av dem inte egentligen vill göra.
Resa med sina fyra vänner och genomföra en aktivitet utan en av dem.

Det är ju ganska lätt? Vad som är kutym är omöjligt att säga. Det enda jag kan tycka då är att det vore urfult av kompisarna att tvinga på den femte vännen att vara med på aktiviteten när det faktiskt går att genomföra utan hen men att man inte vill. Det känns bortom tramsigt tycker jag.
 
Jag tillägger att det inte är en aktivitet som vännen "inte vill göra", eller ogillar. Utan något vi gör ofta, tillsammans, och vännen tycker att det är väldigt roligt. Men i just detta fall kom orden "lite onödigt att lägga pengar på" och jag tolkar det som att vännen hellre lägger pengar på annat just denna gång.
Fråga vännen vad den vill göra?
Kanske är det något annat den vill göra.
Kanske tycker att det är billigare att göra det hemma?
Börjar kännas som hela scenariot är konstigt nu 😉
 
Jag har tolkat ovanstående som att det inte går. Men om det handlar om att man inte vill genomföra aktiviteten utan vännen så får man väl återigen då fundera över vad som är viktigast:

Resa med sina fyra vänner.
Resa med sina fyra vänner och att alla i samlad trupp genomför en aktivitet som en av dem inte egentligen vill göra.
Resa med sina fyra vänner och genomföra en aktivitet utan en av dem.

Det är ju ganska lätt? Vad som är kutym är omöjligt att svara.

Ja, jag var otydlig. Det handlar om att vi inte vill så det var därför jag skrev att det inte är att alternativ. Går går det väl, men det är ett förbaskat otrevligt alternativ.
 
Det är inte ett problem. Jag frågade Bukelina Ribbing vad som är kutym inte hur vännerna ska lösa situationen.

Som vännen hade jag propsat på att de andra skulle göra resan/aktiviteten utan mig och tagit initiativ till något gemensamt för alla i närtid.

Som en av de fyra skulle jag ha sagt att det är klart att vännen ska med, aktiviteten är inte viktigare än sällskapet.

Fast jag kan inte se hur den beskriva situationen skulle kunna hända mig och är grymt nyfiken på vad aktiviteten är :D
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 911
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 622
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 553
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 887
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp