Resor med vänner

Fråga vännen vad den vill göra?
Kanske är det något annat den vill göra.
Kanske tycker att det är billigare att göra det hemma?
Börjar kännas som hela scenariot är konstigt nu 😉

Inget konstigt scenario, lovar! Det blir bara svårt att beskriva utan detaljer vilket jag gärna undviker.
 
Jag hade inte känt mig bekväm med att tvinga med någon på en aktivitet den inte vill lägga pengar på. Och personligen hade jag inte uppskattat att mina vänner ska anse vad jag har råd med och borde göra det för deras skull.

Jag håller med. Samtidigt hade jag inte tyckt det var okej att en ska få ha så stor talan att ingen får göra aktiviteten. Det blir fel hur man än gör.
 
Inget konstigt scenario, lovar! Det blir bara svårt att beskriva utan detaljer vilket jag gärna undviker.
Håller med någon tidigare talare. Jag förstår inte hur det där scenariot skulle kunna hända mig..
Men utgångspunkten för mig är det som jag skrivit tidigare.
 
Jag håller med. Samtidigt hade jag inte tyckt det var okej att en ska få ha så stor talan att ingen får göra aktiviteten. Det blir fel hur man än gör.
Fast de andra får ju, de väljer ju bara att inte göra det.
 
Fast de andra får ju, de väljer ju bara att inte göra det.

Lite ordklyveri. Men okej.
Jag tycker det blir fel att en ska ha så stor talan att fyra ska avstå en aktivitet de gärna vill göra eller rättare sagt att de VÄLJER att inte göra den för att den femte är gnällig. Jag tycker det blir obalans att en ska ha större talan än resten. Hade jag varit den som inte ville göra aktiviteten hade jag inte velat att alla andra skulle avstå bara för att jag var grinig.
 
Jag tycker det blir fel att en ska ha så stor talan att fyra ska avstå en aktivitet de gärna vill göra.
Fast det är ju de övriga som låter den femte spela sån stor roll. De som alltså inte tänker genomföra en aktivitet bara för att den femte inte vill, fastän det går utan problem. Jag tycker problemet ligger hos dem.

Vill jag och tre av mina vänner sticka ut och rida när vi är utomlands men så vill inte den femte haka på så är det upp till OSS att antingen göra det ändå eller låta bli. Vi kan inte skylla på nummer fem som skäl till att vi låter bli - bara för att vi tycker att det är trist om hen inte hakar på.
 
Jag tycker att det där är en liten ful grej att skriva faktiskt. I det du citerar ser jag inga känslor alls, bara ett resonerande kring olika alternativ och tankar över det.

Att säga "oj vad känslosamma ni är" känns lite lågt faktiskt.

Jag ansåg att det var starka ord i inlägget jag citerade. Ordet ”tvinga folk” har dykt upp mycket i tråden och det hoppas jag att jag aldrig har yttrat som alternativ.
 
Jag ansåg att det var starka ord i inlägget jag citerade. Ordet ”tvinga folk” har dykt upp mycket i tråden och det hoppas jag att jag aldrig har yttrat som alternativ.
Att säga att man tycker att "tvinga folk" är ett starkt ordval är en sak, att säga att oj vad känslor det här rör upp är nåt annat. Tycker jag. Ville bara flika in det.
 
Jag tycker att var och en väljer åt sig själv men inte åt andra.

Jo, om det vore så enkelt :) Alla väljer själva, men väljer de 4 vännerna aktiviteten så kanske de tappar en vän på resan, alternativt känner att de pushat en vän att spendera mer pengar än vad hen vill, och väljer därför att avstå. Så att välja åt någon annan är inget utav alternativen.
 
Nej tyvärr går det inte att anpassa. Så det blir aktiviteten för alla, eller för ingen :) Vill inte gå in på detaljer men så är det tyvärr. Det är en aktivitet som vännen tycker är väldigt rolig men hen tycker att det är lite onödigt att lägga pengarna på.
Jag identifierar mig genast med den där femte, och jag hade helt enkelt inte följt med på resan om något jag inte ville göra var huvudsyftet. Jag hade inte följt med på aktiviteten för att vara schysst.
 
Som vännen hade jag propsat på att de andra skulle göra resan/aktiviteten utan mig och tagit initiativ till något gemensamt för alla i närtid.

Som en av de fyra skulle jag ha sagt att det är klart att vännen ska med, aktiviteten är inte viktigare än sällskapet.

Fast jag kan inte se hur den beskriva situationen skulle kunna hända mig och är grymt nyfiken på vad aktiviteten är :D
Jag tror att jag skulle kunna se det hända mig, och att jag då skulle vara i vännens situation. Dvs vara den som inte vill. Men då hade jag nog viljat att de andra ska göra det de vill och jag hade gjort något annat, inga problem för mig.
 
Fast det är ju de övriga som låter den femte spela sån stor roll. De som alltså inte tänker genomföra en aktivitet bara för att den femte inte vill, fastän det går utan problem. Jag tycker problemet ligger hos dem.

Vill jag och tre av mina vänner sticka ut och rida när vi är utomlands men så vill inte den femte haka på så är det upp till OSS att antingen göra det ändå eller låta bli. Vi kan inte skylla på nummer fem som skäl till att vi låter bli - bara för att vi tycker att det är trist om hen inte hakar på.

Ja det håller jag verkligen med om - jag tror vi tänker lika.
 
Jo, om det vore så enkelt :) Alla väljer själva, men väljer de 4 vännerna aktiviteten så kanske de tappar en vän på resan, alternativt känner att de pushat en vän att spendera mer pengar än vad hen vill, och väljer därför att avstå. Så att välja åt någon annan är inget utav alternativen.

Men tappa en vän?
Menar du permanent eller att den bara inte hänger med på just denna resa?
 
Fast det är ju de övriga som låter den femte spela sån stor roll. De som alltså inte tänker genomföra en aktivitet bara för att den femte inte vill, fastän det går utan problem. Jag tycker problemet ligger hos dem.

Det går inte utan problem. Det är vad jag har försökt förklara i tråden. Resultatet blir att 1 av 2 kvällar tillsammans så sitter vännen ensam i en stuga i skogen i 5 h. Alltså, inte ett trevligt alternativ för någon. Vännen väljer sannolikt att inte följa med i stället. Eller så väljer de andra 4 vännerna att skippa aktiviteten.
 
Jag ansåg att det var starka ord i inlägget jag citerade. Ordet ”tvinga folk” har dykt upp mycket i tråden och det hoppas jag att jag aldrig har yttrat som alternativ.
Nä men indirekt blir det ju så?
Du säger ju att ni vill ha med vännen (tror jag?) men samtidigt att det blir så trist med aktiviteten om ni inte är fem att ni inte vill göra det.
Vilket då borde bli samma om vännen stannar hemma?
Är det så att ni vill ha med vännen för att annars blir resan lite meningslös för att aktiviteten blir trist?
Det känns som moment 22, ni kan inte ställa "ultimatumet" att aktiviteten är meningen med resan och hon borde stanna hemma om hon inte vill?
Tycker fortfarande att det är en konstig situation.
Återigen kommunikation. Diskutera möjligheter, alternativ och tankar.
Men att förvänta sig att den ska ställa upp för att ni vill det. Njae. Visst ska hon inte bestämma åt fyra andra. Men det är ju ni som i så fall bestämmer att det inte är värt. För att ni inte är fem.
Finns det någon möjlighet att få med någo annan/mer att få med som löser dilemmat om att ni måste vara fem.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 245
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 040
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 602
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 349
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp