Resor på midsommar och nyår

kevina

Trådstartare
Behöver lite tips på vad man kan hitta på själv under helger såsom midsommar, nyår när man är själv. Dvs vänner och familj är alltid upptagna på annat håll och jag får inte följa med. :(
Men.. jag vill inte deppa ihop och utan hitta på roliga saker själv. Jag vill dock inte sitta hemma för då känner jag mig bara ensam. Dvs titta på film och äta gott på nyår gjorde bara att jag kände mig ensam.
På midsommar är det något lättare då har jag i alla fall åkt båt ut i skärgården och haft picknick etc..

Och jag gillar att vara själv..men på såna här helger är jag helst med andra..
Så jag funderar om man kan åka på gruppresor och träffa folk? Jag har aldrig gjort det men det måste väl finnas? Eller vart kan jag annars åka över tex nyår, midsommar etc så jag inte känner mig ensam? Vill alltså träffa folk på ett naturligt sätt.... :)
 
@kevina: Åka till något hotell/pensionat där det traditionellt är midsommarfirande (typ Siljans-trakten eller västkusten) och mingla med folk?

Jag är oftast själv på helgerna och trivs med det. Någon gång när jag får tummen ur har jag tänkt jobba som volontär över julen på typ RIA-stugan. Är jag hemma och firar helg är alltid dörren öppen ifall någon vill titta in (jag är inte så väldigt flyttbar själv iom katterna).
 
@kevina: Åka till något hotell/pensionat där det traditionellt är midsommarfirande (typ Siljans-trakten eller västkusten) och mingla med folk?

Jag är oftast själv på helgerna och trivs med det. Någon gång när jag får tummen ur har jag tänkt jobba som volontär över julen på typ RIA-stugan. Är jag hemma och firar helg är alltid dörren öppen ifall någon vill titta in (jag är inte så väldigt flyttbar själv iom katterna).
Den typen av saker får mig att känna mig ännu mer ensam. Dvs då är folk där med sina familjer är min erfarenhet.
Det var därför jag tänkte mer på gruppresor? Eller där man gör något ihop?
 
Kolla Rosa Bussarna om du gillar den typen av resor, de har ett par alternativ i alla fall över nyår (ej koll på midsommar).
 
ja jag får kolla lite. man får ju inte skriva ut arrangör här.. men vad ska jag googla på? temaresa? för jag vet inte vart jag vill åka.. utan vill ha idéer...

Vinresa, matresa, trädgårdsresa, träningsresa osv borde fungera. Jag kan tillägga att jag har egentligen noll koll, jag åkte på en kanalresa med familjen som barn och känner en som anordnar geologiska resor :D
 
Vinresa, matresa, trädgårdsresa, träningsresa osv borde fungera. Jag kan tillägga att jag har egentligen noll koll, jag åkte på en kanalresa med familjen som barn och känner en som anordnar geologiska resor :D
aha.. när du skrev geologiska resor gav det mig ju ideer.. måste kolla om det finns något inom historia, konst, arkeologi etc som jag gillar...
 
Det jag tänkt själv på tidigare har ju varit ridresor samt språkkurser... Men det är bra att få lite idéer.
 
tack det ska jag göra. Har hört om dom men inte kollat upp... Men det är där man bor i en buss med andra?

Hur man bor beror på resa, men på många bor man i bussen. I andra i tält eller i billigare vandrarhem/hotell, det framgår av resebeskrivningen. Man kan inte räkna med eget rum utan får dela, men det brukar funka bra. Många som reser med Rosa Bussarna (ca hälften tror jag) reser på egen hand.
Jag har gjort tre resor med dem (två i Afrika samt Transsibiriska järnvägen) och det kommer nog bli fler. Du får gärna fråga om det är något du undrar.
 
Hur man bor beror på resa, men på många bor man i bussen. I andra i tält eller i billigare vandrarhem/hotell, det framgår av resebeskrivningen. Man kan inte räkna med eget rum utan får dela, men det brukar funka bra. Många som reser med Rosa Bussarna (ca hälften tror jag) reser på egen hand.
Jag har gjort tre resor med dem (två i Afrika samt Transsibiriska järnvägen) och det kommer nog bli fler. Du får gärna fråga om det är något du undrar.
Åh vad roligt..
Jag ska söka runt och läsa på lite så får jag säkert fler frågor... Är det blandade åldrar? Eller anses jag som en tant på drygt 40..
 
Åh vad roligt..
Jag ska söka runt och läsa på lite så får jag säkert fler frågor... Är det blandade åldrar? Eller anses jag som en tant på drygt 40..

Det är blandade åldrar. Övervägande är lite yngre, men det finns alla åldrar. När jag var på bergsgorilla-resan var där t ex ett par i 60-års-åldern med, det var den billigaste resan de hittat för att kunna uppfylla sin dröm. De sov alltid inne i bussen i stället för på taket, men annars var det ingen som tänkte på deras ålder. Det är lite som hästvärlden, åldern spelar ingen större roll, alla är där i samma syfte.
 
Jag kan tänka mig att det är dels lättare att hitta något på sommaren än tex nyår.
Sen blir det väl som vanligt en kostnadsfråga..
 
aha.. när du skrev geologiska resor gav det mig ju ideer.. måste kolla om det finns något inom historia, konst, arkeologi etc som jag gillar...
Jag har en bekant som arrangerade en resa till Sicilien runt jul - nyår med konsthistoriskt och arkeologisk inriktning. Fick av en annan bekant en nyligen en inbjudan till yoga-resa till Senegal kommande nyår. Jag håller inte på med yoga men har funderat på att börja så jag är sugen! Men tvivlar på att jag har råd. Hade tänkt vara i Sverige kommande nyår. Det var ett tag sen. Jag är lite äldre än du och mina arrangörs-bekanta ytterligare några år äldre. Tror det finns många mindre alternativ som du förhoppningsvis kan googla fram.

Världen är full av ensamresenärer och det borde finnas communitues för sådana där du kan knyta kontakter. Om du kan tänka dig att resa själv.
 
Världen är full av ensamresenärer och det borde finnas communitues för sådana där du kan knyta kontakter. Om du kan tänka dig att resa själv.

Jag har en gammal skolkompis som reser mycket med något som jag tror heter "Läs och res", eller något liknande. Har mest sporadisk facebook-kontakt så jag vet inte exakt vad det går ut på, men han reser på egen hand i samband med detta.
 
Jag har en gammal skolkompis som reser mycket med något som jag tror heter "Läs och res", eller något liknande. Har mest sporadisk facebook-kontakt så jag vet inte exakt vad det går ut på, men han reser på egen hand i samband med detta.
Haha. lustigt att du sa det... Jag var precis inne på den sidan och kollade...
Där fanns bland annat en resa till Kuba över nyår.. spännande!
Gäller bara att ha 20 ´ samt semester från jobbet..
 
Jag har en bekant som arrangerade en resa till Sicilien runt jul - nyår med konsthistoriskt och arkeologisk inriktning. Fick av en annan bekant en nyligen en inbjudan till yoga-resa till Senegal kommande nyår. Jag håller inte på med yoga men har funderat på att börja så jag är sugen! Men tvivlar på att jag har råd. Hade tänkt vara i Sverige kommande nyår. Det var ett tag sen. Jag är lite äldre än du och mina arrangörs-bekanta ytterligare några år äldre. Tror det finns många mindre alternativ som du förhoppningsvis kan googla fram.

Världen är full av ensamresenärer och det borde finnas communitues för sådana där du kan knyta kontakter. Om du kan tänka dig att resa själv.
Ja jag har inga problem egentligen att resa själv. har gjort det en del förut.
Men jag känner att det ändå är trevligt att träffa folk. Och om jag är långt hemifrån kan jag gilla den tryggheten.. att det finns folk att prata med om man vill och att någon finns där om man behöver hjälp.
i alla fall om man åker långt hemifrån.
 
Ja jag har inga problem egentligen att resa själv. har gjort det en del förut.
Men jag känner att det ändå är trevligt att träffa folk. Och om jag är långt hemifrån kan jag gilla den tryggheten.. att det finns folk att prata med om man vill och att någon finns där om man behöver hjälp.
i alla fall om man åker långt hemifrån.
Att man är ensamresenär behöver inte betyda att man inte träffar folk. Skillnaden är att man lär känna dem under resan. Många som reser själva är öppna för nya bekantskaper så det behöver inte vara svårt.

Ett sätt att få korn på gruppresor kan vara att gå med i en förening. Min mamma gick otippat med i "Operans vänner" för de gjorde så trevliga resor, mest med buss tror jag. Nu är dessa kanske inte alltid knutna till helger.
 
För övrigt kollade jag snabbt på Singelresor och de har flera alternativ över jul - nyår. Dock ligger priserna runt 25 - 35000.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 430
Senast: Shaggy
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 942
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp