Hur hanterar man en "jättesnäll" människa

Shaggy

Trådstartare
I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt.
Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots detta så vet jag inget om henne eftersom hon inte verkar existera som egen tänkande och kännande individ. Vid de tillfällen jag träffat henne har hon aldrig uttryckt en egen åsikt utan hon följer alltid någon annan, jag vet alltså inte ens om hon vill dricka kaffe eller te.
För mig blir det här ett problem eftersom jag är en diskussionslysten person som vill stöta, blöta och analysera in absurdum. Jag har till och med uppfostrat min röda häst till att bli en vrång diskussionslysten kärring för att jag trivs med den typen av relationer. Helt plötsligt ska jag nu umgås med den här människan som är genomsnäll och aldrig gör annat än säger "ja". Jag vill mest skrika av frustration även om jag givetvis uppför mig och försöker vara trevlig.
Det hela blev väldigt jobbigt nu under sensommaren då jag träffade henne en dag tillsammans med lite annat folk i form av vänner och min bror. Min bror blev sjuk under det vi gjorde så han och jag gick hem till hans lägenhet tillsammans, jag vågade inte lämna honom ensam då han symptomen var mycket märkliga. När jag packade min bil för att åka hem så kom resten av sällskapet tillbaka och då säger den här människan "tack Shaggy för att du tog hand om "Kalle" på vägen hem". Jag höll på att explodera för för mig blir det så gränslöst att en person utifrån ska komma och berömma mig för min relation till min bror. Det är liksom min relation inte hennes och hon har inget med den att göra (personen är inte hans partner).
Där förstod jag mitt problem med henne. Hon är som sagt jättesnäll men hon försöker ta på sig att sköta allas känslor och förhindra konflikter. Det här sker antagligen för att hon är så osäker och inte vågar ta plats utan på så sätt försöker skapa en varm vänlig atmosfär där inga taggar existerar (dåligt förklarat).
Hur hanterar man en sådan här person? Jag måste träffa henne då och då och hon är ju inte elak utan vi passar bara inte ihop alls.
I nuläget så känner jag bara att jag måste utplåna mig själv till ett följsamt mähä för att inte riskera att ruska om hennes gyllene bur som hon byggt upp runt sig vilket gör att jag inte kan ha kul på dessa tillställningar.
 
Är det bara du och hon som ses eller är det fler personer med? Om ni är flera så kan du kanske prata med de andra lite mer? Eller är det litet sammanhang?
 
Jag skulle säga försöka kommunicera ärligt med henne. Skall ni dricka kaffe bara ni två? Sannolikt har hon trauma i bagaget, oftast från barndomen, vilket gör att man försöker please andra och slår knut på sig själv för alla andra skall må bra. (nu behöver det inte alls vara så, men jag har oftast upplevd den typen av människor har upplevd en riktig dålig barndom som gör att dom avskyr konflikt). Oftast så blir det faktiskt lättare om man förstår varför dom agerar som dom gör. Jag tycker faktiskt inte den situationen du beskriver som hon försökte någon elakt alls. Utom tror kanske hon kände på dig att du inte tycker om henne och hon då ville ge dig en komplimang för du gjorde något för din familj. Det är väldigt vanligt om man upplevd att bli illa behandlat så slur man knut på sig själv för att göra så andra tycker om en.

Jag tycker att det faktiskt blir lättare om man förstår varför folk gör som dom gör, snäll tolka dom och förstå att dom faktiskt vill väl. En sån person kan faktiskt vara guld värt att ha i sitt liv, och det kanske faktiskt är så att du kan diskutera saker med henne när du väl lärt henne känna. När man fått tagit många smäll i livet så är det faktiskt inte alls ovanligt man är väldigt avvaktande med att öppna upp sig. Det betyder inte att såna människor inte kan ha många lager och ha annat att bjuda på än sin snällhet.
 
Det finns ju mängder med olika förklaringar varför människan är som den är och det väl bara köpa läget.
Har du frågat denne om dennes hobbyn och intressen? Det brukar kunna vara inkörsporten till att få fram nån slags samtal om denne nu skulle råka ha nåt starkt intresse.

Jag som själv varit väldigt introvert i yngre år och osäker i sociala sammanhang kan numera mala på om mina intressen för den stackare som råkar få igång mig. Har också en bekant med autismdiagnos och som varit gravt mobbad där man fått dra ut nån slags respons med tång. När denne hittade trygghet och ett starkt intresse så kommer helt plötsligt samtal spontant.

Tänker att istället för att reta dig eller känna att du utplånas dig själv så kan du ju helt enkelt antingen fråga personen saker. Får du inte igång denne så går det alldeles utmärkt att låta det vara tyst, det ger också denne utrymme att säga nåt om den skulle vilja. Alternativt att du mal på om dina intressen om du gillar att hålla låda.
Man funkar inte alltid ihop med alla men jag har också många i mitt umgänge som initialt haft svårt eller retat sig på varann men som över tid tvärvänt och blivit superbundis när man börjat förstå sig på varandra.

Är man väldigt olika kan det ta tid innan man lyckas hitta hur personen mitt emot fungerar. När man väl förstår sig på människan så brukar man också uppskatta denne för den den är.
 
Jag skulle säga försöka kommunicera ärligt med henne. Skall ni dricka kaffe bara ni två? Sannolikt har hon trauma i bagaget, oftast från barndomen, vilket gör att man försöker please andra och slår knut på sig själv för alla andra skall må bra. (nu behöver det inte alls vara så, men jag har oftast upplevd den typen av människor har upplevd en riktig dålig barndom som gör att dom avskyr konflikt). Oftast så blir det faktiskt lättare om man förstår varför dom agerar som dom gör. Jag tycker faktiskt inte den situationen du beskriver som hon försökte någon elakt alls. Utom tror kanske hon kände på dig att du inte tycker om henne och hon då ville ge dig en komplimang för du gjorde något för din familj. Det är väldigt vanligt om man upplevd att bli illa behandlat så slur man knut på sig själv för att göra så andra tycker om en.

Jag tycker att det faktiskt blir lättare om man förstår varför folk gör som dom gör, snäll tolka dom och förstå att dom faktiskt vill väl. En sån person kan faktiskt vara guld värt att ha i sitt liv, och det kanske faktiskt är så att du kan diskutera saker med henne när du väl lärt henne känna. När man fått tagit många smäll i livet så är det faktiskt inte alls ovanligt man är väldigt avvaktande med att öppna upp sig. Det betyder inte att såna människor inte kan ha många lager och ha annat att bjuda på än sin snällhet.
Det är klart hon råkat ut för något det har jag redan räknat ut och elak är hon ju inte. Hon blir gränslös men inte elak. Problemet är att jag inte klarar av människor som inte existerar. Jag blir elak och nej jag har inte varit elak mot henne och det var först EFTER att jag åkt därifrån som jag hamnade i stadiet "tycker inte om". Innan detta har jag sett henne som snäll men tråkig så hon har definitivt inte kunnat känna av att jag inte gillar henne för jag såg faktiskt fram mot att få träffa henne i den situationen vi skulle ses då det borde gett en möjlighet till att lära känna hennes som person lite mer.
Angående kaffe/te var det bara ett exempel på hur hårt hon döljer sin personlighet och sina preferenser eller om det är så att hon är så skadad så hon inte har några preferenser. Det är så genom allting, hon har helt enkelt ingen åsikt ens om totalt oviktiga saker.
Jag behöver en strategi för att kunna ha kul på en julfest just nu och för de tillfällen jag måste träffa mänskan i framtiden. En strategi som gör att jag mår bra och hon mår bra.
 
Läste du trådstarten? Var står det att hon inte får vara hur hon vill? Frågan är ju hur JAG ska hantera problemet att hon mer eller mindre använder sin snällhet som en härskarteknik.
Har du läst "Brittmarie var här" där en person beskriv som "hon är inte passivt agressiv, hon är aggressivt passiv".
Jag funkar generellt dåligt med den typen av människor, jag hade en sån i närheten under ett antal år och jag brukade hantera det genom att bara umgås strukturerat och inte så ofta.
 
Fråga om hon dricker kaffe eller te? Eller något annat inte alltför personligt om henne? Du kan ju i alla fall försöka lära känna henne, utan att söka efter något att diskutera. Vill hon inte prata om sig själv så prata ytligt om dig själv. Är hon genomsnäll så är hon troligen en person som också står ut länge med andras babbel.

Många människor är inte alls så intresserade av diskutera och analysera med människor de inte känner, låter liksom normalt.

Klarar du bara inte av henne så ta ett djupt andetag och bara roa dig med att i tysthet analysera henne utan att bli frustrerad. Ta diskussionen om henne i ditt eget huvud utan att inkludera henne, träna på att distansera dig från dina egna känslor och att gilla läget.

Så gör jag som jobbar med människor. Nej man går inte ihop med alla, men social kompetens är att lära sig funka med alla, även personligheter man inte klickar med.
 
Har du läst "Brittmarie var här" där en person beskriv som "hon är inte passivt agressiv, hon är aggressivt passiv".
Jag funkar generellt dåligt med den typen av människor, jag hade en sån i närheten under ett antal år och jag brukade hantera det genom att bara umgås strukturerat och inte så ofta.
Nej den har jag inte läst. När jag googlar får jag upp att det är en film, finns den som bok också?
Vet ju inte om det stämmer in på den här personen men aggressivt passiv lät som ett intressant fenomen att lära mer om.
 
Måste du hålla längre konversationer med henne då? I ett sällskap så finns det ju fler att prata med. Håll samtalen med henne till det artigheten kräver och ha roligt med övriga i sällskapet istället.

Med det sagt så känner jag igen känslan av irritera sig på någons sätt att vara. Jag har varit med om liknande och hade bitvis svårt att släppa den irritationen när personen var i närheten. Men det är ju en känsla som bara förstör mig för mig själv. Tricket för min del har varit att inte gräva ner mig i irritationen utan så långt som möjligt just fokusera på personerna som jag faktiskt trivs med.
 
Om jag tolkar dig rätt så blir jag också vansinnig på sådana personer, och även jag känner att jag måste ”dämpa” min personlighet eftersom den andra typ blir kränkt av minsta lilla. Men det är framförallt för att det faktiskt blivit konflikter när jag bara är mig själv och gärna diskuterar saker, medans den andra personen tar illa upp för att jag inte lindar in mina åsikter eller uttalanden i hundra lager bomull.

Vet du att det faktiskt blir tokigt om du är dig själv? Eller är det mer ett antagande?
 
Fråga om hon dricker kaffe eller te? Eller något annat inte alltför personligt om henne? Du kan ju i alla fall försöka lära känna henne, utan att söka efter något att diskutera. Vill hon inte prata om sig själv så prata ytligt om dig själv. Är hon genomsnäll så är hon troligen en person som också står ut länge med andras babbel.

Många människor är inte alls så intresserade av diskutera och analysera med människor de inte känner, låter liksom normalt.

Klarar du bara inte av henne så ta ett djupt andetag och bara roa dig med att i tysthet analysera henne utan att bli frustrerad. Ta diskussionen om henne i ditt eget huvud utan att inkludera henne, träna på att distansera dig från dina känslor och gilla läget.

Så gör jag som jobbar med människor. Nej man går inte ihop med alla, men social kompetens är att lära sig funka med alla, även personligheter man inte klickar med.
Vi kan väl säga att jag har vissa problem med den sociala kompetensen och att hantera människor. Jag har lärt mig att hantera "normala" situationer men den här typen faller långt utanför den referensram jag byggt upp genom åren.
 
En 100 % beskrivning av mig. Nu förstår jag bättre.
Jag skulle säga försöka kommunicera ärligt med henne. Skall ni dricka kaffe bara ni två? Sannolikt har hon trauma i bagaget, oftast från barndomen, vilket gör att man försöker please andra och slår knut på sig själv för alla andra skall må bra. (nu behöver det inte alls vara så, men jag har oftast upplevd den typen av människor har upplevd en riktig dålig barndom som gör att dom avskyr konflikt). Oftast så blir det faktiskt lättare om man förstår varför dom agerar som dom gör. Jag tycker faktiskt inte den situationen du beskriver som hon försökte någon elakt alls. Utom tror kanske hon kände på dig att du inte tycker om henne och hon då ville ge dig en komplimang för du gjorde något för din familj. Det är väldigt vanligt om man upplevd att bli illa behandlat så slur man knut på sig själv för att göra så andra tycker om en.

Jag tycker att det faktiskt blir lättare om man förstår varför folk gör som dom gör, snäll tolka dom och förstå att dom faktiskt vill väl. En sån person kan faktiskt vara guld värt att ha i sitt liv, och det kanske faktiskt är så att du kan diskutera saker med henne när du väl lärt henne känna. När man fått tagit många smäll i livet så är det faktiskt inte alls ovanligt man är väldigt avvaktande med att öppna upp sig. Det betyder inte att såna människor inte kan ha många lager och ha annat att bjuda på än sin snällhet.
Nu förstår jag bättre varför många tycks hata mig när jag försöker vara "snäll" och hjälpsam. Jag vill alla väl och blir utnyttjad. Mår jättedåligt av konflikter.

Mycket introvert och hatar stora grupper. Jag passar inte in.
 
Senast ändrad:
Vi kan väl säga att jag har vissa problem med den sociala kompetensen och att hantera människor. Jag har lärt mig att hantera "normala" situationer men den här typen faller långt utanför den referensram jag byggt upp genom åren.
Tror du hon har lika stora problem med dig som du har mer henne? Om hon är genomsnäll och anpassar sig mycket för andra så behöver det inte vara ett problem att du kör på. Att en person inte själv ger uttryck för åsikter innebär inte per automatik att de har problem med att andra har åsikter. Så vad vet du egentligen om henne? Vad händer om du bara är dig själv? Är du konfliktsökande är det klart det kan skava för människor, men diskussionslysten brukar många kunna navigera kring även om de själva inte är den typen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 579
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp