Bukefalos 28 år!

Respektera folks fritid

Sv: Respektera folks fritid

Jag tycker nog att du är lite grinig om du inte alls kan prata om nåt jobbrelaterat på din fritid. Personligen tycker jag att gränsen går vid att lägga tid på att göra något (tex klippa, behandla, kommentera texter, etc etc). Jag tycker inte att några frågor i största allmänhet är så farligt där det inte kräver mer än att säga några meningar. Däremot måste man väl hitta några principer om vad man kan tänka sig att uttala sig om, tex skulle jag i ditt fall dra en gräns och i stället köra med nåt i stil med "jag vill inte ge några råd men jag brukar alltid rekommendera att man åker in till vet om man är osäker". Men att bli grinig så fort nån på en middag frågar vad ni brukar rekommendera till katter med öroninflammation eller hästar med mugg eller nåt sånt tycker jag verkar onödigt.
 
Sv: Respektera folks fritid

Jag tycker nog att du är lite grinig om du inte alls kan prata om nåt jobbrelaterat på din fritid.

(...)

Men att bli grinig så fort nån på en middag frågar vad ni brukar rekommendera till katter med öroninflammation eller hästar med mugg eller nåt sånt tycker jag verkar onödigt.

Inte sällan är ju frågor som rör jobb vid t.ex. middagar egentligen ett slags kallprat. Man ställer frågor som inte är så personliga för att få igång ett samtal och för att lära känna personen.
 
Sv: Respektera folks fritid

Självklart kan jag prata om något jobbrelaterat på min fritid, men jag vill inte vara en gratis rådgivning. Sen är det väl som alltid en fråga om hur man ställer frågan.
Som jag sagt innan så är det inte nära vänner som håller på utan ytliga bekanta (eller som i fallet med katten med knölen, nån som jag inte ens vet vem det är).

Jag kan ge enkla råd i vissa fall, men när man skickar flera meddelanden under helgen om saker som varken är akuta eller svåra att ta reda på genom ett telefonsamtal till kliniken surar jag ihop.
 
Sv: Respektera folks fritid

Inte sällan är ju frågor som rör jobb vid t.ex. middagar egentligen ett slags kallprat. Man ställer frågor som inte är så personliga för att få igång ett samtal och för att lära känna personen.

Exakt vad jag tänkte när jag läste tråden.

Knapplån
Jag måste uppfattas som väldigt ouppfostrad eftersom jag gärna frågar folk om deras yrke/utbildning/intressen. Inte för att jag behöver ha svar på en specifik fråga just då utan för att få igång ett samtal. Självklart vet jag att en random sjuksköterska eller en läkare inte kan svara på min medicinering eller behandling men ibland kommer ju sådant upp ändå utan att jag för den sakens skull räknar med att de ska jobba gratis.
Jag tyckte bara att det var kul om jag kunde hjälpa folk med sådant som rörde mitt arbete när jag jobbade (jag är förtidspensionär nu) även om det råkade vara på min fritid. Kände jag att jag inte ville eller kunde svara på en fråga så hänvisade jag dem till någon som kunde bara. Självklart hade jag inte uppskattat om någon hade ringt mig mitt i natten för att fråga banala saker men hade det varit akut så hade jag ställt upp och jag ställde upp när det hände för det är sådan jag är.
 
Sv: Respektera folks fritid

Tycker inte man är särskilt grinig om man blir irriterad när folk ringer mitt i natten eller konstant i tid och otid!

Får själv endel samtal från vänner, bekanta, släktingar och så deras vänner trots att jag inte är klar än men tycker inte det är så jobbigt, kanske för att man inte ens är ny och allt är nytt och roligt och dessutom bra träning :) Svara/undersöka och sedan vid behov ge nummret till en duktig veterinär eller direkt ge nummret till duktig veterinär om det verkar vara nödvändigt omgående, men det har bara hänt en gång, de i min bekantskapskrets är duktiga på att masa sig iväg då det är nödvändigt.
 
Sv: Respektera folks fritid

Vad olika det är! Jag har aldrig tagit illa upp en enda gång när människor bekanta bekantas bekanta eller grannar etc velat ha råd på min fritid. Det händer dessutom ofta. Och maken lagar datorer åt andra på sin fritid och toyboy bilar. Exet kirurgen tyckte inte heller det var jobbigt vare sig att svara på frågor eller klämma på magar på fritiden. Senast idag har jag fått råd från en juristkompis i hästhagen utan att ha en tanke på att jag ska ringa henne imorgon på jobbet istället! Det hade väl verkat helknäppt!
 
Sv: Respektera folks fritid

Jag pratar gärna om mitt jobb som personlig assistent och på korttidsboende för funktionshindrade barn och ungdomar, i den mån jag kan förstås. Mycket går ju under sekretessen. Men just detta med korttidsboende blir många nyfikna på, eftersom man inte vet vad det är för något utan man tror att antingen "vårdar" man barnet hemma eller "sätter i det på ett hem", och det är ju sånt som går att berätta om utan att dra in specifika personer.
Eller dokumentärer som visats om personer med tex autism går ju att prata om.
Däremot vill jag (som inte ens är uska) inte ställa diagnos på deras kusins grannes barnbarn :meh:

Har en veterinär i bekantskapskretsen som jag vid något tillfälle rådfrågat akut, men då lydde frågan om man skulle ringa ut distriktsveterinären en fredag eftermiddag eller avvakta tills måndag och ringa veterinären med specialkunskaper.
Har även frågat om det är okej att jag hänvisar bekanta som har problem inom hennes specialområde till just henne trots att vi bor i olika delar av landet, dessa har då fått telefon/mejl till hennes arbete och har fått höra av sig på kontorstid. Eftersom hon just nu forskar inom området så är hon tacksam ju fler "udda" fall man kan hitta förstås ;)
 
Sv: Respektera folks fritid

Jag skickar ju inte chattmess till CillaW om jag har ont i foten.

Du kanske borde göra det? Trots allt så besitter CillaW en enormt bred kunskap och som det framstår, delar hon väldigt gärna med sig av detta. Fotkunskap eller annat, take your pick, Cilla vet vad hon snackar om och hon har ständigt rätt. Så då kan det inte bli fel alltså :)
 
Sv: Respektera folks fritid

Vad olika det är! Jag har aldrig tagit illa upp en enda gång när människor bekanta bekantas bekanta eller grannar etc velat ha råd på min fritid. Det händer dessutom ofta. Och maken lagar datorer åt andra på sin fritid och toyboy bilar. Exet kirurgen tyckte inte heller det var jobbigt vare sig att svara på frågor eller klämma på magar på fritiden. Senast idag har jag fått råd från en juristkompis i hästhagen utan att ha en tanke på att jag ska ringa henne imorgon på jobbet istället! Det hade väl verkat helknäppt!

Inte jag heller! Jag pratar gärna om jobbet på fritiden. :) Jag tycker det är roligt att människor är intresserade och frågvisa. Det finns så många konstiga idéer om vad skolan är, så jag pratar gärna om mitt jobb och tycker det är roligt om jag kan klargöra någon missuppfattning eller hjälpa till.
 
Sv: Respektera folks fritid

Kanske ska göra det nästa gång jag har ont i foten. :)
Nä jag har svårt för att göra sånt som känns som ett intrång på privatlivet.
 
Sv: Respektera folks fritid

Tycker inte du är grinig, klart man kan agera rådgivning någon enstaka gång men inte att människor ringer mitt i natten till en.

Studerade ett tag till röntgensjuksköterska och då ringde diverse människor och frågade mig om undersökningar, om de kunde ha en fraktur och dylikt. I början var det lite roligt att dela med sig av den lilla kunskap jag besatt men efter ett tag blev det mest bara jobbigt. Jag är inte läkare och kan inte avgöra om du har en fraktur eller inte, eller om den där knölen du kände är cancer, då får man faktiskt söka hjälp hos människor med större kunskap och som faktiskt jobbar under tiden du söker hjälpen.
 
Sv: Respektera folks fritid

Det där är väl ett lysande exempel på sådant som jag tror att Mino inte menar. En sak är att prata om varandras jobb vid diverse halvytliga sociala kontakter, även om det innebär att man får med sig ett gratis gott råd om kattens skabb i öronen eller vad det kan vara. Jag får också frågor om mitt jobb, och jag sprider gärna mina kunskaper omkring mig om någon vill lyssna.

En annan sak är att ringa till TS vid underliga tider på dygnet och ställa frågor om foderstat. Eller messa till någon man via ett forum råkar veta är läkare för att man har ont i foten. Det låter helt orimligt för mig, hade aldrig gissat att det ens sker!
 
Sv: Respektera folks fritid

Verkar som om många missförstått mig lite. Jag har inget emot att prata om mitt jobb om det gäller att förklara vad jobbet innebär. Säger det igen, jag gillar inte att bli utnyttjad som någon slags vandrande gratistjänst.
Kan ta idag som exempel. Kl 8 i morse får jag ett meddelande där en ytlig bekant vill veta vilken klinik som har jouren då hon har en vaklptik. På em får vi in tiken på kliniken. Nu på kvällen får jag nya meddelanden då hon vill veta vad hon ska göra med valpen. Vår klinik har stängt och det är då djursjukhuset i närheten som har jouren.
Hade det bara varit den här gången hade jag tyckt att det varit ok, men den här personen har gjort så förut, och är nog största anledningen till att jag tröttnat.
 
Sv: Respektera folks fritid

Inte jag heller! Jag pratar gärna om jobbet på fritiden. :) Jag tycker det är roligt att människor är intresserade och frågvisa. Det finns så många konstiga idéer om vad skolan är, så jag pratar gärna om mitt jobb och tycker det är roligt om jag kan klargöra någon missuppfattning eller hjälpa till.

OM jobbet pratar jag gärna om någon är intresserad. Men att bli uppringd av en total främling en söndagkväll och vederbörande säger att hen har ett sådant intressant liv att jag borde skriva hens memoarer - och vederbörande blir sur över att jag inte tänder på idèn - det känns INTE okej. Är lite så jag uppfattar ts fråga.
 
Sv: Respektera folks fritid

Ja, alltså att få massvis av frågor hör vissa yrken till helt klart. Som jurist får jag massor av frågor om allt från himmel och jord - oftast straffrätt och då är det lätt att ducka för mig som arbetar enkom med allmän (eller särskild ;) ) affärsjuridik. Själv är jag nördig och tycker att juridik är oerhört intressant så jag svarar gärna på generella frågor - men är däremot oerhört noga med att alltid förklara varför de bör kontakta en "riktig" advokat och att jag inte kan eller får hjälpa till med specifika frågor av annat än mycket generell karaktär.

Skulle ngn ringa mig halv två på natten med juridiska spörsmål skulle jag a) inte svara och b) fråga om vederbörande var berusad. De som känner mig vet dessutom att halv två på natten får man inga begåvade svar ur den här människan... :o

Det är verkligen en oerhörd skillnad på att hjälpa bekanta med råd och dåd på normal tid, vilket jag mycket gärna gör i form av tips eller genom tips om bra byråer att kontakta exempelvis och att människor är rakt ut oförskämda. Ibland häpnar jag över människors brist på folkvett. :eek:
 
Sv: Respektera folks fritid

Framförallt verkar många ha svårt att förstå att det är skillnad på veterinär och djursjukskötare. Visst ska vi också kunna många olika saker och sjukdomar, men det är ju veterinärerna som ställer diagnoserna och ordinerar behandlingen.
 
Sv: Respektera folks fritid

OM jobbet pratar jag gärna om någon är intresserad. Men att bli uppringd av en total främling en söndagkväll och vederbörande säger att hen har ett sådant intressant liv att jag borde skriva hens memoarer - och vederbörande blir sur över att jag inte tänder på idèn - det känns INTE okej. Är lite så jag uppfattar ts fråga.

hmmm... instämmer.

jag uppfattade inte ts så, men det är klart - med den tolkningen så blir saken en annan.
 
Sv: Respektera folks fritid

Iofs är det väl lite skillnad på ett djur som man är orolig för och en bokidé? Att ringa en författare om en bokidé på konstig tid låter bara knäppgök.

På nåt sätt ingår det i yrkeskunnandet att förhålla sig till den här typen av förfrågningar, man är ju sällan ensam om att få det på jobbet så några idéer på hur det ska hanteras borde man kunna få från kollegorna. I många yrken diskuterar man ganska öppet hur man ska göra för att hantera förfrågningar om gratisjobb/kompisjobb/svartjobb. Det går inte att undvika så det enklaste är väl att TS sätter ihop ett standardsvar med länk till jouren. Plus stänger av telefonen på nätterna om det är återkommande. Att lägga energi på att irritera sig i den typen av yrke där man kan förvänta sig frågor privat verkar i längden ohållbart.
 
Sv: Respektera folks fritid

Äh, jag har inget emot att folk frågar mig jobbrelaterade frågor på min fritid, men samtidigt jobbar jag ju med någon som på sett och vis är min hobby så det är ju ändå något jag är road av liksom.
 
Sv: Respektera folks fritid

klassiker....

alla möjliga ringer

tjaaa läääget, du jag ska köpa en dator...

du jag har problem med min iPhone

du vilken skrivare ska man ha till mac

du...du dublbalblablalblalbal.. DÖÖÖÖÖ....

för bara någon vecka sen ringde någon om sin gamla mac från 1892 å fråga saker om varför den inte starta... man bah DET ÄR FEM ÅR SEN JAG SLUTA.....
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 958
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 672
Senast: Gnist
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
20 430
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Det kanske är jag som är oresonlig, men jag behöver input och jag behöver råd för hur jag (oberoende av vem det är som är oresonlig) ska...
2
Svar
23
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp