Bukefalos 28 år!

Respektera folks fritid

Sv: Respektera folks fritid

Jag tror det är rätt vanligt inom vissa yrken att man ringer och vill ha gratis rådgivning eller tom gratis arbete på tider man aldrig i livet skulle ringa andra yrkesgrupper.

Hovslagare, hästtränare, veterinärer är några av de grupperna.
Och inom häst så frågar man gärna en som inte är utbildad inom just det området dessutom.

Jag som är tränare får sms och samtal alla dagar om året utom möjligen julafton, nyårsafton och midsommarafton där man frågar saker utöver bara en snabb fråga och gärna sånt som inte är mitt område eller behöver gås igenom i detalj och eg borde tas på lektion(som man inte vill betala för).
Även av de som vet att jag är ledig eller bortrest etc.
Mail kan man oftast svara när man vill, pm på FB etc också. Men ibland lägger folk till att de vill ha svar "innan då och då".
Jag har faktiskt sagt ifrån till en del som gärna gjorde detta konstant. Någon gång måste man få vara ledig.
Det är ett yrke där man ger väldigt mycket av sig själv. Man måste få ladda upp. Annars blir man utbränd.

En av mina tränare säger på sin telefonsvarare att "rör ärendet *deras företagsnamn* kan man ringa mellan kl då och då". Jag förstår att man börjat med det.

Jag ringer inte dem annan tid. Och sms:ar heller inte då. Om vi inte enats om att höras då, så klart. Och jag ringer heller inte min veterinär annat än under jobbtid rörande jobb.
Vill jag dem annat än jobb - ja, visst! Då ringer jag annan tid!
Detsamma gäller övriga jag har privatnummer till: sjukgymnast, kiropraktor etc.

Att man på middagar etc pratar jobb lite löst och folk ber om tips är en grej. Men de som systematiskt tar och tar är en annan grej.
Att hjälpa sina vänner är en sak. Men man kan inte hjälpa alla ytliga bekantskaper man gör. Det orkar man bara inte.
Och jag tänker iaf att det är inte bara jag som kan tänkas ringa utöver arbetstid och vilja ha gratis råd ang saker som någon arbetar med. Det blir nog många fler för tex en hovis som har så många kunder. Och då blir det jobbigt!
 
Sv: Respektera folks fritid

Jag tycker nog att du är lite grinig om du inte alls kan prata om nåt jobbrelaterat på din fritid. Personligen tycker jag att gränsen går vid att lägga tid på att göra något (tex klippa, behandla, kommentera texter, etc etc). Jag tycker inte att några frågor i största allmänhet är så farligt där det inte kräver mer än att säga några meningar. .

Jag uppfattade inte att det handlade om några frågor i största allmänhet.

Jag pratar gärna generella fenomen inom mitt jobb.
Däremot vill jag inte ge konkreta råd, bli tillfrågad om recept och liknande på fritiden.

Jag tycker heller inte att det är roligt att ytligt bekanta (ja, de är värst) "alltid" ska dra upp misslyckanden inom vården, klaga på sjukvården.
Jag kan liksom inte stå till svars för hela sjukvården i hela Sverige och jag är inte intresserad av att vara allmän klagomur.
Därför tycker jag att det definitivt är trevligare att prata om annat än sjukvård på fritiden.
Jag skulle inte uppskatta att bli uppringd eller påhälsad gällande diverse medicinska bedömningar på min fritid.
Om mina nära vänner ringer och vill ha hjälp eller råd så får de självklart det men det gäller mina nära vänner. Och intressant nog utnyttjar de sällan möjligheten.
 
Sv: Respektera folks fritid

*KL*

Jag tänker ofta på SJ-reklamen, den var så KLOCKREN!

- Vad jobbar du med då?
- Ptjaaa, jag jobbar väl heltid, som alla andra!

Hehehe, jag brukar köra den ibland faktiskt :p
 
Sv: Respektera folks fritid

KL

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan det som TS avser och att någon på t.ex. en middag frågar om ens jobb. Det sistnämnda är helt normalt och artigt beteende som visar att man är intresserad av den man pratar med. Det förstnämnda är inte ok någonstans. Om någon förutom min närmaste familj ringde mig mitt i natten för att ställa en juridisk fråga skulle jag få spel.

Om man har ett veterinärrelaterat problem som man behöver tala om mitt i natten så får man vackert ringa till en veterinärklinik som har jour. Om det kostar pengar så gör det.

Om man ska skriva ett bodelningsavtal och känner sig osäker på hur det ska se ut kontaktar man en advokat eller annan kompetent jurist. Man ringer inte till någon jurist man är bekant med. Det är oschysst att sätta sin bekant i sitsen att behöva säga nej eller att gratis ägna sin fritid åt något som hen annars hade debiterat ett par tusen för.
 
Sv: Respektera folks fritid

*kl*

Det fräckaste jag varit med om på den fronten tror jag var när en person frågade om h*n kunde få min kursdokumentation från min utbildning till hästmassör för att slippa fråga så mycket. :banghead:

Och ja, jag brukar försöka svara på frågor om det inte är för mycket att göra. men det är det rätt ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: Respektera folks fritid

KL

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan det som TS avser och att någon på t.ex. en middag frågar om ens jobb. Det sistnämnda är helt normalt och artigt beteende som visar att man är intresserad av den man pratar med. Det förstnämnda är inte ok någonstans. Om någon förutom min närmaste familj ringde mig mitt i natten för att ställa en juridisk fråga skulle jag få spel.

Jag svarar eftersom jag känner mig träffad. Jag syftade inte specifikt på TS, men det var andra i tråden som sa sig upplevt samma problem och som hänvisade till middagsbjudningar och liknande tillställningar.

Att ringa mitt i natten eller dylikt för att be om råd är inte okej alls.
 
Sv: Respektera folks fritid

*kl*

Tur att jag har ett jobb som de flesta inte vet vad det är (geolog). Standardfrågan är "öh, du gräver upp gamla saker då, eller?" :p då brukar jag svara, "Jajamän, ofta flera miljarder år" :D

Jag har svårt att se att någon skulle ringa mig mitt i natten (förutom när jag har 24h-borrningar) och fråga om något yrkesrelaterat och det är jag glad för!
 
Sv: Respektera folks fritid

Håller med om nattliga samtal. Men att folk skickar mess på Facebook och frågar om öppettider och vem som är jourhavande hör till sånt jag skulle svarat på om jag visste det på rak arm och inte behövde lägga tid på att leta upp. Det tycker jag inte behöver vara att göra intrång på nåns fritid.

Jag gissar att det mer mer handlar om hur frågorna ställs än att de ställs till TS, dvs vaga bekanta som utan att linda in i några ursäktande och ödmjuka kommentarer vill veta saker. Jag tycker det verkar påminna om situationer när man har nåt annat attraktivt, tex en stuga på Gotland. Ingen känner för att hjälpa till och vara bjussig om folk är oartiga och burdusa, oavsett om det är en jobbrelaterad fråga eller inte.
 
Sv: Respektera folks fritid

Enda gången det är okej att ringa någon mitt i natten är ifall det verkligen är akut eller ifall någon dött. Men, jag tycker att många i tråden är riktigt gnidna och snäppet till otrevliga mot sina vänner och bekanta. Det är klart att jag bjuder på den expertisen som jag har, precis som jag förväntar mig att mina vänner ska bjuda på den expertisen som de har. Vi är ju vänner liksom!!

Jag har ingenting emot att svara på frågor, så mycket tid tar det ändå inte från mitt liv att jag inte kan bjuda på det. Ofta när man hjälpt någon med någonting som tagit lite mer tid än vad man kanske egentligen ville lägga på ärendet så har folk varit väldigt snälla tillbaka och bjudit mig på deras expertis. Tex satt jag med en kompis bekant rätt många timmar för att reda ut en arbetsrättslig grej. Personen har verkligen inga pengar att betala med så jag visste att jag inte skulle få igen det rent ekonomiskt. Men jag hade fel, jag fick inte några kontanter precis, men hon klippte mig och färgade mitt hår eftersom hon är frisör. Tjänster och gentjänster!!
 
Sv: Respektera folks fritid

Det är faktiskt inte så länge sen som jag blev kontaktad på facebook respektive uppringd av två personer som jag inte hört av på över tio år.
De ville båda ha min professionella hjälp, den ene antydde ganska tydligt att jag borde ordna in honom för en snabb operationstid, den andre ville nog haft ett recept.

Snacka om fräckhet!

Jag hjälper gärna till om jag kan och om det rör sig om nära vänner eller åtminstone om folk som bryr sig om mig även när de inte vill utnyttja mig.

Bland okända som frågar vad jag jobbar med brukar jag säga att jag jobbar i vården och sen byta ämne. Är duktigt trött på frågor om knän och ryggar.
 
Sv: Respektera folks fritid

KL

Ja, jobbar man med säkerhet på flygplats så får man garanterat låååånga, argaaaaa berättelser om hur snubbarna på Heathrow minsann slängde deras Redbull förra julen.

Jag svarar gärna på frågor angående mitt jobb, tycker bara att det är kul :), däremot gillar jag inte skäll för vad andra har gjort.
 
Sv: Respektera folks fritid

Jag får frågor om allt möjligt, som varför gräsklippare, hemelektronik, torktumlaren, vattenpumpen, traktorn, datafodervagnen, utgödslingen, mjölkanläggningen, båtmotorn, länspumpen, kylaggregatet, värmecentralen mm. inte funkar som det ska men jag tar inte ett dugg illa upp faktiskt bara folk inte ringer mitt i natten för ett skitfel. Vilken dag i veckan som helst går däremot bra då mina veckor inte längre har namn på dagarna.
 
Sv: Respektera folks fritid

Håller med dig, att ringa och störa ytliga bekanta mitt i natten gör man bara inte, fruktansvärt ohyfsat och fräckt. Men jag tycker det är en taskig attityd att vägra hjälpa sina vänner med råd om sånt man är expert på, om de frågar på ett trevligt sätt och en normal tidpunkt.

Och då menar jag inte att jag anser att någon skall utföra ett tidkrävande arbete utan någon form av ersättning, men många här i tråden verkar inte ens intresserade av att prata med sina vänner om sånt som möjligtvis kan ha med deras yrke att göra...

Tjänster och gentjänster, jag hjälper mina vänner med sånt som jag kan mkt om, de hjälper mig med det de har koll på.
 
Sv: Respektera folks fritid

Kl
Jag jobbar med test av IT-system. Får ofta frågor om folks datorer, telefoner och nätverk. Men det är inget som stör mig även om det är helt orelaterat till mitt jobb, oftast är det logiskt eller går att ta reda på med fem minuter googling.

Data som data, kan man inte allt inom datorer när man jobbar med IT? ;)
 
Sv: Respektera folks fritid

Håller med dig, att ringa och störa ytliga bekanta mitt i natten gör man bara inte, fruktansvärt ohyfsat och fräckt. Men jag tycker det är en taskig attityd att vägra hjälpa sina vänner med råd om sånt man är expert på, om de frågar på ett trevligt sätt och en normal tidpunkt.

Och då menar jag inte att jag anser att någon skall utföra ett tidkrävande arbete utan någon form av ersättning, men många här i tråden verkar inte ens intresserade av att prata med sina vänner om sånt som möjligtvis kan ha med deras yrke att göra...

Tjänster och gentjänster, jag hjälper mina vänner med sånt som jag kan mkt om, de hjälper mig med det de har koll på.

Nu skulle någon ytlig bekant inte ringa och störa mig mitt i natten eftersom jag inte kan något vettigt som någon vill veta :D Det skulle jag också tycka var ohyfsat!

Jag har däremot syskon som ringt mitt i natten halvt hysteriskt i behov av råd.Tex när min ena syster fått bebis och ringde och var helt hysterisk över att tösen inte ville sova och bara skrek olyckligt. Eller när min andra syster i sorgen efter sitt barns död ringde ofta och ville prata och få råd av mig. Jag har inte hjärta att säga nej, kan jag hjälpa så vill jag göra det, glädjen över att de blir hjälpta och är glada ger mig så mycket.

Däremot är jag trött på att behandlas illa när de inte får som de vill av mig....

Jag anses nog vara frågvis och nyfiken av mig, men jag tycker att andra människors kunskaper är intressanta! Folk kan så mycket som jag inte hade någon aning om att man kunde! Jag räknar kallt med att folk talar om för mig om de tycker att jag går över gränsen, om de inte vill upplysa mig om saker som de kan, och jag försöker behärska mig för att inte fråga för mycket.

Nu ringer inte jag heller någon mitt i natten och jag försöker att inte be om hjälp så ofta heller- antingen löser jag problemen själv eller så skiter jag i det och låter det vara, stoppar huvudet i sanden för att jag inte kan fixa problemet och inte fattar något. Jag gillar inte att vara en börda för andra.

Jag har studerat på universitet/högskola sedan jag var 19, älskar att lära mig saker! :o :o Ibland klampar jag nog in på saker som någon inte vill prata om eftersom jag ibland tänker efter just efter. Det har dock blivit bättre med åren, det där :D
 
Sv: Respektera folks fritid

Fast det är ju skillnad på att vara väldigt nyfiken och att mer eller mindre KRÄVA att få hjälp oavsett tid på dygnet (och utan att betala givetvis :meh:). Nyfikenhet är bra :D

Med dina systrar förstår jag att du hjälpte till, vad gör man liksom när någon ringer och är förtvivlad när det är barn inblandat? att de sedan inte haft vett att bete sig som folk är en annan sak.
 
Sv: Respektera folks fritid

Fast det är ju skillnad på att vara väldigt nyfiken och att mer eller mindre KRÄVA att få hjälp oavsett tid på dygnet (och utan att betala givetvis :meh:). Nyfikenhet är bra :D

Med dina systrar förstår jag att du hjälpte till, vad gör man liksom när någon ringer och är förtvivlad när det är barn inblandat? att de sedan inte haft vett att bete sig som folk är en annan sak.

Det var ju det jag skrev :p
 
Sv: Respektera folks fritid

Folk vill gärna diskutera varför tågen aldrig kommer i tid när de får veta vad jag jobbar med. Vad svarar man då? "Tåg 1007 blev försenat för att det var snö i en växel som gjorde att det inte kunde köra ut från stationen" O_o
 
Sv: Respektera folks fritid

iFokus har en nysratad sajt för hästmassage, du kan ju hänvisa dem dit.
:cautious:

Den fanns inte på den tiden :D

Jag svarar gärna på frågor om hästmassage för övrigt och delar så klart med mig av fragment av min kunskap både här och där, men när någon ber om att få något så utöver vad som är rimligt att dela med sig, då baxnar jag. :meh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 826
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 596
Senast: Gnist
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
20 080
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Det kanske är jag som är oresonlig, men jag behöver input och jag behöver råd för hur jag (oberoende av vem det är som är oresonlig) ska...
2
Svar
23
· Visningar
3 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp