Bukefalos 28 år!

Respektera folks fritid

Sv: Respektera folks fritid

Men... är inte detta vad hela trådstarten handlar om? Att random människor ringer på märkliga tider för att gratis vilja få del av yrkeskunskaper?

Nja..

Jeps skrev:
Jag jobbar som djursjukskötare. Ett jätteroligt jobb som jag trivs bra med. Det innebär också att många vill fråga mig om hur allt mellan himmel och jord angående deras djur. Oftast är det helt ok, men ibland känner jag att jag vill vara ledig när jag är ledig.
Jag kan ta några exempel: En ytlig bekant på FB bombarderar mig om frågor som hör till jobbet t.ex. om när vi har ögonlysningar. Jag svarar inte då jag tycker att hen kan ringa till kliniken på måndag.
En granne? har luskat reda på mitt privata nummer och ringer mig halv två på natten för att fråga om en knöl på en katt.

Mina nära vänner respekterar min fritid bättre än ytliga bekanta. Sen är jag ju inte veterinär, jag vill inte ta ansvar för andras sjuka djur.
Är jag grinig om jag vill vara ledig på min fritid? Jag skickar ju inte chattmess till CillaW om jag har ont i foten.

Det är bara en av dessa som ringt mitt i natten. TS skriver att hen vill vara ledig på sin fritid, att närmaste vänner förstår och respekterar detta. Så för mig handlar trådstarten om mer än ett samtal mitt i natten, mer oviljan att "jobba" på sin fritid oavsett och det har flertalet svarat på att dom inte tänker så.

Själv tänker jag som Ramona och jo den senaste tiden har både vänner och folk man knappt känner hört av sig, det är sådana tider för personer som arbetar med det jag gör. Jag hjälper faktiskt gärna till om jag kan/hinner och har inget emot att avsätta lite fritid för jobbfrågor om det är någon i min närhet som behöver hjälp.
 
Senast ändrad:
Sv: Respektera folks fritid

*kl*

Huuujeeeda mig. Jag har hemligt nr och stängt halva min fb pga. just såna människor.
Jag jobbar typ som alltiallo på vägarbeten och är delägare i ett företag inom webbdesign/fotoretuschering.

Folk kan fan ta mig ringa kl 04.00 en onsdagsmorgon och fråga vad dom gör på den vägen på andra sidan landet. HUR F*N SKA JAG VETA DET?
Eller en fredag eftermiddag/kväll ringa och fråga varför där är stopp på motorvägen.. :banghead:

Priset var dock när en fd. kompis granne ringde mig kl 02 en lördag. Han undrade när vi skulle komma och lägga asfalt på hans uppfart/gata. Det är inte ens min avdelning. Ring din kommun..

Sen har vi det klassiska. "Kan du fixa mina bilder?" Ja. Välkommen att kolla vår hemsida för prisinfo. Fine ifall du hade varit min bror eller min BFF, då hade jag fixat det gratis på direkten.

"Kan du göra en hemsida till min förening?" (personen i fråga är kanske typ min svärfars kompis kompis) Ger prisförslag. "Är detta med rabatten avdragen?"
Roligt nog kommer dessa frågor på min privata mejl, sms eller samtal till min privata telefon...

"Kan du lära mig ps?" - Jo för Photoshop och liknade program lär man sig ju på sissodär 15 min...

Det finns en anledning till att min mejl och jobbtelefon svarar "tillbaka på måndag". Respektera för gudskull.
 
Sv: Respektera folks fritid

*KL*
Det har hänt, och händer fortfarande ibland, att jag får telefonsamtal som efterfrågar min yrkeskompetens på udda tider. Som anställd har den möjligheten varit mer eller mindre förutsatt och nödvändig för att vid behov bistå kollegor med problem, och under de perioder jag varit egenföretagare har jag inte sett något större problem med det heller. Att vara svår genererar sällan kunder, hur eftertraktad ens kompetens än är - åtminstone inte glada kunder. När någon ringer är det i princip uteslutande någon i knipa, och om jag med några minuter av min tid kan lösa ett problem för någon som sitter i ett akut och pressat läge kanske i en annan världsdel så gör jag det gärna. Så länge folk gör rimliga bedömningar av skada/nytta - alltså att frågan är tillräckligt viktig för att faktiskt störa mitt privatliv - så är det ok för mig.

Att prata jobb på exempelvis fest har jag aldrig upplevt som störande eller snyltande. Och lyckligtvis har jag hittills(!) sluppit påringningar om icke-akuta saker på dumma tider. :angel:

Men jag kan föreställa mig att det i större utsträckning kan vara störande för t.ex djurskötare eller läkare. Eller maskinuthyrare. Dels för att antalet potentiella frågare är stort, dels för att frågarnas egen ämneskompetens kanske är låg.
 
Sv: Respektera folks fritid

Nu pratar du om KUNDER. Det är en helt annan sak. En kund är någon jag har en affärsrelation med, och det är därför vi har en jourtelefon.

Det är inte för att kompisars kompisar vill låna maskiner eller släp gratis kl. 06:30 söndag morgon.
 
Sv: Respektera folks fritid

Nu pratar du om KUNDER.
Ofta, men inte nödvändigtvis. Jag bidrar gärna med mina kunskaper pro bono när det verkligen behövs. Det behöver inte ens vara någon jag känner personligen. Eftersom det hittills inte skett i onödigt stor omfattning eller utan tunga skäl så har jag inget problem med det, var det enda jag menade.
(Sen är det förstås skillnad mellan brancher också, jag har ingen utrustning som någon kan vilja snyltlåna.)
 
Sv: Respektera folks fritid

När jag låg på uppvaket efter att akut blivit av med hela min tjocktarm kom det en tjej o undrade om hennes hund eller katt, just då mådde jag ganska bra o tog inte illa upp men i efterhand har jag undrat vad hon hade i huvet.
PL
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 826
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 596
Senast: Gnist
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
20 079
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Det kanske är jag som är oresonlig, men jag behöver input och jag behöver råd för hur jag (oberoende av vem det är som är oresonlig) ska...
2
Svar
23
· Visningar
3 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp