respektlös häst

Även gulliga hästar kan driva en till vansinne ;)

Jag vet inte om ni är mycket för att läsa, men ett tips är ju att ni lånar någon bra bok som innehåller NH-övningar och skummar igenom för att få lite ideer hur ni ska bära er åt... De brukar finnas på vanliga bibblan så ni behöver ju inte köpa en...
Ni får gå ihop och köpa någon bra NH (eller annan bra) hanteringbok och ge till ägaren i present, kanske när hon fyller år :idea:
 
Jag menade just det jag skrev att hästen ju inte går undan för tryck. Och det blir ju jättejobbigt i alla avseenden. Jag känner bara en häst som är så och det beror kanske på samma sak som nån skrev här ovan att hästen lärt sin ägare att gå undan för tryck. :)
Fast jag kan få honom att göra det, men samma sak där pushar man den hästen för långt blir han farlig. För han är inte van vid krav. Den hästens ägare har inte ställt ett krav i hela den hästens liv så han fattar liksom inte när man gör det. Då tror jag att man måste ställa små krav och sedan öka dom så att hästen klarar av uppgiften. Äsch jag vet inte jag bara babblar. Men kan ni inte prata med ägaren?
 
jo, kanske får jag/vi sätta oss och göra det. min intuition säger dock att ägeren kommer ställa sig oförstående till våra problem. hon upplever nog själv inte några problem som hon känner att hon vill ta itu med - så länge man inte ställer några krav på hästen är hon ju jättesnäll och söt. matte är ju så snäll att hon tex fortfarande låter hästen stå och veva med hovarna när hon grejar med dem (till saken hör att matte går en special-verknings-kurs och står och karvar lite hovar i princip varje dag, ändå har hästen inte funnit sig till rätta i att lyfta hovarna snällt och stå med dem upplyfta mer än väldigt korta stunder) utan pratar bara lite lugnande med hästen och väntar sedan till hästen åter kan tänka sig att lyfta en stund på hoven. det är både tur och synd att hästen inte har några tendenser att vilja ta över världen med våld, utan är nöjd med att få som hon vill när hon tycker att det spelar roll och för det mesta utövar sina protester genom att stå still, hemskt still... :crazy:
 
Börjar ju bli riktigt intressant det här, värsta såpan. Det är nog som wicked säger att hästen har tränat sin ägare väl, sånt händer oftare än man tror. Den har nu kontrollen och trivs med det. Vågar ni verkligen ändra på det?

Nu får jag nog måla lite. Skall man ta en häst därifrån till ett läge där den är lyhörd och samarbetsvillig á la NH så går vägen över en djup ravin med en smal skranglig bro. Bron heter Förvirring, men är trots det bästa vägen till andra sidan. I ravinen ligger faror i flera lager. Där finns Räddsla, Flykt, Försvar, och nånstans i botten Total Uppgivenhet. Klarar man inte bron så gäller att man skall över så grunt som möjligt.

Hästen går naturligtvis inte över frivilligt, man måste använda sig av lite list. Ett lockbete är att hästar är lata, och det är mindre arbete att överlåta ansvaret på någon annan än att ta det själv. Ett annat lockbete är att det är förbaskat roligt där på andra sidan. Där händer roliga saker, man får göra konster, leka och busa.

Hur blir det då i verkligheten? Hur fasen får man hästen att förstå att det är så kul därborta? Som yatlah säger, pressar man på så blir det kanske farligt. Det är en tabbe man gör, man pressar på. Det gäller istället att få hästen intresserad på något sätt.

En öppning med denna dam är det här med att sätta på grimman. Där är hästen uppenbarligen lite alert, den reser ju huvudet. Som människa skall man då inte fokusera på att få på grimman, man skall helst inte fokusera alls på det sättet, då är man ett rovdjur.

Bättre metod är att närma sig hästen snett från sidan där den ser bra. Så fort minsta antydan till reaktion så viker man undan ett halvt steg och stannar. Man närmar sig igen och viker undan vid reaktion. Efter ett tag brukar hästen undra vad fasen man sysslar med och komma fram, eller att man sakta kan gå fram till den.

Lekarna och buset då? Svårt att göra utan grimman, så den måste på först. Vi är väl lite begränsade av att allt måste ske på stigen mellan hagen och stallet, men ledövningar är roligt när hästen väl fattar att den får beröm när den är duktig. Nåt finns kanske på vägen som man kan använda sig av och träna på. Flytta för tryck och liknande går bra att göra.

Hästen förstår av samma övningar att det går att lita på den som leder, det blir alltid beröm och eftergift när det är rätt, inga otrevliga saker händer. Det gäller att få den att slappna av och känna sig tillfreds med att någon annan håller i styret.

Förvirringen då? Svårt fall, pressar man för hårt, för snabbt, så blir det ner i ravinen. Där vill vi inte hamna, där finns redan så många hästar. Man skall nästan vara som en dansande skugga som hästen aldrig riktigt når fram till, men som hela tiden kommer med bättre förslag som hästen tar som sina egna önskningar. Hästen får snart ett behov av att få tillbringa tid med tvåbeningar.

Så den stora svårigheten, vad händer med relationen till ägaren om man nu lyckas ta sig ända fram? Kanske går det bra ändå, bara hon är hyfsat snäll och konsekvent. Det är det som är såpan, för många inblandade i samma soppa.
 
Problemet är att ägaren (liksom vi andra) har gått flera NH-kurser. Hon tycker dock att hon "kan allt" nu och ser ingen idé att fortsätta. De gånger hästen drar iväg med henne, eller kickar efter henne så gör hästen det pga att den är så ung och glad, alternativt har "glömt bort" hur man gör... :crazy: :angel:
 
Tack för dina mycket tankvärda svar. :bow:

Får läsa dem några gånger till och grunna vidare. Problemet med grimman är ju att hon står och hänger vid grindhålet och vill UT - men helst utan grimma och allra helst helt lös. Vet att ägaren många gånger kringgår problemet (för jag antar att även hon har problem eftersom hon gör så) genom att antingen låta hästen gå in lös, eller ta ett grimskaft runt halsen. Hästen är högrest av naturen, och stor som ett mindre hus, så då blir det extra besvärligt. Håller hon huvudet i normal position når inte ens jag, som är lååång jämfört med Moiran, ägaren och de andra i stallet. :crazy: Hur gör man där, skall jag försöka mana iväg henne när hon inte låter sig "infångas" (hon står ju "duktigt" och pressar på vid grindhålet, och tar man någon annan häst emellan eftersom hon inte låter sig infångas så tränger hon sig ut. Antingen över eller gärna igenom både mig och den häst jag tagit ut precis. Och så får hon precis som hon vill - hon bestämmer när hon skall gå ut. Hur hon skall gå ut. Och får dessutom gå lös (får och får, men ändå :crazy:)... *suck*

Inte bara hästen som hamnar i ravinen tror jag, utan också jag! ;) :D

Hästen har haft kontrollen över sin ägare från "Day One", och har i perioder burit sig dumt åt mot oss andra i stallet. Nu känns det dock som det ökat. Lustigt hur samma häst kan stå och hänga i hagen hela dagen och sedan bli som förbytt vid insläpp. :confused:
 
Loggade precis in och såg ditt svar till wicked, det var på nåt underligt sätt en bekräftelse på vad jag funderat på under nattens sömn. :smirk: Jag hade bara tänkt logga in lite snabbt och säga att jag inte känner mig helt övertygad om att det är nåt fel på hästen alls. Mellan raderna i alla beskrivningar så har det känts lite som att den redan är väl-(NH)-hanterad och inte alls omöjlig.

Det är lite av dilemmat med hästhantering, eller kanske med NH, att om man får en häst så pass självständig som man vill ha den, så börjar den också att ställa krav på omgivningen. Svårt att säga när man inte har sett hur det hela går till på plats.

Det finns ju NH och det finns NH. Man behöver inte använda våld för att en häst skall hamna i ravinen. Hästarna därifrån kan vem som helst leda, rida och sköta, men så flippar dom ur ibland när pressen upphör. Den andra typen av "NH-häst" blir väl mer som den här, eller som mina egna. Alla kan inte hantera dom, dom är lite självständiga och krävande. Fast mina står still när jag vill att dom skall det, dom är nog lite mitt emellan. Däremot tar dom sällan order av någon, eller går snällt i kort grimskaft.
 
Problemet här är att hästen inte lyder någon. Inte ägaren heller (mer oss andra än henne i många fall tyvärr). :(

Hon har varit otroligt självständig och tuff från det hon kom som föl, blivit utjagad ur hagen ett flertal gånger som liten eftersom hon bara stövlade på gentemot de andra hästarna också och jag har ALDRIG sett henne sänka huvudet eller tugga mot någon annan häst. Vilket gjort att hon blivit lite utstött... :(
 
Det kanske skall till lite gammaldags MH fån martha? Damen måste ju inse att det finns andra i omgivningen att ta hänsyn till. En smäll på .... nämen usch på mig :o :D Går det inte att väcka henne på nåt sätt? Hästen alltså :angel: :D
 
Fast utstött säger du? Då blir det ingen smäll, då är det bygga självförtroende som gäller, tills det kokar över där också. Jag tycker att beskrivningen på den här hästen är rätt splittrad, måste jag säga. :confused:
 
Numer är hon inte utstött, men var tidigare. Hon blev hysteriskt bortjagad gång på gång eftersom hon inte flyttade sig för mer subtila signaler och skulle äta först osv. Vet inte om det är för att hon tagits från mamman såpass tidigt eller vad det kan vara. Högrest är hon ju av naturen (oerhört vackert :love:), men när hon med lyft skalle knatar rakt fram till stursk valack åkte hon på däng.

Idag är hon bara nonchalant. Inte det minsta intresserad av att interagera med de andra hästarna (undantagsvis enbart) och busa, stoja eller fara runt. Men inte rädd på något sätt, testar gränserna ideligen, både med de andra hästarna och med oss tvåbeningar.

Min känsla säger mig att hon behöver få ett lite bryskare uppvaknande - som jag fått göra med min egen "idiothäst", men det köper inte ägaren är jag övertygad om. Och vill helst inte behöva ta i mot andras hästar, den uppfostran är på något sätt upp till dem, om de tycker det behövs. Alla har vi ju olika filosofier, och det får man ju acceptera.
 
vet inte om jag håller med om 'utstött'. hästen blir ju inte ivägpasad någonstans. men hon håller sig ju lite på sin kant självmant.
 
hon ligger dock lågt i rang. kanske för att hon är så ung (tre i år). men min personliga uppfattning av henne är nog att hon är av ledarstomaterial. men i hagen finns också en våldsbenägen bitch, en klok gammal dam och en hårdhudad farbror som alla har övertaget över henne. hon håller sig undan, men låter sig inte köras med om inte de andra hästarna tar i med hårdhandskarna.
 
Nej, i den här flocken är hon absolut inte det. Var dock rätt illa ett tag där vi bodde förut, men även det gav med sig efter ett tag.

Hästen har ju blivit väldigt präglad på matte, och även på det sto hon gick med i förra flocken, kanske därför hon inte tyr sig så till de andra hästarna i flocken? :confused:

Lustigt med henne hur saker fungerar så utmärkt bra ibland. Var nyfiken på den verkning som ägaren gör, och stod därför och kikade läääänge på hennes fötter medans ägaren höll (jag var för lat för att böja på mig :o) uppe dem - och hästen stod som ett ljus. Knasigt det där.

Lättare med min egen häst där jag vet hur han reagerar (och håller en konstant låg nivå för tillfället :o)... :D
 
Hej moiran! Här kommer några förslag:

Jag tror att det kanske blir lättare att "nå fram" och få henne att visa intresse för dig ifall du är ärligt intresserad av henne. Istället för att tänka t.ex. på hur jobbig och respektlös hon är kanske du kan fokusera på någonting som är vackert, fint och bra hos henne. Hon kanske har vacker färg eller mysiga gångarter?

Om du är (ärligt) vänligt inställd mot henne blir hon antagligen mer vänligt inställd mot dig, och dessutom kommer du att ha lättare att se saker som hon gör bra. Då kan du berömma istället för att klaga på allt hon gör fel och förhoppningsvis blir det en god cirkel.

Nu kanske det låter som att jag tycker att du ska strunta i problemen och låtsas som att allt är bra, men det är inte så jag menar... snarare att jag tror att det är lättare att få saker att fungera ifall man har en positiv attityd.

För att hon inte ska gå över/ifrån dig när du leder tycker jag att du ska försöka med
* Att gå snett framför hästens huvud istället för vid bogen (om du gör det nu). Då är du i ledarposition och har större marginal ifall hon försöker smita förbi dig.
* Så fort hon försöker smyga om dig, stanna, vänd dig om och backa henne genom att trycka med handen på hennes bringa, precis nedanför strupranden. När hon har backat så att du tycker det räcker, stanna och beröm henne.
* Gå fram i skritt igen när du tycker att det passar.
* Stanna ibland även om hon inte har smitit förbi dig. Om hon stannar bakom dig, berömmer du. Om hon går förbi backar du. Och stannar, och berömmer. Och så vidare. Så småningom behöver du kanske inte trycka henne bakåt för att hon ska backa, utan det räcker kanske med att du vänder dig mot henne.

Ifall du backar henne och hon börjar tugga, var glad! Det är ju en signal på underkastelse! Avbryt backningen genast och ge massor av beröm, så att hon trivs med att ha dig som ledare.

Det här är en grundövning som går bra att göra på vägen till och från hagen. Jag brukar prova med de flesta hästar jag har att göra med. Genom att kolla om hästen stannar bakom mig får jag reda på vad hästen har för uppfattning om vår rangordning. Och så slipper man det eviga slitandet i grimskaftet.

Lycka till!
 
Oops, missade visst knapparna för att läsa nästa sida av inlägg, så jag trodde att första sidan var allt! Ni andra hade nog skrivit ungefär det här redan. Sorry :)
 
Hon kan ju vara ett ämne till ranghög häst, eller inte. Men jag tänkte på det att det att lära henne sänka huvudet på kommando kan vara bra. Det är bra ur alla aspekter. Man gör det genom att lägga ett tryck bakom öronen och vid minsta neråtrörelsen belönar man genom att släppa. Kan ta allt från två minuter till två dagar att lära hästen det. Tajmingen med eftergiften är extremt viktig. Men de flesta hästar brukar bli lite malliga att de så snabbt fattar vad man menar. Sedan kan man flytta kommandot så att man stryker från manken och uppåt. Då kan man även göra det närr man rider. Fördelen är också att när hästen sänker huvudet så utlöses naturliga endorfiner och den blir lugnare.
 
nu ikväll har jag och hästägaren diskuterat trådens ämne - faktiskt just på grund av den här tråden (buke är tokbra :bow:) som hon råkat ramla på och läsa och insett att det var mig och hennes häst den handlade om. :D

jag och hästägaren var inte så långt ifrån varandra filosofimässigt som jag nog trott, så nu är jag ännu mera säker på att problemet kommer att lösa sig och att jag och hästen snart kommer samsas om en karta där även jag är utmärkt som någon värd att respektera... :)

tack för tipsen, alla ni som bidragit! kanske framför allt saddleman - jag gillade dina analyser. även om inte allt stämmer in (det är svårt att analysera över nätet...) så får man i alla fall tänka lite för att sortera vad som inte stämmer och vilka hypoteser som kan vara värda att titta/känna lite extra på, och det finns större chans att man ser saker ur en annan synvinkel som kanske kan hjälpa till att lösa problemet. tack! :bow:
 
Va bra! Då ser vi fram emot en gladare häst, en knippe gladare hästskötare och ett allmänt bättre klimat i det stallet. Alla är vinnare och så vill vi ha det.

Som du säger, svårt att analysera ett problem över nätet. Jag föll i gropen att problemet är att hästen gick rakt över er, det är bara symptomet. Problemet är snarare att hästen såg rakt genom er, och då går den naturligtvis också rakt över er. Lösningen i några steg. 1. hoppa undan, 2. förbättra relationen till hästen så det inte händer igen.

Det är väl nästan alltid så. Hästen gör något för att det finns ett problem. Det är inte vad hästen GÖR som är problemet, utan den gör det för att det finns ett problem att lösa. Man löser problemet och hästen slutar med sitt beteende. Om man TVINGAR bort beteendet så får man bara ett problem till och ett värre beteende på nåt annat sätt.

Eller med kartmodellen, hästen har sin karta. På den är inte moiran eller saramara utritade som några hinder för framfarten. Då är det bara att gå på. Det gäller då att hamna på kartan, inte att riva ett hål i kartan där man står. Hästen gillar inte att ha hål i kartan, blir bara förvirrad.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 306
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
26
· Visningar
738
Senast: Asko
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
457
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp