respektlös häst

moiran

Trådstartare
eftersom jag är nyfiken på vad "nh:are" kan ha för knep i bakfickan för att lösa/underlätta följande problem postar jag här också.

har kommit i kontakt med en häst som är det respektlösaste jag mött på länge. vet inte 'respektlös' är rätt ord, men hon bryr sig inte ett dugg om vad jag har att säga så länge hon inte är intresserad av det. hon har hela tiden inställningen "här står jag, ska du till andra sidan får du väl gå runt." finns inte en chans i världen att hon flyttar sin feta rumpa om jag ber henne med ett tecken, ett "handpåläggande", en smack, en putt, en dask, ett nyp eller ens om man vevar med armarna och ryter till - om det inte var så att hon ändå hade tänkt att flytta på sig... samma gäller när man leder henne. det ska gå i hennes tempo. har hon inget bråttom så är det lusetempo som gäller, och man får smacka och dra i grimman bäst man vill (utan reaktion naturligtvis). sprungit över mig har hon inte försökt med än, men det har hänt andra, och hon har den attityden. hon är inte elak (snarare ganska snäll och klok), hon bara inte kan bry sig mindre...

jag brukar kunna vara tålmodig och vänta ut hästar, men den här hästen får jag snart spelet på - hon blir ju inte bättre, snarare tvärt om så blir hon lite mer och lite mer trotsig allt eftersom dagarna går - åtminstone tidvis, och det är otroligt frustrerande.

nu är det så att det är inte min häst, jag hanterar henne normalt bara ett par gånger i veckan till/från hagen (vilket är fullt nog irriterande), så det är ju inte så att jag har någon större lust att sätta igång nåt stort projekt med henne, helst inte mer än fem minuter ett par gånger i veckan... ägaren är lite försiktigare och har inte några krav på sin häst att hon ska lyda, utan är i princip nöjd om hon åtminstone inte gör tvärt om, så vi har nog lite olika syn på saken (har dock inte diskuterat det alls med ägaren).

så, mina vänner, har ni något förslag på vad jag ska hitta på de fem minutrarna ett par gånger i veckan som kan ge lite mera resultat än på den klena respons jag fått från henne hittills? hon finner ju liksom inget nöje i att gå igenom grindhålet och sen runt mig så jag kan stänga haggrinden efter henne, utan tycker att så snart hon passerat grindhålet kan jag gott gå runt henne och stänga grinden bakom henne medans hon väntar på mig. eller ja, helst vill hon stå mitt i grindhålet så vida jag inte går framför henne ända tills hon kommit helt ur grindhålet. (gah) och så länge hon inte ser det fina i att göra som jag säger lär hon inte göra det heller...

skall dock påpeka att jag aldrig låter hästen vinna - det slutar alltid med att hon får göra som jag säger efter en mer eller mindre långdragen övertalningssession. men det känns som att trampa vatten - även om jag är aldrig så noga med att få min vilja igenom så är det samma sak nästa gång igen...
 
ingen som har några tips? ingen som tidigare haft en häst som inte lyssnar när h*n inte är intresserad och har en mirakelkur? :)

då får jag väl traggla vidare på mina egna sätt.
 
Ja, kan ingen svara?

Jag har försökt mig på lite lättare övningar med henne, men hon har liksom "lärt sig" hur man skall göra till en viss gräns, och då ger det ju ingen effekt. Hon backar, men mest för att hon vet att hon skall, på samma sätt som hon följer, men utan att följa ORDENTLIGT (i det tempo jag vill alltså).

När man sedan stegrar kraven blir hon läskig helt plötsligt, börjar springa runt och har kickat mot ägaren (aldrig mot mig dock). Svårt att ta igenom när det inte är min häst. Ägaren vill väldigt väl och älskar sin häst, inte tal om det, men hon har svårt för att ställa krav och sätta gränser.

INGEN som har tips? Vi sitter liksom fast. :D
 
Hur har du tänkt dig? En snabbfix om 2x5 min/vecka som löser alla dina problem? En magisk formel som gör dig till ledare och hästen till en lydare?
I så fall är nog NH fel forum!

jag hanterar henne normalt bara ett par gånger i veckan till/från hagen
Varför bry dig? Så länge som hon inte beter sig på ett farligt sätt, tar det väl inte mer än dom 5 minuter du är villig att lägga på "utbildning".

Vill du lära dig hantera hästar á la NH-filosofin, är det snarare 5 dagar + div egen träning som gäller. :)

LIA
 
En snabbfix vore visserligen inte fel alls, men mer allmänna tips som vad man kan hitta på för något hade inte varit fel ändå.

Inte heller att hästen löd, men det är ett senare problem. Som det är idag stövlar stor svart häst rakt över mig i hagen, går inte att leda eftersom hon lärt sig att hon är hur stark som helst och hissar man upp huvudet tre meter upp i luften KAN inte människobarnen sätta på henne grimman.

Vill man sedan inte gå in i boxen så GÖR man inte det, vill man inte gå ut ur stallet så gör man inte det heller.

Och jo, mer än fem minuter tar det. Tog mig minst fem minuter senast för att få på hästkraken grimman.

Begär inte att jag skall få ett allmänt ledarskap över hästen (det inser tom jag att det inte går), men några tips borde ni väl kunna bjuda på.

Hur gör man med en häst som inte vill låta sig tas på grimman? Skall vi låta henne stå kvar ute över nätterna själv, eller låta henne springa lös in från hagen?

Misstänker iofs kanske att tråden borde hamna under något forum med titeln "människohantering" - eftersom iaf jag är farligt nära att vägra hantera kusen. Det tar lika lång tid att hantera denna häst som att ta in och täcka av tre andra hästar - och aldrig förr har jag blivit översprungen i grindhålet heller, trots hingstar i stallen jag stått i.

Den här hästen bara stövlar på, trots att armar, eltrådar eller andra hästar är i vägen.
 
nä, nån snabbfix hade jag inte tänkt mig. men kanske något som kan hjälpa med tiden. antagligen löser vi problemet på ena eller andra sättet med tiden ändå - än så länge har jag inte behövt ge upp och kalla en häst omöjlig (ens på 2x5min/veckan-basis), men om det är nån som sitter och trycker på en övning som jag kanske själv inte skulle tänka på så vore det naturligtvis trevligt att höra.

jag hade inga förhoppningar om att någon här skulle kunna lösa mina problem. men kanske jag hoppades lite att någon hade kunnat vrida och vända på problemet lite med mig så att jag kanske såg det från ett håll jag förut inte tänkt på. min rad om att folk som hade nåt supertrick skulle höra av sig var mest humoristiskt menad...

och angående varför jag ska bry mig eller inte: min riskbedömning säger att om hon inte redan är att betrakta som en förhöjd riskfaktor i mitt hästhanterande så kommer hon bli. dessutom har jag svårt att låta bli att försöka fixa till problem jag har - finns det något som inte funkar optimalt försöker jag ordna till det. det ligger inte i min natur att inte låtsas om att skyffeln man skyfflar grus med har ett stort hål mitt i...
 
det var synd, ett helt forum med hästfolk och ingen enda har nåt litet tips eller trix att komma med. då är det som det brukar - det är lätt att fördöma någons sätt att handla, tänka och tycka, men svårt att hjälpa...
 
Javisst, det ÄR svårt att hjälpa via ett tangentbord. Desto mer som ni bara vill sätta av några minuter/vecka på hästen.

Se på trådarna här på NH. I dom flesta(?) ber man om hjälp för att hästen beter sig på oönskat sätt, kanske tom upplevs som aggresiv. INGET av dessa fall kan lösas bara med vad vi skriver. Först och främst vill det till "rätt inställning", intresse och kunskaper. Därför skrev jag: "Vill du lära dig hantera hästar á la NH-filosofin, är det snarare 5 dagar + div egen träning som gäller."

"litet tips eller trix"
Vad tror ni att NH är för något? Något slags problemlösar-mambo-jambo?

Det faktum att ni inte fått fler svar, tyder väl på att min uppfattning är riktig?
Ibland försöker jag svara mer konstruktivt och oftast långt. Det är när personen ifråga dels verkar ha "rätt inställning", dels en ordentlig samvaro med sin häst. Att jag inte gör detsamma med ert problem, beror inte på taskig inställning från min sida. Jag har helt enkelt, med dom förutsättningar ni ger, inget konstruktivt att komma med. Tyvärr.
Det där med att vägra hantera kusen är kanske inte så dumt? Det är ägarens skyldighet att ha en hanterbar häst!

LIA
 
Ett långt rep och tålamod kan ju hjälpa, samt att alla är lite konsekventa...
Tyvärr tror jag inte att det finns någon lösning som inte innefattar att reper träffar hästen, (jag kan då inte komma på någon) principen är ju att det ska bli behagligare att göra som du säger än att stå kvar och tjura...
I alla fall, repet måste ju som sagt vara av "standardNh-mått" mellan 3 och 4 meter och med lite tyngd i, låt oss säga att du vill få henne att flytta rumpan och svänga runt, titta dit du vill att hon ska, led framdelen åt det håll du vill att den ska genom att peka ditåt med handen som håller i grimskaftet och snurra repändan mot bakdelen hästens, räcker inte det faktum att repet snurrar, snurra det närmare, när det till slut träffar hästen, låt det göra det tills hon flyttar rumpan, tanken är ju inte att det ska göra särskilt ont, snarare att det ska bli så pass obehgligt att hon inte "står ut" längre... Så fort hon flyttar, ge omedelbar eftergift och visa att hon gjorde rätt...
Det är svårt att förklara "skriftligt" så att det är solklart hur man menar, och jag kan inte garantera att det funkar men jag tycker i alla fall att man kan försöka ge en potentiell lösning, på ett trevligt sätt ;)
 
Du vill alltså "rita om kartan" för hästen och tala om att all tvåbeningar som springer omkring runt honom verkligen är att lita på och bry sig om. All right, det går säkert bra att göra det, kan väl ta sin tid, men det går nog.

Nästa, och en kanske större uppgift, är sedan att rita om verkligheten runt hästen så att den stämmer med den nya kartan. Det är där problemet är, hästen har inte uppfattat verkligheten på det sätt du vill att den skall. Eller rättare sagt, den verklighet hästen vill ha för att ge bort sin respekt är inte levererad. Att använda sig av NH är ett bra sätt att leverera en godtagbar verklighet.

NH är ju inte nåt för hästar att kunna utan för människor. Som övning kan du börja med att visa att just du är värd att ta hänsyn till genom att visa att du finns, göra dig intressant för hästen. Fånga uppmärksamheten om så bara för någon sekund. Utifrån detta börjar du tålmodigt bygga upp intresset för din person. Försök få hästen att se dig, koncentrera sig på dig och vara intresserad av dig. Om det behövs så kan du sätta upp en hotfull attityd för att blixtsnabbt backa, ge eftergift, när hästen reagerar. Ungefär som att ragga killar, få killen intresserad, var inte så intresserad själv. :angel:

Du hade bara tiden till och från hagen på dig, kanske i minsta laget. Då blir det mycket ledövningar. Stanna, backa, vända, gå, stanna igen, gå sakta, gå fort, trava bredvid dig, vända igen. Enklast att utföra med repgrimma och en rätt lång ledlina.

Men som sagt, det största arbetet blir antagligen att förändra resten av omgivningen runt hästen.


Det går inte att fixa en häst med våld, en rädd häst är farlig, en okoncentrerad likaså. Ser han inte dig går han rakt över dig. Om du tänker NH så har du möjligheten att finnas i hästens värld, om inte så är du bara ännu ett rovdjur som hästen inte bryr sig om, springer över, eller flyr ifrån.

En tillräckligt hotad och instängd häst ger upp försöken att fly. Instängd av väggar eller mekaniska ridhjälpmedel. Den går då kanske att sitta upp på och ta sig fram med, skulle kanske kunna kallas ridning, men vid första bästa tillfälle flyr hästen ändå. Kanske när den leds i ett grimskaft på en öppen väg, eller när någon öppnar grinden till hagen. Omöjlig att leda kanske man kallar den då, eller svår att rida ut, den drar, behöver skarpt bett osv.

En mespotta till häst kanske klarar sig bra med en något mindre mespotta till ägare, men en självständig häst behöver en tänkande ägare. Inte en som hotar men en som går att respektera för sina goda egenskaper. Den här hästen kanske kräver mer av omgivningen än vad som levereras där han bor.
 
ja, det är svårt att hjälpa via ett tangentbord. men rätt lätt att såga. det var ju ungefär det jag skrev, bara att jag tycker det går att tillämpa på verkligheten också, även om det kanske är lite lättare att hjälpa där.

jag tror NH delvis handlar om problemlösning, ja. ALL god hästhantering handlar till ganska stor del om just problemlösning. klart, jag tror inte det handlar om att alla NH:are har en stor bok med standardlösningar på varje problem som kan tänkas uppstå, men för att citera dig: "I dom flesta(?) ber man om hjälp för att hästen beter sig på oönskat sätt", så jag tror att just här på forumet handlar det till ännu större del om problemlösning - man hjälper varandra att lösa problem som uppstår. få problem är ju trots allt unika...

det finns mycket inom nh som tilltalar mig. inte allt, men som sagt, mycket. och jag hanterar mina hästar enligt min egen filosofi, och den filosofin använder jag även på de hästar jag hanterar 10 min/veckan. tråkigt att inte nh kan funka likadant.

det är ok att du tycker jag har fel inställning till nh och att lösa problemet. jag kommer lösa det för så hästen respekterar åtminstone mig så småningom ändå för jag brukar alltid lista ut något sätt som fungerar och som tar hästen och mig till samma våglängd, även om jag inte satsar mer än 10min/vecka, om jag får lov att vara lite självgod. och jag tycker inte att du är taskig, möjligen tycker jag det är lite drygt att gå in i tråden och säga att jag har fel inställning så du har inget svar att ge mig, men att har man bara rätt inställning hade du gett mig ett långt utförligt svar.... :smirk:
 
tack. :) den övningen har jag redan provat lite lätt, och kommer fortsätta med i kombination med annat... :)
 
ska läsa ditt inlägg när jag kommer hem från jobbet, hinner inte nu. men det såg hemskt intressant ut. tack!
 
Det verkar som hästen inte går undan för tryck, och då kan man börja där. Om du ber henne gå åt sidan så ska hon ju det, om inte, måste du öka trycket. I samma stund hon gör rätt släpper du trycket, det är hennes belöning. Det verkar som om det där med tryck och eftergift inte finns i er värld och då kan hästen heller inte förstå vad ni menar och svarar med mottryck, vilket kan göra henne farlig, vad jag förstår. De flesta felhanterade hästar gör så. Så börja med det. Och i övrigt håll er ur vägen, och respektera henne, och kräv hennes respekt tillbaka, men belöna genast när hon gör rätt och var inte arg på henne för det lönar sig inte.
 
Tryck och eftergift finns i högsta grad i min värld, och det är lite det som försatt mig i situationer med denna häst som kunnat bli farliga.

Jag förväntar mig att inte bli översprungen bakifrån när jag står i grinden, och framför allt att jag när jag hastigt vänder mig om och går emot hästen skall få någon form av reaktion. Vilket jag inte får.

Om jag så kastade ägg i ansiktet på hästen skulle hon inte reagera (och NEJ - jag har inte kommit på tanken att kasta ägg på henne, för er som vill missförstå :smirk:).

Hur långt kan man dra det hela - att trycka med handen hjälper inte, och jag är inte mycket för att drämma till andras hästar som jag inte känner (dessutom när inte ägaren är med)? Min egen kuse vet att jag stegrar trycket tills han flyttar på sig och därför har han slutat testa mig HELA TIDEN, vilket gör att det ofta krävs ytterst lätta signaler, men det har tagit några rejäla träffar med repet för att få honom att inse att jag menar allvar.

Men, som sagt, med någon annans häst är jag osäker. Gör det inte mer skada än nytta om jag förvandlas till någon elak figur som säger konstiga saker som inte gäller annars? Hur skall hästen förstå att det inte är okej att springa över mig, när det är okej att göra det med matte? GÅR det att få hästen att förstå skillnaden?
Har bett om lov att få träna lite ledövningar, longeringsövningar osv, och det har gått bra. Visst har hon kickat efter mig när kräver så jobbiga saker som att gå runt mig på volt och liknande, men jag har då valt att bara driva på och nonchalera, visa att det inte biter på mig. Men sedan är det en helt annan sak när hästen bara VÄGRAR sänka huvudet så man kan sätta på grimman. :crazy:

Hur tränar man en sån (för mig) enkel sak? Så fort jag höjer handen för att föra grimman över öronen höjer hon huvudet. Sänker jag handen och försöker locka henne att självmant stoppa huvudet i grimman får jag ingen reaktion alls. :confused: Hon är inte huvudskygg annars, man kan vifta ganska frenetiskt när hon försöker stövla över en utan reaktion, men just i dessa lägena så "passar inte galoscherna" riktigt. :crazy:

Jag tar hemskt gärna emot tips och idéer, sedan får de vara hur spydiga och nedlåtande som helst. Känner att alla tips på något sätt är värda att prövas.
 
Har jag missat nåt? Vem är vem? Pratar Sara Mara och Moiran om samma häst. Jag fattar nada. :confused:
 
det du skriver håller jag med om till fullo. kartorna behöver ritas om, och jag är väl medveten om att det inte är nåt man gör på ett par timmar en kväll när man ändå inte har något annat att göra. men förhoppningsvis kan man komma en liten bit på vägen även med de små resurserna jag och saramara kan lägga.

hästen är en otroligt smart och snäll häst, men stark i psyket. hon är inte ute efter att skada någon eller vara elak, men vill att allt ska vara på hennes vilkor - vilket kan bli farligt när man bara är en liten människa och hon en rejält stor och stark häst.

min personliga uppfattning är att hennes matte inte riktigt matchar hästen när det gäller styrka i psyket, så hästen har helt enkelt fått rita sina egna kartor. men eftersom hästen är snäll så har matte inte hamnat i någon situation där hon känner sig hotad och därför inte tyckt det är någon idé att bråka med henne (för så länge hon får som hon vill är hon toksnäll, men går man emot hennes vilja blir det ju nästan ofelbart bråk). minsta motståndets lag, tror jag det kallas.
 
hmmm, nu blev jag lite nyfiken! vad baserar du det på - att tryck-eftergift inte finns i min värld? vad i min text förmedlar detta till dig?

för övrigt: nej, hon förstår inte det här med att gå undan om jag ber henne - om hon inte vill, förstås. problemet är att det här är en mycket stor och bestämd madame. jag kan inte öka trycket statiskt så mycket att hon väljer att gå undan så att jag kan ge henne eftergiften.

och jag har aldrig varit arg på henne i hanteringen av henne och tänker inte bli heller. ilska är inte särskilt kreativt.

och hålla mig undan henne... tja, jag bråkar inte med henne annat än när jag tar in/ut henne ur hagen och när hon står i vägen vid grinden för att jag ska kunna ta ut min egen.

jag hanterar alla hästar med respekt. alla, människor som djur, är värda att bemötas med respekt.

och till slut: tack för dina tips! :)
 
min personliga uppfattning är att hennes matte inte riktigt matchar hästen när det gäller styrka i psyket, så hästen har helt enkelt fått rita sina egna kartor. men eftersom hästen är snäll så har matte inte hamnat i någon situation där hon känner sig hotad och därför inte tyckt det är någon idé att bråka med henne (för så länge hon får som hon vill är hon toksnäll, men går man emot hennes vilja blir det ju nästan ofelbart bråk). minsta motståndets lag, tror jag det kallas.

Bara en tanke... Hästen har ju (så gott som) uppnått det som vi strävar efter... Vi vill ju ha en häst som är lyhörd och "följer minsta motståndets lag", den här hästen har tränat sin matte så att hon gör det... ;)
 
:D Ja, faktiskt ganska sant. Tyvärr för oss andra.

Ägaren är lite fööör snäll, vilket nog är lätt hänt, eftersom hästen är snäll och gullig egentligen också... :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 305
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp