respektlös häst

Vad bra! Skall erkänna att jag tipsade henne om tråden när vi pratade häromdagen... ;) :angel:

När du sedan börjat få ordning på den kusen kan du få börja med min... :angel: Han är fullkomligt ostyrig nu. :o
 
Jag gillar din kommentar, moiran, att du gillar mina analyser, fast dom blev helt fel. Ouch, där satt den. :devil: :rofl: :rofl: :rofl:

Här gäller att ta fram en viktig NH-egenskap, den som tasse beskrev i FAQen, nämligen självdistansen. Jag ställer mig några meter bort och iakttar saddlemans rovdjursjag som fokuserar på att hästen är problemet när hästen gör nåt fel. Då blir analyserna därefter. Det går förhoppningsvis ändå att använda dom som tankebränsle för fortsatta analyser och lösningar vid hanteringen av olika problem.

Som det här med kartan. Valet står naturligvis inte mellan att vara på kartan eller att det är hål i kartan. Det som gäller är att placera sig på kartan på ett bra sätt. Spannet är från att synas som en god vägvisare och ner till en hotande värsting beväpnad med basebollträ och cykelkedja. Du kanske förstår hur jag menar.

Hålen i kartan finns redan där, en treåring är säkert fullt sysselsatt med att rita alldeles själv. Det är nog mer hål än karta, därav hästens något ostrukturerade beteende. För alla runt omkring gäller att hjälpa till att fylla i kartan efter bästa förmåga. Rita ut faror och lösningar på så många situationer som möjligt. Undvika att rita in återvändsgränder där det bara finns omöjligheter och hårda krav överallt. Hästen blir säker och trygg med en välritad karta, och det är en NH-tränares uppgift att rita den väl.

Här får man hjälp av en annan bra NH-egenskap, att låta saker ta den tid som behövs. Den tiden är ofta rätt lång, men är ändå den kortaste tid som går åt för att hitta bästa lösningen. Alla snabbare recept tar längre tid eller ger sämre resultat.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 308
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 008
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
26
· Visningar
758
Senast: Asko
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp