Bukefalos 28 år!

Restaurera fanérmöbel (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIX)

Stefffie

Trådstartare
20230709_134709.jpg


Jag har tagit hem gratismöbel jag hittat på gatan! Försöker nu ta reda på om att det är värt att försöka polera upp den och betsa den, eller om trädslaget inte är av tillräckligt bra kvalité för att det ska vara görbart. Hur klurar man ut sånt egentligen?

Stora flisor kommer bort på en del ställen redan?
 
20230709_135130.jpg


Om nu Buke har någon möbelkunnig - detta är värsta sidan. Eftersom utskicket är på väg avavär det mer eller mindre slöseri med tid att försöka betsa om?
 
Visa bifogad fil 123075

Om nu Buke har någon möbelkunnig - detta är värsta sidan. Eftersom utskicket är på väg avavär det mer eller mindre slöseri med tid att försöka betsa om?

Den är fanerad och faneringen har släppt. Jag vet tyvärr inte något sätt att reparera det snyggt, det är ju omfanering som gäller. Men visst, det går ju att betsa samt olja in den så det är samma färg iaf.
 
Visa bifogad fil 123075

Om nu Buke har någon möbelkunnig - detta är värsta sidan. Eftersom utskicket är på väg avavär det mer eller mindre slöseri med tid att försöka betsa om?
Prova att ta bort faneret och fixa underliggande trä? På ovansidan är ju faneret redan borta väl?

Min fådda stora gamla soffa hade flagnande fanér på ryggen. Vännen tapetseraren tog bort allt och målade med - tror jag - roslagsmahogny. Blev snyggt!
 
Prova att ta bort faneret och fixa underliggande trä? På ovansidan är ju faneret redan borta väl?

Min fådda stora gamla soffa hade flagnande fanér på ryggen. Vännen tapetseraren tog bort allt och målade med - tror jag - roslagsmahogny. Blev snyggt!

Tack alla! Faner var ett nytt ord för mig men nu har jag något att börja med i min efterforskning!
Stämmer att faneret ser ut att sitta ojämt, så kanske blir bäst att ta av allt och försöka behandla träet under? får läsa på!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 954
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 434
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 156
Senast: Pratsch
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 574
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp