Restips när man reser ensam?

DeadSerious

Trådstartare
Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter!

Jag är sugen på att ge mig ut och resa lite på egen hand, kanske till nästa år eller så lite beroende på hur det ser ut med jobb och så vidare. Problemet är att jag inte har en blekaste aning om vart jag vill resa eller vad jag vill hitta på, och där tänker jag att beresta buke säkert kan ge mig massa bra tips!

Jag är egentligen väldigt flexibel och har få krav. Jag kan vara borta 1-4 veckor, inte lägga en förmögenhet men det behöver heller inte vara en billighetsresa och jag vill nog gärna resa någonstans dit det är varmt och skönt så att jag kan passa på att få lite sol. Jag vill inte ligga på stranden och dricka drinkar hela semestern och inte heller klättra i berg och vandra, utan en stor del av grejen är att jag skulle vilja komma ut och se ett nytt land, lära känna en ny kultur (i den mån man nu kan göra det på såpass kort tid), få lite sol och avslappning (komma iväg från vardagen) och träffa intressanta människor. Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till kan väl vara att jag är en liten tjej på i skrivande stund 23 år och i många fall alldeles för naiv och oförsiktig för mitt eget bästa, så en relativt ofarlig plats vore väl att föredra för att undvika att jag blir styckmördad efter att ha följt med någon "lite suspekt kanske, men han verkade ju ändå ganska trevlig!"-typ ner i hans hemliga källare. En annan fördel är ju om folk generellt är öppna för kontakt med främlingar, så att det underlättar för att knyta lite nya kontakter och kanske göra sällskap med lite trevliga människor någon dag/kväll här och där.

Jag själv har funderat ganska mycket på Sydamerika som jag tycker verkar intressant och spännande, eller det mindre exotiska Italien där jag varit tidigare men enbart på korta visiter tillsammans med familjen. Även Frankrike har florerat i tankarna, där har jag aldrig varit. Men det är ju ganska spridda skurar och jag är väldigt öppen för förslag, både på platser i ovannämnda länder/kontinenter och på helt andra resmål! Tanken är väl egentligen att resa runt lite och inte stanna på samma plats hela tiden, men då kanske framförallt mellan närliggande platser (städer i samma land eller närliggande länder) för att undvika allt för långa restider.

Så, har ni några bra tips? Vart skall jag åka? Vad skall man hitta på och titta på där? Hur håller man sig sysselsatt utan sällskap? Vilken tid på året bör man åka med tanke på klimat och väder? Hur länge är lagom att stanna för att hinna se landet, träffa lite folk och så vidare men inte hinna känna sig sysslolös och uttråkad just eftersom jag kommer resa utan sällskap? Hur mycket fickpengar (till mat, shopping osv.) kan vara lämpligt att ha med sig per vecka (givetvis omöjligt att svara på, men så att man har ett hum om hur mycket pengar som kan tänkas gå åt på aktuell plats beroende på hur billigt/dyrt där är)? Annat som är bra att tänka på?

Alla tankar är välkomna och uppskattade!
 
Lägger till: Även det språkliga är ju en aspekt att ta hänsyn till. Engelska är det enda språket jag pratar flytande förutom svenska. Pratar dålig spanska och ännu sämre franska, men inget av språken kan jag ta mig fram på, så det är ett enormt plus om folk generellt pratar hjälplig engelska!
 
Åh, vilken bra tråd!
Jag ska/vill också ut och resa själv och funderar lite likadant. Detta trots att jag varit ute själv innan två gånger när jag var 20 och 21 (tågluff i Europa i 4 resp 3 veckor) (nu är jag 29). Då var det inga problem att träffa folk vill jag minnas, det föll sig ganska naturligt. Men ändå kan jag inte låta bli att tänka på att det kanske inte blir likadant nu när jag är äldre, fast egentligen, är man bara öppen och social, så varför inte? Är väl konsekvenstänkandet som utvecklats, jag var också sån där "följa-med-ner-i-källaren" innan^^ men jag överlevde iaf ^^

//r
 
Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till kan väl vara att jag är en liten tjej på i skrivande stund 23 år
Måste kommentera det här eftersom jag ser det SÅ ofta. Tänk inte sådär om dig själv! Killar skulle aldrig prata om sig själva som "lilla jag" eller beskriva sig som en "liten kille" och det finns liksom ingen anledning för tjejer att göra det heller. Huruvida du är stor eller liten, 23 eller 43, spelar ingen roll när du reser. Inte heller om du är tjej eller kille. Är det en farlig plats är det farligt för turister; äldre som yngre, män som kvinnor. Kanske på olika sätt men ändock farligt generellt. Det är få platser i världen där det hjälper att vara lång, att vara stark, att vara man, för är kriminaliteten hög är man som turist utsatt oavsett. Även om du är en stor tuff kille så tro mig, killarna där är långt "tuffare" ändå. Svenska turistmuskler hjälper inte långt om vi talar om riktigt farliga platser.

Talar vi inte om farliga platser, utan om städer generellt, så bör man väl oavsett om man är man eller kvinna vara lite smart, tänka sig för och inte ta onödiga risker. Jag tror dock att man som backpacker löper större risk för att bli våldtagen eller rånad av nån packad fellow backpacker än av faktisk lokalbefolkning, var man än åker, eftersom backpackers väl är som folk är mest; vissa är fulla kräk och andra är schyssta.

Jag gav mig ut ensam för första gången som 19-åring, till Västafrika. Jag hade inte en enda tanke på att se mig själv som en liten tjej, att nämen ska lilla jag ut och resa, utan jag såg mig själv som en rätt kapabel och smart person. Och det tror jag är en bra attityd att ha generellt när man reser. Man måste vara lite street smart och ge ett intryck av att du vet vad du pysslar med, annars drar man till sig folk som vill blåsa en eller göra en illa. Oavsett om du är man eller kvinna, liten eller stor.
 
Kanske inte så spännande, men britter och irländare är vansinnigt trevliga enligt mig. Det är dessutom enkelt att ta sig runt och hitta boende på olika B&B, vill du träffa folk går du bara till puben.
 
Måste kommentera det här eftersom jag ser det SÅ ofta. Tänk inte sådär om dig själv! Killar skulle aldrig prata om sig själva som "lilla jag" eller beskriva sig som en "liten kille" och det finns liksom ingen anledning för tjejer att göra det heller. Huruvida du är stor eller liten, 23 eller 43, spelar ingen roll när du reser. Inte heller om du är tjej eller kille. Är det en farlig plats är det farligt för turister; äldre som yngre, män som kvinnor. Kanske på olika sätt men ändock farligt generellt. Det är få platser i världen där det hjälper att vara lång, att vara stark, att vara man, för är kriminaliteten hög är man som turist utsatt oavsett. Även om du är en stor tuff kille så tro mig, killarna där är långt "tuffare" ändå. Svenska turistmuskler hjälper inte långt om vi talar om riktigt farliga platser.

Talar vi inte om farliga platser, utan om städer generellt, så bör man väl oavsett om man är man eller kvinna vara lite smart, tänka sig för och inte ta onödiga risker. Jag tror dock att man som backpacker löper större risk för att bli våldtagen eller rånad av nån packad fellow backpacker än av faktisk lokalbefolkning, var man än åker, eftersom backpackers väl är som folk är mest; vissa är fulla kräk och andra är schyssta.

Jag gav mig ut ensam för första gången som 19-åring, till Västafrika. Jag hade inte en enda tanke på att se mig själv som en liten tjej, att nämen ska lilla jag ut och resa, utan jag såg mig själv som en rätt kapabel och smart person. Och det tror jag är en bra attityd att ha generellt när man reser. Man måste vara lite street smart och ge ett intryck av att du vet vad du pysslar med, annars drar man till sig folk som vill blåsa en eller göra en illa. Oavsett om du är man eller kvinna, liten eller stor.

Du har givetvis helt rätt! I allt du skriver. Jag är definitivt inte en person som generellt sett ser på mig själv som "lilla jag", jag vet att jag är både kapabel och smart och "reder mig" vart jag än hamnar. Snarare är det kanske så att omgivningen (framförallt då sådana som inte känner mig) i många fall ser mig som "lilla du" och gärna påpekar just det där med min naivitet och oförsiktighet, att jag har för stor tilltro till mig själv och min förmåga och att jag ska "vara försiktig". Det är givetvis helt fel och den attityden hos folk är ingenting jag vill stå bakom, så tack för att du uppmärksammade mig på att det var precis det jag just gjorde genom att skriva som jag gjorde!

Egentligen hade jag inte alls tänkt i dom banorna innan jag skrev mitt inlägg, men så började jag googla efter just tips när man reser ensam och fick en massa träffar som handlade om "att resa som ensam tjej", resmål som skulle vara extra säkra just för ensamma tjejer och så vidare. Min automatiska tanke blev något i stil med "ojdå, ska man ta hänsyn till sånt också, nu var jag nog sådär naiv igen!" och därför tog jag med det i mitt inlägg utan att reflektera mer över det. Men när du skriver det inser ju jag också att det räcker gott och väl att många - framförallt män - förminskar unga tjejer och deras förmåga, jag behöver inte förminska mig själv också. Även om just otrygghet och självförminskade i verkligheten är ett ickeproblem för just mig så avskyr jag den attityden. Tack igen!
 
Kanske inte så spännande, men britter och irländare är vansinnigt trevliga enligt mig. Det är dessutom enkelt att ta sig runt och hitta boende på olika B&B, vill du träffa folk går du bara till puben.

Jag delar din uppfattning om irländare och britter! Däremot känner jag nog att jag just i detta fallet skulle vilja se någonting som är mer annorlunda mot Sverige, och gärna lite varmare klimat ;) Jag har varit en del i England tidigare dock och tycker att det är ett fantastiskt land på många vis! Irland har jag däremot inte varit på, men skriver upp det på listan över länder att besöka! Tack!
 
@DeadSerious Gud så kul att du tog det så bra! :) :bow:. Jag ville verkligen inte vara jobbig men eftersom det brukar poppa upp lite här och där så ville jag kommentera det. Jag håller helt med i ditt resonemang! Precis som du säger så kommer många, män framförallt, förminska oss och våra förmågor och vi ska liksom inte haka på det. Jag har blivit upplyst av SÅ många killar att jag inte borde resa just här eftersom jag är ensam tjej, att ställen jag varit på varit för farliga för mig etc och väldigt många gånger har de faktiskt ingen aning om vad de talar om.

Sydamerika tycker jag för övrigt låter superintressant! Jag har aldrig varit där men hade jag haft en fyra veckor att lägga på en resa hade jag utan tvekan åkt dit. Vilka länder har du funderat på? Costa Rica (kanske är Centralamerika?) verkar fantastiskt men det kostar nog tyvärr en förmögenhet. Annars hade jag gärna åkt till Ecuador eller kanske Argentina :).
 
@DeadSerious Gud så kul att du tog det så bra! :) :bow:. Jag ville verkligen inte vara jobbig men eftersom det brukar poppa upp lite här och där så ville jag kommentera det. Jag håller helt med i ditt resonemang! Precis som du säger så kommer många, män framförallt, förminska oss och våra förmågor och vi ska liksom inte haka på det. Jag har blivit upplyst av SÅ många killar att jag inte borde resa just här eftersom jag är ensam tjej, att ställen jag varit på varit för farliga för mig etc och väldigt många gånger har de faktiskt ingen aning om vad de talar om.

Sydamerika tycker jag för övrigt låter superintressant! Jag har aldrig varit där men hade jag haft en fyra veckor att lägga på en resa hade jag utan tvekan åkt dit. Vilka länder har du funderat på? Costa Rica (kanske är Centralamerika?) verkar fantastiskt men det kostar nog tyvärr en förmögenhet. Annars hade jag gärna åkt till Ecuador eller kanske Argentina :).

Du var inte alls jobbig! Jag brukar försöka tänka på sådana grejer och vara medveten, men ibland gör jag "tankevurpor"/tänker inte hela vägen och då uppskattar jag om någon ifrågasätter så att jag får tänka till!

Gällande Sydamerika så vet jag egentligen inte alls när det kommer till länder, jag har funderat på det mesta och tycker egentligen att hela kontinenten verkar spännande och hade gärna haft mer tid att åka runt och se flera länder! Hoppades på att buke skulle kunna ge mig lite tips på vilket/vilka land jag borde besöka när jag just inte har tid att resa runt hela kontinenten ;) Jag vet egentligen väldigt lite om länderna där och jag antar att det till viss del är det som lockar. Skall läsa på lite mer om både Costa Rica, Ecuador och Argentina! Tack för input!
 
Gällande Sydamerika så vet jag egentligen inte alls när det kommer till länder, jag har funderat på det mesta och tycker egentligen att hela kontinenten verkar spännande och hade gärna haft mer tid att åka runt och se flera länder! Hoppades på att buke skulle kunna ge mig lite tips på vilket/vilka land jag borde besöka när jag just inte har tid att resa runt hela kontinenten ;) Jag vet egentligen väldigt lite om länderna där och jag antar att det till viss del är det som lockar. Skall läsa på lite mer om både Costa Rica, Ecuador och Argentina! Tack för input!
Jag har varit i Guatemala och Mexico:love: (och åkte genom Belize) Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men jag har bara goda erfarenheter. Men, det är svårt om en inte kan spanska. Turistområdena i Mexico är inga problem, där kan alla engelska, men åker du ut på landsbygden och ner i i Guatemala är det få som pratar engelska. Men länderna är fantastiska! Och det finns ju turer du kan åka med på, typ gruppresa, fast jag förstår det som att du inte är så intresserad av det.
 
Jag reste själv för första gången i somras, visserligen till en festival och sen vidare till "släkt" men det blev stunder när jag var helt själv så mina tips baseras utifrån de upplevelserna.

Mina tips är väl att planera resan så gott som möjligt. Kolla med släkt och vänner vad de har för tips, var de rest och om de har några kontakter dit du vill resa (alltid bra att ha kontakter i fall något skulle hända, även om du kanske inte träffar dem rent fysiskt).

Ett annat tips är att packa smart/lätt så du på smidigaste sätt får med dig allt du behöver. Om du ska flyga så se till att handbagaget inte är för stort och klumpigt (blir ett helvete när man ska på toa på flygplatsen man inte har en vän att lämna bagaget med).

Får du för dig att åka till Chile så känner jag en person som bor i Concepcion :)
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 945
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Fideli
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 793
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp