Jag vill ha en fågelhund (tror jag)!

Spinone känner jag en uppfödare till och dom jag träffat har varit ganska sega, reserverade och tråkiga. Vet inte om det är representativt för rasen men det i kombiantion med pälsen (som inte tilltalar mig rent estetiskt) har gjort att jag inte kollat vidare. Tack för tips om bracco! :)
Åh jag förstår! Visst är spinonen inte riktigt lika ystra som många andra fågelhundar :o :D Men sega vet jag inte?

Hur är det med stabij? Har du kollat något på dom? Eller irländsk/Gordonsetter?
 
:rofl: Sonen pratar om den där med så hård svans som kom fram hela tiden. Men han gillade honom bättre än huligangänget med tänder. :D
Kompisen har också en jaktlabbe, den är minst lika social, han gillar att pussas han också.
Social är bara förnamnet :D

Har träffat massor av sociala jaktlabbar, några som inte varit lika sociala men inte så osociala så att man upplevt dom som reserverade. Bara att de hållt sig lite mer på mattan.

Floyd eeelskar människor :D
Han har ju varit övertygad om att alla besök vi haft under valptiden varit enkom för honom typ :laugh:

Jag tycker inte heller att det finns många labbar som är så reserverade, men jag tror att det beror mycket på linjer och även vad man jämför med. Jämför man med en showlabbe så kan nog en del jaktlabbar upplevas reserverade, även om de egentligen inte är det.
Problem finns ändå i rasen, och något jag håller utkik efter när jag funderar över vilken kombination min nästa hund ska komma från.
 
Finns det ingen som kan säga emot TS tankar kring jaltlabbe? Funderar själv på en sån men vill gärna ha en social hund.

Jag har många jaktlabradorer i min närhet och bara en enda är socialt osäker. De andra är sociala, glada, trygga och stabila hundar. Jag skulle inte tveka om rasen för övrigt passade mig men självklart vara noga med val av föräldradjur och absolut vilja träffa helst både hane och tik. Skulle mer oroa mig för ledstatusen. OCD är tyvärr vanligt :(
 
Åh Drent har jag ju funderat på tidigare, helt glömt bort! Hur mycket kräver din?
Nu är hon ju bara lite dryga året och eftersom jag blivit "barn på nytt" :p så gör vi ibland lite för mycket...
Jag var iväg på den årliga träffen för rasen i somras och det var många som var där, det var nyttigt. Jag inser att jag "träffade rätt" uppfödare för det vi har i planeringen för vovven, dvs praktisk jakt, jaktprov, praktiska eftersök + ha skoj. Ha skoj betyder för oss att lära oss agility (det gör vi just nu), lite lydnad o bruks (mitt gamla jag som bruksmänniska kräver det :angel:) och drag - dvs allt som verkar skoj :D och det här är en ras som glatt hänger med på alla upptåg :love:

Det som jag kan varna för är väl att enbart ägna sig åt koppelpromenader och vara i trädgård. Det funkar inte för dom som är jaktavlade.
Jag vet att det står om rasen att det finns uppfödare som satsar på mer o-jaktiga Drentar, men jag vet inte om det finns "på riktigt".
Tilläggas kan att vi bor så att vi går rätt ut på jaktmarkerna där vi bor så hon går aldrig i koppel annat än den tiden på året då det är koppeltvång.
Det tacksamma med en Drent är att dom är som en spaniel, dvs ska hålla sig under bössan och det var grymt medfött i våran vovve :up:
 
Jag har haft en golden, blev 13 år, frisk och glad förutom att han hade eksem.

Har även haft en gordonsetter, blev 12 år, vill man ha extra ALLT - köp en gordon... :rofl::angel: Hade SLO (klokapselavlossning) i 2,5 år vilket var ett helvete... För övrigt en hund som kröp mitt hjärta nära!:heart

Har nu en stabijhoun, 10 år, har alla egenskaperna du önskar upp med att vara lagom social, användas till spår, drag, agility och bruks men är ingen "jaktidiot". Härhemma går hon lös. Stabijen är också en väldigt personlig individ, cool och kul med humor och kärlek. Har varit frisk hittills förutom livmoderinflammation fjol.

Lägger till att alla tre raserna ju har lättskött päls.

Lycka till med ditt val! :)
 
@Laponia glömde - du får gärna PMa om du vill bolla Drent. Jag är ingen expert på rasen, men har läst på mycket om den innan vi bestämde oss ;)
Lycka till med rasval och hundletande :)
 
En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel:

Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har just nu en tik på 2 år. Har börjat tänka på nästa hund som förhoppningsvis blir aktuell 2019 och då blir det rasbyte. Tröttnat lite på ständiga nojan över cancer (avlivat en vid 6 års ålder med tumörer i njurar, en vid 10 års ålder pga tumörer i njurar och hjärna, en vid 7 års ålder pga tumörer + andra hälsoproblem). Vill gärna ha en ras som generellt sett är frisk upp i åldrarna även om man såklart inte har några garantier.

Vill ha en alert och glad hund med mycket will-to-please, men gärna utan allt för mycket flams och trams (jämfört med en flatte alltså :D). Såklart en social och tillgänglig hund men behöver inte ha flattens "älskar alla" mentalitet. Gärna storlek över 20 kg klassen, med lättskött päls. Kan klippa lite på tassar och öron men vill inte pyssla med någon utställningsklippning.

När det kommer till aktivering så blir det utöver långa skogspromenader fokus på tävlingslydnad, barmarksdrag och spår. Väljer jag nu en ras avlad för jakt så blir det självklart jaktträning också men har inte tänkt hålla på med praktisk jakt närmsta åren. Intresse att starta på jaktprov finns dock. Satsar inte på eliten i lydnad eller spår utan tävlar för skoj/utveckling. Så vad tusan ska jag ha för ras? Är så van vid flatten så att byta till ens en labrador eller golden känns jätteläskigt :nailbiting:

Raser som intresserar är...
- Jaktlabrador, men dom jag har träffat har i jmf med flatten varit väldigt ointresserade av annat än arbete. Inte speciellt kontaktsökande utan snarare ganska låga och reserverade. Har kanske träffat individer som är "hårt hållna"?
- Jaktgolden, verkar vara långa köer på valpar hos de uppfödare som är intressanta. Mycket hund med mycket motor, för krävande kanske?
- Tollare,
sett många duktiga på klubbar/kurser/tävlingar men aldrig träffat någon trevlig utan rädslor/stress. Verkar vara en ojämn ras som kan ha rätt knepig mentalitet?
- Weimaraner, inte träffat så många. Hör mycket om att dom är hopplösa som unghundar och sedan har stort rörelsebehov. Hur mycket kräver dom för att vara nöjda?
- Vorsteh, inte träffat många här heller men dom jag stött på har varit supertrevliga. Nöjer dom sig generellt sett med det jag kan erbjuda eller krävs praktisk jakt?
- Bracco italiano, helt förälskad i både utseende och det jag upplever som lugn och klokhet. Hittar inte många uppfödare så fråga är om det blir svårt att få tag på valp.

Har haft flattar som varit helnöjda med promenader och träning på hobbynivå men som inte har driv nog för tävling, och har även haft riktiga arbetsnarkomaner vars enda nöje i livet är att arbeta och som skulle riva allt i sin väg för att hämta en dummy. Trivs bäst med något mittemellan, en hund som har tillräckligt mycket go och tryck i sig för komma någon vart på tävling men som samtidigt kan ta det lugnt i soffan vid behov. DP-aveln har jag slängt ett öga på och det är inget som lockar, utan frågan är snarare om det är någon av de raser jag har radat upp som nöjer sig med långpromenader och ett par ordentliga pass lydnad/spår/drag/jaktträning i veckan eller om jag måste tänka om? Eller om det finns någon passande ras jag har missat helt? Har kollat runt i andra rasgrupper också men i slutändan så är det alltid grupp 7 och 8 som får mitt intresse...
Jag tycker du ska kolla på jaktlabbe. Tycker inte att de du träffat verkar typiska för rasen. Jag har två här hemma, med mycket motor när det är jobb, men båda har väldigt lätt för att ta det lugnt också. Båda är sociala, kontaktsökande, med will to please. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 333
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 486
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 460
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp