Retrievertråden

Nej, få tollare brukar delta. Tror och hoppas att det är fler i år. Rätt säker att flera som har hundar från uppfödaren jag väntar valp hos har anmält. :)

Ja, verkar ju inte skilja mycket för att rasa precis som du säger. Blir intressant att se. Jag hoppas bara någon tollare kan hävda sig bland alla labbar och diverse :angel:

Hittills är det bara två tollare anmälda, båda från kak-tikens uppfödare :)

Ja, det kanske skulle öka intresset för retrieverproven hos rasen?
Det är verkligen mycket som ska klaffa en sådan dag..
Menmen, går det åt skogen så gör det ju :D
 
Hittills är det bara två tollare anmälda, båda från kak-tikens uppfödare :)

Ja, det kanske skulle öka intresset för retrieverproven hos rasen?
Det är verkligen mycket som ska klaffa en sådan dag..
Menmen, går det åt skogen så gör det ju :D

Två stycken, heh. Ja det säger ju allt :o
Vet att unghundsderbyt varit på tapeten i grupper på facebook, så hoppas fler anmäler. Kollade anmälda nu "labbe, labbe, labbe, labbe" :D

Men ja precis, kullsyskonen från senaste kullen är anmälda där. Blir intressant att se...
 
Två stycken, heh. Ja det säger ju allt :o
Vet att unghundsderbyt varit på tapeten i grupper på facebook, så hoppas fler anmäler. Kollade anmälda nu "labbe, labbe, labbe, labbe" :D

Men ja precis, kullsyskonen från senaste kullen är anmälda där. Blir intressant att se...

Nåväl, lite spridning är det faktiskt :D 41 flats, 15 golden, 2 tollare och resten labbar :angel:
 
Nåväl, lite spridning är det faktiskt :D 41 flats, 15 golden, 2 tollare och resten labbar :angel:

Skrattar högt. Därav kallar jag allt som inte är en labbe för "diverse retriever" :D

Jag tror att tollarfolket har lite labbekomplex. Det är mycket jämförelser hit och dit. De brukar vilja påpeka antal av rasen vs hur många som startar på prov, då ligger rasen faktiskt bra till :sneaky:
(Vi behöver ju inte nämna att tollaren har ett eget prov med lite andra regler :angel:)
 
Förresten. Finns det någon som sett om det finns några träningsfilmer relaterade till apporteringen? Vet att apportering till vardag och fest har en youtubekanal, men där har jag redan sett allt som går att se. Någon som vet något mer? :)
 
Skrattar högt. Därav kallar jag allt som inte är en labbe för "diverse retriever" :D

Jag tror att tollarfolket har lite labbekomplex. Det är mycket jämförelser hit och dit. De brukar vilja påpeka antal av rasen vs hur många som startar på prov, då ligger rasen faktiskt bra till :sneaky:
(Vi behöver ju inte nämna att tollaren har ett eget prov med lite andra regler :angel:)

Haha :D

Jag är övertygad om att tollarfolket har labbekomplex :angel: "Joystickhund" känns som ett väl etablerat begrepp t ex :D Hörde det av en tollarägare så sent som häromhelgen.
 
Förresten. Finns det någon som sett om det finns några träningsfilmer relaterade till apporteringen? Vet att apportering till vardag och fest har en youtubekanal, men där har jag redan sett allt som går att se. Någon som vet något mer? :)

Jag gillar Keith Richards filmer :) "The dog guru" eller vad han nu kallar sig.
Har sett Lathams filmer också, men tyckte väl att de var sådär..
 
Får Lyran hänga på? :o Hon är ju ingen retriever, även om man kan tro det ibland... men vi kör lite apportering, vi vill kunna använda henne till praktiska jakter så träna måste man ju :D
 
Haha :D

Jag är övertygad om att tollarfolket har labbekomplex :angel: "Joystickhund" känns som ett väl etablerat begrepp t ex :D Hörde det av en tollarägare så sent som häromhelgen.

Hahaaa, joystickhund var inte dåligt. Hehe, helt klart labbekomplex. :angel:

Jag gillar Keith Richards filmer :) "The dog guru" eller vad han nu kallar sig.
Har sett Lathams filmer också, men tyckte väl att de var sådär..

Tack! Ska kolla upp dem med en gång. :)
 
Vad kul!

Jag är helt ny på det här med labrador! Hade Irländsk setter innan, i hur många år som helst, och vi var med på labbekubbens arrangemang när det var i närheten (som åskådare då och tränade passivitet).

Även om det blev labbe just pga av apporteringen känner jag mig väldigt grön, det är mycket nytt att lära sig! Hemma just nu har vi två omplaceringar, vi skulle ha en, men husse förälskade sig i den äldre tiken som också skulle till nytt hem, så vi köpte båda. vår äldre tik då är viltspårschampion, gått en del jaktprov och använts i praktisk jakt, så hon lär oss. Tävlad i lydnad och provat en del rallylydnad. Lugn, trevlig dam, otrolig gosig och social med oss, men inte labbesocial i människor. Nöjd med livet och gillar allt vi tar oss för, trygg, okomplicerad hund. Apporterar allt.
Tik nr två är två är två år, lite mer komplicerad och "svår" än gammeltiken, explosiv, känslig arbetsnarkoman, än har jag inte sett henne riktigt trött. Älskar andra människor, men har integritet. Väldigt rolig att jobba med, lär sig helt otroligt snabbt, och vill vara till lags och göra rätt. Rädd för fyrverkerier men inte skott. Apporterar allt, men vi har problem med att hon inte kan vara tyst och frustration när hon bara får titta på andra hundr som jobbar.

I dagsläget går husse (som aldrig haft egen hund innan eller tränat hund alls) viltspårskurs med gammeltiken och lydnad med densamma.

Jag går viltspårskurs med min och apporterar med stöd från tränare (hade tänkt på jaktlydnadskurs med, men hoppade av den pga tränare/kursledare som inte alls passade oss).

Skillnaden från setter till jaktlabbe tycker jag är att inlärningen går så fort! De är så himla måna om att gör rätt, samt att de är arbetsnarkomaner!
 

Bifogade filer

  • 21463111_10154626087526580_428388934276992815_n.jpg
    21463111_10154626087526580_428388934276992815_n.jpg
    49,8 KB · Visningar: 43
Wiiie, redan min favorittråd på buke! Jag får presentera oss lite mer ordentligt senare för jag sitter på jobbet, men jag har två jaktlabbetikar. En liten svart raket på fyra år som har tagit otroligt lång tid på sig att mogna och jag startade henne inte förrän förra året då hon helt inte kunnat hålla ihop förrän nu. Hon blev domarens val på sitt första inoff-jaktprov och var på väg mot en etta med hp på sitt första officiella när hon plötsligt bestämde sig för att prata lite under passiviteten... det senaste året har hon mognat ännu mer och hon är så otroligt häftig nu. Det blir kul att starta i år.

Min andra tik är kusin till min första, men med mer hardcore jaktlinjer bakom. Hon är femton månader och har precis startat träna apportering lite mer seriöst. Hon är mindre egensinnig och mer fokuserad än sin syster så jag tror vi kommer ha väldigt roligt med henne.
 
Alla som pysslar med apportering får så klart vara med :D Kom på att jag glömde @Killaloe !
Åh :love:

Vi pysslar ju inte så mycket med strukturerad träning eller har några direkta mål längre utan gör det som aktivering så länge Svansson vill :)

Svansson är då, för alla som inte har koll på honom, en snart 10-årig utställningsavlad Golden. Tanken var att vi skulle göra annat (gick sådär) men han har alltid älskat att apportera dummiesar sedan han var liten och fick testa på valpkursen. Sen blev jag medlurad på helgkurs i retrieverträning när han var typ nio månader och efter det har det liksom bara rullat på. Han älskar det och blir löjligt glad varje gång vi åker på helgkursen (som vi fortfarande åker på).

Vi har även gått en del andra kurser och träningar i apportering och skulle starta WT för typ 6 år sedan, men så blev jag sjuk och det liksom rann ut i sanden. Eftersom vi dessutom aldrig helt kommit tillrätta med några av hans mindre bra egenskaper så har det känts ovärt att starta prov och liknande. Han frustrationsskäller typ 5% av träningarna, vägrar ta typ all fågel (men älskar kanin/hare!) kan vägra gå i vid vattenapportering om han tycker att terrängen är för stökig och har blivit allt mer skotträdd så ja - dålig kombo med prov och tävlingar helt enkelt.

Men han är en skitrolig hund att träna med, gör alltid sitt bästa även om han ibland gör det på sitt sätt (våra dirigeringar består oftast av att jag skickar honom, han springer rakt för att sen stanna oavsett om jag blåst eller ej, kollar läget och lufsar vidare och jag får stå och vråla ”fel håll” tills han kommer rätt. :angel: Men rätt kommer han iaf :D) och han är en klippa att ”låna ut” om någon vill testa. Dels för att han ändå har hyffsad koll på läget och dels för att det inte gör något om det blir fel. Knallar han en gång så gör han det liksom inte sen med mig osv.

Så ja, vårat mål är att han ska vara glad och ha roligt och få apportera någon gång i veckan iaf :)

Och såklart en bild på det lilla underverket :D
 

Bifogade filer

  • D6A1CC8F-2431-468F-8E29-206D304D57AA.jpeg
    D6A1CC8F-2431-468F-8E29-206D304D57AA.jpeg
    238 KB · Visningar: 49
Kul tråd!
Jag har en utställningsavlad goldentik på 20 månader. Vi satsar på rallylydnad där vi ska tävla och har även tränat lite nosework som aktivering.

Jag har försökt med lite amatörmässig apportering då jag tycker en hund ska få chansen att göra det de är avlade för. Har inte hittat någon kurs på nära håll men nu ska vi på goldenklubbens läger i sommar och lära oss på riktigt. Ska bli himla kul!
Jag kan endast få in bilder via länk, får inte uppladdning att funka, men här är hon;
 
Senast ändrad:
Wiiie, redan min favorittråd på buke! Jag får presentera oss lite mer ordentligt senare för jag sitter på jobbet, men jag har två jaktlabbetikar. En liten svart raket på fyra år som har tagit otroligt lång tid på sig att mogna och jag startade henne inte förrän förra året då hon helt inte kunnat hålla ihop förrän nu. Hon blev domarens val på sitt första inoff-jaktprov och var på väg mot en etta med hp på sitt första officiella när hon plötsligt bestämde sig för att prata lite under passiviteten... det senaste året har hon mognat ännu mer och hon är så otroligt häftig nu. Det blir kul att starta i år.

Min andra tik är kusin till min första, men med mer hardcore jaktlinjer bakom. Hon är femton månader och har precis startat träna apportering lite mer seriöst. Hon är mindre egensinnig och mer fokuserad än sin syster så jag tror vi kommer ha väldigt roligt med henne.

Här kommer bilder på mina tjejjer. :heart

flygplansoron-1_59634334e087c320d45fd0d0.jpg
hosttraning-1-3_5a4bb1dc2a6b2243d613387f.jpg
 
Alla har verkligen så fina hundar :love:

@Silver Girl Hur gick det med falkenberg i sommar? Om ni tar er dit och vill träffa mig och Svansson för lite aktiveringsapoortering så hojta till! :) (och känn dig följd på Instagram ;) )
Gärna! Boende är bokat så vi ska dit tors-sön vecka 29.
Fredag och lördag em och kväll är det rallytävling men i övrigt har vi inget speciellt planerat. Och då borde vi kunna lite mer om apportering då goldenlägret är två veckor innan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 068
· Visningar
67 186
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 349
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp