Retrievertråden

(Funkar bilden?)
Hudson blev 5 månader igår och är en tollare, han är min första hund och vi ska testa många hundsporter och se vad vi fastnar för. När han blir lite äldre ska vi försöka gå en kurs och träna lite apportering.
 
(Funkar bilden?)
Hudson blev 5 månader igår och är en tollare, han är min första hund och vi ska testa många hundsporter och se vad vi fastnar för. När han blir lite äldre ska vi försöka gå en kurs och träna lite apportering.

Tiden går så oerhört fort. Minns när hans kull föddes, känns som att det var två veckor sen :o
 
Alla som pysslar med apportering får så klart vara med :D Kom på att jag glömde @Killaloe !
Och mig :rage:

Presenterar 9 månaders Drent-tik som är en tornado på 4 ben ;)
Tanken är apportering på jakt eftersom jag är en "lat" fågeljägare. Apportering finns i hennes dna och det märks.
Nosen är fantastisk! Jag har haft Irl setter och Tervar tidigare, men ingen har varit i närheten av den här damens nos och arbetsvilja :eek::up:
Det kommer att bli ett spännande 2018 när vi kan börja träna "på riktigt".
Sen är ju jag en gammal "bruksmänniska" också, så vi har även börjat lite med de sakerna. Men allt är ju på lek-stadiet än. Det roliga är att om hon fortsätter i samma anda och takt som nu så kommer hon att bli en härlig brukshund också ;)
För att inte tala om Agility, hon är helt orädd (på gott och på ont) :p
Det kommer att vara jag som begränsar känns det som :nailbiting::o

Nåja, kul har vi iallafall och nu ska jag glatt skutta in i denna tråd också :D
 
Men var är bilderna?!? :D
Alltså, jag är världens sämsta fotograf och min vovve vägrar vara still... :crazy:
Here she is - the Flying Dutchwoman :p:D Lily 180325_7.jpg
 
Yes, Kul Tråd :D

Rantafejs Bonfire of TaMo ”Vera”
rUNLLRY.jpg

Tik, född 2014.
Otroligt lättlärda å genomsnäll tik. Tränar
Mkt lydnad, rally & apportering med henne.
Startat en del WT. Tyvärr tar hon inte fågel, då kräks hon (helt seriöst!) så den delen har vi lagt på hyllan.
Men annars en helt fantastiskt fin å genomsnäll hund på alla sätt å vis, bästa kompisen :love:



Capandus Scary Spice ”Asta”
pVlX2BJ.jpg

Tik, född 2017.
Min älskade lilla Asta. En otroligt driven å energisk labbe med extremt mycket humor & personlighet.
Pratar lite för mkt med andra när hon blir glad, men är tyst i arbetet med mej så det är jag glad för :)

Henne är det jakt & jaktprov vi satsar på, och här finns inga tveksamheter på vilt alls. En fruktansvärt duktig å snabblärd hund, något flamsig för tillfället men så är hon bara 9 månader.
Men jag är så labbefrälst så här blir de nog aldrig en annan ras igen :love:
 
Vi gjorde lite linjer idag, på samma ställe som häromdagen. Tyckte att jag hade arbetstbypp ett bra område, men fick ändå lite osäkerhet på linjerna dit idag. Jag har inte riktigt vetat har jag ska göra när han viker av från linjerna, hur gör ni andra?
Jag vill inte skälla på honom eftersom han är lite osäker redan från början.. jag har gjort så att jag blåst stopp och växlat mellan att kalla in och gå ut till honom och skicka om därifrån.
Idag vände han om som i ett stopp när han blev osäker, och det vill jag verkligen inte att han gör. Jag ignorerade det bara, väntade ut till han började röra på sig och kallade hem honom och gjorde om.
Vi har haft lite strul med linjerna pga att jag skyndat för fort, och gjorde ett rejält omtag med grundträning i höstas. Det fungerade himla bra och har funkat till nu egentligen, så jag gissar att jag skyndat för fort.
Idag kastade jag 4 tennisbollar i ett område, vände ifrån och skickade på dem. Boll 1, 2 och 3 var inga problem, men vid boll 4 blev han osäker och frågande. Inga jättelånga håll, typ 80-90m, och han hade ju både hämtat markeringar där häromdagen och flera bollar innan.
Det blir uppenbarligen för svårt med så många skick till samma område utan någon synretning, så jag får tänka om upplägget till nästa gång.
Isen är borta nu sedan några dagar, så han fick till sin stora förtjusning hämta ett par tennisbollar i dammen i stället för att nöta linjer. Han var rätt lycklig över det ändå :D

EEF2CF75-B5B0-4151-8291-F5230D79ABC1.jpeg
 
Ok då, du är förlåten (för den här gången :rage:) :D

Jag måste ju erkänna att vi hade ställt in oss på en jaktgoldenvalp, men oj hoppsan - det bidde visst en drent :angel:

Tack :D men drenten räknas som kontinental eller? Hur används de i Holland?
Jag kan alldeles för lite om drent :D
 
Tack :D men drenten räknas som kontinental eller? Hur används de i Holland?
Jag kan alldeles för lite om drent :D
Ja, den hör till de kontinentala. Nu kan jag skriva en roman (är ju nyfrälst :o), men ska skärpa mig ;)
Drenten är en väldigt gammal ras (dom finns avmålade på tavlor från 1600-talet och ser exakt lika ut som den gör idag! Men ska ha funnits redan på 13-1400-talet), som hela tiden använts som "de små jordbrukens" jakthund, och i Holland fanns bara små snåriga skogsägor. Det gör att Drenten håller sig nära sin jägare ("under bössan") och vill ha kontakt, men jaga självständigt. Den ska göra "allt" ställa fågeln, stöta - vänta på skott och apportera.
Det jag tycker är så spännande är att det verkligen ligger i min vovves dna, det är inget jag behöver "träna" på - det bara finns där :up:
Idag finns inga skogar kvar i Holland, så dom är jätteglada att Danskar, Svenskar och Norrmän har upptäckt rasen. Annars hade det nog varit ute med den :nailbiting:

Som hund är det en ras med massor med energi som ska lotsas, den blir stor (min är i dagsläget 62 cm i mkh och väger 29 kg!), lättlärd men det är ingen vek hund alls, snarare tvärtom, orädd och går fram som ett ånglok överallt och den har "humor"... inte helt lätt :angel: Jag skulle inte rekommendera en Drent till en som inte haft bruks eller jakthund tidigare ;) Nu låter jag nästan negativ och det är jag inte, jag har verkligen "hittat hem" när det gäller ras, hon är helt fantastiskt rolig :love:

Förlåt för nästan en roman... :o
 
Efter ”pårop” i andra tråden @AraSlei @machafuko ☺️


Vi kör både sök, spår och apportering med honom. Han är ställd några gånger som valp och en gång som vuxen också med cert, men vi tycker det är sjukt tråkigt med utställning så då lät vi uppfödaren ställa honom 😁

Han är sen nyligen verksam i aveln - fått en kull och har en till på G.

Vi har haft tollare tidigare genom åren och gillar rasen som kräver en hel del tränings och aktiveringsmässigt för att vara fina trevliga hundar 😄

Här är ett foto :
 

Bifogade filer

  • 00A30E09-47C8-4521-9C4A-AF1C320A4198.jpeg
    00A30E09-47C8-4521-9C4A-AF1C320A4198.jpeg
    226,3 KB · Visningar: 70
Senast ändrad:
Efter ”pårop” i andra tråden @AraSlei @machafuko ☺️


Vi kör både sök, spår och apportering med honom. Han är ställd några gånger som valp och en gång som vuxen också med cert, men vi tycker det är sjukt tråkigt med utställning så då lät vi uppfödaren ställa honom 😁

Han är sen nyligen verksam i aveln - fått en kull och har en till på G.

Vi har haft tollare tidigare genom åren och gillar rasen som kräver en hel del tränings och aktiveringsmässigt för att vara fina trevliga hundar 😄

Här är ett foto :

Helt underbar :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
65 121
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp