Retrievertråden

Louie har varit ganska het när vi gått efter skytt, så jag har engagerat alla närstående att turas om att gå med bössa och skjuta medan vi går fot bakom. Det känns som att det börjar ge sig!
Funderar på att anmäla honom till ett nkl-prov i oktober, det känns som att det borde vara hög tid. Han är ju 2,5 nu :o

Har ni andra några planer på att starta i höst?
 
Louie har varit ganska het när vi gått efter skytt, så jag har engagerat alla närstående att turas om att gå med bössa och skjuta medan vi går fot bakom. Det känns som att det börjar ge sig!
Funderar på att anmäla honom till ett nkl-prov i oktober, det känns som att det borde vara hög tid. Han är ju 2,5 nu :o

Har ni andra några planer på att starta i höst?

Kul! Klart ni ska starta, han ser ju toppentrevlig ut av vad jag har sett!

Vi ligger lågt med starterna i höst. Jag känner mig lite trött på retrievervärlden just nu av många anledningar så vi startar på i andra hundsporter istället och så får hundarna gå på jakter istället. De klagar inte men jag känner lite (orimlig) meriteringsstress. 😅
 
Kul! Klart ni ska starta, han ser ju toppentrevlig ut av vad jag har sett!

Vi ligger lågt med starterna i höst. Jag känner mig lite trött på retrievervärlden just nu av många anledningar så vi startar på i andra hundsporter istället och så får hundarna gå på jakter istället. De klagar inte men jag känner lite (orimlig) meriteringsstress. 😅

Ja, han är verkligen toppentrevlig! Mest hans matte som tagit tag i träningen lite sent med honom.. Tyckte han kändes så valpig och barnslig länge, det har hänt mycket med honom bara det senaste halvåret.

Hör dig verkligen gällande meriteringstressen… Har tyckt att jag gått långsamt fram med honom på ganska goda grunder, men känner ändå viss stress och press. En bekant har en hane som är lika gammal som är i elit nu liksom 😅
Det är väldigt trist, men jag tror att det till stor del är en själv som lägger den pressen på sig själv. Åtminstone i mitt fall :)

Andra hundsporter är ju också kul, och framförallt att jaga!
Vi ska jaga änder i morgon, och då tänkte jag plocka ut Louie på ett par såtar igen, där han får sitta bredvid och kanske hämta någon lämplig.
 
Så kom vi till start i NKL idag, och vi fick med oss ett excellent hem :)
Det var ett trevligt upplagt prov som han löste fint. Söket var väl det som strulade lite, det var smalt men djupt, vilket jag inte tränat på.
Han har varit lite het vid sidan men var faktiskt väldigt följsam och fin i fotgåendet, däremot lite pigg vid skottet. ”Stadig, men ivrigt medspel” som domaren sa :D

Skönt att ha detta avklarat, nu behöver vi inte starta på länge :laugh:
35604783-47C5-4F23-AAA8-B4613A97B31A.jpeg
 
Så kom vi till start i NKL idag, och vi fick med oss ett excellent hem :)
Det var ett trevligt upplagt prov som han löste fint. Söket var väl det som strulade lite, det var smalt men djupt, vilket jag inte tränat på.
Han har varit lite het vid sidan men var faktiskt väldigt följsam och fin i fotgåendet, däremot lite pigg vid skottet. ”Stadig, men ivrigt medspel” som domaren sa :D

Skönt att ha detta avklarat, nu behöver vi inte starta på länge :laugh:
Visa bifogad fil 102041
Såå bra! Grattis. :)
 
Det låter som en toppenbra idé 😁
Läser allt jag kommer över för att sätta mig in i apporteringsvärlden!
En fråga till er med erfarenhet. Är det något man ska tänka på redan med en valp(han är 9 veckor idag) för att underlätta framtiden som apportör?
Jag märker ju redan nu att han har ett stort intresse för att bära och det uppmuntras så klart även om det så är en sko :angel:
 
Det låter som en toppenbra idé 😁
Läser allt jag kommer över för att sätta mig in i apporteringsvärlden!
En fråga till er med erfarenhet. Är det något man ska tänka på redan med en valp(han är 9 veckor idag) för att underlätta framtiden som apportör?
Jag märker ju redan nu att han har ett stort intresse för att bära och det uppmuntras så klart även om det så är en sko :angel:

Ja, det finns massor :D
Snabbt sammanfattat hade jag absolut uppmuntrat bärande, så länge det inte blir en ”tvångsgrej” där han behöver något i munnen för att hantera situationen typ.

Annars:
- uppmuntra att han vill vara med din sida
- uppmuntra den naturliga följsamheten, vänta med koppel om du har möjlighet
- lär honom viss självbehärskning och impulskontroll redan nu
- träna lagom (det är lätt att bli ivrig med en lättlärd valp!)
- inkallning!
- låt honom bära och hålla kvar i föremålet medan han är hos dig - ta det inte direkt utan klappa, gosa och beröm först
 
@AraSlei Tack för tipsen 🙂 vi bor på gård så han är lös mycket, så gott som hela tiden. Han är vid mig hela tiden och kommer som en kanonkula om jag ropar... OM han inte har en bajs i munnen :cool: vilket det tyvärr finns gott om på våran gård... Då struntar han fullständigt i mig och omgivningen. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, han kommer ju när bajsen är uppäten men inte innan det:turd::yuck: inte ens det godaste godiset kan mäta sig med det så byteshandel har funkat dåligt där😅
 
@AraSlei Tack för tipsen 🙂 vi bor på gård så han är lös mycket, så gott som hela tiden. Han är vid mig hela tiden och kommer som en kanonkula om jag ropar... OM han inte har en bajs i munnen :cool: vilket det tyvärr finns gott om på våran gård... Då struntar han fullständigt i mig och omgivningen. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, han kommer ju när bajsen är uppäten men inte innan det:turd::yuck: inte ens det godaste godiset kan mäta sig med det så byteshandel har funkat dåligt där😅

Toppen!
Spring dit och hämta honom ;)
En annan sak jag lär mina valpar - matte är otroligt snabb och kommer alltid ikapp. Och det behöver de lära sig medan man fortfarande hinner ifatt :laugh:
 
Vi har ju knappt kommit igång med nått, bara på lek 🙃
Det har iaf blivit mycket passivitetsträning och ganska lågaffektiv(?) träning.
Låååånga promenader lös där han mest joggat, gått.
Han har iaf insett de roliga med vatten nu i sommar o där hämtar han de jag kastar o lämnar av sådär 😉
Så jag vet redan nu att avlämning behöver vi fila på!

Även beställt en dragsele även men nu ska han ta de lugnt igen för han har fått kennelhosta….
 
Vi har ju knappt kommit igång med nått, bara på lek 🙃
Det har iaf blivit mycket passivitetsträning och ganska lågaffektiv(?) träning.
Låååånga promenader lös där han mest joggat, gått.
Han har iaf insett de roliga med vatten nu i sommar o där hämtar han de jag kastar o lämnar av sådär 😉
Så jag vet redan nu att avlämning behöver vi fila på!

Även beställt en dragsele även men nu ska han ta de lugnt igen för han har fått kennelhosta….

Hur har det gått med hans knä?

Ett tips vid vatten är att inte kasta i vatten 😁
Kast i vatten kan snabbt eskalera till en känsla vi inte vill ha i vattenarbetet. Tänk på vatten som vilket hinder i terrängen som helst, som de bara ska ta sig över. Jag vill ha ungefär samma entusiasm i vatten som över en stenmur :)

Jag brukar börja med att kalla in över vatten så att de förstår konceptet - rakt i vattnet, rakt över, rakt upp, hela vägen fram till matte utan att skaka på vägen.
När det fungerar brukar jag introducera apporten. Jag vill att de ska gå villigt i vatten utan att behöva retningen från ett kast (precis som jag vill att de ska hoppa en stenmur villigt för att jag helt enkelt ber dem), så när blinda linjer på land börjar fungera så kör jag samma koncept på vatten.
Lägger ut några tydliga synliga på vattnet i förväg, hämtar hunden och skickar den. Första är så klart superkort, gärna så de ser den så snart de kommer i.
Sedan börjar jag kasta över till andra sidan, sedan så småningom när allt kring vatten är under kontroll, så kastar jag i vattnet :)
 
Hur har det gått med hans knä?

Ett tips vid vatten är att inte kasta i vatten 😁
Kast i vatten kan snabbt eskalera till en känsla vi inte vill ha i vattenarbetet. Tänk på vatten som vilket hinder i terrängen som helst, som de bara ska ta sig över. Jag vill ha ungefär samma entusiasm i vatten som över en stenmur :)

Jag brukar börja med att kalla in över vatten så att de förstår konceptet - rakt i vattnet, rakt över, rakt upp, hela vägen fram till matte utan att skaka på vägen.
När det fungerar brukar jag introducera apporten. Jag vill att de ska gå villigt i vatten utan att behöva retningen från ett kast (precis som jag vill att de ska hoppa en stenmur villigt för att jag helt enkelt ber dem), så när blinda linjer på land börjar fungera så kör jag samma koncept på vatten.
Lägger ut några tydliga synliga på vattnet i förväg, hämtar hunden och skickar den. Första är så klart superkort, gärna så de ser den så snart de kommer i.
Sedan börjar jag kasta över till andra sidan, sedan så småningom när allt kring vatten är under kontroll, så kastar jag i vattnet :)

Han är helt friskförklarad med knät :heart

Jaha, jag har iaf väntat tills han är i vattnet innan jag kastar 🙈
Bra upplägg, tack :) Att man lägger i dem före.
 
Han är helt friskförklarad med knät :heart

Jaha, jag har iaf väntat tills han är i vattnet innan jag kastar 🙈
Bra upplägg, tack :) Att man lägger i dem före.

Men vad skönt ❤️❤️ otroligt att det kunde rätta sig till, så härligt!

Ja, det går så klart göra alla varianter - men jag väljer att göra så just för att inte skapa en för hög förväntan kring vatten. Labradorer brukar tycka att vatten är kul ändå :D
 
Lite uppdatering från min sida kanske också. Jag tränar hyfsat regelbundet, typ en gång i veckan, med en träningsgrupp nu för tiden och det är jätteroligt. Jag har blivit lite bränd på några träningar med hemska tränare de senaste åren så jag tappade lite lusten för retrieverträning och har hållit mig till att träna på egen hand ihop med sambon istället. Men nu har jag hittat ett gäng jag trivs med, så nu börjar gnistan komma tillbaka. Konstellationen i flocken just nu är min superfräscha tant på 9 år, min andra tik som har blivit 6 år och en liten valp på 9 veckor. Valpen är en riktig virvelvind men jag har en känsla av att hon kommer bli min drömhund när hon växer på sig och lär sig tygla all den energi hon har. :)
 
Men vad skönt ❤️❤️ otroligt att det kunde rätta sig till, så härligt!

Ja, det går så klart göra alla varianter - men jag väljer att göra så just för att inte skapa en för hög förväntan kring vatten. Labradorer brukar tycka att vatten är kul ändå :D

Ja helt sjukt men de var ju väldigt rörigt där VAD felet var. Tillväxtzonen var ju normal men sen såg de ut som en lös benbit med... men de ser helt anorlunda ut nu, inget av de syns längre. Veterinären mätte benet med o det verkar vara lika långt som de friska❤️
Hur går det med Floyd?

Ja han har ju inte varit överförtjust 🙈
Första gången han bada fick han vattensvans så kan va därför.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
56 57 58
Svar
1 150
· Visningar
73 009
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 504
Senast: Sol
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp