Retrievertråden

Jag har en engelsk springer spaniel om det spelar någon roll 😊 Vi har ju ingen dummie utan jag har kört med leksak hittills så antingen byter jag leksak med henne som belöning eller så får hon klapp och beröm med rösten.

Leksak funkar fint :) dock hade jag nog siktat på att i början ha en leksak för att lära in grunderna och att då inte kampa med just den.
 
Toppen! Om jag ska köpa en dummie, finns det flera olika typer och vilken borde jag satsa på då? Hon är fem månader.

Ja, det finns lite olika typer 😃 om du ska börja med en hade jag börjat med en 250 eller 500 grams tvåfärgad eller ljust färgad, utan kastrem. De med kastrem brukar kallas för speedys, och de är toppen när man ska kasta markeringar, men kan ibland ställa till det för unga hundar. Den där remmen brukar vara kul att bära i och kan uppmuntra till lek och det vill vi icke :D


500gr är standard på prov och tävling, och de flesta använder den storleken även vid träning. Jag gillar 250gr för unga hundar, men om man har en hund som rullar apporten eller tuggar är det ibland bättre och enklare med en 500gr.
 
Ja, det finns lite olika typer 😃 om du ska börja med en hade jag börjat med en 250 eller 500 grams tvåfärgad eller ljust färgad, utan kastrem. De med kastrem brukar kallas för speedys, och de är toppen när man ska kasta markeringar, men kan ibland ställa till det för unga hundar. Den där remmen brukar vara kul att bära i och kan uppmuntra till lek och det vill vi icke :D


500gr är standard på prov och tävling, och de flesta använder den storleken även vid träning. Jag gillar 250gr för unga hundar, men om man har en hund som rullar apporten eller tuggar är det ibland bättre och enklare med en 500gr.

Då ska jag kolla på en 250 g 😊 Kan man köpa det i fysisk butik, ingår det normalt i sortimentet? Eller är det beställa på nätet som gäller?
 
Då ska jag kolla på en 250 g 😊 Kan man köpa det i fysisk butik, ingår det normalt i sortimentet? Eller är det beställa på nätet som gäller?

Det beror lite på vad du har för butiker du har i närheten men jag tror det vanligaste är att beställa från typ dummies.se, Teba och Paw of Sweden. :) Jag har ett par dummies från en vanlig djuraffär också men de är fyllda med något innehåll som är lite lätt "prassligt" så det kan nog trigga lite tugg om man har en ovan hund.
 
Det beror lite på vad du har för butiker du har i närheten men jag tror det vanligaste är att beställa från typ dummies.se, Teba och Paw of Sweden. :) Jag har ett par dummies från en vanlig djuraffär också men de är fyllda med något innehåll som är lite lätt "prassligt" så det kan nog trigga lite tugg om man har en ovan hund.

Håller med om detta @Guldaskig ☝🏼😃
Jag föredrar den första som nämns.
 
Efter en magisk Englandsresa med likasinnade nördar är inspirationen på topp! Dessutom är ju jaktsäsongen igång 😃

Louie har varit ganska efter med sina tecken, polletten har liksom inte riktigt trillat ner och han har varit lite ojämn. Tills ikväll! Hoppas jag 😂
Nöter klockan i olika miljöer just nu och det känns som att vi hade ett riktigt breaktrough idag. Han tog inte ett enda feltecken och hade jättefina stopp, trots att jag körde ut back-apporten med apportkastaren.
Han har varit rätt het på apportkastaren, så det kändes som en riktig win!

Duktig liten hund 😍

6DB1C184-DF0F-44F4-88B5-CED6857D976F.jpeg
 
Det beror lite på vad du har för butiker du har i närheten men jag tror det vanligaste är att beställa från typ dummies.se, Teba och Paw of Sweden. :) Jag har ett par dummies från en vanlig djuraffär också men de är fyllda med något innehåll som är lite lätt "prassligt" så det kan nog trigga lite tugg om man har en ovan hund.

Håller med om detta @Guldaskig ☝🏼😃
Jag föredrar den första som nämns.

Jag föredrar också dem. :)
En något relaterade fråga, vilka färger på dummies tycker ni att ni ser bäst? Alltså inte hunden, utan ni själva? Har råkat tappa några minidummies genom åren :cautious: och upptäckt det lite för sent för att ens veta var jag ska be Ascot söka.
 
En något relaterade fråga, vilka färger på dummies tycker ni att ni ser bäst? Alltså inte hunden, utan ni själva? Har råkat tappa några minidummies genom åren :cautious: och upptäckt det lite för sent för att ens veta var jag ska be Ascot söka.

Om de har något vitt på så syns de bra, tycker jag. :)
 
En något relaterade fråga, vilka färger på dummies tycker ni att ni ser bäst? Alltså inte hunden, utan ni själva? Har råkat tappa några minidummies genom åren :cautious: och upptäckt det lite för sent för att ens veta var jag ska be Ascot söka.
Knallgul :up:
Har även chockrosa, men den är sämre i vatten.
 
En något relaterade fråga, vilka färger på dummies tycker ni att ni ser bäst? Alltså inte hunden, utan ni själva? Har råkat tappa några minidummies genom åren :cautious: och upptäckt det lite för sent för att ens veta var jag ska be Ascot söka.

Jag brukar tejpa ett par varv med vit eltejp oavsett färg på dummyn :) syns väl och blir inte smutsigt.
 
Nu har jag äntligen beställt en dummie som verkar vara på väg. Även inhandlat en klicker som jag tänker kanske kan vara smart när jag ska lära in att bära den.

Har ni tips på nån enklare instruktionsfilm för mig som nybörjare, hur lättare apportering egentligen går till? Inser att jag har väldigt dålig koll 😅
 
Nu har jag äntligen beställt en dummie som verkar vara på väg. Även inhandlat en klicker som jag tänker kanske kan vara smart när jag ska lära in att bära den.

Har ni tips på nån enklare instruktionsfilm för mig som nybörjare, hur lättare apportering egentligen går till? Inser att jag har väldigt dålig koll 😅

Vill du köra med klicker så kolla på ”Apportering till vardag och fest”s youtubekanal 😃
 
@Guldaskig De har en bra bok också med samma namn.

Missade ditt inlägg, tack för tips!

Vår dummie har kommit så vi har börjat så smått med att lära in att hon ska hålla den. Hon är inte så intresserad av den som jag kanske trodde att hon skulle vara men det går långsamt framåt. Nästa steg är väl att hon ska hålla den en kort stund, jag har kollat på lite klipp för att få tips. Vi kör med klicker och jag inser att jag behöver någon form av godisväska att ha på magen för det är svårt att hålla dummie, klicker och godis samtidigt 😂
 
Missade ditt inlägg, tack för tips!

Vår dummie har kommit så vi har börjat så smått med att lära in att hon ska hålla den. Hon är inte så intresserad av den som jag kanske trodde att hon skulle vara men det går långsamt framåt. Nästa steg är väl att hon ska hålla den en kort stund, jag har kollat på lite klipp för att få tips. Vi kör med klicker och jag inser att jag behöver någon form av godisväska att ha på magen för det är svårt att hålla dummie, klicker och godis samtidigt 😂
Det är en stor anledning till att jag inte kör med klicker, jag har inte en hand över till det.
 
Missade ditt inlägg, tack för tips!

Vår dummie har kommit så vi har börjat så smått med att lära in att hon ska hålla den. Hon är inte så intresserad av den som jag kanske trodde att hon skulle vara men det går långsamt framåt. Nästa steg är väl att hon ska hålla den en kort stund, jag har kollat på lite klipp för att få tips. Vi kör med klicker och jag inser att jag behöver någon form av godisväska att ha på magen för det är svårt att hålla dummie, klicker och godis samtidigt 😂

Jag klickar sällan mina, men jag har ett belöningsord (yes!) med samma funktion. Då får jag en hand över :D
Annars kanske du kan ha godisbiten i munnen och släppa den vid klick?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
65 084
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp