Retrievertråden

Ja helt sjukt men de var ju väldigt rörigt där VAD felet var. Tillväxtzonen var ju normal men sen såg de ut som en lös benbit med... men de ser helt anorlunda ut nu, inget av de syns längre. Veterinären mätte benet med o det verkar vara lika långt som de friska❤️
Hur går det med Floyd?

Ja han har ju inte varit överförtjust 🙈
Första gången han bada fick han vattensvans så kan va därför.

Men magiskt 😍 är så glad för din och Knuts skull!

Floyd kämpar på! Vi rehabar ännu, men i måndags fick han hämta sin första apport för året 🥰 en markering på säkert 15 meter 😂 han var så lycklig över det!
Just nu är han smärtfri, men han verkar ha en del ärrvävnad som stramar mycket. Fokus är stretching, styrketräning och konditionsträning just nu, för att successivt bygga upp honom så han blir redo till jaktsäsongen. Han vattentraskar en gång i veckan och får stötvågsbehandling efter det, men nu blir det snart lite semesteruppehåll med behandlingarna.

Det kommer! :)
 
Lite uppdatering från min sida kanske också. Jag tränar hyfsat regelbundet, typ en gång i veckan, med en träningsgrupp nu för tiden och det är jätteroligt. Jag har blivit lite bränd på några träningar med hemska tränare de senaste åren så jag tappade lite lusten för retrieverträning och har hållit mig till att träna på egen hand ihop med sambon istället. Men nu har jag hittat ett gäng jag trivs med, så nu börjar gnistan komma tillbaka. Konstellationen i flocken just nu är min superfräscha tant på 9 år, min andra tik som har blivit 6 år och en liten valp på 9 veckor. Valpen är en riktig virvelvind men jag har en känsla av att hon kommer bli min drömhund när hon växer på sig och lär sig tygla all den energi hon har. :)

Men vad skönt att du hittat ett kul träningsgäng!
Och valp 🥰 varifrån är den?
 
Jag kan ju uppdatera lite om Louie också, som är den jag tränar just nu eftersom Floyd rehabar.

Han är tre år nu och det känns som att han har sina grunder väl på plats, nu stretchar vi! Han är en envis hund som gärna gör som jag säger - om han tror att jag vet något som inte han vet ;) Dvs han tar gärna hjälpen när han behöver den, men om han tror sig ha koll kan han bli väldigt envis.

Just nu jobbar vi massor med ”lita på mig”-träning och stärka hans linjer, dvs att allt alltid är helt blint och ospårat, jag vittrar in områden som är tomma som han får söka i och sedan flyttar jag honom till nästa område där det faktiskt finns något osv.
Vi har fått en slarvig stoppsignal de senaste veckorna, så den ska vi också jobba med nu framöver.

Han har haft en så fin utveckling i vår och vi har kommit ut på flera starter för att få tävlingsvana. Vi har tagit utmärkelse i apporteringsprov och WT ÖKL hos JRK och startat flera Novice i SGL. Novice är fortfarande svårt, det är mycket som händer på linjen, men hittills har vi kommit igenom grundomgången i alla fall. På helgens tränings-MT fick vi in alla apporter på ett sätt som jag var nöjd med :)

Sommarens mål är fler Novice-starter, kanske start i Vinnarklass och att komma ut på ÖKL B-prov.
 
Jag kan ju uppdatera lite om Louie också, som är den jag tränar just nu eftersom Floyd rehabar.

Han är tre år nu och det känns som att han har sina grunder väl på plats, nu stretchar vi! Han är en envis hund som gärna gör som jag säger - om han tror att jag vet något som inte han vet ;) Dvs han tar gärna hjälpen när han behöver den, men om han tror sig ha koll kan han bli väldigt envis.

Just nu jobbar vi massor med ”lita på mig”-träning och stärka hans linjer, dvs att allt alltid är helt blint och ospårat, jag vittrar in områden som är tomma som han får söka i och sedan flyttar jag honom till nästa område där det faktiskt finns något osv.
Vi har fått en slarvig stoppsignal de senaste veckorna, så den ska vi också jobba med nu framöver.

Han har haft en så fin utveckling i vår och vi har kommit ut på flera starter för att få tävlingsvana. Vi har tagit utmärkelse i apporteringsprov och WT ÖKL hos JRK och startat flera Novice i SGL. Novice är fortfarande svårt, det är mycket som händer på linjen, men hittills har vi kommit igenom grundomgången i alla fall. På helgens tränings-MT fick vi in alla apporter på ett sätt som jag var nöjd med :)

Sommarens mål är fler Novice-starter, kanske start i Vinnarklass och att komma ut på ÖKL B-prov.

Jag tycker han ser så förståndig ut alltid, av det jag ser på instagram. :D
 
Jag tycker han ser så förståndig ut alltid, av det jag ser på instagram. :D

Ja, men han är faktiskt ganska förståndig :D för det mesta :laugh:
Jag gillar att han i regel går bättre och bättre ju mer krav och ju klurigare det blir. Han är väldigt ärlig och krigar på 😃
Jag är väldigt förtjust i honom, han har många fina egenskaper och är verkligen en trevlig hund!
 
Ja, men han är faktiskt ganska förståndig :D för det mesta :laugh:
Jag gillar att han i regel går bättre och bättre ju mer krav och ju klurigare det blir. Han är väldigt ärlig och krigar på 😃
Jag är väldigt förtjust i honom, han har många fina egenskaper och är verkligen en trevlig hund!

Åh, vet precis vad du menar. Sån är min lilla svarta. Sedan brister hon i annat vilket beror på mina misstag i grundträningen men ju svårare det blir desto duktigare blir hon. Det är fantastiskt roligt att jobba med sådana hundar. :)
 
Åh, vet precis vad du menar. Sån är min lilla svarta. Sedan brister hon i annat vilket beror på mina misstag i grundträningen men ju svårare det blir desto duktigare blir hon. Det är fantastiskt roligt att jobba med sådana hundar. :)

Det är väldigt kul!
Ikväll lade jag upp tre kluriga linjer med många bunkrar, och han löste dem fint. Vi fick göra om och rätta lite, men det blev himla bra!

Ja, det är ju den där grundträningen… den får man alltid gå tillbaka till!
 
Funderar på att införskaffa boken som @Nepenthe tipsade om. Måste börja nånstans ju och där i verkar ju även vara en del om valptiden.
Sidan med bäst pris på boken har även visselpipor så tänkte jag kan köpa en sån också då. Men det var ju inte så enkelt som jag trodde :o fanns ju flera olika modeller :confused:
 
Funderar på att införskaffa boken som @Nepenthe tipsade om. Måste börja nånstans ju och där i verkar ju även vara en del om valptiden.
Sidan med bäst pris på boken har även visselpipor så tänkte jag kan köpa en sån också då. Men det var ju inte så enkelt som jag trodde :o fanns ju flera olika modeller :confused:

Haha, ja, det finns ett gäng :D
Man kan använda vilken som. En 210 1/5 är en klassisk ”spanielpipa”, men det är flera som kör den på retriever också. 211 1/5 är en väldigt vanlig retrieverpipa. Den har lite längre räckvidd och tål starkare blås innan den skär igenom. Den finns även i en uppdaterad version som släpptes alldeles nyligen, ”Alpha”. Den har en klarare ton och är mer behaglig att blåsa i, tycker jag.
Sedan finns också 212, som kallas för ”field trial”-pipa. Den har längst räckvidd, men skär igenom vid låga toner.

Jag har två pipor just nu, en 212 och en Alpha 211 1/5 :) Körde länge på bara 211 1/5, men nu tycker jag mer om 212 när det blir lite längre håll. Så beroende på avstånd, använder jag olika.
 
DSC_0335.jpeg

Nöjd hund efter lite bollhämtning idag :)
 
Och har sitter jag och laser varje ord ni skriver om apportering och jakt prover for retrievers ... och jag har ingen ... har bara tankt att KANSKE skaffa en nar jag bara har en hund har hemma. :confused::rofl:
 
Jag vill gärna hitta en träningsgrupp att vara med i också så jag får lite mer stöd. Var med en gång med gänget från klubben med stående fågelhundar men de är ju en helt annan typ av apportering där.
Bra att va i grupp dock o träna lite allmänt 🙂
Han glänste såklart då stjärnan han är!

I helgen har han provat på att åka båt o det gick ju bra 👌🏼
IMG_3738.jpeg

Psyket på den här hunden är 😍 kan knappast bli en coolare, mer arbetsvillig, positiv individ men ändå med ett fokus och lugn. Är de nått vi tränat på iom skadan är ju passivitet.
Stannar man o pratar med folk med andra hundar sätter han sig bara vid mig ♥️
Vill man träna ”Ja va kul!” men klättrar inte på väggarna för vi inte hittar på saker
 
Jag vill gärna hitta en träningsgrupp att vara med i också så jag får lite mer stöd. Var med en gång med gänget från klubben med stående fågelhundar men de är ju en helt annan typ av apportering där.
Bra att va i grupp dock o träna lite allmänt 🙂
Han glänste såklart då stjärnan han är!

I helgen har han provat på att åka båt o det gick ju bra 👌🏼
Visa bifogad fil 122127
Psyket på den här hunden är 😍 kan knappast bli en coolare, mer arbetsvillig, positiv individ men ändå med ett fokus och lugn. Är de nått vi tränat på iom skadan är ju passivitet.
Stannar man o pratar med folk med andra hundar sätter han sig bara vid mig ♥️
Vill man träna ”Ja va kul!” men klättrar inte på väggarna för vi inte hittar på saker

Ungefär var i Sverige finns du? Jag tänker att någon av oss kanske har kontakter för träning. :)

Den lugna sinnesstämningen är guld värd, så då kanske det kommit något gott ur skadeperioden ändå. :)
 
Äntligen är boken här :love: har läst litegrann och redan fått en helt annan förståelse :)

Vad har ni för signaler med visselpipan för olika moment(stanna, hit osv)? Det står i boken att det är bra när man ger valpen mat att blåsa i visselpipan, låter ju smart. Antar att det är hit-signalen man ska ge då?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
56 57 58
Svar
1 150
· Visningar
73 055
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 507
Senast: Sol
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp