Retrievertråden

Wohoo :bump:

Jag inleder tråden med lite spännande nytt som händer i mitt liv. En hanhundsägare/uppfödare vill att jag ska hjälpa henne att träna hennes ena hund och eventuellt komma ut på prov med honom. Hon tränar honom och sina andra två för prov och de är ofta på praktiska jakter. Men ägaren har tröttnat på jaktproven och undrade om jag kanske kunde ställa upp så hanen får komma ut på några prov. Vi får se om det blir av eller bara blir ord :laugh:

Sen är det också så att jag kanske får hem en snart ettårig tollare som jag ska ha och träna medan ägaren tillfrisknar eller eventuellt hittar ett nytt föralltidhem åt honom. Det optimala är ju om han kan få nytt hem direkt, men annars får han komma hit och bli min träningshund tillsvidare. Vi för se vad som händer... :o

Tillägg: Båda är tollare, såklart.
 
Wohoo :bump:

Jag inleder tråden med lite spännande nytt som händer i mitt liv. En hanhundsägare/uppfödare vill att jag ska hjälpa henne att träna hennes ena hund och eventuellt komma ut på prov med honom. Hon tränar honom och sina andra två för prov och de är ofta på praktiska jakter. Men ägaren har tröttnat på jaktproven och undrade om jag kanske kunde ställa upp så hanen får komma ut på några prov. Vi får se om det blir av eller bara blir ord :laugh:

Sen är det också så att jag kanske får hem en snart ettårig tollare som jag ska ha och träna medan ägaren tillfrisknar eller eventuellt hittar ett nytt föralltidhem åt honom. Det optimala är ju om han kan få nytt hem direkt, men annars får han komma hit och bli min träningshund tillsvidare. Vi för se vad som händer... :o

Tillägg: Båda är tollare, såklart.

Men gud så spännande! Det är ju super att få sådana erfarenheter innan du får hem din egen valp. Det finns ingen risk att det blir både en ettårig tollare och en valp eller? :D
 
Hoppas vi får vara med trots att träningen ligger nere till största delen pga den otroligt osmarta kombon graviditet och diskbråcksoperationer..
Jag har en ”vanlig” golden, som dock ser ut mer som en jaktgolden i både färg och typ.
Tanken var att vi skulle ha startat NKL här i vår men så blev det nu inte. På’t igen nästa år..
D4F6AACB-51EF-4A47-855E-4496643171AC.jpeg
 
Lång story kort:
Jag är rätt grön på retriever och retriverjakt. Impulsköpte min labbe förra hösten, och på den vägen är det :angel: Har jagat en del klövvilt innan med mina wachtlar, och har även jagat en del fågel med min tik och det var där intresset för fågeljakt väcktes.

Så, säg hej till Floyd!
26070568_774050856125310_6852831762007982080_n.jpg


Bästa impulsköpet någonsin!
Född i september -16. Jaktavlad ut i klospetsarna, med mycket engelskt/irländskt bakom sig.
Han har varit tidig och okomplicerad i det mesta och jag är framförallt nöjd med hans fart och markeringsförmåga. Bra näsa, följsam och lydig. Gick lite jakter i höstas/vintras och gjorde fina jobb.
Vi har startat ett högst inofficiellt WT och har anmält till unghundsderbyt i sommar :nailbiting:
Innan dess är planen att hinna med ett apporteringsprov (JRK) och ett novice (SGL), eventuellt också ett B-prov om jag får tummen ur att anmäla.
 
Lång story kort:
Jag är rätt grön på retriever och retriverjakt. Impulsköpte min labbe förra hösten, och på den vägen är det :angel: Har jagat en del klövvilt innan med mina wachtlar, och har även jagat en del fågel med min tik och det var där intresset för fågeljakt väcktes.

Så, säg hej till Floyd!
26070568_774050856125310_6852831762007982080_n.jpg


Bästa impulsköpet någonsin!
Född i september -16. Jaktavlad ut i klospetsarna, med mycket engelskt/irländskt bakom sig.
Han har varit tidig och okomplicerad i det mesta och jag är framförallt nöjd med hans fart och markeringsförmåga. Bra näsa, följsam och lydig. Gick lite jakter i höstas/vintras och gjorde fina jobb.
Vi har startat ett högst inofficiellt WT och har anmält till unghundsderbyt i sommar :nailbiting:
Innan dess är planen att hinna med ett apporteringsprov (JRK) och ett novice (SGL), eventuellt också ett B-prov om jag får tummen ur att anmäla.

Åh vad roligt, jag planerar att åka och titta på unghundsderbyt i år. Som också ny inom det här med retriever har jag fattat att det liksom är the place to be :laugh:
 
Åh vad roligt, jag planerar att åka och titta på unghundsderbyt i år. Som också ny inom det här med retriever har jag fattat att det liksom är the place to be :laugh:

Kul, då ses vi där! (om jag inte dött av nervositet innan :angel: )
Bara 190 anmälda än så länge.... :p
Floyds äldre helsyster kom sjua förra året, så jag känner att vi har lite att leva upp till :D
 
Kul, då ses vi där! (om jag inte dött av nervositet innan :angel: )
Bara 190 anmälda än så länge.... :p
Floyds äldre helsyster kom sjua förra året, så jag känner att vi har lite att leva upp till :D

Häftigt, det går säkert bra ska du se. :D

Den hunden jag kanske ska starta på prov med (inte ettåringen) gjorde också rätt bra ifrån sig häromåret. Inte riktigt så bra som Floyds helsyster, men jag tror han kom runt 30e plats något?
 
Häftigt, det går säkert bra ska du se. :D

Den hunden jag kanske ska starta på prov med (inte ettåringen) gjorde också rätt bra ifrån sig häromåret. Inte riktigt så bra som Floyds helsyster, men jag tror han kom runt 30e plats något?

Vi får väl se :p Målet är topp 50 och poäng på alla stationer, då är jag mer än nöjd.
35:a, kan det stämma? Det är ju jättebra resultat!
Ser ut att ha varit en kullsyster som startade också? :)
 
Den utställningsavlade labben här är ju rätt usel på apportering, troligen mycket för att hans matte inte tagit tag i det.
Retriever är han ju dock så vi hänger på i tråden då vi försöker vara aktiva med annan hundsport, tex rallylydnad, lite agility och spår. Nu är dock det mesta på is pga mattes icke-ork pga graviditet.
Närmare presentation av byrackan kommer sen :).
 
Det fanns ju inte så många tollare så :D

Gränsen är hårfin dock, från en topplacering till att rasa typ 30 platser :p
Tappar de markeringen eller kommer helfel i vind så rasar poängen snabbt..

Nej, få tollare brukar delta. Tror och hoppas att det är fler i år. Rätt säker att flera som har hundar från uppfödaren jag väntar valp hos har anmält. :)

Ja, verkar ju inte skilja mycket för att rasa precis som du säger. Blir intressant att se. Jag hoppas bara någon tollare kan hävda sig bland alla labbar och diverse :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 851
Senast: tanten
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp