Retrievertråden

Blev ganska kort träning idag, men vi lyckades få till 45 min mellan ösregn och hagel.
Labbens matte verkar ha bra koll. Hennes första hund som ännu är ung, men hon tränar en gång i månaden med sin uppfödare och siktar på jaktprov.
Munsterländers husse ska jaga rådjur med honom och vill ha apportering som lite aktivering vid sidan om. Han kunde inte så mycket om det.
Cocker spanieln var amerikansk och i full utställningspäls då matte hade henne ihop med sin utställningsintresserade mamma. De hade tränat en del, det var lite häftigt att se den lilla tjusiga tiken jobba så fint.

Min hund skötte sig riktigt bra. Hon har verkligen blivit vuxen och kan kontrollera sin entusiasm när matte ber om det, i alla fall om matte har godis i handen. Det blev tre markeringar. Hon springer ut och letar jättefint, men vill gärna stanna på vägen tillbaka och tugga/leka med dummyn. Men en gång kom hon direkt.
Det blev mycket passivitet, och det gick till största delen bra. När matte kastade till annan hund och hon förväntades bara sitta bredvid och titta blev det några koppelryck, men hon var avledbar.
Hyfsad fot kunde hon också gå, med en tendens att hamna för långt fram.

Vi kommer träffas fler gånger och hoppas på bättre väder.
 
@Silver Girl Vad kul att du hittat några
att träna med! 😃 det ger så mycket att träna med andra tycker jag 😊

Floyds tå-operation är uppskjuten till på tisdag, så vi körde lite teknikträning på mjukt underlag idag. Mest att nöta tecken, men inbyggt i en övning där man även stärker upp stoppet och linjerna. En riktigt bra övning som går variera i oändlighet!
 
Jag har haft en liten (ganska lång) paus. Dels pga att jag tappat suget. Dels för att jag har varit kravligare än vanligt och så. Dels pga att jag kastrerat Doris.

Men nu är vi igång så smått igen.
Har köpt en knallpåk och börjat ta tag i skotträningen. Går bättre än förväntat.

Har nog hittat en ny träningskompis också som har bra med erfaranhet och som tränar med ok metoder.

Hoppas på att kunna få bukt med att Doris är skottberörd, och det är så jäkla svårt när man mest tränar själv.
 
Presentation av hunden måste vi ju få!
IMG_20200515_185043_769.jpg

Eldflammans Chinook aka Marvel, blir 11 veckor imorgon. Har en golden sen innan men detta är min första jaktgolden :) han är helt fantastisk, han var för kaxig för sitt eget bästa i början men har landat lite nu och lyssnar när andra hundar säger ifrån. Vi har inte gjort så mycket än men tränat lite med dummies, påbörjat stadgaträning och lite sånt och han är fantastiskt lättlärd :love:
 

Tredje gången vi lekte lite med dummien, tycker han är så duktig som fullföljde uppgiften trots att det var betydligt svårare nu än tidigare och med oväntad störning från sidan av de andra hundarna :D

Vad härlig han är! :love:

Ett tips är att börja tänka på redan nu, eftersom du vill starta prov i framtiden, hur du vill att det ska se ut med avlämningar, position och känsla kring fötterna osv när han är vuxen :)

Är det en hund med mycket gas i hade jag varit försiktig med att kasta till honom redan, det är väldigt lätt att trigga ljud och få fel känsla kring dummies om man börjar för tidigt. Personligen hade jag börjat med att greppa, hålla fast och lämna av så att det sitter innan jag börjar kasta, men det är så klart en smaksak.
Vet bara av egen erfarenhet att det är väldigt lätt att stega iväg med unga hundar som är lättlärda och har väldigt hög arbetslust :p Det finns så mycket man kan göra med dem när de är små ändå!

Mitt mantra inför min nya valp är ”skena inte iväg. Grunda, grunda, grunda!” eftersom jag gjorde massor av grejer i fel ordning med Floyd, som har tagit lång tid att reparera så här i efterhand. Det är verkligen så lätt att falla för frestelsen att köra på när man har arbetsvilliga och kvicktänkta valpar 🤩
 
Mitt mantra inför min nya valp är ”skena inte iväg. Grunda, grunda, grunda!” eftersom jag gjorde massor av grejer i fel ordning med Floyd, som har tagit lång tid att reparera så här i efterhand. Det är verkligen så lätt att falla för frestelsen att köra på när man har arbetsvilliga och kvicktänkta valpar 🤩

Haha, skriver under på detta. Jag gjorde alla möjliga fel med min lilla svarta som jag inte gjort med den yngre gula. Båda hundarna tog sin etta i b-prov nkl med två veckors mellanrum, men då skiljer det tre år mellan dem. :laugh: Det har gått såå mycket fortare med den yngre hunden just för att jag inte gjort som med lilla svart. Men kanske behövde jag också en "övningshund" för att lära mig detta den hårda vägen... jag hade ändå ish samma mantra som du har nu med den svarta, och ÄNDÅ blev det tokigt. :D

På den positiva sidan är hon otroligt fin nu som sexåring och jag har lärt mig oerhört mycket om hundträning på vägen!
 
Vad härlig han är! :love:

Ett tips är att börja tänka på redan nu, eftersom du vill starta prov i framtiden, hur du vill att det ska se ut med avlämningar, position och känsla kring fötterna osv när han är vuxen :)

Är det en hund med mycket gas i hade jag varit försiktig med att kasta till honom redan, det är väldigt lätt att trigga ljud och få fel känsla kring dummies om man börjar för tidigt. Personligen hade jag börjat med att greppa, hålla fast och lämna av så att det sitter innan jag börjar kasta, men det är så klart en smaksak.
Vet bara av egen erfarenhet att det är väldigt lätt att stega iväg med unga hundar som är lättlärda och har väldigt hög arbetslust :p Det finns så mycket man kan göra med dem när de är små ändå!

Mitt mantra inför min nya valp är ”skena inte iväg. Grunda, grunda, grunda!” eftersom jag gjorde massor av grejer i fel ordning med Floyd, som har tagit lång tid att reparera så här i efterhand. Det är verkligen så lätt att falla för frestelsen att köra på när man har arbetsvilliga och kvicktänkta valpar 🤩
Tack för tipsen :love: min kompis har tränat med sa att på kursen hon gick var det inget fokus på av lämningar i början men hennes hund har inte alls samma temperament så det kanske var anpassat för just den hunden 🤔
 
Haha, skriver under på detta. Jag gjorde alla möjliga fel med min lilla svarta som jag inte gjort med den yngre gula. Båda hundarna tog sin etta i b-prov nkl med två veckors mellanrum, men då skiljer det tre år mellan dem. :laugh: Det har gått såå mycket fortare med den yngre hunden just för att jag inte gjort som med lilla svart. Men kanske behövde jag också en "övningshund" för att lära mig detta den hårda vägen... jag hade ändå ish samma mantra som du har nu med den svarta, och ÄNDÅ blev det tokigt. :D

På den positiva sidan är hon otroligt fin nu som sexåring och jag har lärt mig oerhört mycket om hundträning på vägen!

Hear hear :D
Floyd har också varit min övningshund och vi har gjort sååå många fel, haha! En del bra också som tur är, men mycket onödiga omvägar :D
Men det är lärorikt helt klart!
Vad hade du för upplägg med din gula?
 
Tack för tipsen :love: min kompis har tränat med sa att på kursen hon gick var det inget fokus på av lämningar i början men hennes hund har inte alls samma temperament så det kanske var anpassat för just den hunden 🤔

Jag tänker så här: att hämta saker är det minsta problemet med en retriever :D det finns i generna hos en jaktavlad dito. Det är den enkla delen, och egentligen ingenting man behöver lägga mycket tid på i början. Stämma av lite emellanåt absolut, men sedan nöta sådant som har större benägenhet att krångla - avlämningar, inkallning, stoppsignal, fotgående osv.

Min plan med min valp är typ så här:

Direkt från 8 veckor;
Uppmuntra följsamhet, belöna vid sidan, grunda inkallning

4-5 månader:
Börja smyga in en närsökssignal med godis, en stoppsignal framför mig nos-mot-näsa.
Stämma av viljan att bära och lämna av föremål. Eventuellt rulla någon tennisboll för att uppmuntra att följa löpor. Lite vattenvana.
Inkallning! Fortsätta med följsamhet.

5-9 månader:
Fortsätta med tidigare moment men även lägga in greppa-hålla-släppa.
Fungerar det så börja leta föremål på söksignal, kortare linjer (både blinda och synliga), enstaka korta markeringar, löpor med tennisboll. Lite minnesområden och memories . Börja med stadgeövningar men också låta hunden tjuva (dock aldrig från sidan!) och ”jaga”.
Sätta på ett koppel och börja bli mera noga med sidopositionen. Inte träna fotgående utan koppel för tidigt. Inte börja med någon hämtning innan avlämningarna fungerar bra.

Prio för den unga hunden är för mig:
- inkallning (en fungerande inkallning kan rädda upp typ alla situationer)
- följsamhet vid sidan och i vändningar
- lugn och ro vid sidan
- avlämningar
- börja kasta lite dummies men utan att hunden får hämta = kastade dummies innebär inte att man automatiskt får hämta. Man kanske får hämta 1 av 25. Låg förväntan och lugn vid sidan. Förväntan kommer när man börjar träna mera oavsett, och har man en lugn grund att falla tillbaka på har man mycket nytta av det då :)

Så här tänker jag, men det finns lika många sätt att träna retriever som det finns förare!
 
Hear hear :D
Floyd har också varit min övningshund och vi har gjort sååå många fel, haha! En del bra också som tur är, men mycket onödiga omvägar :D
Men det är lärorikt helt klart!
Vad hade du för upplägg med din gula?

Jag fokuserade helt på grunder i början, dvs. att hitta lugnet och avslappningen (inte bara vara tyst utan faktiskt lugn!). Passivitetsträningen kom in per automatik eftersom hon var med mycket i stallet så där hittade hon sin "parkeringsknapp" som jag tror hon har nytta av allmänt i livet. Stoppsignal (utan apportering, slängde köttbullar), inkallning och sådant befäste vi när det passade lite spontant i vardagen.

Den enda "apporteringen" i början var att hon skulle hålla i dummyn medan jag kliade henne för att hon skulle tycka det var mysigt att hålla dummy i min närhet. Gosa, lämna av, få tillbaka dummy, gosa, lämna av. Det är fortfarande hennes favoritlek. :D När hon var kanske något halvår testade jag att hon kunde hitta en dummy och lämna av den och det gjorde hon fint så vi lade ner det igen.

Vi ökade successivt träningen men sedan tappade vi motivationen lite och hon var lite pipig och hade lite dåligt självförtroende och lade ner allt som hade med apportering att göra några månader. En månad innan provstarten så kom jag på att det kanske kan vara bra att träna lite och då satt liksom alla delar av sig själv. Det var som att hon hade mognat in i det. Hon fick starta på ett inofficiellt prov veckan innan det officiella provet för att vänja sig vid situationen och en vecka senare hade hon sin etta! Nu är hon HELT fantastisk att jobba med och jag tror att jag har tränat henne kanske en tjugondel så mycket som den lilla svarta i samma ålder. :laugh:
 
Jag fokuserade helt på grunder i början, dvs. att hitta lugnet och avslappningen (inte bara vara tyst utan faktiskt lugn!). Passivitetsträningen kom in per automatik eftersom hon var med mycket i stallet så där hittade hon sin "parkeringsknapp" som jag tror hon har nytta av allmänt i livet. Stoppsignal (utan apportering, slängde köttbullar), inkallning och sådant befäste vi när det passade lite spontant i vardagen.

Den enda "apporteringen" i början var att hon skulle hålla i dummyn medan jag kliade henne för att hon skulle tycka det var mysigt att hålla dummy i min närhet. Gosa, lämna av, få tillbaka dummy, gosa, lämna av. Det är fortfarande hennes favoritlek. :D När hon var kanske något halvår testade jag att hon kunde hitta en dummy och lämna av den och det gjorde hon fint så vi lade ner det igen.

Vi ökade successivt träningen men sedan tappade vi motivationen lite och hon var lite pipig och hade lite dåligt självförtroende och lade ner allt som hade med apportering att göra några månader. En månad innan provstarten så kom jag på att det kanske kan vara bra att träna lite och då satt liksom alla delar av sig själv. Det var som att hon hade mognat in i det. Hon fick starta på ett inofficiellt prov veckan innan det officiella provet för att vänja sig vid situationen och en vecka senare hade hon sin etta! Nu är hon HELT fantastisk att jobba med och jag tror att jag har tränat henne kanske en tjugondel så mycket som den lilla svarta i samma ålder. :laugh:

Kul att läsa och roligt att det blev så himla bra! Det låter som att vi har lite samma grundtänk :) både med hund nr 1 och nr 2 :laugh:
Vi får bara se om jag lyckas lika bra med nr 2 som du :D
 
Behöver lite hjälp och tips.

Har lyckats att äntligen träna bort Doris skotträdsla! Vi har gått från att hon sprungit och gömt sig i bilen till att nu bara tycka att det är festligt när det smäller. :banana::bump:

Men nu behöver jag tips på hur jag ska gå vidare.
Just nu gör jag så att jag kliver några meter bort, skjuter, kastar en dummie. Sedan varierar jag mellan att hönta dummien själv och att gå tillbaka till hunden och låta henne hämta.

Men grejen är att jag tror att det är väldigt mycket lättare för henne att sitta still när hon är parkerad än när hon är vid min sida. Vid sidan är ju där allt kul händer.
Jag blir av med min träningskompis nu pga flytt, så måste försöka lösa det själv för det mesta.

Nån som har n o gra idéer?
 
Behöver lite hjälp och tips.

Har lyckats att äntligen träna bort Doris skotträdsla! Vi har gått från att hon sprungit och gömt sig i bilen till att nu bara tycka att det är festligt när det smäller. :banana::bump:

Men nu behöver jag tips på hur jag ska gå vidare.
Just nu gör jag så att jag kliver några meter bort, skjuter, kastar en dummie. Sedan varierar jag mellan att hönta dummien själv och att gå tillbaka till hunden och låta henne hämta.

Men grejen är att jag tror att det är väldigt mycket lättare för henne att sitta still när hon är parkerad än när hon är vid min sida. Vid sidan är ju där allt kul händer.
Jag blir av med min träningskompis nu pga flytt, så måste försöka lösa det själv för det mesta.

Nån som har n o gra idéer?

Tyvärr är en träningskompis helt ovärderlig. Har du någon annan som kan hjälpa dig att kasta?
Annars kanske en apportkastare kan vara ett alternativ? :)
 
När vi var ute i skogen idag dök det upp en liten fågel framför oss som måste varit skadad för den flög inte iväg, jag är inte alls med på vad som händer för jag håller på att fippla med andra hundens koppel som trasslat när min valp sticker iväg efter fågeln och hugger den, han kommer såklart inte tillbaka till mig utan springer iväg, jag är vrålförbannad och när jag till slut får fast honom måste jag bända ut fågeln som såklart inte levde :( kan en gång räknas som ingen gång i detta fall? Några idéer på hur jag ska förhindra att det uppstår igen (förutom då koppel och att belöna passivitet när vi ser en ny fågel)?
 
När vi var ute i skogen idag dök det upp en liten fågel framför oss som måste varit skadad för den flög inte iväg, jag är inte alls med på vad som händer för jag håller på att fippla med andra hundens koppel som trasslat när min valp sticker iväg efter fågeln och hugger den, han kommer såklart inte tillbaka till mig utan springer iväg, jag är vrålförbannad och när jag till slut får fast honom måste jag bända ut fågeln som såklart inte levde :( kan en gång räknas som ingen gång i detta fall? Några idéer på hur jag ska förhindra att det uppstår igen (förutom då koppel och att belöna passivitet när vi ser en ny fågel)?

Jag hade nog tänkt att en gång är ingen gång. Du vill ju ha ett fågelintresse hos honom, att de går ikapp skadat vilt är ju ett önskvärt beteende :) att de dödar det själva (om han nu gjorde det) är så klart inte önskvärt, men inte så mycket man kan klandra en valp för, tycker jag.
Jag hade tränat mera inkallningar, byta-lekar osv, eftersom jag tycker att det är viktigare att hunden kommer till dig med fyndet än att den inte går ikapp och tar det.

Givetvis ska han inte gå ikapp och ta vilt på eget bevåg, men med en bra inkallning så kan du ju bryta honom innan det händer. Om han får jaga i framtiden kommer han lära sig att skilja på skadat och friskt vilt.
 
Jag hade nog tänkt att en gång är ingen gång. Du vill ju ha ett fågelintresse hos honom, att de går ikapp skadat vilt är ju ett önskvärt beteende :) att de dödar det själva (om han nu gjorde det) är så klart inte önskvärt, men inte så mycket man kan klandra en valp för, tycker jag.
Jag hade tränat mera inkallningar, byta-lekar osv, eftersom jag tycker att det är viktigare att hunden kommer till dig med fyndet än att den inte går ikapp och tar det.

Givetvis ska han inte gå ikapp och ta vilt på eget bevåg, men med en bra inkallning så kan du ju bryta honom innan det händer. Om han får jaga i framtiden kommer han lära sig att skilja på skadat och friskt vilt.
Tack för svaret :D det blev ju ingen bra situation överhuvudtaget men jag skulle inte heller komma till nån som panikvrålar:meh: byteslekar har vi jobbat lite med men ska lägga mer fokus på det nu.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 780
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp