Revisor i ideell förening

Viva

Trådstartare
Har blivit tillfrågade av hundklubben jag är medlem i att bli revisor, eller ledamot. Jag är sådär intresserad men inser också att det behövs folk då många slutat. Enligt utsago krävs det av mig som revisor att jag ska "läsa igenom ett papper och skriva på". Jag är skeptisk till att det är så enkelt så tänkte; på buke finns det säkert folk med praktisk erfarenhet.
 
Som revisor ska du i första hand granska föreningens ekonomi för att kunna intyga att de skött sin bokföring "enligt god bokföringssed". Så grundläggande kunskaper i bokföring är bra att ha. I andra hand granskar man också föreningens verksamhet. Dvs man går igenom att föreningen ägnat sig åt det som det står i stadagarna att föreningen ska göra.
 
Det man gör som revisor i en ideell förening är att gå igenom bokföringen, gör stickprov och ser att det finns korrekta underlag för verifikationerna.
Bra är även får tillgång till styrelseprotokollen att större inköp är upptagna och godkända på ett styrelsemöte.
Sen skriver du en revisionsberättelse (finns mallar på nätet, eller be få en kopia på förra årets)
 
Har blivit tillfrågade av hundklubben jag är medlem i att bli revisor, eller ledamot. Jag är sådär intresserad men inser också att det behövs folk då många slutat. Enligt utsago krävs det av mig som revisor att jag ska "läsa igenom ett papper och skriva på". Jag är skeptisk till att det är så enkelt så tänkte; på buke finns det säkert folk med praktisk erfarenhet.
Är du säker på att det är revisor och inte verksamhetsrevisor?
Jag är verksamhetsrevisor; mitt uppdrag är att granska mötesprotokoll, beslut, vara rådgivande i stadgetolkningar och se till att styrelsen genomför det uppdrag de fått av medlemsmötet. Jag granskar verksamheten, vår revisor granskar den ekonomiska revisionen.
 
Är du säker på att det är revisor och inte verksamhetsrevisor?
Jag är verksamhetsrevisor; mitt uppdrag är att granska mötesprotokoll, beslut, vara rådgivande i stadgetolkningar och se till att styrelsen genomför det uppdrag de fått av medlemsmötet. Jag granskar verksamheten, vår revisor granskar den ekonomiska revisionen.
I större föreningar finns det oftast både en godkänd eller auktoriserad revisor som granskar räkenskaperna och en eller två förtroendevalda som då främst granskar verksamheten.

Små föreningar har oftast bara en revisor vald bland medlemmarna som då ska granska allt. Både verksamhet och ekonomi. En revisor skall göra medlemmarna granskning av styrelsen.
 
Är du säker på att det är revisor och inte verksamhetsrevisor?
Jag är verksamhetsrevisor; mitt uppdrag är att granska mötesprotokoll, beslut, vara rådgivande i stadgetolkningar och se till att styrelsen genomför det uppdrag de fått av medlemsmötet. Jag granskar verksamheten, vår revisor granskar den ekonomiska revisionen.
Jag har sedan -75 varit aktiv i styrelser på lokal, regional och nationell nivå. Verksamhetsrevisor har jag inte stött på de i de organisationerna.
Kan tänka att det är olika i olika organisationsfamiljer?

På lokal nivå är det i stort sett alltid en förtroendevald revisor som granskar protokoll och räkenskaper. I större organisationer är åtminstone en av revisorerna auktoriserad
 
I större föreningar finns det oftast både en godkänd eller auktoriserad revisor som granskar räkenskaperna och en eller två förtroendevalda som då främst granskar verksamheten.

Små föreningar har oftast bara en revisor vald bland medlemmarna som då ska granska allt. Både verksamhet och ekonomi. En revisor skall göra medlemmarna granskning av styrelsen.

Jag har sedan -75 varit aktiv i styrelser på lokal, regional och nationell nivå. Verksamhetsrevisor har jag inte stött på de i de organisationerna.
Kan tänka att det är olika i olika organisationsfamiljer?

På lokal nivå är det i stort sett alltid en förtroendevald revisor som granskar protokoll och räkenskaper. I större organisationer är åtminstone en av revisorerna auktoriserad
Jag vet, men när beskrivningen av uppdraget var "läsa igenom ett papper och skriva på" så låter det också som en beskrivning av vad som skulle kunna vara en verksamhetsrevisor. Det ena behöver liksom inte utesluta det andra bara för att ni inte haft den funktionen i era sammanhang?
 
Har blivit tillfrågade av hundklubben jag är medlem i att bli revisor, eller ledamot. Jag är sådär intresserad men inser också att det behövs folk då många slutat. Enligt utsago krävs det av mig som revisor att jag ska "läsa igenom ett papper och skriva på". Jag är skeptisk till att det är så enkelt så tänkte; på buke finns det säkert folk med praktisk erfarenhet.

Det är ju verkligen inte rätt arbetssätt från klubben att negligera arbetet som revisor till att bara "skriva på ett papper". Trist, förstår helt att du avstår. Vi i hundklubbarna skriker verkligen efter folk, men arbetsuppgifterna ska ju bli rätt gjort också. I både brukshundklubben och rasklubben där jag är aktiv är våra revisorer också praktiserande revisorer. Hade aldrig vågat lita på något annat, möjligen en pensionerad revisor.
 
Sånt där är ju både tråkigt och väldigt dåligt, när man försöker ”lura” (medvetet eller omedvetet) personer in i en roll utan att klargöra vad den innebär.

Jag har också åkt på sånt där ett par gånger, man tackar ja till en roll som man får beskriven för sig, och sen så blir det sura miner för att man inte fixar X Y Z också, vilket det aldrig var tal om att det skulle ingå i den rollen. Man blir ju inte precis sugen på att fortsätta hjälpa till i den rollen då…

Sen är det ju en helt annan femma om man tar en roll, och sen utvecklas det till något annat för att man får frågan (och tackar ja) till utökat arbete. Men att påbörja ett arbete (ideellt eller på ”riktigt” jobb) där man inte fått premisserna sanningsenligt beskrivna för sig, det blir ju nästan aldrig bra för någon.
 
Det man gör som revisor i en ideell förening är att gå igenom bokföringen, gör stickprov och ser att det finns korrekta underlag för verifikationerna.
Bra är även får tillgång till styrelseprotokollen att större inköp är upptagna och godkända på ett styrelsemöte.
Sen skriver du en revisionsberättelse (finns mallar på nätet, eller be få en kopia på förra årets)
Och som tillägg - revisorns arbete är vägledande för medlemmarna om de ska bevilja styrelsen ansvarsfrihet eller inte. Så det är verkligen ett förtroendeuppdrag.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 885
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 760
Senast: Jeps
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 662
Senast: LovingLife
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 320
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp