Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nog för att jag köper att du har erfarenhet av rasen, däremot håller jag verkligen inte med om att man nödvändigtvis har väldigt mycket erfarenhet bara för att man är uppfödare, däremot kunde man ju ÖNSKA att det vore så![]()
Många uppfödare (oavsett ras) är dessutom totalt insnöade på sin ras, sin rasklubb, sina vänner/uppfödarkollegor med samma ras, men kan väldigt lite HUND rent generellt . Ganska fascinerande.
Undrar för övrigt vilka som jagar med sina RR ? Blev mycket nyfiken!
Jag ger upp....
Önskar TS lycka till med sitt rasval!
/Swat
Det jag tröttnar på är att du i vissa fall har en ganska "balanserad" syn på "din ras"...
För att sedan slänga in kommentaren:
"Och du, det finns RR både som polishund och väktarhund men eftersom de är så få så skulle jag aldrig rekommendera en RR till en som vill ha något av det."
Säger inte det allt?!
/Swat
Syftar du på mig nu?
[/QUOTE]Finns en hel del som gör det faktiskt, alla har dock inte hemsidor men jag hittade en som har, är kanske inte tillåtet att länka men här är några bilder från jakt. Har tydligen funnits en artikel i Jakt&Jägare om en stötande RR också.
![]()
![]()
Nu får jag hålla med Swat om att du alltid blir väldigt defensiv i såna här trådar. Hade jag menat dig hade jag skrivit det. Däremot kan jag inte säga att det inte stämmer, för jag vet inte särskilt mycket om din kunskap. Ser jag dig så är det i trådar som rör den här rasen![]()
Jättekul! Varför avlar man inte mer på dessa linjer?
Att det är "ärftligt" är lite sanning med modifikation. Det är så att man identifierat en gen som ger defekten. En hund kan antingen vara icke anlagsbärare (ingen uppsättning), anlagsbärare (en uppsättning) eller drabbad (dubbel uppsättning).
Att ta syskon och föräldrar ur avel hjälper inte eftersom man inte vet vem som är fri eller anlagsbärare. Till slut skulle vi inte ha några avelshundar kvar.
Parar man en anlagsbärare med en anlagsbärare så får man naturligtvis valp/ar med DS i kullen men om den ena är fri så blir kullen fri från drabbade men kan naturligtvis innehålla anlagsbärare.
Det bästa är ju om man kan para två icke anlagsbärare men eftersom generna inte syns utåtså...
En forskare på SLU tillika själv RR-uppfödare har forskat på detta länge och det var även hon som hittade genen och identifierade de olika sakerna. HOn håller nu på med att ta fram ett DNA-test för att identifiera de olika sakerna och vi hoppas att vi inom ett par år kan ha det tillgängligt för alla så att vi kan testa våra avelsdjur och på det sättet undvika att para två anlagsbärare med varandra och kunna utrota DS så småningom.
Däremot är det ändå så pass många som tävlar just lydnad med sina RR, relativt framgångsrikt, att man generellt kan säga att rasen inte är direkt olämplig till just lydnad.
här är vi förstås olika. du kanske uppskattar att ständigt hitta nya metoder för att hålla hunden någotsånär intresserad. men jag tror att de flesta tröttnar. det är helt enkelt för motigt att vara den enda energibäraren och ständigt leta efter Det som gör hunden arbetsvillig.