Rhodesian Ridgeback vs Schäfer

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Pyrusan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 7 012
Sv: Rhodesian Ridgeback vs Schäfer

Äsch jag läste slarvigt du hade ju redan angivit det i texten ( test om avelsdjur är fria eller har anlag )

Det är din tolkning men inte så jag menade.
Hur man har "kul med sin hund" är ju en subjektiv tolkning, eller hur?
Hur jobbigt man tycker något är är ju också subjektivt. Vissa trivs med lite utmaningar, andra inte.

Vissa prioriterar att snabbt komma upp i klasserna utan att behöva lägga ner mer möda än de verkligen måste (d.v.s inte behöva motivera sin hund i all evighet) och då är inte RR rätt ras. Vill man dock ha kul med sin hund och få garva åt den varannan gång när den hittar på sina egenheter och snabba resultat inte är det primära, då kanske en RR är bra. Att bli lydnadschampion är ju inte det enda man kan göra med sin hund.

RR är ju en ras som är väldigt allround. De funkar till lydnad och de funkar till jakt och viltspår. De kan också vara enbart aktiva sällskapshundar som hänger med i motionsspåret, ut med båten osv. Så länge de får tillräckligt med mental och fysisk stimulans så är de trevliga hundar som hänger med på det mesta.

Jag har aldrig påstått att RR är den ultimata lydnadshunden (det är den ju såklart inte) men klart man reagerar när folk som typ bara sett en på avstånd kallar den obildbar osv. Känns som att jag med min erfarenhet borde veta bättre, men på detta forumet undrar man ibland, det finns så många rasexperter här så det inte är klokt. Och då menar jag inte bara min ras utan det är bara att läsa de olika rastrådarna...

Nog för att jag köper att du har erfarenhet av rasen, däremot håller jag verkligen inte med om att man nödvändigtvis har väldigt mycket erfarenhet bara för att man är uppfödare, däremot kunde man ju ÖNSKA att det vore så ;)

Många uppfödare (oavsett ras) är dessutom totalt insnöade på sin ras, sin rasklubb, sina vänner/uppfödarkollegor med samma ras, men kan väldigt lite HUND rent generellt . Ganska fascinerande.

Undrar för övrigt vilka som jagar med sina RR ? Blev mycket nyfiken!

Det jag tror blir en lite "språkförbistring" när du - eller andra rasförespråkare - skriver saker som tex.
"RR är ju en ras som är väldigt allround. De funkar till lydnad och de funkar till jakt och viltspår." (Min fetstil!)

En labbe kan fungera till vallning! Med nog mycket tid, energi och engagemang så kan de absolut lära sej hämta får hjälpligt.
Skall jag för den skull säga att en labbe fungerar till vallning?

Jag har till och med kört skydd med min ena tik - innan SBK-ras regeln kom - och det fungerade...
Bör jag då rekommendera labben som skyddshund?

Min riesen har varit med och apporterat fågel! Hon är kanske inte den snabbaste apportören i byn, men hon hämtar alltid in viltet. Skall jag då sälja riesenvalpar med kommentaren "fungerar som apportörer"?

Nja... Riktigt så lätt är det inte eller hur?!

Hur många ägare använder RR till praktisk jakt? 20 % ? 50% ?
Hur många kör lydnad - tävlingslydnad - på mer än "aktiverings nivå"? 20 %? 50% ?

Eller är det "undantagen" som använder hundarna till något mer än aktivt sällskapsliv med lydnad, viltspår, bruks som en "då och då"-aktivitet för skojs skull?

/Swat

Ja det är svårt att få grepp över hur någon menar när man enbart läser text, texten är ju det enda jag har att gå på när jag svarar dig.

Givetvis är inte lydnad allt man kan göra med en hund, men diskussionerna nu på slutet i några trådar handlar om just träning och tävling och då utgår jag ifrån det. Så vitt jag vet har jag heller inte påstått att du anser att RR är en utlimat lydnadshund, däremot så tänker jag som såhär:
Om man vill träna och kanske även tävla lite ( oavsett om man vara vill träna / tävla 1:an ) så ska man veta att RR ( m.f raser ) inte har någon will to please, att man måste kämpa för att få hunden ens intresserad och att mycket av fokusen komma hamna just där.
En hund med will to please är givetvis ingen räkmacka att träna heller ( om någon nu skulle få för sig det ), men man har en vilja att samarbeta och man behöver inte traggla för att hunden ens ska tycka att det är roligt.

Nog för att jag köper att du har erfarenhet av rasen, däremot håller jag verkligen inte med om att man nödvändigtvis har väldigt mycket erfarenhet bara för att man är uppfödare, däremot kunde man ju ÖNSKA att det vore så ;)

Nu skrev jag ju inte att jag hade erfarenhet eftersom jag var uppfödare. Jag har dock haft rasen sedan 1990 och är inne på min 7:e egna RR förutom de kullar jag fött upp så jag tycker nog själv att jag kan min ras ganska så bra.

Många uppfödare (oavsett ras) är dessutom totalt insnöade på sin ras, sin rasklubb, sina vänner/uppfödarkollegor med samma ras, men kan väldigt lite HUND rent generellt . Ganska fascinerande.

Syftar du på mig nu?

Undrar för övrigt vilka som jagar med sina RR ? Blev mycket nyfiken!

Finns en hel del som gör det faktiskt, alla har dock inte hemsidor men jag hittade en som har, är kanske inte tillåtet att länka men här är några bilder från jakt. Har tydligen funnits en artikel i Jakt&Jägare om en stötande RR också.

algjakt17.jpg

radjur1.JPG

Visst kan du säga att en labbe fungerar till vallning eller skydds om du kan visa upp minst ett tiotal, eller i och med att labbe är en ras som numerärt är 100 ggr större än RR så kanske du ska kunna visa på minst ett hundratal labbar som vallar/kör skydds, kan du det?
Jag kan visa på upp emot 100 RR som fungerar i lydnad i alla fall. Sen tävlar ju inte alla men det är en annan sak.

Du förstår poängen va? Om det liksom var ETT undantag som bekräftade regeln såsom du visar på i dina exempel så hade jag inte sagt något men det är såpass många som kör just lydnad inom vår ras så att jag nog vill påstå att man kan säga att de fungerar till det. Hur långt du sedan kommer beror på dig som förare.
Vi hade ju som sagt en officiell rasspecial förra helgen och det var två startande RR i ELIT och fler i den klasserna under. En tog sitt LP i LKL 2 den dagen. Men de kanske bara är undantag som bekräftar regeln?

Hur många rent procentuellt gör det ena eller det andra vet jag inte. Hur ska jag kunna räkna ut det liksom? Eller begär du att jag ska ha kolla på varenda RR i hela Sverige?

Varför känns det alltid som att du blir så super defensiv när jag "ifrågasätter" din ras...

Det finns ett antal labbar som kört skydd, bla minst en som gjort väktarhundsprovet.
Men NEJ labben är INTE en bra ras om man vill satsa på den grenen - och numera går det ju inte ens rent praktiskt pga reglerna.

Och NEJ en riesen är INTE ett bra val om man vill ha en bra apportör vid jakt!

Jag försöker verkligen att se styrkorna och svagheterna i "mina" raser och efter bästa förmåga förmedla mina erfarenheter med eventuella valpköpare/rasintressenter.

Riesen är en bruksras med representanter högt upp i lydnadsklasserna varje år... Och ändå anser jag INTE att det är riesen man skall köpa om man vill satsa på lydnad!

Självklart har du som uppfödare din egen bild av rasen!
Men alla vi andra som genom åren träffat och sett många rasrepresentanter och har en helt annan bild än den du har, har vi per automatik fel?!
Är våra erfarenheter inte lika mycket värda och lika "sanna"?

Min bästa beskrivning av en BRA RR är att det är en aktiv sällskapshund som älskar värme.
De passar bäst i hem som söker en hund som de kan ta långa promenader med och ev. köra lite spår/uppletande/katarellsök eller liknande "näsarbete".
De är egensinniga och gör lite "det de vill, när de vill". Att hålla motivationen uppe kräver inte bara livlig fantasi utan även förmågan att tänka "utanför boxen".

Men om jag skulle måsta sträcka mej så långt som att säga att RR var en lämplig ras om man vill träna lydnad...Ja då kan jag inte komma på en enda annan ras som INTE skulle vara det!

/Swat

Jag är inte det minsta defensiv, varför påstår du alltid att alla är det så fort de skriver emot dig? Och tänka sig, jag håller med dig i din rasbeskrivning förutom att de RR jag känner - kräver mer än lite promenader! En hel del mental stimulans krävs (mer än "bara" lite uppletande typ) eftersom RR är stört omöjiga att trötta ut på fysisk väg. Men alla individer är ju naturligtvis olika också.

Jag har t om flera gånger skrivit att RR inte är någon ultimat lydnadshund men om man nu vill ha en RR, som TS, av olika skäl och ett av intressena är att träna lydnad så skulle jag ju ljuga om jag säger att den inte fungerar till det?
Ska jag då säga att man ska se sig om efter något annat, lämpligare, om det nu är RR:ns egenskaper man är ute efter i första hand och träna/tävla lydnad kommer i andra hand?

Hade någon däremot velat ha en hund, vilken som, till just lydnad så hade jag ju aldrig rekommenderat min ras, vilket du säkert sett i alla "skaffa hund" trådar.

Och du, det finns RR både som polishund och väktarhund men eftersom de är så få så skulle jag aldrig rekommendera en RR till en som vill ha något av det.

Nu vet jag inte vad som är viktigast i TS val av hund - är det att tävla högt inom lydnad först och främst så bör hon ju skaffa schäfer men vill hon ha en kompis som hänger med i vått och torrt som man även kan träna lydnad med, ja då kan en RR passa. Vad är det som är så oklart med det?

Senast ändrad:

Jag ger upp....

Önskar TS lycka till med sitt rasval!

/Swat

Jag ger upp....

Önskar TS lycka till med sitt rasval!

/Swat

Ger upp? Jag höll ju med dig i det mesta men det passade visst inte heller. Men men....det är ju allmänt känt att du tycker RR är en helt värdelös ras så jag är ju inte direkt förvånad.

Det som är viktigt att förmedla till TS ( vilket också framkommit i tråden nu ) är att även om hon bara vill ha en aktiv sällskapspolare som hon kan träna lydnad med så måste hon ha siktet inställt på att RR inte har samarbetsviljan och att fokus kommer ligga där under mesta lydnadsträningen ( att få hunden att samarbeta), väljer man en mer frivillig hund så har man den biten redan klar.

Alltså, jag tror givet att en RR skulle passa TS ( om det är som hon redan förklarat ), men man ska veta att den rasen (m.f ) saknar lite viljan av att samarbeta på plan...

Det jag tröttnar på är att du i vissa fall har en ganska "balanserad" syn på "din ras"...

För att sedan slänga in kommentaren:
"Och du, det finns RR både som polishund och väktarhund men eftersom de är så få så skulle jag aldrig rekommendera en RR till en som vill ha något av det."

Säger inte det allt?!

/Swat

Det jag tröttnar på är att du i vissa fall har en ganska "balanserad" syn på "din ras"...

För att sedan slänga in kommentaren:
"Och du, det finns RR både som polishund och väktarhund men eftersom de är så få så skulle jag aldrig rekommendera en RR till en som vill ha något av det."

Säger inte det allt?!

/Swat

Balanserad? :confused: Säger allt? :confused:
Med den kommentaren höll jag ju med om att om det bara finns ett väldigt begränsat fåtal av en viss ras inom någon gren/genre så kan man ju inte säga att rasen generellt fungerar till just dessa saker (jämför din liknelse med labbe som vallare) och därför skulle jag inte rekommendera RR till någon vill ha en väktarhund även om det existerar RR som just det.

Däremot är det ändå så pass många som tävlar just lydnad med sina RR, relativt framgångsrikt, att man generellt kan säga att rasen inte är direkt olämplig till just lydnad.

Jag förstår liksom inte vad det var i mitt inlägg som var en sådan öm tå för dig?

Syftar du på mig nu?

Nu får jag hålla med Swat om att du alltid blir väldigt defensiv i såna här trådar. Hade jag menat dig hade jag skrivit det. Däremot kan jag inte säga att det inte stämmer, för jag vet inte särskilt mycket om din kunskap. Ser jag dig så är det i trådar som rör den här rasen ;)

Finns en hel del som gör det faktiskt, alla har dock inte hemsidor men jag hittade en som har, är kanske inte tillåtet att länka men här är några bilder från jakt. Har tydligen funnits en artikel i Jakt&Jägare om en stötande RR också.

algjakt17.jpg

radjur1.JPG
[/QUOTE]

Jättekul! Varför avlar man inte mer på dessa linjer?

Nu får jag hålla med Swat om att du alltid blir väldigt defensiv i såna här trådar. Hade jag menat dig hade jag skrivit det. Däremot kan jag inte säga att det inte stämmer, för jag vet inte särskilt mycket om din kunskap. Ser jag dig så är det i trådar som rör den här rasen ;)

Nja, jag svarar oftast inte i andra trådar därför att jag inte känner att jag har tid till det. På ett sätt vill jag inte vara en "gratis instruktör" genom nätet heller. Många av de problem folk har med sina hundar är/hade varit lätt avhjälpta om de uppfostrat hundne fårn börjn. Svarar dock i liite fler trådar än de som bara rör min ras.

Och eftersom du var tvungen att inflika om almän hundkunskap i ett svar till mig så antog jag att det var mig du menade. Du får ju naturligtvis tycka vad du vill om min ev. icke-hundkunskap, det rör inte mig direkt i ryggen.

Vad gäller stingslighet så är min uppfattning att många (bl.a swat) gärna säger "var det en öm tå", "varför så upprörd" eller "varför blir du så defensiv" så fort någon inte håller med... bara för att jag har en annan åsikt i en fråga så behöver man väl inte vara upprörd för det?

Jättekul! Varför avlar man inte mer på dessa linjer?

Det är inga särskilda linjer det handlar om egentligen utan mer att de som jagar praktiskt oftast köper andra raser. Vi har inte lyckats promota vår ras tillräckligt bra som jakthund helt enkelt.

Kuriosa: Jag gick ett spår för några veckor sedan för en viltspårdomare inom taxklubben, han har dock inte tax själv som han jagar med utan RR och mamman till hans hund är min uppfödning :)

Senast ändrad:

Att det är "ärftligt" är lite sanning med modifikation. Det är så att man identifierat en gen som ger defekten. En hund kan antingen vara icke anlagsbärare (ingen uppsättning), anlagsbärare (en uppsättning) eller drabbad (dubbel uppsättning).

Men då är det väl ärftligt? För utan genen så får ju inte valparna det?
Vi har samma princip med prcd/PRA i min ras. Med ett enkelt blodprov så kan man testa om hunden är utan, har enkel eller dubbel uppsättning. Har den dubbel har den inte i avel att göra. Har den enkel så kan den avlas på med en fri OM den har tillräckligt bra kvalitéer i övrigt.

Att ta syskon och föräldrar ur avel hjälper inte eftersom man inte vet vem som är fri eller anlagsbärare. Till slut skulle vi inte ha några avelshundar kvar.
Parar man en anlagsbärare med en anlagsbärare så får man naturligtvis valp/ar med DS i kullen men om den ena är fri så blir kullen fri från drabbade men kan naturligtvis innehålla anlagsbärare.
Det bästa är ju om man kan para två icke anlagsbärare men eftersom generna inte syns utåt ;) så...

En forskare på SLU tillika själv RR-uppfödare har forskat på detta länge och det var även hon som hittade genen och identifierade de olika sakerna. HOn håller nu på med att ta fram ett DNA-test för att identifiera de olika sakerna och vi hoppas att vi inom ett par år kan ha det tillgängligt för alla så att vi kan testa våra avelsdjur och på det sättet undvika att para två anlagsbärare med varandra och kunna utrota DS så småningom.

Det är ju bra att en utformning av ett blodprov är på gång. Det har hjälpt oss otroligt mycket i vår ras :)

Däremot är det ändå så pass många som tävlar just lydnad med sina RR, relativt framgångsrikt, att man generellt kan säga att rasen inte är direkt olämplig till just lydnad.

säger man såhär till en person som kanske inte riktigt har förstått skillnaden mellan en schäfers förighet och en RR's avsaknad på detta, så låter det ju som en enkel hund att träna med.

som en jämförelse har vi en dam med en norfolkterrier i vår träningsgrupp. damen har haft tre golden retrievers innan och säger att hon har lagt ner lika mycket arbete på terriern som hon lagt ner på sina tidigare hundar tillsammans. efter ca 4 års intensiv träning och aktivt deltagande på kurser för några av landets bästa instruktörer är terriern snart är färdig för lydnadsklass 1. visst, terriern är en rolig liten figur och klubbens okrönte maskot. hon lär sig saker väldigt fort. men, hon gör som hon vill när hon vill. ibland vill hon inte alls, och då får matte stoppa in henne i bilen igen och stå och titta på oss andra. det är väl sådär roligt att stå och kolla på andras hundar i två timmar, bara för att den egna hunden inte behagar jobba den dagen.

här är vi förstås olika. du kanske uppskattar att ständigt hitta nya metoder för att hålla hunden någotsånär intresserad. men jag tror att de flesta tröttnar. det är helt enkelt för motigt att vara den enda energibäraren och ständigt leta efter Det som gör hunden arbetsvillig.

Tack det är ju detta jag försöker få fram.

Jag som haft hundraser av båda lägren uppskattar att min nuvarande är så jädra poistiv och glad till träningen, det behövs ingen hög motivation och ständig suktande efter nya metoder för att få henne att göra det jag ber om och tycka att det är uberkul.

här är vi förstås olika. du kanske uppskattar att ständigt hitta nya metoder för att hålla hunden någotsånär intresserad. men jag tror att de flesta tröttnar. det är helt enkelt för motigt att vara den enda energibäraren och ständigt leta efter Det som gör hunden arbetsvillig.

Ja, alla är vi ju olika och jag antar och vet till viss del att de som framgångsrikt tävlar med sina RR i lydnad gillar utmaningen - det är ju faktiskt en mycket större bedrift att köra upp en RR i ELIT än att göra detsamma med en schäfer.
Ett flertal av dessa människor har haft olika brukshundar förut och har av någon anledning då bytt till RR, antagligen inte p.g.a just lydnadsbiten men det fungerar ju tydligen ändå.
Jag själv varken tävlar eller tränar lydnad med mina hundar så jag är inte rätt person att svara på hur mkt som krävs.

Sen är det ju en lite kass jämförelse med en terrier som ju är om möjligt ännu mer svårtränade och egensinniga än en RR. De flesta RR tar inte 4 år att få upp i LKL 1 (enligt statistik) så det är ju en lite långsökt jämförelse.

Lite kuriosa; kolla vinnaren i ELIT här, detta var nu i maj. Övriga resultat för den hunden.
En annan duktig lydnads RR.

Men men, nu ska jag lägga ner denna diskussion. Ni tycker att det är en kass lydnadshund och det har ni all rätt att tycka. Mitt tips till den som är genuint intresserad av att veta hur svåra de egentligen är att träna är att ta kontakt med t ex Annika Tibell som ju fått två RR till SLCH varav den ena även var SBCH.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka