Rid-/ländtäcke

pimy

Trådstartare
Funderar på att köpa ett sånt till vintern, inte ett fodrat för att jag tror att pålle fryser om rumpan, för han har rejäl vinterpäls då, men ändå gärna vattenavstötande och med ordentliga reflexer på eller i reflextyg. VAd har ni för några? Nåt speciellt att tänka på när man köper? Vilket är bäst, ett som knäpps bakom eller framför sadeln?

Sv: Rid-/ländtäcke

Själv föredrar jag ridtäcken, som knäpps framför sadeln, eftersom jag tycker att de inte örör på sig lika mycket som ländtäcken.
Har ett i hel reflex från pro-rider som jag köpte på sportringen (!!) för 100 kr..:) vattenavstötande och en tunn fodring.
Sen har jag haft ett ridtäcke som var fleecefodrat från hööks, mitt absoluta favorit, lagom tjockt och höll tätt jättebra trots ösregn.
Dessutom bra passform och snyggt. :D
Har även ett fleeceridtäcke som håller väta borta till viss del, men klarar inte av hur mycket regn/snö som helst, haft det mest som värme över rumpan på en tunnpälsad dam.

Men jag tycker inte att det är något man behöver lägga massa pengar på då de flesta håller tätt och faktiskt inte blir utsatta för misshandel av andra hästar på samma vis som vanliga utetäcken.

Jag har ett skrittäcke/ridtäcke alltså ett sådant som man knäpper framför sadeln.
Hade tidigare ett ifrån Hööks som var bra (det bruna) men eftersom jag inte hade köpt min häst då sålde jag det till min syster. Nu har jag det marinblåa i från Börjes, har dock inte testat det på min häst ännu eftersom hon är på bete, så jag vet inte hur det sitter.

Men eftersom du ville ha med reflexer så kanske de ovanstående täckena inte är något för dig. Men på www.hastshoppen.se finns det skritt/ridtäcken ifrån Horseware med reflexer på kanten. De kostar 425:- och ser fint ut! Horseware är ju igenkända för mycket bra täcken annars med bra passform, hållbarhet osv.

Jag har även sett Ländtäcken helt i reflextyg men vet inte hur dessa är mot väta etc.
Men kika om du hittar något hos Hööks www.hooks.se jag tror att de har eller åtminstone har haft där. Annars kan du fråga efter dessa i din ridsportbutik för de brukar vara ganska vanliga.

Jag har svårt för att hitta ridtäcken till min häst som verkligen passar! De är ofta för tajta framför sadeln så de knappt går att knäppa. Därför använder jag mest ländtäcken.
Börjes har ngt vattentätt ländtäcke som jag tror det är reflex på oxå. Har själv köpt ett därifrån för längesen o det har hållit bra.

tack för era svar!

Min häst är en fjording, rätt kort rumpa men grov. Nån med kallblod som har erfarenhet av hur passformen är på länd/ridtäcken?

Dåtycker jag absolut att hööks ridtäcken är at föredra!
Då kan du köpa ett i en storlek större så passar det bra.
Min lille kallblodskorsning kunde ha de utan problem.:)
Tycker att ridtäcken generellt sett går ner mer runt "skinkorna" :D än ländtäcken.

Jag har ett Bucas ridtäcke som knäpps framför sadeln. Tycker att det sluter kring ordentligt om baken på hästen plus att det ligger stilla.

Jag har även ett Thermo Master Ländtäcke som ju bara ligger bakom sadeln. På detta har jag sytt fast fästen för benremmar och använder benremmar med resår vid ridning. Utan benremmarna tycker jag att täcket blåser upp eller halkar omkring, nu ligger det perfekt. Benremmarna hindrar inte min hästs rörelser och ger inget skav.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 000
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips! Vill ha: - Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt... 2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: Harmomini
·
Utrustning Jag skulle behöva en ny stalljacka inför vintern och funderar över var jag ska leta för att hitta en som funkar när man ser ut som en... 2
Svar
22
· Visningar
2 594
Senast: minimal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Uppdateringstråd 31