Rid/Sportponnyavel

Boop

Trådstartare
Jag har funderat lite på det här med semin bland ponnyerna. Hur kommer det sig att det har slagit igenom så stort hos ridponnyerna men inte hos new forest och connemara?
Användningsområdet för de olika raserna är ju samma men tillverkningspriset är ju milsvid. Varför efterfrågar/accepterar ridponnyuppfödarna en betydligt högre tillverkningskostnad?

I några trådar har det diskuterats priser på nygodkända halvblodshingstarhingstar. Att de är för dyra om man jämför med de äldre hingstarna som man vet vad de nedärver och har egna tävlingsmeriter. Samma fenomen finns bland ponnyerna också. En av årets nygodkännda kostar lika mycket som en av de bättre hingstarna i landet som har avkommor som bla tagit medalj på EM och själv tävlar/tävlat på elitnivå. Skillnaden är för liten. Jag tycker att de nygodkända är för dyra och att ett fåtal av de bästa skulle kunna kosta mer.

Personligen så använder jag helst unga hingstar ur intressanta stammar men när priserna ligger som dom gör nu så är det mer prisvärt att ta en äldre hingst som man vet lämnar bra.
Jag försöker att undvika semin på ponny eftersom kostnaden blir minst den dubbla (vilket man oftast inte får igen vid en försäljning), men problemet är att det inte finns tillräckligt många bra hingstar på naturligt. I år kommer vi att köra tre ston till tyskland för naturlig betäckning (med riktigt fina hingstar)till samma kostnad som vi seminerar två ston här hemma. Jag känner mig lite kluven kring det. Nu blir ju inte fölungarna "dussin-ungar" med samma pappa som ett gäng andra samma år, vilket kanske gör dom mer eftertraktade på marknaden, men samtidigt vill jag gärna använda dom bästa svenska hingstarna.... ....men som prisläget är nu så känns valet ganska självklart.


Jag skulle vilja ha en ponnyavelstråd som INTE spårar ur. Jag hade förhoppningar ang tråden om Hoppenhof´s Benjy, men där tog det inte lång stund innan trollen dök upp...
så snälla, håll er på mattan!:angel:
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag kan bara tala för hur vi tänker, vi har alltid våra nya hingstar lite billigare. Att ha en ponnyhingst på semin kostar lika mycket som att ha en halvblodshingst på semin. Om ett Halvblod kostar 3000 i språng och en ponny 1500 kostnaden för språnget med material etc är det ingen skillnad på halvblodsägaren tjänar bara mer!. Sedan kostar ju halvblod ca 7000 i 90 dygn en ponny ca hälften. Jag tycker att våra priser ligger i relation till vad man betalar för föl här i Sverige. Ett ridponny föl med bra stam betalar sig bättre än ett welshföl t.ex
Vi använder oss av semin p.g.a skaderisken på hingstarna. Har du ett välstammat sto med en bra beprövad stostam så får du tillbaka dina kostnader med råge när du säljer ridponnyföl.
Men en bra stostam innebär att man måste investera i ett bra sto och dom växer inte på träd.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Materialkostnaden är ju såklart snarlik för semin oavsett om det är en new forest, haflinger, varmblod eller ridponny. Seminproceduren ser ju likadan ut.
En sak som jag funderat över är stationsavgiften. den kan skilja VÄLDIGT mycket mellan olika stationer. Jag har varit med om priser mellan 1000:- och 3000:-(:eek:) på häst och 200:- och 1500:- på ponny. Man funderar ju på hur det kan skilja så mycket.:confused:

Att man väljer semin på grund av skaderisken har jag full förståelse för. Min fundering var mer hur det kommer sig att seminen har "slagit igenom" så stort bland ridponnyerna men inte hos tex connemara och new forest, eller welsh heller för den delen.

Självklart är bra ston en första förutsättning för att lyckas med sin avel. Det gäller ju alla raser. Jag upplever det ändå som att allt fler börjar förstå det. Framförallt på ridponny tycker jag att det har blivit en "uppryckning" på den fronten.:)

Jag har tittat på din hemsida ett par gånger under vintern/våren när jag gått i hingstfunderingar.
Jag såg att du har fyra hingstar i samma prisklass. Nu lägger vi säkert in olika värden eftersom du ser på det med din syn som hingstägare och jag ur stoägarens synvinkel, men för mig är inte dom hingstarna likvärdiga. Den bästa kanske skulle kostat något mer, och den "sämsta" något mindre. Jag vet inte riktigt vad det går att ta i pris och ändå få ston, (det inser jag också är en aspekt att ta hänsyn till som hingstägare) för när man jämför hingstar så ligger många runt 3-4000 i 90-dygn eller levande föl. Jag kan tycka att skillnaden är för liten bland hingstarna på marknaden, dom är ju långt ifrån likvärdiga. (Nu menar jag hela marknaden;))

En sak som jag tycker är bra med ditt upplägg är att du har många olika typer av rabatter. För mig som stoägare signalerar det att du har förstått att hingstens avkommor är dens bästa reklam och att du gärna investerar (ger rabatt) i marknadsföringen (avkomman) av hingsten. :bow:
Det finns ett fåtal hingstägare till som insett värdet i det. Personligen tror jag att dessa kommer att tjäna på det i längden. Ett samarbete mellan sto och hingstägare tjänar båda på och det är mycket mer intressant för mig som stoägare (och kund) att vända mig till en hingstägare som är "samarbetsvillig".
Jag funderar inte ens över hingstar där ägaren tar ut "ockerpriser" med hjälp av "marknadsföring" som går ut på att snacka ner andra hingstar.:mad:
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Som welshhingstägare så kan jag bara tala om varför vi inte valt semin. Det kostar mer än vad det smakar. Ett welshföl efter meriterande föräldrar kan du få från 5000kr och uppåt. Med en frisläppt avel så får inte hingstarna så många ston att det betalar sig att sätta dem på semin. Då har jag ändå en hingst som snittar på 6-10 ston om året. En annan anledning till att welsharna knappt finns på semin är att det finns en hingst i varje krok i Sverige, med liknande stammar.

Connemara hingstarna får knappt heller några ston så även där kan jag förstå att hingstägarna väljer naturligt.

Många mindre hingstar går dessutom på fribetäckning med sina ston.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag tror att en orsak till att ridponnyhingstar står på semin och därmed är dyrare beror på att bra ridponnyhingstar numer är så dyra och värdefulla att ägarna helt enkelt inte vågar ställa dom på naturligt pga skaderisken. När jag bodde i England hade vi inom 10 miles radie (1,6 mil) 3 riktigt bra ridponnyhingstar och 2 fullblodshingstar och 1 arab till avel, det var nästan så man bara kunde ta en promenad till närmsta hingst! Här i sverige finns det däremot få hingstar vilket gör avstånden längre och därför blir semin det naturliga valet. Jag undra också ibland lite över prissättningen på hingstarna, när en nygodkänd 3 åring kostar lika mkt som en äldre välprövad hingst. Sen inte minst är det viktigt med vilken veterinär som finns på stationen, i mitt fall förra året använde jag hingstar på en station där jag har väldigt god erfarenhet av veterinären sen tidigare (har kastrerat många unghingstar hos mig under årens lopp utan några som helst problem). Men sist och inte minst är bemötandet från hingstägaren viktigt för mig, för det är trots allt jag som betalar kalset. Ett gott exempel är en hingst som jag använde 2008 på ett sto, den hingsten ska nu under 2009 stå till avel hos sin andra delägare, jag hade tänkt att använda honom på mina småttingar i år eftersom han är väl beprövad, råkade då läsa den andre delägarens hemsida för att få lite information inför denna säsongen , och till min fasa läser jag en massa skitsnack om andra hingstar (däribland om en hingst jag själv använt under 2008) och tänkte genast, NO WAY att jag kommer att anlita den hingstägaren/seminstationen. Att framhålla sina egna hingstars fördelar är väl ok, men när man går över gränsen och snackar skit om andra hingstar då är det lågt, och en sån hingstägare vill jag inte anlita eller ha samarbete med!
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Som welshhingstägare så kan jag bara tala om varför vi inte valt semin. Det kostar mer än vad det smakar. Ett welshföl efter meriterande föräldrar kan du få från 5000kr och uppåt. Med en frisläppt avel så får inte hingstarna så många ston att det betalar sig att sätta dem på semin. Då har jag ändå en hingst som snittar på 6-10 ston om året. En annan anledning till att welsharna knappt finns på semin är att det finns en hingst i varje krok i Sverige, med liknande stammar.

Connemara hingstarna får knappt heller några ston så även där kan jag förstå att hingstägarna väljer naturligt.

Många mindre hingstar går dessutom på fribetäckning med sina ston.

Jo, jag har full förståelse för att man väljer naturligt på grund av få ston. Men om man tittar på betäckningsstatistiken på ridponnyerna då från förra året så är det nog inte många som går ihop sig. Knappt hälften av hingstarna på listan har fyra ston eller mindre. Då är det iofs ett par-tre hingstar där som betäckt naturligt, men ändå... (Bara en reflektion...:D)
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag tror att en orsak till att ridponnyhingstar står på semin och därmed är dyrare beror på att bra ridponnyhingstar numer är så dyra och värdefulla att ägarna helt enkelt inte vågar ställa dom på naturligt pga skaderisken. När jag bodde i England hade vi inom 10 miles radie (1,6 mil) 3 riktigt bra ridponnyhingstar och 2 fullblodshingstar och 1 arab till avel, det var nästan så man bara kunde ta en promenad till närmsta hingst! Här i sverige finns det däremot få hingstar vilket gör avstånden längre och därför blir semin det naturliga valet. Jag undra också ibland lite över prissättningen på hingstarna, när en nygodkänd 3 åring kostar lika mkt som en äldre välprövad hingst. Sen inte minst är det viktigt med vilken veterinär som finns på stationen, i mitt fall förra året använde jag hingstar på en station där jag har väldigt god erfarenhet av veterinären sen tidigare (har kastrerat många unghingstar hos mig under årens lopp utan några som helst problem). Men sist och inte minst är bemötandet från hingstägaren viktigt för mig, för det är trots allt jag som betalar kalset. Ett gott exempel är en hingst som jag använde 2008 på ett sto, den hingsten ska nu under 2009 stå till avel hos sin andra delägare, jag hade tänkt att använda honom på mina småttingar i år eftersom han är väl beprövad, råkade då läsa den andre delägarens hemsida för att få lite information inför denna säsongen , och till min fasa läser jag en massa skitsnack om andra hingstar (däribland om en hingst jag själv använt under 2008) och tänkte genast, NO WAY att jag kommer att anlita den hingstägaren/seminstationen. Att framhålla sina egna hingstars fördelar är väl ok, men när man går över gränsen och snackar skit om andra hingstar då är det lågt, och en sån hingstägare vill jag inte anlita eller ha samarbete med!

Jag håller med dig. Hingstägaren är ofta avgörande. Jag har ingen lust att ge mina pengar till någon som är svår att "ha och göra med". SÅ dåligt med hingstar finns det inte.;)
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag undra också ibland lite över prissättningen på hingstarna, när en nygodkänd 3 åring kostar lika mkt som en äldre välprövad hingst.

Förra året fanns en nygodkännd treåring till samma pris som många av de bästa hingstarna. Den betäckte iofs naturligt så den totala kostnaden blev ändå lägre än "kollegornas". (Jag använde den hingsten, men hade inte gjort det om den hade stått på semin och haft det priset!)
I år finns det en nygodkänd (fyraåring?) som kostar lika mycket som de allra bästa. Vansinne!:mad:
Det finns också en nygodkännd treåring (ras?) som har en rätt saftig språngavgift. Känns inte så kul som stoägre. Vet man ens om den är fertil? Det är ju inte helt ovanligt att treåringar kan ha en svacka...

Det skulle behövas fler hingstägare som sticker ut och våga konkurera om stoägarna med olika rabattsystem och liknande. Det lönar sig nog både för stoägarna, aveln och framförallt hingstägarna. Nu känns det mest som att de flesta "följer strömmen" av rädsla att utmärka sig "fel" och förlora ston.
Jag tycker att hingstägare som vågar prova nya vägar, tror på sig själv och sitt koncept och som är intresserad och mån om kunderna/stoägarna är de mest intressanta att göra affärer med.:)
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Förra året fanns en nygodkännd treåring till samma pris som många av de bästa hingstarna. Den betäckte iofs naturligt så den totala kostnaden blev ändå lägre än "kollegornas". (Jag använde den hingsten, men hade inte gjort det om den hade stått på semin och haft det priset!)
I år finns det en nygodkänd (fyraåring?) som kostar lika mycket som de allra bästa. Vansinne!:mad:
Det finns också en nygodkännd treåring (ras?) som har en rätt saftig språngavgift. Känns inte så kul som stoägre. Vet man ens om den är fertil? Det är ju inte helt ovanligt att treåringar kan ha en svacka...

Det skulle behövas fler hingstägare som sticker ut och våga konkurera om stoägarna med olika rabattsystem och liknande. Det lönar sig nog både för stoägarna, aveln och framförallt hingstägarna. Nu känns det mest som att de flesta "följer strömmen" av rädsla att utmärka sig "fel" och förlora ston.
Jag tycker att hingstägare som vågar prova nya vägar, tror på sig själv och sitt koncept och som är intresserad och mån om kunderna/stoägarna är de mest intressanta att göra affärer med.:)
Det har ju hänt att treåringar ej godkänts som 4-åringar, att då ha betalat en saftig språngavgift/semin/90dagarsavgift och få ett föl vars far ej fått vidare förtroende känns totalt fel.
Jag glömde att säga i mitt förra inlägg att jag hade inga som helst problem med att få levande fölavgift istället för 90-dagars avgift på dom hingstar jag använde (Speyksbosch Diablo och Leuns Veld Elegant), jag är nämligen lite lat och vill helst slippa och åka med stona till veterinär för 90-dagars kontroll.:D:D
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Det har ju hänt att treåringar ej godkänts som 4-åringar, att då ha betalat en saftig språngavgift/semin/90dagarsavgift och få ett föl vars far ej fått vidare förtroende känns totalt fel.
Jag glömde att säga i mitt förra inlägg att jag hade inga som helst problem med att få levande fölavgift istället för 90-dagars avgift på dom hingstar jag använde (Speyksbosch Diablo och Leuns Veld Elegant), jag är nämligen lite lat och vill helst slippa och åka med stona till veterinär för 90-dagars kontroll.:D:D

Javisst, brukar det gå att resonera med de flesta. Jag frågar exempelvis alltid efter rabatt, även om det inte står någonstans, och har fått det på alla hingstar jag använt utom en.:D

Går det inte att resonera med hingstägaren ang upplägg, tex som i ditt fall med levande fölavgift i stället för 90-dygnsavgift, så finns det andra hingstar...
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

"Det har ju hänt att treåringar ej godkänts som 4-åringar, att då ha betalat en saftig språngavgift/semin/90dagarsavgift och få ett föl vars far ej fått vidare förtroende känns totalt fel."

Hur resonerar man då om man använder hingstar som "bara" är licenserade? Obs! ingen kritik bara nyfikenhet.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag kan bara tala för mig själv, och jag använde en *endast Licensierad* hingst av den enkla anledningen att jag avlar Brittisk Ridponny med brittiskt avelsmaterial, samt att jag ansåg att den hingsten kompletterade mitt sto utmärkt, samt att jag blev mkt väl bemött av den hingstägaren. Jag anser mig vara kapabel att själv välja hingst (vare sig den har gjort svenskt bruksprov eller inte) och i detta fall har aldrig hingsten ens visats för godkännande inom ASRP och jag tror inte det är aktuellt heller. Jag kan förstå att dom uppfödare som inte är så erfarna behöver hjälp att välja hingst, och då är det lättast att använda en *svensk* hingst som gjort bruksprov eller liknande, men samtidigt efter att sett flera svenska bruksprov och sett vad som sker, så har jag insett att ett *svenskt* godkännande inte ger så mkt.
Om jag inte missminner mig så har ju du ett engelskt sto vars hela härstamning endast består av *endast licensierade* hingstar och hon har ju gett utmärkta avkommor och även en godkänd hingst, så man kan gå den vägen också för att få fram högklassiga ridponnies.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

KL
Jag hittade av en slump ett annat avelsforum som jag inte visste fanns. Där fanns en tråd om begränsningarna i svensk avel och där hittade jag detta inlägg:

"Det Svenska systemet bygger på Svenskens/uppfödarens passivitet och okunskap. Det är märkligt att se hur den svenska uppfödaren följer det som några få männsikor tycker och bygger hela sin avel på detta! Detta gäller inte alla men otroligt många. Avel är inte lätt och Svensken gör det heller inte lätt för sig, att vara så beroende av en avelsvärderings nämnd och vad SH tycker. Den Svenska uppfödaren behöver lära sig stå på egna ben och lära sig vad avel är och utvärdera sin avel och framför allt ha själv kritik. Att inbilla sig att Svenska avelsvärdering systemet är bättre än det Tyska, Holländksa Brittiska t.ex är befängt och att inte godkänna en hingst från ett annat avelsförbund är rent skratt retande.
Vårt polis system med att förkasta bra framgångsrika blodslinjer är beklämmande! Heder till de uppfödare som har en bra individ och vågar gå egna vägar. Det är bara en person som får ta konsekvenserna från sitt egna handlanadet och det är uppfödaren själv.
Detta innebär nu inte att jag hurrar de uppfödare som till varje pris vill ha en undermånlig individ i aveln, utan man måste själv lära sig vad som är bra och vad man vill ha ut av sin avel.
I Sverige verkar det mest som aveln är ett kollektiv beslut och att våga själv ska genast slås ned på.

Nej den Svenska uppfödaren måste våga stå på egna ben, utbilda sig så att man vet vad man sysslar med och sedan välja hur man ska gå vidare.

Jag talat nu av egen erfarenhet, jag har alltid verkat för att man ska se sina hästar/ponnier sen utifrån vad man har för blodslinjer välja den individ man tror passar till stoet. Ingen annan kan ansvara för det än uppfödaren själv.

Jag har fått två hingstar kasserade av avelsvärderingsnämnder, en utan någon som helst förklaring, då hade jag turen att avelsföreningen gick in och tog hingstens parti utifrån hans avelsframgångar i Tyskland! Den andra hingsten slank precis utanför gränsen på godkänd och icke godkänd!
Detta var för mig otroligt frustrerande då, jag visste vad jag hade och använde det på egna ston och några få modiga vågade prova!
Detta har slagit ut så väl att jag i år kan ståta med att vara ägare och uppfödare till Årets hingst som är en son till just en sådan hingst som nämnden avvisade.
Denna hingst ligger det också bud på från USA och Wales. Den andra hingsten har numera avkommor tävlande på MSV nivå i Tyskland och här i Sverige har han haft en Champion varje år, förra årets var också WPB representant till Årets Ponny e. honom.

Men jag har inte gjort detta i tysthet och ostraffat utan figurerat Bl.a i Ridsport på en helsida som talat om hur hingsten är dålig och jag naturligtvis är oseriös.

Det är beklämmande att fortfarande ska SH bestämma vad vi ska använda för individer, vad är t.ex en Ridponny eller ett Svenskt Halvblod, är det Svenska raser? Hur många Svenska hingstar godkänns i halvblodsaveln. EU borde gå in där med pekpinnen!
Svensk avel ska bestå av bra korrekta individer som kan föra aveln framåt och den svenska avelsvärderingsnämnden ska bara vara ett verktyg att nå dit, sen ska man ta lärdom av andra kunniga instanser och avelsförbund ute i världen.
Dålig avel kan man endast skylla på sig själv och att man gjort en dåligt förarbete!"



Jag tycker att det är ett väldigt intressant inlägg, där jag håller med, och önskar att fler tänkte åt det hållet. :bow::bow::bow: (varför finns det ingen applåd-smiley?)
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

I Europa så finns fastslaget i EU direktiv att varje erkänd stambok följer sina egna regler och uppsatta mål.

Så är det också i Sverige, varje stambok som vill använda avelsvärdering för att sortera ut lämpliga avelsdjur, gör det med regler/anvisningar som stamboken formulerat själv - stamboken utser också sin egen avelsvärderingsnämnd.

Avelsföreningarna är medlemsföreningar med varje medlem har en röst, och väljer sina representanter vid årsmötet.

I dagsläget är det en överlevnadssak för många Svenska avelsföreningar att få demokratin att fungera, för där ligger haken i Svensk avel.

Skribentens klagan över kasserade hingstar är måttligt smaklig, deltar man i "hingsttävlingar" så är det sportmanchip" att man accepterar de utsedda domarnas poängsättning

- klarar man inte det så skall man inte delta i en hingsttävling-utan får använda sina hingstar på "egen" värdering med de för och nackdelar det medför.
HEG

assiv
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

För mig är också hingstägaren mycket viktig o vilket bemötande man får.
Har själv ett föl i år som jag gärna gjort om i hopp om att få ett sto...men icke om den andre delägaren ska ha hingsten.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Ja jag undrar också vad som hänt, den har inte funkat på ett par veckor tror jag. Går ofta in och tittar men så tråkigt när det inte funkar.

Poloplayer, har du varit och tittat på Hoppenhof´s Benjy? Vad tyckte du? Fick du reda på mödernet? Och vad har han för mkh?

Tacksam för svar
Mia
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Hemsida har en f.d styrelsemedlem stängt ned!

Tråkigt att det alltid blir bråk inom ridponnyföreningarna. Det hade varit trevligare om folk hade samarbetat och inte varit så egoistiska. Dessa ständiga bråk gagnar inte aveln och föreningarna blir mer sårbara med inbördes intriger.

Om man vill framhålla ridponny framför renras så får man nog börja med att ha föreningar som håller samman och samarbetar i stället för att kasta skit på varandra och varandras hingstar.

Ps Grattis till Diablos framgångar inom sporten Ds
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag har funderat lite på det här med semin bland ponnyerna. Hur kommer det sig att det har slagit igenom så stort hos ridponnyerna men inte hos new forest och connemara?
Användningsområdet för de olika raserna är ju samma men tillverkningspriset är ju milsvid. Varför efterfrågar/accepterar ridponnyuppfödarna en betydligt högre tillverkningskostnad?

Jag tror att det beror på att ridponnyhingsthållare i större utsträckning har egen seminstation och följdaktligen inte betalar de höga kostnaderna själv.

Visst kan man få bra betalt för en ridponnyavkomma det är bara fråga om hur många år man vill ha den till försäljning.

För en ponny i sporten är det endast resultat som räknas.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Nu läser jag i en annan tråd att en stationsavgift på 5800,- + moms tas ut för betäckning med New Forest hingst på fryst semin.

Det säger ju allt om varför inte flera ponny hingstållare väljer semin.:(

Men i den här tråden är det skrivit mycket lägre stationsavgift, hur kan det skilja så mycket??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en hästtjej ut i fungertopparna. Jag var en sån där liten flicka som cyklade 1mil till närmsta stall. Mockade alla boxarna och...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: Ämelie
·
Avel Det finns säkerligen fler trådar i det här ämnet men jag hittar tyvärr ingen nu. Jag har läst i en del trådar här på avel och fått...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp