Rid/Sportponnyavel

Sv: Rid/Sportponnyavel

Nu läser jag i en annan tråd att en stationsavgift på 5800,- + moms tas ut för betäckning med New Forest hingst på fryst semin.

Det säger ju allt om varför inte flera ponny hingstållare väljer semin.:(

Men i den här tråden är det skrivit mycket lägre stationsavgift, hur kan det skilja så mycket?

Jösses! jag betalde 200 seminavgift + 2500 veterinär/ultraljud inkl moms för en förstklassig ridponnyhingst! :o:o:o
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

KL

Är det någon som har koll på vad som hänt med Rid- och sportponnyföreningens hemsida? Den funkar inte.

ASRP:s sida är det inte heller någon vidae aktivitet på...
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Tråkigt när inte sidan funkar, nu när det är betäckningssäsong och allt. Var hittar man deras hingstar nu då? Blir nog kanske mindre betäckningar pga. det.
Vem är webmaster nu? Vem är registrator? Hur ser styrelsen ut? Det finns ju ingen information någonstans nu... Tråkigt... Du kanske kan ge de upplysningarna här? Du sitter väl med där?
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Ja gissa om jag blev glad när hon sa det till mig. :) Inte illa när berömmet kommer från henne som fött upp förra årets bästa hbl häst. Vann både kungakannan o 3 årschampionatet på flyinge.
Hon hade dessutom med en fölunge i riksföl förra året o hade även den bästa 3 åriga kallblodstravaren förra året.
Årets fölunge är verkligen något extra o hon tyckte verkligen att han skulle sparas. Hon tyckte han rörde sig i klass med hblfölen.
Men det tycker jag förra årets Hanassie avkomma gör också...han blir bara snyggare o snyggare...

Så jag är mycket nöjd med mitt val...
Även årets val ska bli mycket spännande att se.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag kan bara tala för mig ang semin/naturlig betäckning. Jag föredrar det sistnämnda. Jag har helt enkelt ingen lust att ta alla kostnader för semin. Detta vare sig det gäller halvblod, ridponny eller andra raser. Klart att det begränsar och jag tänker om i framtiden men just nu känns det så. Brände väldigt mycket pengar på en halvblodshingst med dålig fertilitet (visade sig) för några år sedan...
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Åker man till hingstens egna station så kostar det inte mer att seminera med en ridponny än att betäcka naturligt.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Det var något nytt och precis som jag gjorde med halvblodet när jag blev jättefattig (och utan föl).
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Kostnader vid naturlig betäckning:
Språngavgift
Dygnsavgift
SH-avgift
Avgift vid levande föl

Vid semin är min erfarenhet att det också tillkommer:
Stationsavgift
Samlingsavgift
Packningsavgift
Veterinärkostnader för undersökningar och vid seminering som man inte har vid naturlig betäckning
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Visst tillkommer sådana kostnader vid semin.
Säker på att få ett föl kan man aldrig vara oavsett sätt att försöka få stoet dräktigt.
Med naturligt kan andra kostnader dyka upp som blir bra mycket mer kostsamma än de du räknade upp.
Själv förlorade jag ett sto när hingsten gick igenom slidväggen in i bukhålan...
Hingsten gjorde inga fel alls, men stoet hade en falsk brunst o ställde upp sig jättefint utan att hon var redo inuti...är dem inte i brunst så är inte slidan elastisk o ja...då kan det gå så illa.
Många är även de ston/hingstar som blivit illa skadade efter naturlig betäckning eller innan det ens har skett...
Det man vet är också att AI är det som har högsta dräktigheten....
Avlar man så får man helt enkelt vara beredd att ibland kostar det mer än det smakar...o har man tur så lever stoet efter försöket...
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Det man vet är också att AI är det som har högsta dräktigheten....

Jag hör det här påståendet gång på gång i olika sammanhang. Men var finns källan till det? Ser man till dräktighetsstatistiken i Blå Basen så ligger naturlig betäckning någon procentenhet högre än AI och definitivt högre än TAI och FAI. Så varifrån har man fått detta? :confused:
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Några siffror, tagna enbart ifrån ridponnyernas statistik.

2001
Nat = 84 % dräktighet.
AI = 50 % dräktighet.
TAI = 66 % dräktighet.

2002
Nat = 65 % dräktighet.
AI = 69 % dräktighet.
TAI = 67 % dräktighet.

2003
Nat = 84 % dräktighet.
AI = 73 % dräktighet.
TAI = 60 % dräktighet.

2004
Nat = 76 % dräktighet.
AI = 72 % dräktighet.
TAI = 73 % dräktighet.

2005 (när det definitivt gått nedåt för naturlig betäckning)
Nat = 50 % dräktighet.
AI = 82 % dräktighet.
TAI = 64 % dräktighet.

2006
Nat = 77 % dräktighet.
AI = 77 % dräktighet.
TAI = 77 % dräktighet.

Då har jag alltså uteslutit de tidigare åren, då AI och TAI inte var särskilt vanligt förekommande.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Åker man till hingstens egna station så kostar det inte mer att seminera med en ridponny än att betäcka naturligt.


Fast man har ju tex ingen seminavgift på naturlig betäckning, och ofta ingen stationsavgift.
Samlings- och packavgifter slipper man om man står på hingstens hemmastation.

Kan du ge något exempel på ditt påstående?
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Intressant med dräktighetsstatistiken. Har du några uppgifter från de sista åren, 2007 och ev. 2008?
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Grattis till fölungen! Misstänker att det är den efter Elegant på din hemsida?
En riktig läckerbit!:love:
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Visst kan man aldrig vara säker på att få stoet dräktigt men JAG tror att chanserna ökar till en rimligare kostnad vid naturlig betäckning.

Jättetrist med förlorat sto och jag kanske kommer att ändra inställning i framtiden. Som läget är nu har jag positiva erfarenheter av naturlig betäckning. Jag har haft tur som fått hålla snälla hingstar och haft kunnigt folk omkring mig. Vi har kollat tveksamma ston hos veterinären och faktiskt aldrig råkat ut för att släppa på hingsten på ston som inte stått bra.

Tänker jag tillbaka på mitt halvblodssto blir jag förbannad. Precis som hingsthållaren sa "man kan aldrig räkna med att få ett föl"... Hon stod på station hela sommaren och seminerades vid fyra brunster. Det fanns inga fel och hon var inte infekterad. Jag betalade snällt räkningen och fick sälja stoet. Märkte att halvblodsavel och seminering inte passade mig och min plånbok. Året efter åkte hon till Tyskland på betäckning och tog sig på första försöket.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Intressant med dräktighetsstatistiken. Har du några uppgifter från de sista åren, 2007 och ev. 2008?

Jag har inte hunnit lägga in 2007 års dräktighetsstatistik. Det påstås att jag måste jobba också. :angel: 2008 har inte redovisats än, Blå Boken kommer ut senare i år.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Enligt ASVH uppgifter och det jag fick lära mig under min utbildning har AI största dräktigheten.
Ridponnystatistiken är väl inte den som har stått i Ridponny Nytt, den är väl inte så statistisk eller snarare lite hemma snickrad!
På vår staion har vi en avgift av 200:- sedan tillkommer uppstallning. Veterinär avgift tillkommer oavsett om man betäcker naturligt eller AI för man vill väl kolla sitt sto om det är dräktigt eller står med tvillingar!
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Enligt ASVH uppgifter och det jag fick lära mig under min utbildning har AI största dräktigheten.

Ja, jag skall en dag (när jag har tid...) lägga in alla halvblod också, för än så länge stämmer det inte med statistiken. Även om jag vet att det lärs ut både här och där. :devil:

Ridponnystatistiken är väl inte den som har stått i Ridponny Nytt, den är väl inte så statistisk eller snarare lite hemma snickrad!

Nej, min statistik kommer ifrån SH:s Blå Boken och även om den inte heller är perfekt så stämmer det nästan alltid.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Grattis till fölungen! Misstänker att det är den efter Elegant på din hemsida?
En riktig läckerbit!:love:

Tack!
Ja jag har både efter Elegant o efter Mambo där. Men det är fux ungen(blir skimmel). Evalezco heter han...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en hästtjej ut i fungertopparna. Jag var en sån där liten flicka som cyklade 1mil till närmsta stall. Mockade alla boxarna och...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: Ämelie
·
Avel Det finns säkerligen fler trådar i det här ämnet men jag hittar tyvärr ingen nu. Jag har läst i en del trådar här på avel och fått...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp