Rida Åsnor

Oum

Trådstartare
Hej jag kanske ska få åsna och väger 53 kg så jag undrar hur hög manke åsnan behöver ha för att jag ska kunna rida
 
Åsnan går bra att rida för barn och lättviktiga vuxna. En åsna med en mankhöjd på 115 cm bör inte bära mer än ca 50 kg. Den ska vara minst fyra år vid inridningen. Åsnor är något senare än hästar i sin utveckling. Det kan vara svårt att hitta en bra sadel för en tyngre ryttare. En del westernsadlar, liksom äldre islandssadlar ligger bra på åsnor. Affärer som säljer sadlar kan ofta även hjälpa till med utprovning.
Hittade detta när jag googlade, på svenska åsneföreningen.
 
Det finns american mammuth jackstock-åsnor som är större och avlade för att vara starka och stora - även Poitou-åsnor är stora.

Jag får inte länka här men i Orsa finns ett åsneställe där du kan provrida, eller kanske ringa och få lite årsnetips. Googla. :)

Lycka till med åsnan!
 
Jag vet inte men skulle gärna veta hur hög manke den måste ha vill inte riskera att skada åsnan
Hur långt är ett snöre?

Alltså det går inte att svara på, det beror på åsnan -hur tränad den är och hur den är byggd - och hur du ska rida. Ska du ta en liten tur på gårdsplanen eller rida en krävande terränghoppning eller någonstans mitt emellan.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
512
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Fibusen
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
5 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp