Ni som rider hästar av ponnymått här

Bukefalos 30 år!

Cambrie

Trådstartare
(Ja, även islandshästar)

Hur långa är ni? Vad väger ni? Jag är lite sugen på att börja rida igen och vill inte ha någon av dotterns hopphästar, alldeles för stora känner jag och tveksamt om jag skulle reda ut deras temperament också.

Ridningen kommer nog inte till skott mer än 2-3 dagar i veckan. Jag skulle nog vara mest trygg med en inte så hög ponny, kanske en lite tyngre connemara eller någon brittisk ridponny typ highland.

Därmed lite nyfiken vad andra, vuxna ponnyryttare väger och vilken längd de har. Om det alls är möjligt att tänka vidare.

Jag är 165 cm lång och väger 57 kg. Jag rider vår D-ponny som är 146 cm i manken och ganska ädelt byggd. Jag hoppar nästan aldrig.

Jag är 160cm lång och väger 65kg. Rider en kraftig connemara på ca 145cm ett par gånger i veckan som komplement till den egentliga ryttaren. Hoppar inte och började med korta passa och har utökat längden över tid. Tror dock inte atr jag hade behövt vara riktigt så försiktig som jag var för ponnyn verkade rätt opåverkad.

Haflingern är såld❤️ men jag red henne i 8 år innan. Hon är 146cm och på bilden i sin bästa form.
Jag är 166cm lång och väger ca 65-68 kg.

26118335-DE82-44E8-B830-157D69061435.webp

Jag har en b-ponny, gotlandsruss 😄 Är 156cm och väger knappt 50kg.

Har inte så mycket bilder men vi ser ut såhär storleksmässigt. Är såklart åt det större hållet men det funkar bra och hon rids av barn också.

IMG_4500.webp

(Ja, även islandshästar)

Hur långa är ni? Vad väger ni? Jag är lite sugen på att börja rida igen och vill inte ha någon av dotterns hopphästar, alldeles för stora känner jag och tveksamt om jag skulle reda ut deras temperament också.

Ridningen kommer nog inte till skott mer än 2-3 dagar i veckan. Jag skulle nog vara mest trygg med en inte så hög ponny, kanske en lite tyngre connemara eller någon brittisk ridponny typ highland.

Därmed lite nyfiken vad andra, vuxna ponnyryttare väger och vilken längd de har. Om det alls är möjligt att tänka vidare.

Senast ändrad:
Jag har quarter, bild på min förrra då nuvarande inte är insutten än. Hon var ca 145 (vägde 475kg i tävlingskondition) och ganska liten för sin ras. Jag är 160, väger ca 60kg ☺️
IMG_9623.webp

Jag har islandshästar och han som är min ridhäst är kanske 143-144cm i mankhöjd. Jag tycker han är perfekt trots att jag är rätt lång (174 cm, väger mig aldrig men skulle gissa på 65-70 kg) :) Hästen är ganska rejäl med djup bål, rak rygg, lång väl ansatt hals och starka, korrekta ben. Det gör mycket för ridkänslan att hästen är byggd lite "i uppförsbacke" så man har något framför sig när man rider! Jag promenadrider också min dotters pensionerade tävlingshäst som både är lägre (135 cm) och nättare i typen, dessutom något överbyggd. Henne känner jag mig STOR på (även om hon inte visar några tecken på att tycka att jag är för tung) och jag hade aldrig köpt en så liten häst som ridhäst till mig själv. Största hästen i stallet är nog närmare 150 cm nu (mätt till 148 cm som femåring och han har vuxit sen dess!) och jag tycker han är gigantisk! :D

Skulle jag välja en icke-islandshäst som ridhäst till mig själv hade jag nog tittat på de du nämner, alltså connemara och highlandponny - gärna då en "övervuxen" på runt 150 cm, de borde ju vara prismässigt fördelaktiga eftersom de inte kan tävla som ponny? Personligen är jag också väldigt nyfiken på Rocky Mountain, men det är ju för att jag gillar tölten och det hade varit häftigt att prova en annan hästras som också töltar!

Jag är 157cm och väger ca 55kg. Rider D-ponny. När jag var lite lättare red jag B-ponny och det såg egentligen inte så konstigt ut men jag kände mig lång.

Jag är 160 cm, 55 kg, och sitter bäst på lite större d-ponnyer. Mina höfter trivs inte på allt för breda ryggar, annars hade c gått utmärkt också. Vid enstaka tillfällen går det bra att rida b-ponny om den är viktbärande och det behövs hjälp av en vuxen.

Det som känns problematiskt när de är för små är mest hur mycket jag sticker upp uppåt, det blir knepigt med en bra tyngdpunkt på annat än relativt platt mark.

Jag är 177-178 cm lång och väger ca 60 kg.
Har en islänning av den äldre, lite kraftigare typen som är 139 i mankhöjd.
Han sväljer mycket längd och även vikt. Men jag kan ibland tycka att jag ser ut lite som en vandrande pinne på honom 😆
Jag sticker upp ganska högt ovanför honom, och mina fötter hänger ner under magen på. Det blir ett lite annorlunda skänkelläge. Man kan definitivt inte fuska med hälarna 😬

Började rida islänning eftersom jag ville ha en lite mindre häst.
Har tidigare haft liten storhäst (154 cm) som jag nog var lite för lång för. Hade egentligen helst velat ha ponny, men med 178 cm över havet så gick det bort.

Jag är 157 cm och väger ungefär 55-57 kg. Har en irish cob och en fjording, båda cirka 145 cm. Jag har aldrig känt mig stor på mina hästar och skulle lätt kunna ha en något mindre, kanske en stor c-ponny om den är lite kraftigare.

Inte ponny, men liten stor häst. Det här är min förra ridhäst, som var 153-155 cm (uppskattningsvis vägde hon mellan 500-550 kg). Jag är 174 cm och vägde här troligtvis ca 80-85 kg.

Jag har tyvärr inga bra bilder på henne när jag red, bara några korta videoklipp. Så det här är screenshotat från en video, i anridningen på ett lågt hinder (vi gillade max ca 50 cm höga hinder ;) ). Så tyvärr ingen bra kvalitet på fotot.

Screenshot_20260731-103909.webp

Tack för alla svar, jag är både längre och tyngre än de flesta här, 166 och väger något över 80 (men har gått ner 20 kg på ett år tack vare hårt extra jobb i travstall och omlagd kost och fortsätter neråt, beräknar väga 75 vid jul). Tidigare har jag ridit både galopp, monté och upp till LA i hoppning och dressyr och de gånger jag suttit upp här emellan när jag varit riktigt tung har jag ändå haft kvar balans så att säga så det är en fördel antar jag.

Tävling är inte aktuellt i år, möjligen att jag tittar lite åt WE eller lägsta serien här som går på typ 60 cm i hoppning för stor häst, jag tror inte hoppning är aktuellt alls egentligen just nu, har blivit jätteosäker med åren och därför vill jag verkligen inte ha för het häst med temperament (vi har ju annars tillgång till trevliga kallblodstravare eftersom dottern rider till och säljer från travtränare och jag som sköter markträningen gillar dem men de är för tuffa i temperamentet för att jag, i dagens läge, ska vilja rida dem.

Är det görbart tror ni med ponny (eller något överväxt) typ grov connemara, fjording, haflinger etc om det handlar om några skogsturer i veckan i början? Vi har gott om ridtjejer i stallet och stallägaren tar emot praktikanter från flera skolor så det kommer alltid att finnas de som kan rida hästen ordentliga pass under veckorna så den hålls i trim och är vältränad eftersom jag troligen bara kommer hinna rida 2-3 dagar i veckan (när dottern blir 18 vill jag dock satsa lite mer själv, men inte högre än att man kan rida de raser jag räknat upp).

Inte ponny, men liten stor häst. Det här är min förra ridhäst, som var 153-155 cm (uppskattningsvis vägde hon mellan 500-550 kg). Jag är 174 cm och vägde här troligtvis ca 80-85 kg.

Jag har tyvärr inga bra bilder på henne när jag red, bara några korta videoklipp. Så det här är screenshotat från en video, i anridningen på ett lågt hinder (vi gillade max ca 50 cm höga hinder ;) ). Så tyvärr ingen bra kvalitet på fotot.

Visa bifogad fil 188927
Kan tilläggas att jag ungefär samtidigt som det här (dvs ungefär samma vikt) vid något tillfälle red ridskolans bastanta haflingerdam (ca 144 cm). Hon gick med min vikt utan problem, och hoppade de små studshindren (vilket var anledningen till att jag red henne och inte min ibland lite kaosartade skimmel - för att det skulle flyta på bättre den lektionen ;) ).

Förra året, väldigt tidigt i graviditeten, men när jag nog var uppe på runt 90 kg, testade jag rida en privatlektion på en islandshäst för att testa på islandshäst ordentligt - jag hade då kollat med dem specifikt i förväg om min längd och vikt, och de hade en häst som de tänkte borde funka (ganska stor, över 145 cm). Han pinnade på väldigt bra, och verkade inte det minsta bekymrad över min vikt eller längd.

Med det sagt, så skulle jag nog ändå inte köpa ponny, även kraftig, om jag inte låg stabilt runt 75 kg. Om jag snarare väger 85-90 kg nästa gång jag letar ridhäst så skulle jag nog snarare kolla efter en nordsvensk på 150+ (eftersom det är något jag ändå funderar på). Tror jag, det är ju svårt att säga så här nu när jag inte ridit sedan i höstas, och inte haft egen ridhäst som jag ridit aktivt sedan ca tre år tillbaka 😅

Kan tilläggas att jag ungefär samtidigt som det här (dvs ungefär samma vikt) vid något tillfälle red ridskolans bastanta haflingerdam (ca 144 cm). Hon gick med min vikt utan problem, och hoppade de små studshindren (vilket var anledningen till att jag red henne och inte min ibland lite kaosartade skimmel - för att det skulle flyta på bättre den lektionen ;) ).

Förra året, väldigt tidigt i graviditeten, men när jag nog var uppe på runt 90 kg, testade jag rida en privatlektion på en islandshäst för att testa på islandshäst ordentligt - jag hade då kollat med dem specifikt i förväg om min längd och vikt, och de hade en häst som de tänkte borde funka (ganska stor, över 145 cm). Han pinnade på väldigt bra, och verkade inte det minsta bekymrad över min vikt eller längd.

Med det sagt, så skulle jag nog ändå inte köpa ponny, även kraftig, om jag inte låg stabilt runt 75 kg. Om jag snarare väger 85-90 kg nästa gång jag letar ridhäst så skulle jag nog snarare kolla efter en nordsvensk på 150+ (eftersom det är något jag ändå funderar på). Tror jag, det är ju svårt att säga så här nu när jag inte ridit sedan i höstas, och inte haft egen ridhäst som jag ridit aktivt sedan ca tre år tillbaka 😅
Ett tillägg till - grannen är lika lång som jag (ungefär) men väger mindre (70 kg kanske?). De har en welsh cob på 146 cm (om jag minns rätt) som hon rider fullt ut utan problem (hoppar, tävlar dressyr etc).

Tack för alla svar, jag är både längre och tyngre än de flesta här, 166 och väger något över 80 (men har gått ner 20 kg på ett år tack vare hårt extra jobb i travstall och omlagd kost och fortsätter neråt, beräknar väga 75 vid jul). Tidigare har jag ridit både galopp, monté och upp till LA i hoppning och dressyr och de gånger jag suttit upp här emellan när jag varit riktigt tung har jag ändå haft kvar balans så att säga så det är en fördel antar jag.

Tävling är inte aktuellt i år, möjligen att jag tittar lite åt WE eller lägsta serien här som går på typ 60 cm i hoppning för stor häst, jag tror inte hoppning är aktuellt alls egentligen just nu, har blivit jätteosäker med åren och därför vill jag verkligen inte ha för het häst med temperament (vi har ju annars tillgång till trevliga kallblodstravare eftersom dottern rider till och säljer från travtränare och jag som sköter markträningen gillar dem men de är för tuffa i temperamentet för att jag, i dagens läge, ska vilja rida dem.

Är det görbart tror ni med ponny (eller något överväxt) typ grov connemara, fjording, haflinger etc om det handlar om några skogsturer i veckan i början? Vi har gott om ridtjejer i stallet och stallägaren tar emot praktikanter från flera skolor så det kommer alltid att finnas de som kan rida hästen ordentliga pass under veckorna så den hålls i trim och är vältränad eftersom jag troligen bara kommer hinna rida 2-3 dagar i veckan (när dottern blir 18 vill jag dock satsa lite mer själv, men inte högre än att man kan rida de raser jag räknat upp).

Jag tänker att det inte borde bli ett problem men hästen/ponnyn behöver ha en sadel som passar både den och dig. Annars är risken att du får punkttryck någonstans. Ofta bak om sadeln är för liten i sitsen.

Och att man jobbar upp till det, beroende på vad den är van vid sedan tidigare.

Jag har vägt mer än nu och ridit haflingern regelbundet. Haft bra balans och hon har ridits på ett bra sätt. Så skogsturer ett par dagar i veckan med 80kg hade jag inte funderat över alls.

Låter som att en Nordsvensk kan passa utmärkt.

Den kan du rida alla dagar i veckan utan att behöva oroa dig för att du är för stor eller för tung.

Nordsvensk passar dessutom utmärkt till WE och är vanligtvis väldigt trevliga att rida ut på.

Dressyr går utmärkt att träna och inga problem att hoppa småhinder heller.

De flesta ligger kring 155 cm, men det finns mindre exemplar som är kring 150 cm.

Dock svårt att hitta välutbildade. Men har du hjälp av tränare så kan du nog även köpa en yngre häst.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka